Permalänk
Medlem

Smörja skruv på arm på skärmfäste

Hallå på er!
Slog till på detta skärmfäste från komplett https://www.komplett.se/product/836092/datorutrustning/bildsk....
Fick hem fästet idag och det är ju superstabilt så det är skönt, en sak som störde mig är dock att skruven som sitter på armen närmast röret sitter så extremt hårt att det inte går att skruva upp, vilket medför att skärm inte går att vrida runt.
Bifogar bild på vad jag menar.
Nu till frågan, hur ska jag få skruven att lossna? Jag drog så hårt jag kunde med inseksnyckeln men den kröker sig bara.
Funkar det att smörja med typ matolja eller måste man gå på med något annat smörjmedel?
Känns som att skruven sitter fast med gängtätning.

Orkar inte krångla med att skicka tillbaka för en sådan liten sak. Men om jag inte får upp den har jag väl inget val haha.

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

@juckeyy:
Matolja är för tjock för att kunna tränga ner/in, du behöver något typ detta Multispray.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@juckeyy traska iväg till närmaste vapenaffär och inhandla vapenolja, det är extremt tunn och genomträngade. Använder vapenolja till meket, bättre grejer finns inte. Biltema brukade också tillhandhålla vapenolja men vet inte om de längre gör det, isåfall har XXL det.

Spraya in i fästena på båda sidor, rucka på den fram och tillbaka, spraya mer, rucka, till slut glider det lika lätt som en orm in i extatisk väloljad grotta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@juckeyy:
Matolja är för tjock för att kunna tränga ner/in, du behöver något typ detta Multispray.

Skrivet av Särimner:

@juckeyy traska iväg till närmaste vapenaffär och inhandla vapenolja, det är extremt tunn och genomträngade. Använder vapenolja till meket, bättre grejer finns inte. Biltema brukade också tillhandhålla vapenolja men vet inte om de längre gör det, isåfall har XXL det.

https://productimages.biltema.com/v1/Image/product/xlarge/2000018310/1

Spraya in i fästena på båda sidor, rucka på den fram och tillbaka, spraya mer, rucka, till slut glider det lika lätt som en orm in i extatisk väloljad grotta!

Tack för svar gubbar! Men lät lite matolja verka över natten och verkade funka imorse! Ska väl dock köpa det ni länka o göra det på riktigt!
Allt gott

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat på att köpa denna arm!
Ladda gärna upp ett par bilder på hur det ser ut är du snäll

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Om matoljan härsknar blir det inte roligt. Skulle råda att du gör rent från matolja och går på de andra förslagen som vapenolja eller symaskinsolja.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Om matoljan härsknar blir det inte roligt. Skulle råda att du gör rent från matolja och går på de andra förslagen som vapenolja eller symaskinsolja.

Ok tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ett tips för framatiden är att medföljande insexnycklar oftas är riktig dynga.
Oftas är dom för mjuka så det knappt går o dra/lossa nåt, ibland kan dom vara extremt hårda/spröda istället och går av istället.
Dom flesta insexnycklar man kan köpa är betydligt bättre än dom medföljande.

Har inte provat vapenolja nångång men många tycker det är bra och har tänkt köpa en burk o prova men glömer alltid bort det.
En sak att påpeka är att (i alla fall biltemas) det är nafta (dvs olje produkt) som är större delen av smörjmedlet vilket är agresiv mot gummi dvs det torkar ut gummit som tillslut spricker.
Så undvik vid närhet av gummi med andra ord.

Vad jag använder till det mesta är en vanlig oljekanna (dvs ej spray) fylld med ATF olja som funkar fint till gummi o allt annat och är rätt tunn.
Gissar att vapenolja är lite tunnare dock.

5/56 och WD-40 andra ROSTlösare bör man ndvika när det handlar om att smörja då dom dles ger rätt kass smörjning och då enbart under en kort tid.
Tex gnällande dörr som jag behövde spruta med wd-40 ungefär varannan mån har med 3-4droppar ATF olja hållt tyst i 3+år.

I detta fall hade nog wd-40 5/56 hjälpt dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!