FZ sätter betyg på Fallout 76 – spretigt onlinespel med föråldrad teknik

Permalänk
Melding Plague

FZ sätter betyg på Fallout 76 – spretigt onlinespel med föråldrad teknik

Fallout 76 är lanserat och SweClockers syskonsajt FZ har nu recenserat spelet. Betyget blir av det lägre slaget, bland annat på grund av de tekniska problem spelet dras med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat.. :/

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag svårast för det faktum att spelet dras med en stor skopa idioti på management-nivå.

Gillar inte "exklusiv" -tänket som Bethesda kommunicerat i Fallout76-sammanhang. Att dem är de enda återförsäljarna av spelet.
De får gärna producera spelen, för dem brukar jag oftast uppskatta, men de får banne mig se till att publicera dem och sälja dem via vettiga kanaler också.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Bethsoft kan inte göra spel helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte förvånad alls, det ligger mellan 49 och 62 på Metacritic beroende på plattform och nästan alla som har kört betan (förutom r/fo76 då) har ju öst skit över spelet i veckor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag har otroligt roligt i detta spel. Både ensam och i grupp med polare.
Vi har önskat oss Fallout/SKyrim med co-op i många år och är alla stora fans av serien.

Självklart är det så att den gamla motorn kommer med en del brister och dessa kan påverka upplevelsen. Alla spel har buggar och jag har varit med om värre releaser.

Prestandamässigt så har jag inte mycket att klaga på just nu. Spelet flyter på i 1440p Ultra 120-140fps utan några större problem med lagg eller drops.

Att handlingen sker genom loggar, holo tapes och icke mänskliga NPCs är något som jag faktiskt gillar i detta spelet. Det är en jäkla massa story och handling att följa och hålla reda på. Tycker inte alls att handlingen har så liten plats. Det är roligt att behöva ta reda på allt själv och dra kopplingar som inte förklaras i realtid.

2/5 känns snålt, men det är väl som allt annat i spelvärlden nu. Bara att hoppa samma tåg som alla andra. Det är populärt att klanka ner extra mycket idag. Inget sticker ut som extra dåligt jämfört med många andra releaser av spel som fått bättre betyg.

Hade väl kunnat skriva bra mycket mer om vad som är bra och dåligt, men spelet förtjänar det stora bruna tåget folk gillar att hoppa på.

Permalänk
Medlem

Finns nog en anledning till varför de inte släppte det på Steam.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd

Gillar spelet men fick sjösjuka att spela i betan pga hur spelet hanterade ljus och rörelser med fysik.
kan hoppas de fixar det mesta och eventuellt modds så att det ev blir ett köp nästa år.
PC delen kändes inte färdig

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Flopper: Min "åksjuka" försvann med senaste patchen(140fps). Har dessutom tagit bort allt i .ini-filen "blur"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Gillar spelet men fick sjösjuka att spela i betan pga hur spelet hanterade ljus och rörelser med fysik.

Ah, det förklarar nog varför jag blev tvungen avbryta tittandet på MATN:s spelande av betan på YouTube efter en kort stund, pga att jag blev så pass illamående att jag var nära att kräkas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan också vara en av de sämst skrivna recensioner jag läst.

Visst spelet har en del tröttsamma problem som behöver fixas, men artikeln är uppenbart skriven av någon som inte gillar typen av spel.

Förstår dock helt att prestandan på ett PS4 påverkar betyget en del. Inte alls okej att det släpps i så dåligt skick till konsol. Jag spelar på PC och upplever en enorm spelglädje och stor story i den väldiga mängd notes och holo tapes man hittar. För att inte tala om alla Robot-NPC som faktiskt är med.

"Decimera" betyder för övrigt att man tar bort en av tio...

Permalänk
Sötast

Nästa Fallout/Elderscrolls spel jag spelar använder sig av deras nya motor.
När det händer är helt upp till Bethesda, men de bör iaf någon gång förstå att _ingen_ är nöjd med det skitet de fortsätter att använda.

Permalänk
Medlem

Spelar ihop med en kompis och jag kan säga att vi har skit kul. Visst det är lite buggit och inte så snyggt . Men jag spelar inte spel för grafiken . Blev glatt överraskad hur kul det var med tanke på hur mycket skit det fått. Men misstänker att många som skriver skit om spelet inte har spelat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

"Decimera" betyder för övrigt att man tar bort en av tio...

Både SAOL och Wiktionary säger att det handlar om att "minska antal av", inte med en specifik mängd.

OnT: Vilken sågning. Jag som hade sett fram emot att prova spelet en dag.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

OnT: Vilken sågning. Jag som hade sett fram emot att prova spelet en dag.

Lite samma här. Lilla man har testat från en vän har inte gett positivt heller.

Kort sagt, de har polerat på motorn så länge att grundlacken nu börjar falla av, och rosten börjar synas i sömmarna. Buggar som påverkar multiplayer spel, en multiplayer som inte är vidare meningsfull, uppdrag som inte verkar leda "till något" (mer än ett lik till med en lapp eller holotape... som verkar bli sabla tröttsamt efter antal timmar) och en värld som på något sätt ska se likadan ut 25 år efter kriget... som 175år senare.

Jepp... för inget ändras på typ 200 år ändå. /S

Det är i bästa fall ett multiplayer till FO4... men inte fan till det pris man vill ha, med krav på deras laucher när alla andra mina FO spel ligger på steam redan. Som @Allexz säger, nästa spel i denna serien jag ens tittar på ska helst ha ny motor. Funkar liksom inte att fortsätta 2015, 2018, 2020+ med samma skräp längre... utan något eg nytt.

Kanske blir "Mutant Year Zero: Road to Eden" något mer kul istället. Är också "apocalyptic" spel, med liten twist.

Permalänk
Medlem

@Dracc: Deci är ju tiondel. Decimera är att ta bort var tionde. Dessutom så vet du själv att folk konstant använder det som ett ord för "total förintelse av". Var säkerligen dessutom onödigt av mig att ta upp, men kändes som att artikeln förtjänade det. Ber om ursäkt för saltet

För övrig så rekommenderar jag spelet på PC (konsol verkar vara ganska illa) till alla som gillar Fallout eller öppna världar över alg.

Permalänk
Medlem

Alltid gillat Fallout, gillar inte idén med det här spelet men det är rätt kul att köra ändå. På PC

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har spelat det runt 10-12 timmar solo hittills (på PC) och jag tycker det är oväntat bra (men så tyckte jag att MassEffect Andromeda var ett underskattat spel). Det känns lite som det vanliga vid recensioner av vissa typer av spel: det gäller att hänga på tåget och inte avvika allt för mycket från vad pöbeln tycker.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag delar inte recensentens åsikt alls, var skeptisk som tusan med multiplayer likt GTA online där man ser alla på kartan men det har inte varit några problem än så länge. PvP fungerar bra mycket bättre än förväntat, bristen på NPCs är inte så farligt då jag tycker man grottar sig in i questen som består av lappar, holotapes och monologer med robotar vilket jag tycker gjort spelet mer "immersive" minus att det inte finns andra friendly humanoids. Däremot vill jag poängtera att det inte är ett riktigt Fallout och det ska inte behandlas som ett sådant, en spin-off med sina positiva och negativa egenskaper. Jag skulle nog betygsätta det till 3,5/5.

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag har spelat det runt 10-12 timmar solo hittills (på PC) och jag tycker det är oväntat bra (men så tyckte jag att MassEffect Andromeda var ett underskattat spel). Det känns lite som det vanliga vid recensioner av vissa typer av spel: det gäller att hänga på tåget och inte avvika allt för mycket från vad pöbeln tycker.

Jag tvivlar faktiskt på att recensenter känner sig tvungna att följa pöbeln. Vet inte varför de skulle känna sig tvingade till det? Eftersom det är många som VILL tycka om Fallout 76 så skulle det absolut locka med att ha en någelunda positiv review för att locka tittare men alla verkar verkligen eniga om man kollar på youtube och andra platser, spelet är helt enkelt för tråkigt för många. Men man måste ju också räkna in hypen, folk förväntar sig otroliga saker av dessa spel och när de inte levererar så blir folk besvikna (samma med andromeda). Och om folk hypar ner det som de gör nu så kommer ju folk också uppleve det som roligare när man väl testar det. Så det är ju positivt och om du gillar det spelar det ju ingen roll vad andra tycker, speciellt eftersom PVP verkar helt meningslös och orättvis. Tipset är ju att om någon skjuter på dig, innan du skjuter tillbaka för att starta PVPn kan du ta fram ett hagelgevär, ta en psyco gå fram till personen och skjut ihjäl dem på ett skott utan att de kan döda dig innan. PVP slut.

ME:Andromeda var ett fantastiskt spel upp till en punkt, när man märkte att de hade gett upp. Det var påtagligt att de hade en deadline de var tvungna att möta. Exakt samma fiender på alla planeter och ett ändlöst grindande utan något som helst djup där man inte brydde sig ett smack om de olika karaktärerna. Väldigt många bra saker med Andromeda också men i sin helhet var det en totalflopp som jag inte kan rekommendera någon. Men smaken är ju alltid baken. Men ME:Andromeda var väldigt förtjänt av all kritik det fick i min mening, hade de spenderat några månader till på spelet hade det nog klunnat bli riktigt kul.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Kan också vara en av de sämst skrivna recensioner jag läst.

Visst spelet har en del tröttsamma problem som behöver fixas, men artikeln är uppenbart skriven av någon som inte gillar typen av spel.

Förstår dock helt att prestandan på ett PS4 påverkar betyget en del. Inte alls okej att det släpps i så dåligt skick till konsol. Jag spelar på PC och upplever en enorm spelglädje och stor story i den väldiga mängd notes och holo tapes man hittar. För att inte tala om alla Robot-NPC som faktiskt är med.

"Decimera" betyder för övrigt att man tar bort en av tio...

Att du inte håller med en recensent betyder inte att han har fel. Det kan också vara du som har fel och egentligen inte alls har roligt med spelet, men du intalar dig det för att inte överväldigas av känslan av att ha slösat dina pengar på en uppenbar cash-grab.

Och ja, decimera betydde ursprungligen att ta bort en tiondel. Ett ords faktiska betydelse kan dock ändras en smula under ett par tusen års tid.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

I min värld behöver Bethesda inte göra sig besvär med nya Fallout- och/eller Elder Scrolls-spel innan dom bytt ut sin grafikmotor. Den dom har nu (Creation Engine?) skulle pensionerats redan för 7 år sedan med Skyrim som ett "last hurrah".

Att dom fortsatte med samma motor till Fallout 4 var illa nog, men nu har dom fortsatt ytterligare med Fallout76, och nästa Eldar Scrolls ska tydligen också ...ha...samma...jävla...motor...!

Nä. Bethesda kommer inte få en krona av mig så länge dom fortsätter mjölka Creation Engine.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Kan också vara en av de sämst skrivna recensioner jag läst.

Visst spelet har en del tröttsamma problem som behöver fixas, men artikeln är uppenbart skriven av någon som inte gillar typen av spel.

Står iaf i artikeln att författaren av den både gillar fallout4 och överlevnadsspel, så vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

@Dracc: Deci är ju tiondel. Decimera är att ta bort var tionde. Dessutom så vet du själv att folk konstant använder det som ett ord för "total förintelse av". Var säkerligen dessutom onödigt av mig att ta upp, men kändes som att artikeln förtjänade det. Ber om ursäkt för saltet

För övrig så rekommenderar jag spelet på PC (konsol verkar vara ganska illa) till alla som gillar Fallout eller öppna världar över alg.

Well, visserligen har decimera sitt ursprung i att ta bort var tionde, men det har bytt betydelse och nu är det inte specifikt att ta bort var tionde (jag använder det snarast när det handlar om att ta bort väsentligt mer än tio procent).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Har inte spelat spelet .. men utifrån det jag sett och hört känns det snarare som ett "early access"-spel eller som en mod till Fallout 4 - och inte som ett helt nytt spel. Det är säkert kul med vänner ett tag och kanske t.o.m. solo - men att man tröttnar rätt fort, lite som med "Sea of Thieves". Hade det kostat hälften så mycket hade jag säkert köpt det men inte för 599kr ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad alls. Allting vad jag sett kring Fallout 76 påminner om ett spelvärldens Command & Conquer 5, eller Dawn of War 3. Ett spel som försöker locka till köp genom titeln, genom den igenkännbara logotypen på kartongen, men som misslyckas i att mejsla ihop en produkt värdig konsumenternas pengar. Utgivarna tycks ge studion dussin olika direktiv samtidigt kring vilken riktning spelet ska ta. Vilket slutar med ett lappverk och ofärdiga koncept och idéer.

Fallout 76 har också den mest befängda flerspelar-implementeringen jag någonsin sett. Helt obegripligt.

Permalänk
Skrivet av Borderlander:

Jag har otroligt roligt i detta spel. Både ensam och i grupp med polare.
Vi har önskat oss Fallout/SKyrim med co-op i många år och är alla stora fans av serien..

Co-Op är inte samma som MP och det är nog en av kritikerna som många har med spelet. Folk har bett om co-op, väldigt få från vad jag läst och sett som bett om MP så som den ser ut i FO76. Känns mer som att man samlat ihop leftovers och annat från Fallout och slängt in MP för att testa MP för framtida spel. Verkar så otänkt speciellt med deras argument angående bristen på push to talk.

"to make people communicate" mhm, typ. Jag har haft kul när jag spelat men tror fan att det är tröttsamt när dom trycker ut FO4 med MP på en uråldrig motor. Bethesda har bra titlar och bra tanke men så många gånger så känns det som om dom gör minimum arbete för att göra ett "okay" spel och släpper det, jag tror dom kan så mycket bättre. Kommer ihåg hur buggig Skyrim var när det släpptes och alla problem som fanns då. Mycket cred ska gå till alla som moddar och Skyrim communityn som förbättrad spelet och fixat buggar.

Som sagt, jag har haft kul med FO76 men dom kan så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag tvivlar faktiskt på att recensenter känner sig tvungna att följa pöbeln. Vet inte varför de skulle känna sig tvingade till det? Eftersom det är många som VILL tycka om Fallout 76 så skulle det absolut locka med att ha en någelunda positiv review för att locka tittare men alla verkar verkligen eniga om man kollar på youtube och andra platser, spelet är helt enkelt för tråkigt för många. Men man måste ju också räkna in hypen, folk förväntar sig otroliga saker av dessa spel och när de inte levererar så blir folk besvikna (samma med andromeda). Och om folk hypar ner det som de gör nu så kommer ju folk också uppleve det som roligare när man väl testar det. Så det är ju positivt och om du gillar det spelar det ju ingen roll vad andra tycker, speciellt eftersom PVP verkar helt meningslös och orättvis. Tipset är ju att om någon skjuter på dig, innan du skjuter tillbaka för att starta PVPn kan du ta fram ett hagelgevär, ta en psyco gå fram till personen och skjut ihjäl dem på ett skott utan att de kan döda dig innan. PVP slut.

ME:Andromeda var ett fantastiskt spel upp till en punkt, när man märkte att de hade gett upp. Det var påtagligt att de hade en deadline de var tvungna att möta. Exakt samma fiender på alla planeter och ett ändlöst grindande utan något som helst djup där man inte brydde sig ett smack om de olika karaktärerna. Väldigt många bra saker med Andromeda också men i sin helhet var det en totalflopp som jag inte kan rekommendera någon. Men smaken är ju alltid baken. Men ME:Andromeda var väldigt förtjänt av all kritik det fick i min mening, hade de spenderat några månader till på spelet hade det nog klunnat bli riktigt kul.

Ja recensenter är ju bara människor och de påverkas ju givetvis av vad omgivningen tycker. Det kan vara nog så svårt att publicera en recension som går stick i stäv med vad den högljudda populasen på sociala medier tycker.

Vad gäller ME Andromeda tycker jag tvärtom, jag kan bara rekommendera alla som inte provat att ge den en ordentlig chans. Det är den värd.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag förbeställde och jag tycker att det är roligt, inga superirriterande buggar som gör det ospelbart. Min nyfikenhet av världen och storyn är mycket större än problematiska buggar och andras åsikter.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Som väntat gillar jag spelet. Det har sina små brister men har inte stött på något spelförstörande än. FZ och deras omdömen ger jag inte mycket för då dom alltid "tycker fel".

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |