Permalänk
Medlem

Dator som startar om sig vid spel.

tjena,
Jag har en stationär dator som gillar och starta om sig när man spelar cs. Händer bara på cs och varje game i några veckor sen kan det gå ett år innan det kommer tillbaka. Men nu på senare tid går det inte och spela överhuvudtaget för den startar om igen efter några minuter. Precis innan den startar om sig så blir det rektanglar eller små rutor över allt på skärmen som flimrar i olika färger.

Har testat och ändra till lägsta grafik osv ingen skillnad.
Den blir inte för varm och inga felmeddelanden.
Insallerat om windows.
Har testat andra spel på högsta grafik dock singelplayer om det gör någon skillnad.
Inget är överklockat allt är uppdaterat.

Totalt okunnig på datorer.

Windows 10
intelcore i7-4770k @3,50ghz
ram 16 64bitars
system x64 processor.
nzxt kraken x61 vattenkylning
Corsair GTX 760

Permalänk
Medlem

Kan väl bara tänka på tre olika felkällor.

1. Värme
Skulle det vara värme så brukar det ta en stund innan man kan starta om datorn, för att den behöver svalna av först.

2. Nätaggregat
Kan ju ha kommit till en punkt där det helt enkelt inte klara av att leverera det som datorn kräver, i synnerhet ifall man har köpt ett budgetaggregat från början.
Så vilken modell och ålder?

3. Grafikkortet
Ett GTX760 är ju inte helt nytt, så det kan ju ha börjat få problem med komponenterna som slits, lödningar som ger sig, etc.

Du har inga andra grafikkort/nätaggregat du kan låna och byta med för att se om det ger någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Värme tror jag inte.
Den startar om på en halv sekund också som inget har hänt.

Ja, jag hittade en annan tråd precis där problemet var desamma och nättagget verkade vara boven så frågade honom om det hade löst sig nu.

Ja grafikkortet har ju några år på nacken. Hittar dock inga felmeddelanden på det. Jag är extremt odatakunnig också så vet inte riktigt vart jag ska leta.

Nope dåligt med lånegrejer tyvärr.

Permalänk
Medlem

@jackmard: Jo värme är lite långsökt i ditt fall.
Men visst grafik och nätdel återstår ju.

Vad har du för nätaggregat och när köpte du det?
Öppnar du chassit så bör du ju kunna läsa det på sidan av det, samt ar det köpt tillsammans med grafikkort och CPU så borde det dateras till någon gång 2013, för båda släpptes det året.
5 år är rätt mycket för ett budget agg ifall det är det du har.

Permalänk
Medlem

@loefet:
Det är min polare som byggt den och han trodde det var ett corsair 760
Ja det måste nog har några år på nacken, 4-5 kanske.

Permalänk
Medlem

@jackmard: Säger tyvärr inte så mycket, det beror ju på vilken modell det är i övrigt.
Finns ju några att välja mellan: AX, CS, CX, GS, HX, RM, SF, TX, VS, VX, etc.

Dock så är de enda som passar med 760W som jag hittar båda 80+ Guld/Platinum och tillverkade av bra OEMs, så då är det illa att de inte håller längre. Dock har de modellerna båda 7 års garanti så då får ni kontakta Corsair och öra med dem.

Så kolla upp ordentligt vad det är för nätaggregat. Enklast är att öppna sidan och läsa på det, eller så kan ni antingen logga in på försäljaren sida där ni köpte dem så kanske ni hittar ordern, eller leta reda på mailen ni fick då.

Permalänk
Medlem

@loefet:
Gomorgon det var totalt fel, haha
En cooler master rs-750-amaa-b1 var det som satt i.
Och vad jag förstår så är det ett "budget" ?

Permalänk
Medlem

Ser det likadant ut som detta http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=383?

Så verkar det inte vara ett super budget agg.

Du har inget annat nättagg att prova med?

Du skulle kunna prova att köra furmark som stresstest för att se om det stänger av sig?
Aven typ prime95 skulle kunna köras för att se om den stänger av sig vid hård cpu belastning?

Kan ju även vara så att timen (kylpasrta mellan ihs och core) el. kylpastan på cpu börjar att ge sig eller kylpastan på grafikkortet

Vill du se vilka temps du har så kan du använda cpuid hwmonitor eller openhardwaremonitor.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Ser det likadant ut som detta http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=383?

Så verkar det inte vara ett super budget agg.

Du har inget annat nättagg att prova med?

Du skulle kunna prova att köra furmark som stresstest för att se om det stänger av sig?
Aven typ prime95 skulle kunna köras för att se om den stänger av sig vid hård cpu belastning?

Kan ju även vara så att timen (kylpasrta mellan ihs och core) el. kylpastan på cpu börjar att ge sig eller kylpastan på grafikkortet

Vill du se vilka temps du har så kan du använda cpuid hwmonitor eller openhardwaremonitor.

https://www.google.se/amp/s/www.eteknix.com/cooler-master-g75...

Ett sånt skulle ja tro att det är ser likadant ut på etiketterna iaf.
Nope har inget annat och prova med heller.
Vad är furmark då? Är som sagt totalt värdelösa på datorer haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

@loefet:
Gomorgon det var totalt fel, haha
En cooler master rs-750-amaa-b1 var det som satt i.
Och vad jag förstår så är det ett "budget" ?

Godmorgon på dig också.
Tackar för den kompletta produktkoden, det gör ju sakerna så mycket lättare att hitta rätt.
Enligt denna sidan: http://www.realhardtechx.com/index_archivos/PSUReviewDatabase... vilket är den bästa databasen för att hitta tester och annat om nätaggregat som jag känner till, så har jag hittat nätaggregatet du har, enligt produktkoden.
Klicka dig fram till "Cooler Master" sidan och sedan sök på "amaa-b1" så kommer du till rätt sektion.

Så då borde du ha ett Cooler Master G750M nätaggregat.
Produktsida: http://www.coolermaster.com/powersupply/power-supplies-by-ser...
Testa på just det nätaggregatet: https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=es&ie=UTF8&...
Test på ett i samma serie från Jonnyguru: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Kanske budget med dagens mått, för 5 år sedan så kanske det var mer mellanklass dock. Jonnyguru var dock kritisk till valet av kondensatorer så det är väl de som har gett upp nu.

Med denna informationen så låter det mer som nätaggregatet som spökar med dig, och i så fall så klarar det troligen inte av att leverera spänningarna som den skall när du belastar den med effektkravet som uppstår när du skall spela.

Så enkla lösningen är byt, det skall ju dock vara 5 års garanti på det nätaggregatet, så du kan ju kolla upp när ni köpte det och se om du fortfarande kan få det utbytt av Cooler Master ifall du vill. Annars köp ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

https://www.google.se/amp/s/www.eteknix.com/cooler-master-g75...

Ett sånt skulle ja tro att det är ser likadant ut på etiketterna iaf.
Nope har inget annat och prova med heller.
Vad är furmark då? Är som sagt totalt värdelösa på datorer haha

Skickades från m.sweclockers.com

Furmark är ett program som belastar gpu till max i skärmens upplösning med tempratur mätare inbyggd för gpu.

Prime95 gör samma sak fast för cpu, finns 3 alternativ som testar cpu olika om du vill testa max värme eller max strömförbrukning

Precis som ovan svarade.

Dock kan du test psu skapligt om du kör furmark och prime95 med alternativ In place large FFT's
Dör datorn så kan det mkt väl vara psu som gett upp/håller på att ge up.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Kanon, tack för svaren.
Provar dom där testerna när jag kommer hem ikv och meddelerar resultaten så får vi se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testade furmark på gpu efter 5 min hade det inte hänt något iaf. Är inte riktigt med på vad den gör dock.
Om det är nätagget som e trasigt kan man kör något test på det eller blir det belastat när man kan gpu testet?

Permalänk
Medlem

@loefet:
Gjorde dom där testarna hände inget alls.
Satte i ett nytt nätagg idag men blev samma resultat efter 2 min i spelet.
bara fortsätta till grafikkortet eller ?

Permalänk
Medlem

@ArcliteRX: Gjorde dom där testarna hände inget alls.
Satte i ett nytt nätagg idag men blev samma resultat efter 2 min i spelet.
bara fortsätta till grafikkortet eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

@ArcliteRX: Gjorde dom där testarna hände inget alls.
Satte i ett nytt nätagg idag men blev samma resultat efter 2 min i spelet.
bara fortsätta till grafikkortet eller ?

Har du ett annat grafikkort att testa med så vore det optimala låter det som, det bästa vore att veta vilken gpu temp som du får i spel?
Men grafikkort kan ge rätt så konstiga fel även om de inte blir för varma, det är precis den andre skrev att gfx kan börja bli slitet pga ålder och användning

Du skulle kunna testa crystaldiskinfo bara för att se så att hdd inte håller på att ge sig och ger dessa fel, bara ett elimineringssteg.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

@ArcliteRX:
Nej jag har ju inte det. har inga vänner heller som spelar dator direkt.
Blev sjukskriven, lyckats bryta hälen så därför ja börjat spela lite.
ja en hårddisk är ju mycket billigare än ett grafikkort så kan värt och testa det också. Tycker dock att datorn blev lite snabbare och mycket snabbare att komma in på just hårddiskarna med det nya nätagget.

Permalänk
Medlem

@ArcliteRX:
Datorn hinner nog inte bli varm alls. då jag kan starta datorn och bara efter några minuter så stänger den av. Om jag spelar alltså.
Samtidigt kan jag kolla på 1080 film på en skärm en hel dag och jobba med protokoll, aktier läsa tidningen osv samtligt på den andra om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

@ArcliteRX:
Nej jag har ju inte det. har inga vänner heller som spelar dator direkt.
Blev sjukskriven, lyckats bryta hälen så därför ja börjat spela lite.
ja en hårddisk är ju mycket billigare än ett grafikkort så kan värt och testa det också. Tycker dock att datorn blev lite snabbare och mycket snabbare att komma in på just hårddiskarna med det nya nätagget.

Prova att plocka ur grafikkortet och spela på det interna, inte så kul att spela på kanske men bra i felsökningssyfte. Då kan du iaf felsöka gratis om du har monitorkablar som passar moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Elektron:
Ah okej. Måste jag sänka några inställningar osv?
Antar att det interna inte är så mycket att ha?
dum fråga men jag kan inget om datorer vart sitter det interna då haha.
Och du menar så att jag kan koppla in en skärm på det ?

Permalänk
Medlem

@jackmard:
Om det ev. kan sitta högst upp bakpå så kan jag koppla en skärm till det ser det ur som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

@jackmard:
Om det ev. kan sitta högst upp bakpå så kan jag koppla en skärm till det ser det ur som.

Ja precis det interna sitter högre upp. Du kan ju prova först och bara koppla in kabeln där utan att ta ut kortet. Men du kan inte helt utesluta grafikkortet innan du helt har tagit ut det. Men det är iaf ett bekvämare sätt att felsöka. Ja du får nog köra 720p low eller något sådant. Du får testa dig fram. Syftet är då främst inte att spela och ha roligt utan mer att utesluta ifall kortet är paj eller ej. Skulle kortet vara paj så finns det billiga begagnade att köpa.

Permalänk
Medlem

@Elektron: Yes, kanon.
Jag har redan kikat runt lite här men dom verkar gå snabbt haha.
Men bara för att jag kopplar in skärmen på det interna så betyder det väl inte att jag använder det eller? Jag måste inte ändra på någon inställning eller så.

En annan fråga, jag testade och installera om hårddisken jag hade Windows 10 som ja laddade ner när det var gratis. Dock så hade jag bara en skiva med 7 nu när ja skulle installera igen hade inte tänkt på det. Går det att få 10 igen utan att köpa det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

@Jimemy: Yes, kanon.
Jag har redan kikat runt lite här men dom verkar gå snabbt haha.
Men bara för att jag kopplar in skärmen på det interna så betyder det väl inte att jag använder det eller? Jag måste inte ändra på någon inställning eller så.

En annan fråga, jag testade och installera om hårddisken jag hade Windows 10 som ja laddade ner när det var gratis. Dock så hade jag bara en skiva med 7 nu när ja skulle installera igen hade inte tänkt på det. Går det att få 10 igen utan att köpa det ?

Äger du en Windows 10 licens så kan spara licensen och länka den till ditt Microsoft konto sen kan du ladda ner Windows från Microsofts hemsida. Glöm dock inte att länka din licens till ditt konto annars är det kört. Så när man laddat ner det så "bränner" man in det på ett usb minne och installerar från detta. Det finns lite guider om allt detta om man googlar, jag kommer inte ihåg exakt ifrån huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

@Jimemy: Yes, kanon.
Jag har redan kikat runt lite här men dom verkar gå snabbt haha.
Men bara för att jag kopplar in skärmen på det interna så betyder det väl inte att jag använder det eller? Jag måste inte ändra på någon inställning eller så.

En annan fråga, jag testade och installera om hårddisken jag hade Windows 10 som ja laddade ner när det var gratis. Dock så hade jag bara en skiva med 7 nu när ja skulle installera igen hade inte tänkt på det. Går det att få 10 igen utan att köpa det ?

Har du bara plockat ur grafikkortet och använder skärmkontakter på moderkkortet så kommer datorn att använda det inbyggda grafikkortet.

Du måste dock ta bort nvidias drivrutiner, rekomenderar Display Driver Unistallation, sedan installerar du grafikdrivrutiner för det interna intel grafikkortert Grafikdrivrutin för windows 10

Hur du använder DDU så är det nödvändigt att starta upp datorn i felsäkert läge Windows 10 felsaäkertläge

Sedan är det bara att prova att spela igen för att se vad som händer.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

@Elektron: Nä, jag har inte länkat eller laddat ner något vad jag vet och har ju redan installerat om den så då är det nog kört. tack iaf.

Permalänk
Medlem

@ArcliteRX:
Hmm det där är nog för avancerat för mig med felsäkertläge osv haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

@Jimemy: Nä, jag har inte länkat eller laddat ner något vad jag vet och har ju redan installerat om den så då är det nog kört. tack iaf.

Hm det behöver nog inte vara helt kört. Prova och ladda ner windows 10 och kör på din win 7 licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Yes får prova det när jag fått rätsida på datorn. Ingen av er som har ett grafikkort och sälja då ? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackmard:

@ArcliteRX:
Hmm det där är nog för avancerat för mig med felsäkertläge osv haha.

Bara att följa guiden är super enekelt och allt förklaras i länken jag skickade.

Är dock viktigt attt få bort att drivrutiner från nvidia för att kunna propert installera drivrutiner för intel grafiken.

Själv har jag bara ett amd kort till övers

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI