Uppgradera eller köpa helt nytt? Hjälp inför Black Friday

Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa helt nytt? Hjälp inför Black Friday

Hej!

Nu när Black Friday snart är här har jag funderat på att köpa en helt ny dator. Min nuvarande köpte jag 2013 och jag känner att den inte alls orkar med längre i årets spel. Dessutom är det något fel på fläkten i mitt nätaggregat och den "tickar" emellanåt ganska högt som att fläkten slår emot något. Väldigt irriterande och det är största anledningen till att jag tänkt köpa helt nytt då jag inte har modulärt och tanken att behöva dra om alla kablar är lite skrämmande (inet byggde datorn). Idag när jag kikat lite på vilka erbjudanden som finns så har jag dock insett att det kanske är mer värt att uppgradera med nya komponenter och vänta ett par år med att köpa helt nytt.

Jag gör både videor och streamar en hel del på YouTube och i de nya spelen fungerar det inte alls att streama. Använder visserligen NVENC encodern så jag gissar att processorn inte behöver jobba allt för hårt vid just streaming.

Följande komponenter sitter i datorn för tillfället:

  • Moderkort MSI Z87-G41 PC MATE ATX

  • Processor Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)

  • Kylare Cooler Master Hyper 212 EVO

  • RAM Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

  • Grafikkort ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC

  • Nätaggregat be quiet! Pure Power L7 730W 80+ Bronze

  • Chassi Fractal Design Define R4

  • 2 st 120 GB SSD

  • 2 TB HDD

Första tanken var som sagt att köpa helt nytt. Kikat lite på antingen i7 9700K eller i9 9900K tillsammans med ett ASUS RTX 2070 Dual. Gillar designen på mitt chassi så det lutar åt ett Fractal Design R6 i sådant fall. Fördelen är såklart att man får en helt ny dator med de nyaste komponenterna och förhoppningsvis bör jag kunna ha den här i runt 5 år? Nackdelen som jag ser det är att RTX 2070 presterade väldigt dåligt i Sweclockers test av Battlefield V med DXR. Det bådar inte gott inför framtiden att det fungerar så pass dåligt redan nu när de marknadsfört RTX så hårt. Kanske är det bättre att vänta ett par år?

Det förde mig till uppgraderingstankarna istället. Har studerat systemkraven för de senaste spelen och rekommenderat verkar vara 16 GB RAM, GTX 1060 och en nyare i5a. För att det ska vara värt att uppgradera tänkte jag behålla processorn och moderkortet. Men det kanske är den största flaskhalsen? För en eventuell uppgradering tänkte jag mig att uppgradera följande:

Grafikkort, tittat på ASUS GTX 1060 6GB STRIX, hos Elgiganten 3290 kr. Stora fördelen med det kortet verkar vara att den kan kylas helt passivt vid låg belastning.
Nätaggregatet måste ju bytas då det är mer eller mindre trasigt. Elgiganten verkar ha ett schysst erbjudande även där på en Corsair RM650X v2 för 799 kr. Tillräckligt med 650 W?
Eftersom RAM-kraven är på 16 GB i nästan alla nya spel tänker jag att det också måste in 8 GB till. Mina minnen verkar knappt säljas längre men finns på Komplett för 899 kr. Verkar även finnas någon form av lågprofilsvariant för 100-200 kr mindre. Är det möjligt att blanda olika sorters minnen?

Totalsumman för en eventuell uppgradering blir då runt 5000 kr medan ett nyköp landar på mellan 17000 och 20000 kr

Är det något jag missat gällande uppgradering? Tror ni att processorn kommer att bli en stor flaskhals eller blir det ett stort lyft för datorn som gör att jag kan fortsätta använda den i 2 år till? Finns det några andra komponenter på rea som hade passat bättre? Kanske är det helkorkat att uppgradera och mycket mer värt att köpa helt nytt? Nätaggregatet kommer jag nog att byta oavsett och i sådant fall använda min nuvarande dator som extra i sommarstugan.

Alla tankar och tips mottages tacksamt. Det är verkligen en djungel där ute och ibland känns det bara som att man bör gå och köpa en konsol istället.

Jens

Permalänk
Medlem

En inte helt tokig idé är att faktiskt bevaka marknaden här på swec efter typ sådana här drajvs då många uppgraderar och kastar ut det halvgamla. Du kan hitta fina grafikkort för en väldigt bra peng och oftast är det välskötta saker då folk här är lite nördiga och omsorgsfulla.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@jedijens:
Varför inte bara uppgradera till 16gb ram och köpa ett nytt grafikkort? Med ett bra grafikkort till kommer du ju kunna maxa alla spel i några år till utan problem. Att sälja den datorn du har begagnat är ju ovärt för det får du inte mycket för, men grejerna är fortfarande bra nog och bättre än vad andrahandsvärdet egentligen säger. Att köra ett 1080 ti eller rtx 2080 på det funkar ju. Vill du betala mindre finns det ju till o med 1070 för under 3000kr begagnat nu, nytt kostar väl 4000 på black friday. Uppgradera, behåll det du har, du sparar pengar på det. Köp nytt när det du har verkligen är förlegat och du måste. Dessutom kommer det nya grejer nästa år med 7nm processor och allt vad det är.

Fråga dig själv, vad ska en ny dator för 20.000 kronor spela upp för spel som du inte kan spela maxat med datorn du har nu om du bara uppgraderar lite.

Kolla den här videon till exempel, samma procc plus ett bättre grafikkort bara. 60+ fps hela vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=Iwh2MQyrF20

lade till mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

En inte helt tokig idé är att faktiskt bevaka marknaden här på swec efter typ sådana här drajvs då många uppgraderar och kastar ut det halvgamla. Du kan hitta fina grafikkort för en väldigt bra peng och oftast är det välskötta saker då folk här är lite nördiga och omsorgsfulla.

Är lite motståndare till att köpa begagnat. Särskilt nu när all hysteri kring mining börjar dö ut. Men absolut kan det vara ett alternativ att kika på marknaden.

Skrivet av kettlebell:

@jedijens:
Varför inte bara uppgradera till 16gb ram och köpa ett nytt grafikkort? Med ett bra grafikkort till kommer du ju kunna maxa alla spel i några år till utan problem. Att sälja den datorn du har begagnat är ju ovärt för det får du inte mycket för, men grejerna är fortfarande bra nog och bättre än vad andrahandsvärdet egentligen säger. Att köra ett 1080 ti eller rtx 2080 på det funkar ju. Vill du betala mindre finns det ju till o med 1070 för under 3000kr begagnat nu, nytt kostar väl 4000 på black friday. Uppgradera, behåll det du har, du sparar pengar på det. Köp nytt när det du har verkligen är förlegat och du måste. Dessutom kommer det nya grejer nästa år med 7nm processor och allt vad det är.

Fråga dig själv, vad ska en ny dator för 20.000 kronor spela upp för spel som du inte kan spela maxat med datorn du har nu om du bara uppgraderar lite.

Kolla den här videon till exempel, samma procc plus ett bättre grafikkort bara. 60+ fps hela vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=Iwh2MQyrF20

Det är ju det jag också kom in lite på att en sådan uppgradering kanske är smartare.
Du tror inte att min processor kommer att vara en flaskhals?

Räcker nätaggregatet jag postade innan för mina prylar + mer RAM och vassare grafikkort tro?

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Det blev en beställning hos Elgiganten inatt.

Grafikkort Asus ROG Strix GeForce GTX 1060 6GB 3290kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomponenter/grafikkort/ASUSTRIX1060N/asus-rog-strix-geforce-gtx-1060-gaming-grafikkort-6g

Nätaggregat Corsair RM750X v2 990kr
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomponenter/nataggregat-psu/CORRM750X/corsair-rm750x-v2-nataggregat

Vad tror ni om det här? Kommer jag att kunna ha det ett par år och spela på schysst grafik? Eller borde man ta ett steg upp till 1070?
Fortfarande lite orolig över att processorn kommer att vara en flaskhals men kettlebell verkar tro att det funkar.

Det som återstår då är att slänga in mer RAM, antar att det är bäst att köpa likadana och inte mixa mellan olika varianter även om jag förstått det som att det går att mixa en del.

Amazon säljer 2x4GB av samma modell som jag har för knappt 600kr
https://www.amazon.de/Corsair-CMZ8GX3M2A1600C9-Vengeance-Arbeitsspeicher-schwarz/dp/B004CRSM4I

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@jedijens: Köp en 1070, de är så billiga nu. Skillnaden mellan 1060 och 1070 är enorm! Väl värt de extra 500 kronorna.
Finns 1070 för strax under 4000 kronor just nu.

kolla här till exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3789345

Permalänk
Medlem

@jedijens: Din processor är inte flaskhals för en 1070, kommer fungera ihop bra. Psun är bra med, speciellt nu på rean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

@jedijens: Köp en 1070, de är så billiga nu. Skillnaden mellan 1060 och 1070 är enorm! Väl värt de extra 500 kronorna.
Finns 1070 för strax under 4000 kronor just nu.

kolla här till exempel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3789345

Skrivet av kettlebell:

@jedijens: Din processor är inte flaskhals för en 1070, kommer fungera ihop bra. Psun är bra med, speciellt nu på rean.

Tack så mycket för din input!

Har sökt på olika grafikkort hela dagen, läst recensioner, kollat prisjakt och så vidare men det är verkligen en djungel!

Asus 1070 Dual som du länkade ligger ju rätt bra till i pris men jag var verkligen inne på en Strix eftersom jag läst att kylaren på den ska vara riktigt bra och tyst. Fläktljud är ingen höjdare och jag vill gärna att datorn ska vara så tyst som möjligt. På prisjakt nämner nästan alla omdömen att Dual-kylaren är ganska högljudd.

Hittade även ett Asus 1070 Ti Cerberus för 4690 kr. Finns väldigt få svenska omdömen och recensioner om den. Däremot läste jag en hel del på newegg och Amazon och många tyckte att den var sval och relativt tyst. I och med att det kortet presterar betydligt bättre än 1070 och kanske är mer framtidssäkert så kan jag tänka mig att köpa det istället så länge fläkten är tyst.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomponenter/grafikkort/ASU1070TIA8G/asus-cerberus-geforce-gtx-1070-ti-ae-grafikkort-8g

Budgetuppgraderingen börjar stiga mer och mer i pris. Men blir det bara bra så är det inga problem.

Vad tror du? Tack igen för all hjälp!

Permalänk
Avstängd

@jedijens: Är ingen större fara om du väljer ASUS Dual OC varianten, även den har en semi passiv drift.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Sitter i exakt samma sits som dig. Ena hårddisken har gått sönder. Kan ju egentligen bara byta ut den och leva på datorn ett tag till men...tog det som en ursäkt att köpa helt nytt

Permalänk
Medlem

@jedijens: Om du vill ha ett tyst grafikkort så är den här väldigt bra, har haft den själv.
https://www.komplett.se/product/962664/datorutrustning/datork...

För det priset just nu är det otroligt värt. Kortet är extremt tyst och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@jedijens: Är ingen större fara om du väljer ASUS Dual OC varianten, även den har en semi passiv drift.

Det är riktigt bra att den stannar vid låg belastning!

Skrivet av TimeCommando:

Sitter i exakt samma sits som dig. Ena hårddisken har gått sönder. Kan ju egentligen bara byta ut den och leva på datorn ett tag till men...tog det som en ursäkt att köpa helt nytt

Hehe, ja det är något speciellt med att köpa helt nytt. Jag lyckades hejda mig själv nu tack vare råden här i tråden. Hoppas att du blir nöjd med ditt nya bygge.

Skrivet av kettlebell:

@jedijens: Om du vill ha ett tyst grafikkort så är den här väldigt bra, har haft den själv.
https://www.komplett.se/product/962664/datorutrustning/datork...

För det priset just nu är det otroligt värt. Kortet är extremt tyst och bra.

Läste lite om den och det verkar definitivt vara ett bra kort. Tycker dock att det känns bättre att köpa på just Elgiganten tack vare deras generösa öppet köp. Beställde 1070 TI Cerberus nu och kommer att prova det. Låter det fruktansvärt eller inte presterar som jag önskar åker det tillbaka och då ska jag definitivt hålla utkik på mellandagsrean efter detta kortet!

För övrigt gjorde jag en liten inventering och öppnade datorn för att kika lite tidigare idag. Insåg att min processorkylare sitter dumt vilket gör att RAM-minnena inte kommer att få plats. Slot 1 är helt blockerad av kylaren. Det bör dock gå med low profile även om jag kanske måste plocka bort fläkten just vid monteringen.

https://www.amazon.de/Corsair-CML8GX3M2A1600C9-Vengeance-Profile-Performance/dp/B00569K7LM

Dessa minnena verkar vara precis samma modell som de jag redan har men i lågprofilsutförande. Dessa bör fungera ihop med de andra?

Det ska bli väldigt spännande att se om jag lyckas bygga ihop allt igen efter att jag plockat bort nätaggregatet. Känns väldigt skrämmande just nu. De enda ingreppen jag gjort i datorn tidigare har varit att sätta i en extra SSD och bytt en HDD.

Känns kul att det blir en ganska rejäl uppgradering nu mot vad jag tänkt från början. Hoppas att allt kommer att fungera bra bara.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Spenderade i princip hela lördagen med att byta nätaggregatet och installera grafikkortet, det blev 1070 TI.
Verkligen ett spännande projekt att byta nätaggregat. Var helt säker på att jag skulle knäcka moderkortet vid ett flertal tillfällen. Fick trycka och slita så hårt för att koppla ur och i vissa kablar. Men det slutade gott och vilken skillnad det blev ljudmässigt. Nätaggregatet är helt tyst under låg belastning och grafikkortet likaså. Även när det drog igång under belastning tyckte jag inte att det lät nämnvärt, ett stort lyft!

Däremot blev jag enormt besviken när jag startade igång Battlefield V. Processorn verkar vara en ordentlig flaskhals som jag var rädd för och kördes på 100% enligt aktivitetshanteraren med en FPS på mellan 30 och 50. Något bättre fungerade det i Black Ops 4 där jag nästan lyckades komma upp i stabila 60 FPS.

Detta var ju inte alls vad jag hade förväntat mig och just nu känns hela grafikkortsbytet meningslöst då jag kunnat spela andra spel även tidigare med mitt 770.

Blev sugen på att bara slita ut moderkortet och byta alltihop men nu har jag RAM-minnen på ingång från Amazon också som jag antar att jag inte kan skicka tillbaka. Så då är de pengarna rätt i sjön.

Finns det något annat jag kan göra? Kommer det hjälpa med 16 GB istället för 8 GB RAM?