Köpa Nas från synology eller bygga en egen?

Permalänk
Medlem

Köpa Nas från synology eller bygga en egen?

Behöver skaffa mig en ny NAS. Funderar på att synology DS1618+ eller att bygga en egen. Har gjort en liten lista på Prisjakt Har tänkt att ha 6st 8tb hårddiskar och sen kanske freenas på usb
Inget ECC-minne på grund av att ja inte hittar ett passade moderkort som är ECC-kompatibelt. Vad skulle ni ändra? Har tänkt att använda den till Kodi och Plex mestadels. Men även spara bilder bla. Tänkte köra RAID 6.

Permalänk
Medlem

Enkelt val, egentligen.

Vill du ha en pryl som är redo att köra ur kartong?: Synology.
Vill du ha en pryl du ska meka med för att få igång?: FreeNAS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobba89:

Behöver skaffa mig en ny NAS. Funderar på att synology DS1618+ eller att bygga en egen. Har gjort en liten lista på Prisjakt Har tänkt att ha 6st 8tb hårddiskar och sen kanske freenas på usb
Inget ECC-minne på grund av att ja inte hittar ett passade moderkort som är ECC-kompatibelt. Vad skulle ni ändra? Har tänkt att använda den till Kodi och Plex mestadels. Men även spara bilder bla. Tänkte köra RAID 6.

Du kan alltid bygga en egen Synology NAS genom att köra Xpenology som OS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köra på ett Supermicro mini-itx kort med integrerad cpu, ser bara fördelar med det. Korten jag länkar nedan har IPMI, ECC, 10gb Ethernet och massa mer.

Ett kort med 4 kärnor kanske hade varit något för dig?
http://mullet.se/product.html?product_id=343871

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du kan alltid bygga en egen Synology NAS genom att köra Xpenology som OS.

Okej det ska jag kolla närmare på:)

Skrivet av peggysue:

Mitt tips är att köra på ett Supermicro mini-itx kort med integrerad cpu, ser bara fördelar med det. Korten jag länkar nedan har IPMI, ECC, 10gb Ethernet och massa mer.

Ett kort med 4 kärnor kanske hade varit något för dig?
http://mullet.se/product.html?product_id=343871

Aa de verkar ju inte dumt. Men är det inte bra att ha integrerad grafikprocessor för Plex? För hardware transcoding

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobba89:

Aa de verkar ju inte dumt. Men är det inte bra att ha integrerad grafikprocessor för Plex? För hardware transcoding

Nja, H/W transcoding i plex hänger mer på processorn.

Vad för mediaspelare skall du använda för att spela upp materialet?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nja, H/W transcoding i plex hänger mer på processorn.

Vad för mediaspelare skall du använda för att spela upp materialet?

Okej ja tänker på integrerad grafik i processorn men de kanske inte stämmer. O då tänkte jag har intel uhd graphics 630 var bra för just det.
Använder kodi på nvidia shield och sen blir det även plex direkt på tvn i sovrummet. Men de kan bli till fler enheter, men inte många samtidigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bobba89:

Okej ja tänker på integrerad grafik i processorn men de kanske inte stämmer. O då tänkte jag har intel uhd graphics 630 var bra för just det.
Använder kodi på nvidia shield och sen blir det även plex direkt på tvn i sovrummet. Men de kan bli till fler enheter, men inte många samtidigt

Det är processorn som står för själva omkodningen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar helt klart att köpa en Synology. Finns nog ingen produkt som jag är så nöjd med som Synology. Använder dem både privat och i arbetet.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Det är processorn som står för själva omkodningen.

Delvis sant, Plex stödjer numera hårdvaruavkodning och faller bara tillbaka på cpu om ingen kompatibel enhet hittas/är konfigurerad.

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

I övrigt har jag testat många varianter av både filserver samt nas och framförallt Synology glänser i avseendet "plug-and-play".
Skulle dock helt klart rekommendera någon av deras dyrare modeller med Intel cpu då ARM burkarna brukar vara rätt så trötta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_weird:

Delvis sant, Plex stödjer numera hårdvaruavkodning och faller bara tillbaka på cpu om ingen kompatibel enhet hittas/är konfigurerad.

https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...

I övrigt har jag testat många varianter av både filserver samt nas och framförallt Synology glänser i avseendet "plug-and-play".
Skulle dock helt klart rekommendera någon av deras dyrare modeller med Intel cpu då ARM burkarna brukar vara rätt så trötta.

Dock så måste man väl ha ett plex pass som kostar pengar för hårdvaruavkodningen?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Var själv inne på samma fundering men du kommer bespara dig själv sjukt mkt tid genom att välja synology istället för att mecka själv. Deras mjukvara är superb och deras nya klarar utan problem att transcoda och de har sjukt mkt andra bra användbara appar. OS:et är hur stabilt som helst och hårdvaran har jag aldrig haft problem med heller, det bara tuffar på, behöver aldrig startas om eller liknande.