Permalänk
Medlem

Samsung Q7FN eller Sony XF900?

Sitter här och kan inte bestämma mig riktigt för vilken tv jag ska köpa, vilken hade ni valt och varför? Hade ni kanske köpt en annan TV?

Använder den till det mesta - ps4, fotboll, tv samt film.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på, sonyn är lite billigare i 55 tum nu med mediamarkts black week, plockade en själv igår. Bildmässigt är den grym och ska slå samsungen på fingrarna. Samsungen har betydligt bättre input lag så i spel vinner den
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x900f-vs-samsung...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kron!s.: Köpte sonyn och är väldigt nöjd.
Det enda jag kan påpeka är att om du har sittplatser från sidan av tv så ändras färger ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Har beställt XF9005 av den enkla anledningen att den är något bättre än Samsung:en. Det enda som talar för Q7FN är den externa boxen men den är inte värd 1000 kr tycker jag.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

@Tanman Samsungen ska ha sämre sidovy än Sonyn.

Jag tycker dock att Samsungen har en mer "premium feel" än Sonyn, det skulle väl egentligen vara det enda den vinner på. Något mindre blooming på Q7FN med, men i övrigt så ska Sonyn vara bättre.

Fick en impuls på att chansa med en LG C8 nu också, är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kron!s.:

@Tanman Samsungen ska ha sämre sidovy än Sonyn.

Jag tycker dock att Samsungen har en mer "premium feel" än Sonyn, det skulle väl egentligen vara det enda den vinner på. Något mindre blooming på Q7FN med, men i övrigt så ska Sonyn vara bättre.

Fick en impuls på att chansa med en LG C8 nu också, är det värt det?

Att samung har mindre blooming har ju att göra med att den har mycket sämre local dimming. Så det är ju på gott och ont

jag har gått från att bestämt mig för en xf9005 till att köpa en c8, just pga bloomingen som jag upplever som hemsk och som jag kommer störa mig något fruktansvärt på. alternativet för mig skulle vara någon modell som typ saknar local dimming för att alltid ha en grådassig svärta för att då inte uppmärksamma blooming

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@issue

Det enda är ju egentligen att jag anser inte att man ska behöva oroa sig över burn in när man betalar så mycket för en tv. Hade det inte varit ett problem så hade LG erbjudit garanti mot just detta kan man ju tycka.

Tror du den droppar lägre än MediaMarkts 13990?

Permalänk
Medlem

@Kron!s.: Håller med gällande burn in. Jag hade faktiskt bestämt en oled, sen läste jag på och blev bajsnödig... Då bestämde jag mig för en LCD i toppmodell. Men efter att ha läst på mer om blooming, kollat på Youtube samt kollat irl så kom jag fram till att jag inte kan betala de pengarna för en toppmodell med blooming. Kommer störa mig för mycket.
Så då läste jag massa om oled igen och har nu bestämt mig för en 65" C8. Visst dom är inte felfria och burn in kan hända. Men man läser om fler som aldrig haft problem än de som haft problem.

Jag tror inte att 55" C8 kommer bli billigare än den är nu, förrän nästa år.
Själv hoppas jag verkligen att 65" kommer ner till 19 990, tar emot att betala mer än 20k för en tv.

Alternativet för mig är väl att köpa en mellan segment TV för 8k, med en sån tv kan jag stå ut med att allt inte är perfekt. Men att betala det dubbla för en xf9005 och ändå inte bli nöjd pga blooming gör jag inte

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....