Civilization VI, ny expansion på gång? [Ja, Civilization VI: Gathering Storm]

Permalänk
Relik 📜

Civilization VI, ny expansion på gång? [Ja, Civilization VI: Gathering Storm]

Det pågår en skum livestream på det officiella Civ-kontot! Antagligen är det nedräkning till en expansion eller liknande. Allt har blivit gradvis värre med väder och annat, så nu är det rätt illa. Stormar, störningar..

Vad tror ni det handlar om?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Civilization VI: Gathering Storm blir det!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Känns lite som de har byggt in Cities: Skylines med tanke på mer stadsplanering och naturen som kan komma och säga hej på lite otrevliga sätt.
Ska bli intressant hur de kommer lyckas med det och hur mycket tid det kommer ta ifrån att hålla på med andra civilisationer eller kanske få hjälp/hjälpa om en jordbävning kommer?

Att Word Congress är med nu igen är väldigt trevligt tillägg, något som ha saknats.

Men stora frågan är. Kommer Sverige vara någon av de nya civilisationerna som kommer nu till Civ6?

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜

Sverige känns tveksamt med Norge, att det skulle bli lite same same?

Ska bli intressant att se hur mkt annat de skruvar på också. Är väl lagom nu i livscykeln som Civ V började bli bra?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: I Civ5 så har vi ju både Danmark och Sverige. De kör ju under olika eror (Danmark = vikingatid, Sverige = stormaktstid).
Så det borde gå att ha med Sverige. Dock inte Danmark då, då Norge har tagit den rollen i Civ6.
Jag hoppas^^.

Fixar de AI smartare så kommer de lyckas med mycket. Som exempel nu i Civ6 tycker jag att datorn börjar kalla en för "Warmonger" så fort man försvarar sig emot någon som har förklarat krig emot en (lite överdrivet men vettigt/konsekvent tycker jag inte det är)

Jo är väl 2 expansioner som "krävs" för att det ska bli ett komplett spel

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ztomten:

@emilakered: I Civ5 så har vi ju både Danmark och Sverige. De kör ju under olika eror (Danmark = vikingatid, Sverige = stormaktstid).
Så det borde gå att ha med Sverige. Dock inte Danmark då, då Norge har tagit den rollen i Civ6.
Jag hoppas^^.

Fixar de AI smartare så kommer de lyckas med mycket. Som exempel nu i Civ6 tycker jag att datorn börjar kalla en för "Warmonger" så fort man försvarar sig emot någon som har förklarat krig emot en (lite överdrivet men vettigt/konsekvent tycker jag inte det är)

Jo är väl 2 expansioner som "krävs" för att det ska bli ett komplett spel

Ja, Warmonger-grejen reagerar jag på med. Spelat väldigt lite VI ställt mot V, men.. en vacker dag!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Så idag fick vi svar.
Sverige kommer till expansionen och det är Kristina som leder Sverige.
Ser lovande ut med att Civ6 börjar bli mer komplett så detta ska bli kul att spela när det släpps.
14 februari om någon undrade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har spelet till Switch men tycker att det är lite krånglit att sätta sig in i. Hur rekommenderar ni att man lär sig de olika spelmekanismerna? Bara nöta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag har spelet till Switch men tycker att det är lite krånglit att sätta sig in i. Hur rekommenderar ni att man lär sig de olika spelmekanismerna? Bara nöta?

Jag lärde mig Civ IV genom att hänga på Apolyton och Civfanatics. Där fanns dedikerade proffs som gärna diskuterade strategier och delade med sig av hur allt hänger ihop. Tror Civfanatics är mest aktivt idag. Samt gott om strategiresurser. Bara att börja läsa!

Permalänk
Medlem

Premiär idag! Någon som är laddad? Någon som testat?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Premiär idag! Någon som är laddad? Någon som testat?

Jag tänkte vänta till helgen. Jag tror att det kan bli en lyckad expansion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Premiär idag! Någon som är laddad? Någon som testat?

Laddad, ja. Men 40€ för ett DLC tycker jag är hutlöst dyrt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Laddad, svar ja!
Blir ett köp imorgon sedan en hel del spelande.
Dock som säg är 40€ en del pengar för en expansion så hoppas på att det är bra, mest att AI är vettig(vettigare).
Ska bli intressant och se om de har stavat Västerås rätt denna gång, (stavade det Västeräs i Civ5).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Laddad, ja. Men 40€ för ett DLC tycker jag är hutlöst dyrt.

349 kr på t ex CDON. Expansionerna till CIV-serien tycker jag inte är jämförbart med DLC, det är mer likt ett nytt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

349 kr på t ex CDON. Expansionerna till CIV-serien tycker jag inte är jämförbart med DLC, det är mer likt ett nytt spel.

Det är fortfarande väldigt mycket pengar för väldigt lite innwhåll

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är fortfarande väldigt mycket pengar för väldigt lite innwhåll

Det är inte min erfarenhet av tidigare expansioner. Timkostnaden blir ytterst modest i mitt fall. Dock har jag inte de senaste 10-15 åren köpt eller spelat några andra spel än just Civ-spelen så mina synpunkter kan vara lite subjektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inte min erfarenhet av tidigare expansioner. Timkostnaden blir ytterst modest i mitt fall. Dock har jag inte de senaste 10-15 åren köpt eller spelat några andra spel än just Civ-spelen så mina synpunkter kan vara lite subjektiva.

Det har du dock helt rätt i Jag spelar civ, men inte så mycket utan kanske någon/några gånger per månad på sin höjd. Är man en Civ-fantast som dig så förstår jag dock att det ger ett klart större värde.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kommer spelet bli spelbart nu då? AIs rundor tar ju minuter, efter en ganska kort speltid... Alldeles för jobbigt. Hoppas man optimerat spelmotorn lite. Kanske borde köpt en i7-5775c istället för min Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffse:

Kommer spelet bli spelbart nu då? AIs rundor tar ju minuter, efter en ganska kort speltid... Alldeles för jobbigt. Hoppas man optimerat spelmotorn lite. Kanske borde köpt en i7-5775c istället för min Ryzen

Det låter konstigt att det tar sådan tid för dig. Jag har ingen "spel"-CPU (i7-7820X) och jag kör i sort sett alltid på största eller näst-största kartan och jag upplever inte att det tar minuter. Möjligtvis att det tar upptill en minut på slutet.

Permalänk
Medlem

Kul att det är diskussion
Tycker också att expansionerna traditionellt gjort spelet större/bättre och skapat ny känsla. Tänker kanske mest på Beyond the Sword till IV. Oavsett, jag avvaktar lite just nu men kommer definitivt att skaffa detta så småningom.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Klaffse:

Kommer spelet bli spelbart nu då? AIs rundor tar ju minuter, efter en ganska kort speltid... Alldeles för jobbigt. Hoppas man optimerat spelmotorn lite. Kanske borde köpt en i7-5775c istället för min Ryzen

Deras rundor brukar ta sekunder, inte minuter

Något måste vara fel, men du kan ju börja med att stänga av animationerna så kanske det blir lite bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffse:

Kommer spelet bli spelbart nu då? AIs rundor tar ju minuter, efter en ganska kort speltid... Alldeles för jobbigt. Hoppas man optimerat spelmotorn lite. Kanske borde köpt en i7-5775c istället för min Ryzen

Något måste ju vara rejält trasigt med in dator isf. I slutskedet av matcher så tog det mig kanske 15-20s med totalt sex spelare på en stor karta på min gamla 4790k, jag har svårt att se att valfri modell Ryzen CPU skulle ha en bråkdel av del prestandan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag köpte expansionen igår (Greenman Gaming tog £27) och har lirat i princip hela dagen. Massa smådetaljer de har ändrat om och förbättrat. Måste säga att jag gillar det skarpt än så länge.