Gaming PC runt 40k - Tyck till

Permalänk

Gaming PC runt 40k - Tyck till

Hej, tänker bygga en ny PC som ligger runt 40k, jag siktar efter något visuellt samt presterande.

Har för tillfället en dator med
i7 6850k
GTX 1080 ti Asus Strix
32 Gb Corsair dominator 3000 Mhz
Asus Rog Strix x99 Gaming
Corsair LE200 480 GB
Toshiba HDD 3 TB 7200 RPM
Corsair Hydro H110i

Tänkte bygga följande system, vad tycker ni? Ska man vänta ytterligare ett år (min nuvarande dator är lite mer än 2 år gammal) eller är det värt att gå för ett nytt bygge?

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja du kommer ju inte få en särskilt stor skillnad i prestanda för 40 000 kronor, men vi har alla olika budget. Personligen hade jag lagt pengarna på något annat kul alternativt väntat något år. Varför känner du att du behöver nytt?

Permalänk

@Saddl3r: Känner att jag behöver uppgradera då jag inte klarar de flesta spelen i 4k 60 fps, ligger runt 50 - 70 fps i exempelvis Rainbow Six Siege i 4k allt max. Det är inte särskilt spelbart, vill verkligen fullt utnyttja mina skärmar.

Permalänk
Medlem

Varför just den 4TB-disken? Visst, den är dyrast, men två 4TB för totalt samma pris får du högre hastighet och driftsäkerhet ifrån?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt 2x16GB RAM samt 2x 500GB M.2-stickor istället för det du lagt i varukorgen.
Resonemang: CPU klarar endast 2 kanaler. Vill du någon dag utöka kan du dubbla minnet utan att byta ut allt.
har du en extra M.2-disk kan du ha en till OS och program samt en till de viktigaste/mest frekvent använda spelen.

Kostnaden bör vara snarlik.

Cheers!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

@Dracc: Vilka skulle du isåfall rekommendera?

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: 2x16GB, absolut. Men två M.2-stickor är rätt onödigt, det finns ingen större fördel med det och moderkortet har bara två M.2-platser.

Permalänk

Tack för feedback, uppdaterar listan

Permalänk
Medlem

Om du ändå lägger 40k på en dator kan du väl lika gärna ta en 9900K samt en 360mm AIO? Iofs är 9900K svår att få tag på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Chicken:

Hej, tänker bygga en ny PC som ligger runt 40k, jag siktar efter något visuellt samt presterande.

Har för tillfället en dator med
i7 6850k
GTX 1080 ti Asus Strix
32 Gb Corsair dominator 3000 Mhz
Asus Rog Strix x99 Gaming
Corsair LE200 480 GB
Toshiba HDD 3 TB 7200 RPM
Corsair Hydro H110i

Tänkte bygga följande system, vad tycker ni? Ska man vänta ytterligare ett år (min nuvarande dator är lite mer än 2 år gammal) eller är det värt att gå för ett nytt bygge?
https://www.inet.se/kundvagn/bild/12011243/

Prisvärt är det ju absolut inte .. men bättre och lite billigare. Lägg till "Samsung 970 Evo 500GB" för 1100kr (alt. byt ut "860 Evo":n mot två stycken 970) samt ditt RGB om du vill.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Räcker väl med att köpa nytt grafikkort om det är prestandan du vill åt. Visst finns det idag bättre cpu att köpa men om man kör 4K är det nästintill alltid som grafikkortet är flaskhalsen.

(Hälften av det du sparar kan du swisha till mig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@GreyWilk: 2x16GB, absolut. Men två M.2-stickor är rätt onödigt, det finns ingen större fördel med det och moderkortet har bara två M.2-platser.

Större fördel; nej.

Personligen gillar jag att separera OS/Program-disk helt och handlar inte för min del i alla fall om prestanda men klart, det ger ju en separation oavsett då de landar på olika kanaler samt är egna diskar som kan läsa och skriva separat med ännu mindre påverkan på hela systemet eller t ex när man spelar (även om dessa diskarna är väldans snabba på både skriv och läs).

Men ofc, helt upp till TS

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Inaktiv

Köpa ny dator eller inte beror på många faktorer som ekonomi och hur du använder datorn för att dra in pengar. Om du lever på spelande och har det som huvudsakliga inkomst, så är det tufft att tävla om pengarna emot andra som har bättre hårdvara.

För de som ej lever på att ha bra dator, som om man har bra ekonomi har alla huslån avbetala etc, varför inte unna sig en bra dator?

För de andra för mycket värdeminskning att hålla denna standard, man kan göra samma beteende överallt som med bilar, tvapparater you name it. Men utan detta så är bara bostäder dyra för de flesta.

Angående hårdvaruval så anser jag det är ett rätt så standardval för någon som vill ha en dyrare spelmaskin. Jag personligen vägrar sata hastigheter på ssd, men ska man bara spela så märker man ingen skillnad.

*edit*
Om du lever på spelande så är inte en hdd säkert att spara viktiga filer på, du borde lägga pengar på en nas eller något och göra backup på dem från din okala dator.

Permalänk

@Mocka: Chassit har inte plats för en 360 mm AIO samt tror jag inte att jag behöver en större än en 280 mm. Anledningen till att jag valde en i7 9700k och inte i9 9900k är att den är tydligen bättre lämpad för spel generellt och något svalare, samt sparar jag 1k.

Permalänk

@anon159643: Gjorde en ganska bra avkastning på aktier, därmed tänkte jag unna mig lite genom att köpa en ny, snabbare och elegantare PC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mighty Chicken:

@Johan86c: Gjorde en ganska bra avkastning på aktier, därmed tänkte jag unna mig lite genom att köpa en ny, snabbare och elegantare PC.

Och då är det en schysst dator, jag har själv schyssta men jag byter dem ej så ofta.
Jag är inte mycket för monteringar av personer på våra datorbutiker, men med tanke på att de gör det i princip gratis och det underlättar garantiärende så hade jag valt det. Ens egen tid är värt pengar.

Jag hade valt 9900K istället, tusen extra försumbart i denna prisklass och hr man detta så vet man ur spelsammanhang har man det bästa som finns ett bra tag framöver. (även om cherrypicked överklockad hårdvara finns)

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Och då är det en schysst dator, jag har själv schyssta men jag byter dem ej så ofta.
Jag är inte mycket för monteringar av personer på våra datorbutiker, men med tanke på att de gör det i princip gratis och det underlättar garantiärende så hade jag valt det. Ens egen tid är värt pengar.

Jag hade valt 9900K istället, tusen extra försumbart i denna prisklass och hr man detta så vet man ur spelsammanhang har man det bästa som finns ett bra tag framöver. (även om cherrypicked överklockad hårdvara finns)

Jag tycker själv att det är svinkul att bygga datorer, inget fan av färdigbygge. Detta blir isåfall mitt fjärde bygga, min nurvarande dator är det första bygget jag har fokuserat på att bygga den elegant med sleevade cablar och lite andra modifikationer. Fortfarande osäker med processorn, har hört at i7 9700k är generellt bättre i spel och något svalare än i9 9900k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Chicken:

@Johan86c: Gjorde en ganska bra avkastning på aktier, därmed tänkte jag unna mig lite genom att köpa en ny, snabbare och elegantare PC.

Om man ändå sålde innan raset.
Är en del fattigare nu än för 2 månader sedan.

Permalänk

Jag måste instämma med @Trunk
Om du är ute efter att öka din fps i 4k så har du ingen nytta av en ny cpu och kommer nog inte behöva det ens vid nästa generation av grafikkort från Nvidia, alltså 3000-serien eller vad det nu kan tänkas heta då.

Om du vill få något extra värde för 40k så kan du köpa en RTX 2080 TI och spara resten till en ny skärm istället?
Asus ROG Swift PG27UQ är saftigt dyr men beroende på vilken 4k-skärm du sitter med idag kanske du lockas av vad den erbjuder: VESA HDR-1000 certifierad, 144hz, 4k-upplösning och G-sync. Det är en våt dröm som få skulle vara villiga att pröjsa 22k för om de ens kunde.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att göra som @samlooh gjorde men istället byta ut ssden till en M.2 SSD och nätagget till ett högre watt kanske

Permalänk
Medlem

Hade personligen bara köpt nytt grafikkort även om jag hade en massa pengar över (vilket jag inte har haha), tror inte att övriga komponenter generar någon större skillnad. Möjligen grafikkort + riktigt bra skärm ----> köp ny burk om kanske 1.5-2 år eller så. Samtidigt är vi alla olika, om du har gott med pengar och tycker det är kul med en helt ny dator även om det inte är strikt nödvändigt så är det ju värt det för dig

Samlooh's bygge ser bättre ut imo.

Permalänk
Medlem

Måste kommentera: LOL 16500 kr för ETT grafikkort. LOLx16500 faktiskt. Nvidia är skurkar på riktigt.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Chicken:

Anledningen till att jag valde en i7 9700k och inte i9 9900k är att den är tydligen bättre lämpad för spel generellt och något svalare, samt sparar jag 1k.

Vart har du läst att den är bättre lämpad? Tvärtom är 9900K en bättre processor med högre hastigheter "ur lådan" och har dessutom "multithreading" vilket gör den mer framtidssäker och kan potentiellt ge betydande mer prestanda i spel - även om båda i dagsläget drar jämt i 4K.

Kollar du på Sweclockers speltester så är det inte ett enda test den är sämre än 9700K under upplösningen 4K (förutom BF1 i 1440p där den har några fps lägre i "lägsta fps"). https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

När du har en sådan budget som du har känns det 1000kr som en rätt så trivial summa.

Håller med de andra att det mest prisvärda för dig hade antagligen varit att endast köpa ett nytt grafikkort - men det är ju dina pengar och nytt är ju förstås alltid kul.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datocc:

Måste kommentera: LOL 16500 kr för ETT grafikkort. LOLx16500 faktiskt. Nvidia är skurkar på riktigt.

Håller med om att det är svindyrt men det är å andra sidan helt frivilligt om man vill lägga dom pengarna eller inte Inte direkt så att man är tvungen att investera i "det senaste" även om man är inbiten gamer / entusiast.

Sitter själv nu och väntar på ett 2080 efter att hela mitt liv spelat på mid-range datorer, och den är heller inte billig, men vafan... yolo.

edit: för att hålla oss till ämnet så ja, som tidigare skriver... endast uppgradering av grafikkort känns relevant i detta fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Håller med om att det är svindyrt men det är å andra sidan helt frivilligt om man vill lägga dom pengarna eller inte Inte direkt så att man är tvungen att investera i "det senaste" även om man är inbiten gamer / entusiast.

Sitter själv nu och väntar på ett 2080 efter att hela mitt liv spelat på mid-range datorer, och den är heller inte billig, men vafan... yolo.

edit: för att hålla oss till ämnet så ja, som tidigare skriver... endast uppgradering av grafikkort känns relevant i detta fallet...

"Problemet", om man nu vill definiera det som sådant, är att om tillräckligt många köper korten för de priserna så kommer nvidia ha ett incitament för att smyghöja priserna. Men det är förstås bara ett problem för fattiglappar som mig

Permalänk
Skrivet av exhale315:

Håller med om att det är svindyrt men det är å andra sidan helt frivilligt om man vill lägga dom pengarna eller inte Inte direkt så att man är tvungen att investera i "det senaste" även om man är inbiten gamer / entusiast.

Sitter själv nu och väntar på ett 2080 efter att hela mitt liv spelat på mid-range datorer, och den är heller inte billig, men vafan... yolo.

edit: för att hålla oss till ämnet så ja, som tidigare skriver... endast uppgradering av grafikkort känns relevant i detta fallet...

Saken den är att jag kan antingen uppgradera mitt grafikkort och får betala ut 5k (Säljer 1080 ti för 6,5k och köper 2080 ti för 11,5k). Eller köper jag en helt ny dator och får betala drygt 10-15k i mellan efter att ha sålt min gamma pc till min pappa som är i starkt behov av en ny dator som är drygt 6 år gammal. Han ville ge 20k för min nurvarande. Köper inte datorn via Inet, gör det istället via min pappa, därmed betalar jag inköpespris vilket är betydligt billigare, denna datorn skulle isåfall kosta runt 28k. Dessutom, skulle inte min nuvarande CPU bottelnecka ett 2080 ti? Uppskattar verkligen all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Vart har du läst att den är bättre lämpad? Tvärtom är 9900K en bättre processor med högre hastigheter "ur lådan" och har dessutom "multithreading" vilket gör den mer framtidssäker och kan potentiellt ge betydande mer prestanda i spel - även om båda i dagsläget drar jämt i 4K.

Kollar du på Sweclockers speltester så är det inte ett enda test den är sämre än 9700K under upplösningen 4K (förutom BF1 i 1440p där den har några fps lägre i "lägsta fps"). https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

När du har en sådan budget som du har känns det 1000kr som en rätt så trivial summa.

Håller med de andra att det mest prisvärda för dig hade antagligen varit att endast köpa ett nytt grafikkort - men det är ju dina pengar och nytt är ju förstås alltid kul.

Läste om det bland annat här, men jag uppdaterade listan och la in en i9 9900k, och valde en större AIO (360mm). Tack för hjälpen
https://www.quora.com/Which-will-be-better-for-gaming-i9-9900...

Permalänk

Uppdaterad Lista