SSD kabinett extern med USB kabel till datorn?

Permalänk
Medlem

SSD kabinett extern med USB kabel till datorn?

Hej alla! Jag har idag en vanlig gamingdator men tröttnat på att ha ett stort otympligt chassi som väsnas och tar plats. Jag har även en laptop och en surfplatta.
Jag hade så småningom tänkt kombinera alla 3 i en surface book 2.
Frågan är om jag på något sätt kan docka mina 4 ssd jag har i gamingdatorn nu, med ett externt kabinett och använda dem med USB 3.0?
Jag har en för program, en för spel och en för bilder/backups osv.

Är det någon som testat detta? Om det funkar bra är det ju nice att man inte behöver köpa den dyraste surfacen som kostar långt över 30k. Dessutom är det inget fel på de ssd jag har.
Vore jättebra om någon testat och har lite info.
Finns det även bra grejer att köpa (kabinett) så vore det jättebra!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Frågan är om jag på något sätt kan docka mina 4 ssd jag har i gamingdatorn nu, med ett externt kabinett och använda dem med USB 3.0?

Ja, det är dock lite olika vad man behöver/kan använda (och pris) beroende vad det är för SSD'er du har (dvs. är de SATA eller M.2).

Är de (vanliga) SATA fungerar det med te.x Icy Box IB-141CL-U3 eller Renkforce USB/eSATA Hard Disk Docking Station

Vill du ha ett chassi istället för en docka finns det te.x Icy Box IB-3640SU3 (kräver dock te.x sådan Fästvinkel för 2,5”-enhet i ett 3,5”-utrymme här eftersom det är för 3.5" diskar).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.