Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Överklockad i5 6500

Tjena! Jag har en ganska plain uppsättning komponenter, uppgraderade nyligen mitt grafikkort men skippade processorn. Bestämde mig istället för att skrämma upp den jag redan har. Nu till min jävligt svårsvarade fråga: hur mycker vågar jag clocka den? Har den just nu på 4.2Ghz på stadiga 30-40grader. Kört stresstester och bench och allt verkar gå finfint. Vågar jag öka eller ska jag nöja med det jag lyckats åstadkomma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2013

@MCskryt:

Vågar? Du bör nog läsa på lite gällande överklockning.

Computer says no...

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Hur har du överklockat en processor med låst multipel? Kör du via BCLK på något sätt lär du inte komma jättehögt innan datorn blir instabil.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Andreaz1:

Hur har du överklockat en processor med låst multipel? Kör du via BCLK på något sätt lär du inte komma jättehögt innan datorn blir instabil.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, har nedgraderat bios på mitt z170 mobo, ökat BCLK från 100 till 130, sänkt memory multiplier så att mina ramminnen kör stabilt på stockspeed , ökat strömtillförsel från 1.3 till 1.36v på processorn. Kör den som sagt på 4.2 i nuläget helt och hållet stabilt. Ingen ökad värme (bytte givetvis ut stockkylaren). Klarar som sagt stressteter galant. Vad tror du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av MCskryt:

Exakt, har nedgraderat bios på mitt z170 mobo, ökat BCLK från 100 till 130, sänkt memory multiplier så att mina ramminnen kör stabilt på stockspeed , ökat strömtillförsel från 1.3 till 1.36v på processorn. Kör den som sagt på 4.2 i nuläget helt och hållet stabilt. Ingen ökad värme (bytte givetvis ut stockkylaren). Klarar som sagt stressteter galant. Vad tror du?

1.36 V och du har 30-40 grader i full load? Temperaturen i idle är oväsentlig.

Om den nu klarar stresstester galant så testa att öka lite till? Det värsta som kan hända är ju att datorn inte bootar.

Computer says no...