Går det att göra något åt ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Går det att göra något åt ljudnivån?

Är främst vid enkelt kontorsarbete (<20% CPU) som jag tänker på det. Annars är det hörlurar på.

Sitter på i5-8400 och Intels kylare, MSI 1060 samt Fractals två medföljande X2 GP-12. Har försökt härleda ljudet men det känns som att det mesta är ganska jämnhögt. Stor skillnad om jag drar ut samtliga men märker inte att någon utmärker sig när jag kopplar in dem en efter en.

Har mätt med Arbetsmiljöverkets app som säkert inte är särskilt exakt men den ger stabilt 40 dB(A) en decimeter ifrån de flesta komponenterna. Stänger jag chassit och testar vid huvudnivå så landar jag stabilt på 29 dB(A).

Finns det något uppenbart jag kan göra åt det eller är jag bara överkänslig? En ny CPU-kylare vore väl trevligt för att sänka ljudet under load men är lite onödiga pengar om det inte gör någon skillnad 90% av tiden och inte krävs för temperaturen. På pappret så ska väl X2 GP-12 vara hyfsat tysta?

Permalänk
Medlem

Du kan ju stanna fläktarna med fingrarna separat (inkl. CPU-kylare) och se om någon gör en markant skillnad. Nätaggsfläkten glömmer man ofta att kolla eftersom den inte syns uppenbart.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Står inte vilket chassi du kör. Du säger att det låter mindre när du "stänger" det. Kan du förklara vad du menar?

Permalänk
Medlem

Har du hårddiskar I burken? Min erfarenhet är att de låter mer än allt annat. Om du verkligen vill få det tystare skulle jag kolla på ett fetare kylare till cpun samt chassifläktarna mot den nya noctuan: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4814030

Edit: har du provat att ändra fläktkurvorna I bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Razpu: Byt till en Noctua på cpu:n.
Är chassit dämpat, i annat fall, byt chassi.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan ju stanna fläktarna med fingrarna separat (inkl. CPU-kylare) och se om någon gör en markant skillnad. Nätaggsfläkten glömmer man ofta att kolla eftersom den inte syns uppenbart.

Har testat att både stanna manuellt och att fysiskt koppla ur sladdarna vid omstart för att se om det gör någon skillnad. Visst märks det att enskilda komponenter tystnar och den totala ljudupplevelsen blir bättre men jag kan inte notera att en komponent skulle vara märkbart mer högljudd. CPU:n har lite speciellt "högfrekvent" ljud och GPUn verkar flytta mycket luft.

Skrivet av pv2b:

Står inte vilket chassi du kör. Du säger att det låter mindre när du "stänger" det. Kan du förklara vad du menar?

Fractal Design Define Mini C. Det första ljudtestet gjordes med sidopanelen avplockad så att jag skulle höra skillnad på individuella komponenter. Därefter satte jag på sidopanelen ("stängde chassit") och tog ljudnivån från min arbetsposition.

Skrivet av mmarks:

Har du hårddiskar I burken? Min erfarenhet är att de låter mer än allt annat. Om du verkligen vill få det tystare skulle jag kolla på ett fetare kylare till cpun samt chassifläktarna mot den nya noctuan: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4814030

Enbart SSD.

Jag är öppen för att byta CPU-kylare och chassifläktar men jag klurar mest på om det gör någon märkbar skillnad. Lär ju ändå gå på en tusenlapp åtminstone. Den länkade fläkten ska t.ex. vara 18.8 dB mot Fractals 19 dB.

Permalänk
Medlem

Det som gjort absolut störst skillnad för mig är ett nätagg som är semi passivt. Dvs att den inte behöver dra igång fläkten när jag sitter och gör enklare saker.

Permalänk
Medlem

Kan du inte ändra i bios på moderkortet att den skall prioritera låg ljudnivå? Jag kör i5 8400 i fractal design mini c, och jag hör inte fläkten på processorn (stock fläkt) eller chassit. Mitt grafikkort har semipassiv kylning så fläkten där står mest still. Det enda som låter i min låda är nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Kan du inte ändra i bios på moderkortet att den skall prioritera låg ljudnivå? Jag kör i5 8400 i fractal design mini c, och jag hör inte fläkten på processorn (stock fläkt) eller chassit. Mitt grafikkort har semipassiv kylning så fläkten där står mest still. Det enda som låter i min låda är nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det är hur smidigt som helst. Det bästa är att man inte behöver 4-pins/PWM fläktar ens då man kan köra på att endast reglera volten (?).

Permalänk
Hedersmedlem

Fractal Design Mini C är ett ljuddämpat chassi. Att mäta ljudnivån med chassit öppet känns lite meningslöst. 29 dB(A) vid huvudnivå känns inte så värst högljutt känns det som.

Med det sagt, kolla som sagt fläktstyrningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Precis, det är hur smidigt som helst. Det bästa är att man inte behöver 4-pins/PWM fläktar ens då man kan köra på att endast reglera volten (?).

Mitt moderkort gör det iaf, justerar spänningen över fläktarna. Vet dock inte ifall alla andra gör det eller bara vissa? Jag kan inte det där. Jag är inte speciellt påläst eller insatt i moderkort om jag skall vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kan du inte ändra i bios på moderkortet att den skall prioritera låg ljudnivå? Jag kör i5 8400 i fractal design mini c, och jag hör inte fläkten på processorn (stock fläkt) eller chassit. Mitt grafikkort har semipassiv kylning så fläkten där står mest still. Det enda som låter i min låda är nätaggregatet.

Tack. Verkar inte möjligt att välja prioritering men kan sätta min egen fläktkurva. Aktiverade även justerbart läge för chassifläktarna som omedelbart sänktes med 150 RPM till 700 RPM. Gjorde lite skillnad.

Standardinställningar för CPU:

85° - 100%
70° - 83%
55° - 38%
40° - 13%

CPU core verkar ligga runt 36° och ger då 1040 RPM. Förutsätter att det ger en fläkt på 13%.

Finns det några rekommendationer att gå efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razpu:

Tack. Verkar inte möjligt att välja prioritering men kan sätta min egen fläktkurva. Aktiverade även justerbart läge för chassifläktarna som omedelbart sänktes med 150 RPM till 700 RPM. Gjorde lite skillnad.

Standardinställningar för CPU:

85° - 100%
70° - 83%
55° - 38%
40° - 13%

CPU core verkar ligga runt 36° och ger då 1040 RPM. Förutsätter att det ger en fläkt på 13%.

Finns det några rekommendationer att gå efter?

700rpm på chassifläktarna går mina också i (i låg last iaf), där upplever jag de som som tysta.

När jag sökte efter källan till oljud så tog jag ut nätaggregatet ur chassit och körde det. Då kan du lättare jämföra nätaggregatets ljudnivå mot övriga delar.

Vilket nätaggregat har du förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Hur driver du chassifläktarna? Jag började störa mig på mina när jag bytte lagringsdisken mot ssd. Mitt chassi (FD R4) hade ingen fläktkontroller och mitt moderkort har bara pwm-styrning på cpu-headern. Lösningen blev att skaffa en liten fläktkontroll från noctua, nu går alla fläktar i datorn ljudlöst i idle. Mitt grafikkoprt är semipassivt så det stannar helt.

Nu har jag förvisso en stor tornkylare och 3 Noctuafläktar i chassit, men det borde gå att få ner ljudnivån med stockkylare och fläktar bara man hittar rätt fläktkontroller.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag testade bullerappen från Arbetsmiljöverkets och får du 29 dB(A) så har du nog redan en tyst dator. Förutsatt att våra mätningar är på något sånär lika. Jag var tvungen att stänga in mig i ett knäpptyst rum för att ens gå under det, eftersom det annars finns annat brus i bakgrunden såsom ventiler eller kylskåp etc.

Så frågan är, är verkligen ljudnivån så störande eller är det mer att du kan höra datorn om du anstränger öronen och hade förväntningar att du inte skulle kunna höra datorn alls?

För även om man byter ut alla delar i datorn till passivt kylda så finns ändå en risk att datorn låter eftersom det uppstår resonans i spolar etc. Så det är inte bara fläktar som kan låta i en dator utan även annat elektriskt brus som uppstår.