Komponenttillverkare förutspår låg efterfrågan och ökade priser under 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej... så vi ska alla sluta köpa kort som är lösningen

Lustiga är ju... det har varit enorm tillgång sedan i våras, men inte tusan har priserna gått ner vidare för det. Begagnade, ja... där har priset rasat.

Sen är det ju klart att låg konkurrent hos Nvidia inte hjälper men det största problemet är nog att tillverkningstekniken inte hänger med våra förväntningar. Så kretsarna blir större och processen när vi väl lyckas krympa dem dyrare och mindre tillförlitlig. Kiselgrindarna börjar nå sin praktiska slutpunkt. I praktiken ser vi också att hela 20-serien från Nvidia är ganska stora kretsar.

"Turing, and allow me to name the GPU TU102 is massive, it counts 18.6 billion transistors localized onto a 754mm2 die. In comparison, Pascal had close to 12 billion transistors on a die size of 471mm2." - https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-rtx-2080-and-20...

(Vega 10 XT, mer känd som RX Vega 64, hade 487mm2)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Du har fel, visst dollarn var låg men priset på komponenter ökade kraftigt i Sverige, hade en polare som hade köpt det värsta AMD kortet vid den här tidpunkten, det hade ökat i pris med 500-1000 kr, från när han köpte det nytt.

Väldigt liten sannolikhet att du kommer ihåg vad din polare betalade för 10 år sedan för datorkomponenter. Jag har byggt mina datorer ända sedan GT 6xxx serien och ATI korten på x800 serien. De två lanserade 9800Gx2 och HD3870x2, dubbla kärniga gpu’er och var tvugna att prissätta de så lågt som 450-500 dollar för att få det sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Väldigt liten sannolikhet att du kommer ihåg vad din polare betalade för 10 år sedan för datorkomponenter. Jag har byggt mina datorer ända sedan GT 6xxx serien och ATI korten på x800 serien. De två lanserade 9800Gx2 och HD3870x2, dubbla kärniga gpu’er och var tvugna att prissätta de så lågt som 450-500 dollar för att få det sålt.

Vad är det för argument? Vi snacka om det rätt så nyligen med min vän. Sen om du har problem att minnas saker för 10 år sen är väl ditt problem, skulle säga det är individuellt vad man minns.
Kan vända ditt argument emot dig, då är det väl väldigt liten sannolikhet att du minns att priserna rasade för 10 år sedan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorvin:

@AMD-FX: sitter själv på en fx 8350 som jag kört i 4,7+ GHz under 5 års tid.
bytte just till ett gtx1080 och jag tycker den hänger med bra än.

Sitter i liknande sits. Spelar just nu igenom AC:Odysee på medium/high med 60 fps och är nöjd, väntar något år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför nvidia skulle höja priserna vete tusan däremot. Där skulle jag gissa på att det handlar om höga förväntningar i kvartalsrapporterna (de har tappat en tredjedel börsvärdet här senaste månaden) i kombination med att de har ett marknadsläge som gör att de helt enkelt kan ta de priser de själva behagar.

Tror absolut på det senare här. Nvidias priser är starkt korrelerade med prestandagapet ner till AMD (eller kanske snarare kundernas förväntningar på prestandagapet 6-12 månader framåt). Maxwell var den sista generationen som AMD kunde mäta sig med i toppsegmentet, sedan dess har Nvidias priser mer eller mindre dubblerats. Den svaga kronan har naturligtvis gjort saker ännu värre för Sveriges del.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ahlen:

Gött! Har blivit alldeles för billigt att köpa ny dator! /s

Ah ungefär va jag också tänkte 🤣

Skrivet av anon159643:

Om efterfrågan ökas så ökas priserna
Om efterfrågan minskas så ökas priserna.
Om efterfrågan kvarstår på samma nivå så ökas priserna.

Fullt rimligt, den som har läst det minsta lilla ekonomi vet att det ovanför alltid gäller.

Eller hur! Känns som en ding-ding värld har blivit verklighet lr nåt

Skrivet av Shepard:

När jag läste ekonomi så fick jag lära mig att priser går ner vid minskad efterfrågan eller har jag missat något?

Monopol. Då gäller inte vanliga regler 😒

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Lågkonjunktur

Vi är på väg in i en lågkonjunktur nu. Alla vet det och det har redan börjat.
Den här är värre än bankkraschen förra gången, då denna inte är lika enkel att lösa och det är troligt att det tar ca 3 år innan det börjar vända. Nya bilar säljer dåligt, men det är ingen som flaggar för än. Registreringen av nya bilar är fortsatt hög och dessa är sålda för 6 - 8 månader sedan. Så i statistiken ser vi inte nedgången förrän efter årsskiftet. Alla ville ju ha ny bil innan bonus malus miljöprogrammet trädde i kraft.
Bara titta på nybyggnationen, där är det tvärnit i storstäderna med ca 20% nedgång. Även begagnat går dåligt med stora prisnedgångar. Det sista paketet FI släppte vid årsskiftet har haft stor påverkan.
Nedgången är global och det kommer helt klart påverka efterfrågan, så vill man behålla sina marknadsandelar, så måste priserna sjunka framöver.

/G

Visa signatur

Sudden// Chassi: Antec Three Hundred + 2 st 120mm Nexus, Processor: Intel Core i7 920 @2,66 GHz, Moderkort: Asus P6T, Minnen: Corsair 6GB 1333 DDR3, Grafik: XFX GTX260 896MB PCIe 2.0, Nätagg: Corsair 650W, HDD: 2st WDC 500GB Black SATA2, Brännare: Samsung AD-7200A DVD, OS: Vista 64-bit Swe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Sen är det ju klart att låg konkurrent hos Nvidia inte hjälper men det största problemet är nog att tillverkningstekniken inte hänger med våra förväntningar. Så kretsarna blir större och processen när vi väl lyckas krympa dem dyrare och mindre tillförlitlig. Kiselgrindarna börjar nå sin praktiska slutpunkt. I praktiken ser vi också att hela 20-serien från Nvidia är ganska stora kretsar.

"Turing, and allow me to name the GPU TU102 is massive, it counts 18.6 billion transistors localized onto a 754mm2 die. In comparison, Pascal had close to 12 billion transistors on a die size of 471mm2." - https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-rtx-2080-and-20...

(Vega 10 XT, mer känd som RX Vega 64, hade 487mm2)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan köpa din logik för nya kretsar rent allmänt. Men där finns detaljer som säger emot detta.

Jag kan inte acceptera den för 2 år gamla kretsar med typ perfekt yield, som ligger i lager, med en ovanligt liten krets. Att sälja dessa för samma "nypris" som 1,5 år sedan visar mer på att marknaden är i ett väldigt udda stadie just nu. Inte direkt många produkter du kan köpa, dyra eller billiga, som har samma pris (eller tom högre pris) att köpa ny så långt efter. Utan det hålls artifiellt uppe av att för få aktörer är inblandade. Patent håller alternativ från att komma och pressa priserna, och de gör det i så många år, att marknadens utveckling (prestanda/pris) totalt stått still.

Sen ja, visst blir det dyrare och dyrare att göra dem. Men Nvidia 980Ti var 601mm2, dvs inte så långt ifrån 2080 kretsarna, och det är samma "trasiga" chip design, där ett kluster är avstängt. Ändå kunde detta säljas både med lanserings pris på $650 och även mot slutet gå ner mot 4000kr i ny pris.

Så om nu storleken har någon betydelse för "slut priset"... borde det ge 754/601 = ca 1,25 => $812 i detta fall, vilket är en bra bit under den $1199 den fick. 2080 fick priset som Ti kortet borde ha, och det med samma prestanda som ett 1080Ti... sedan 2 år tillbaka.

Så att 1080ti med mindre die fick sådan massiv prestandaboost, och trots bara 471mm2 kunde då säljas för de priser de gör (typ 7000-8000kr) 2 år efter, är ren och skör kassa-ko vinst för Nvidia. Det är som att sälja silver som guld i pris och de saknar detta nu... när verkligheten är tillbaka på "normal" igen.

Så 2080Ti (754mm2) och 2080 (545mm2) är faktiskt inte långt ifrån var det borde vara i storlek, sett mot 980Ti (602mm2) och även 780Ti (561mm2), men har ändå ca 1,5x priset för vad det borde kunna säljas för, i högsta fall, om marknaden var frisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag kan köpa din logik för nya kretsar rent allmänt. Men där finns detaljer som säger emot detta.

Jag kan inte acceptera den för 2 år gamla kretsar med typ perfekt yield, som ligger i lager, med en ovanligt liten krets. Att sälja dessa för samma "nypris" som 1,5 år sedan visar mer på att marknaden är i ett väldigt udda stadie just nu. Inte direkt många produkter du kan köpa, dyra eller billiga, som har samma pris (eller tom högre pris) att köpa ny så långt efter. Utan det hålls artifiellt uppe av att för få aktörer är inblandade. Patent håller alternativ från att komma och pressa priserna, och de gör det i så många år, att marknadens utveckling (prestanda/pris) totalt stått still.

Sen ja, visst blir det dyrare och dyrare att göra dem. Men Nvidia 980Ti var 601mm2, dvs inte så långt ifrån 2080 kretsarna, och det är samma "trasiga" chip design, där ett kluster är avstängt. Ändå kunde detta säljas både med lanserings pris på $650 och även mot slutet gå ner mot 4000kr i ny pris.

Så om nu storleken har någon betydelse för "slut priset"... borde det ge 754/601 = ca 1,25 => $812 i detta fall, vilket är en bra bit under den $1199 den fick. 2080 fick priset som Ti kortet borde ha, och det med samma prestanda som ett 1080Ti... sedan 2 år tillbaka.

Så att 1080ti med mindre die fick sådan massiv prestandaboost, och trots bara 471mm2 kunde då säljas för de priser de gör (typ 7000-8000kr) 2 år efter, är ren och skör kassa-ko vinst för Nvidia. Det är som att sälja silver som guld i pris och de saknar detta nu... när verkligheten är tillbaka på "normal" igen.

Så 2080Ti (754mm2) och 2080 (545mm2) är faktiskt inte långt ifrån var det borde vara i storlek, sett mot 980Ti (602mm2) och även 780Ti (561mm2), men har ändå ca 1,5x priset för vad det borde kunna säljas för, i högsta fall, om marknaden var frisk.

Ja, jag förnekar inte att brist på konkurrens inverkar betydande. Särskilt för Nvidia som i princip kan ta vilket pris som helst för allt över 1080.

Sen tror jag också att de nya teknikerna är mindre tillförlitliga så man kan inte bara utgå från kretsstorlek (och justera för inflation).

Skickades från m.sweclockers.com