Söker förtydligande kring PCIe-lanes

Permalänk
Medlem

Söker förtydligande kring PCIe-lanes

Tjena! Två frågor:

Jag ska köpa en PCIe -> M.2 adapter; hur många lanes krävs för att få ut full prestanda av en Samsung 970 EVO 500 GB? Räcker denna?

Just nu har jag utöver grafikkort även ett ljudkort, räcker mina PCIe-lanes till att få full prestanda för alla tre om jag skaffar en M.2 adapter?

Mitt moderkort ASUS SABERTOOTH Z97 MARK 1 har:
2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (Single at x16, dual at x8/x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (max at x4 mode, svart ) *1
3 x PCIe x1

Permalänk

@Saddl3r:
beror på CPUn hur många den har

min GPU använde 16x lanes
och min HDD använder 4x lanes till min NVMe SSD

min cpu 5820k har 28 lanes..

innan hade jag 2 GPU´s som jag körde
16x & 8x lanes
+ 4x till hdd = 28 lanes maxad

Permalänk
Medlem

@Great Games Archive: Min 4790k verkar ha 16 lanes, alltså hade det blivit såhär?

8x - Grafikkort
4x - Ljudkort
4x -PCIe -> M.2 SSD

Hade detta påverkat prestanda på grafikkort (1080 Ti) eller SSD?

Permalänk
Medlem

@Saddl3r: De två x16-portarna på ditt moderkort är kopplade direkt till processorns 16 PCIe-banor, så de kör alltid i antingen x16 om du använder en av dem eller x8/x8 om du använder båda två. De övriga portarna är kopplade till de 8 PCIe 2.0-banorna som Z97-kretsen tillhandahåller.

En 970 EVO behöver x4 PCIe 3.0 för full hastighet, d.v.s. det är endast de två PCIe 3.0 x16-portarna som uppfyller det kravet. Så du blir i så fall tvungen att köra de portarna som x8/x8, en för grafikkortet och en för SSDn. Det påverkar så klart inte SSDn eftersom den bara behöver x4, och ett 1080 Ti kommer inte flaskhalsas nämnvärt av det heller (se t.ex. detta test för 2080 Ti, ett 1080 Ti lär vara rätt likvärdigt när det gäller PCIe-skalning).

Ljudkortet behöver sen bara x1 PCIe 1.0, så det kan du sätta i någon av de övriga portarna utan att det påverkar på något sätt.

Permalänk
Medlem

@perost: Så om jag förstår det rätt ska jag koppla in grafikkortet i 2, M.2 adaptern i 4 och ljudkortet spelar ingen roll, men förslagsvis 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@perost: Så om jag förstår det rätt ska jag koppla in grafikkortet i 2, M.2 adaptern i 4 och ljudkortet spelar ingen roll, men förslagsvis 5?

Korrekt, men du kan även sätta ljudkortet i 6 om du vill, ett x1-kort passar i en större port när det gäller PCIe. 970 EVO kan bli rätt varm, så lite mer luft mellan den och ljudkortet skadar troligtvis inte. Om det finns plats d.v.s., ibland kan det ju vara lite trångt längst ner.

Permalänk
Medlem

@perost: Då har jag bara en sista fråga - är det värt att betala extra och köpa den här istället för denna om det är så att den blir varm? Spontant känns det onödigt men om den blir så varm kanske det är värt?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@perost: Då har jag bara en sista fråga - är det värt att betala extra och köpa den här istället för denna om det är så att den blir varm? Spontant känns det onödigt men om den blir så varm kanske det är värt?

I NordicHardwares test av 970 EVO så klarade den att köra full hastighet i ungefär 1½ minut (ca 320GB läst) utan extra kylning, sen throttlade den ner till "ynka" 2000 MB/s. Sen spelar förstås kylningen i chassit in också. Men om du inte absolut behöver läsa/skriva flera hundra GB i taget med högsta möjliga prestanda så klarar du dig nog rätt bra utan någon extra kylning.