Tips på hårdvara till Unraid / ESXi: Windows Hemmalabb + Freenas med godbitar

Permalänk
Medlem

Tips på hårdvara till Unraid / ESXi: Windows Hemmalabb + Freenas med godbitar

Hej!
Hoppas att någon kan hjälpa mig med lite tips på vilken typ av hårdvara man behöver för denna konfiguration

Bakgrund:
Jag har sedan flera år använt mig av en Synology NAS, en ds214play(till salu för högstbjudande) som har fungerat jättebra. Jag har kört Sonarr, Radarr och Transmission med Jackett för torrents. Som media server har jag använt DS Video som använder sig utav hårdvaruaccelerering för transcoding i x264, något som inte lirar med plex. Jag använder mig även utav moments för att lagra personliga bilder från mobila enheter. Jag använder den också för att lagra hemmavideos och bilder från en Sony kamera(ILCE6000) och en Panasonic videokamera som båda spelar in filmer i AVCHD. Jag vill gärna importera den median via minneskortläsare direkt i servern och konvertera på någon av de virtuella burkarna. Min gaming dator har bara en i5a.

Jag har nyligen fått tag i en EliteDesk 800 G1 SFF med 24 GB ram och i7-4790 med en mekanisk disk på 3 TB 7200 RPM. Jag har testat att köra lite ESXi med diverse virtuella maskiner i och har insett att datorn inte är riktigt byggt för att köras 24/7 som server med en mekanisk disk i. Den saknar även support för många funktioner i ESXi.

Så jag eftersöker tips på hårdvara som är stabil nog för att kunna lagra hemmavideor som absolut inte får försvinna, men som även har kapaciteten att köra några virtuella maskiner för att labba med i utbildningssyfte. Hårdvaran får gärna vara begagnad, och jag vill komma undan så billigt som möjligt. ECC Ram verkar vara ett krav för att ZFS ska fungera med bästa stabiliteten. Jag har också kollat lite på Unraid. Om jag kan komma undan väldigt mycket billigare kan jag använda min EliteDesk för hemmalabb och den nya datorn för FreeNAS

Krav:

  • ESXi eller Unraid?

  • Ska klara 2 st 1080p transcoding streams (via plex som plugin i FreeNAS eller dedikerad virtuell windows-burk)

  • Minst 4 TB lagring med redundans och utrymme för expansion ( Jag har i nuläget en WD RED 4TB)

  • Gärna minst 2 st nätverksportar i 1 Gbit som kör Link Aggregation för snabbare hastigheter (om jag har förstått LAGG rätt)

  • ECC Ram

  • Så tyst som möjligt

  • Tower-Chassi, inget rack-monterat (som låter för mycket?)

Bakom detta så har jag en Edgerouter Lite till en dumswitch som fördelar LAN via patchpanel till de olika rummen i min lägenhet. Jag kör även en Unifi AC Pro med en Raspberry Pi som Controller.

Tacksam för tips på hur jag bör tänka, och gärna länkar till butiker som säljer begagnad hårdvara som ni vet går att lita på.

Permalänk
Medlem

Några snabba tankar...
Först beror ju på vad du har för budget.
Men en rackmonterad 1 eller 2-u server låter extremt mycket.
Vill du bygga något så tyst som möjligt är inte spinnande diskar ett alternativ.
Ska du köra freenas så vill du ha en disk kontroller som klarar JBOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Några snabba tankar...
Först beror ju på vad du har för budget.
Men en rackmonterad 1 eller 2-u server låter extremt mycket.
Vill du bygga något så tyst som möjligt är inte spinnande diskar ett alternativ.
Ska du köra freenas så vill du ha en disk kontroller som klarar JBOD.

Tänkte nästan det gällande rackmonterade.. Det behöver inte vara supertyst, planerar att ha den i hallen.
Budget ligger på runt 7k gärna billigare. Förstår självklart att man inte får det bästa snyggaste då. Har kollat en del på GG server parts och andra sidor i tyskland och england.
Brukar super micro kort klara JBOD? Hittade några ATX brädor som pallar E5-2620 V2 på mullet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitobuh:

Tänkte nästan det gällande rackmonterade.. Det behöver inte vara supertyst, planerar att ha den i hallen.
Budget ligger på runt 7k gärna billigare. Förstår självklart att man inte får det bästa snyggaste då. Har kollat en del på GG server parts och andra sidor i tyskland och england.
Brukar super micro kort klara JBOD? Hittade några ATX brädor som pallar E5-2620 V2 på mullet

Skickades från m.sweclockers.com

För dom pengarna får du vad du får, bästa är nog att köpa moderkort osv och sedan hitta ett "tyst chassi" som kan ta ett ATX kort.

Nyare hårdvara brukar klara JBOD med sata portarna på moderkortet, men sedan behöver virtualiseringen klara att köra en passthrough på diskarna, annars förlorar du halva poängen med ZFS.
Freenas i virtualisering är ingen höjdare, det blir lätt väldigt komplicerat.

Permalänk

Jag kör Unraid här hemma och har gjort det i lite över två år nu, har i nuläget en Dell T20 som jag stoppat in lite extra ram (den har 12 GB totalt nu) och det funkar toppen för nedanstående setup. Skulle dock inte skada med lite mer ram, skulle rekommendera 24-32 GB, då har du plats för expansion också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

För dom pengarna får du vad du får, bästa är nog att köpa moderkort osv och sedan hitta ett "tyst chassi" som kan ta ett ATX kort.

Nyare hårdvara brukar klara JBOD med sata portarna på moderkortet, men sedan behöver virtualiseringen klara att köra en passthrough på diskarna, annars förlorar du halva poängen med ZFS.
Freenas i virtualisering är ingen höjdare, det blir lätt väldigt komplicerat.

Tack för svar! Har efter lite mer kollande bestämt mig för att köra på FreeNAS rakt av och köra ev. VM maskiner där. Den andra datorn jag har liggandes får agera testlabb
Har du tips på något moderkort och processor som ligger bra i pris? Har snöat in mig lite på E3-1200 V3 serien som verkar ligga rätt bra i pris, min applikation lär inte vara så krävande.

Skrivet av Mindstormer:

Jag kör Unraid här hemma och har gjort det i lite över två år nu, har i nuläget en Dell T20 som jag stoppat in lite extra ram (den har 12 GB totalt nu) och det funkar toppen för nedanstående setup. Skulle dock inte skada med lite mer ram, skulle rekommendera 24-32 GB, då har du plats för expansion också!
https://i.imgur.com/RfF10UB.png

Har kollat en del på unraid faktiskt.. verkar intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av xitobuh:

Tack för svar! Har efter lite mer kollande bestämt mig för att köra på FreeNAS rakt av och köra ev. VM maskiner där. Den andra datorn jag har liggandes får agera testlabb
Har du tips på något moderkort och processor som ligger bra i pris? Har snöat in mig lite på E3-1200 V3 serien som verkar ligga rätt bra i pris, min applikation lär inte vara så krävande.

Jag kör freenas på någon random AMD CPU, 5+ år vid detta laget.
Den gör inte speciellt mycket och jag har inga krav på prestanda från den, så för mig är det helt okay.

https://www.freenas.org/blog/a-complete-guide-to-freenas-hard...

Citat:

The Intel Avoton platforms are spendy but attractive: ECC support, low power, AES-NI support (a huge boon for encrypted pools). On the desktop side of things, there are Core i3 platforms with ECC support, and of course there are many options in the server arena. The single socket E3 Xeons are popular in the community, and of course for higher end systems, the dual package Xeon platforms are well supported.

Permalänk
Medlem

Jag kör unraid sen ett par år tillbaka. En viktig sak att tänka på när man kör plex (i allmänhet) är att om du någon gång vill använda dig av hw transcodes, 4k, x265, så kräver det i princip en coffee lake med igpu för att det ska fungera.

Kör plex i en docker, finns ingen bra anledning att köra plex i en vm.

Du kan köra zfs direkt i unraid med plugins, skulle inte rekommendera att köra freenas som vm med passthrough, kan medföra lite problem vad jag hört, ej testat själv. Har dock funderat på att experimentera med det när jag får tid över.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga att jag har kört Freenas som VM på två av mina ESXI maskiner i 2-3 år, har inte stött på något problem alls. Tycker även att det var extremt enkelt att sätta upp, länkar till en guide nedan som ska fungera bra.

https://b3n.org/freenas-corral-on-vmware/

Permalänk
Medlem
Skrivet av peggysue:

Jag vill bara säga att jag har kört Freenas som VM på två av mina ESXI maskiner i 2-3 år, har inte stött på något problem alls. Tycker även att det var extremt enkelt att sätta upp, länkar till en guide nedan som ska fungera bra.

https://b3n.org/freenas-corral-on-vmware/

Kör inte freenas på en VM. Det är byggt för att köras direkt på hårdvaran, möjligen om du kör med passthrough till vm så att freenas. ZFS då, ser diskarna direkt. För att det ska fungera som det är tänkt så måste ZFS ha direkt åtkomst till diskarna. Ecc är inget måste till zfs, men det finns en orsak att de som utvecklar ZFS skriver att man Bör ha det. Är man rädd om sin data så kör man med det. Hårdvaran kostar inte så mycket mer för stöd för ECC. Billigast är i3or om man inte vill betala för xeon.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

@xitobuh:

Bästa är nog att köra VM i FreeNAS https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11/vms.html#c....

Man ska inte köra FreeNAS i en VM, finns personer som har fått det att funka men risken att något skulle gå fel är stort och slutända är det inte värt när filerna går förlorat.

Jag kör med FreeNAS och kan säga det går riket snabb dock kör jag inte med Plex utan Emby.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666