Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Philips 55PUS6703/12 - Ja/Nej?

Hej allihopa,
Jag har absolut noll koll på TV-apparater och undrar därför om någon här inne kan hjälpa mig med att hitta en bra TV.

Den TV jag har fastnat för hittade jag på NetonNet för ca 7000 SEK och enligt recensioner på typ Techadvisor, Trustedreviewsoch Argos så ska denna TV vara mycket bra. Jag har förstått att jag inte kommer kunna uppleva HDR:n till ens fulla potential då den inte kommer upp i tillräckligt höga nits men jag är absolut inte superkräsen heller..

Jag är otroligt kär i ambilight och därför har jag svårt att titta vidare på en TV som ej har detta men samtidigt vill jag inte kasta pengarna i sjön såklart (även fast det inte är "jättemycket" pengar)

Kan någon ge mig någon form utav input alternativt länka en motsvarande TV runt samma peng?

Här är specsen för TV:n

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Jag hittade även Philips 55PUS6803/12 för samma pris och på pappret ska den vara lite bättre än den jag har i ämnesraden (däremot är den mycket fulare enligt min åsikt haha)

Jämförelse mellan dessa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Finns 2 val:
1: Oled
2: Annan valfri LCD
Då detta är en LCD så spelar det inte nån större roll vad du köper anser jag.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

@_niko_: Haha, tack för ett kort och snabbt svar! Kan du förklara lite snabbt om varför det inte spelar någon roll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Har en 55PUS6543 själv med liknande specs och det den verkligen lider av är att den inte har micro dimming vilket gör att svärtan är medioker och HDR knappt märks när det är aktivt. Har i vardagsrummet en 65PUS7601 med micro dimming och där funkar HDR ok trots rätt begränsad ljusstyrka.
Ambilight är kung, ffa den tresidiga. Man kan dessutom synka med hue för att det ska gå ut ännu mer i rummet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2010

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd55xf9005baep-55-... dyrare men betyligt bättre då den har full array local dimming. sen har den fått mycket bra kritik av HDTVtest och Rtings

Dator : EVGA 1070Ti OC | i5 7600k @4.5ghz |
| Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP | Fidelio X2HR |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

@Krippa75: Snyggt, tack för infon! Enligt specsen ska den däremot ha micro dimming men jag vet inte om det är någon speciell man ska leta efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

@GuldGorillan: tumregeln är ju fler zoner ju bättre. Min stora har 384, det är tillräckligt för att jag inte ska störa mig på att zonerna är för stora.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

@Krippa75: Tack, ska titta vidare på det! Hur upplever du bildkvaliten på 55PUS6543? (jag hittar tyvärr ingenting avseende denna när jag googlar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Köpte en i 6000 serien och det gick inte att titta på något material p.g.a. lagg och artifakter i rörliga bilder. Lämnade in den och köpte en i 8000 serien med 100hz panel men den var lika illla den. Avråder att köpa precis allt från Philips. Min Samsung TV från 2012 har inget av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@REVOLT: Lagg och artefakter kommer av interpoleringen som Philips (ironiskt nog) kallar för "Perfect Motion". Detta är på från början men går att stänga av på alla Philips. Problemet är då att det är uppenbart att många (men inte alla) Philips-modeller saknar förmågan att reproducera material i 24 eller 25 bilder i sekunden utan att bilden blir väldigt ryckig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

@Laxpudding: Tack för svar! Ska dubbelkolla deras "Perfect Motion" haha. Det blev en Philips 7363 till slut. Prislappen var absolut inte något att bråka om (6990 SEK) men jag får se vad som dyker upp.