Tp-link Deco M9 eller någon annan setup?

Permalänk
Medlem

Tp-link Deco M9 eller någon annan setup?

Hejsan,

Införskaffade nyligen meshsystemet Deco M9 för att försöka råda bot på den dåliga täckningen jag haft i lägenheten (69 kvm).
Det funkade alldeles utmärkt och jag får nu en hastighet på cirka 130-200 mbit/s (har 500-1000 mbit/s) i sovrummet som ligger längst bort från huvud"pucken". Allt är dock inte frid och fröjd och jag har några frågor

- Får 130-200 mbit/s anses bra då jag sitter på 500-1000 mbit/s, känns som det är samma hastighet oberoende på var jag befinner mig
- Jag har en NAS som är kopplad via en switch till huvudenheten men får endast ut 250 mbit/s jämfört med tidigare 500+

Jag funderar på om mesh verkligen är lösningen och om jag kanske ska lämna tillbaka och satsa på någon annan setup. Tips på hur jag kan lösa det i så fall? Tidigare har jag haft en Asus AC66 som stått i vardagsrummet som funkat bra, dock har hastigheten i sovrummet varit riktigt kass. Det jag behöver är egentligen bara stärka upp signalen i sovrummet (med så hög hastighet det går).

Trådat går bort av olika anledningar, Ubiquiti funkar inte heller. Vad tror ni om en ny router till vardagsrummet och sen sätter jag min nuvarande som repeater?

Permalänk
Medlem

Flytta runt puckarna lite, dom där har väl 5ghz-bandet som backhaul (eller?). Sitter dom i serie så kanske det är p.g.a. det som du får något lägre än dom där 500mbit/s som meshnäten fixar (tror alla ligger kring det "för ingen i USA har gbit-bredband" eller vad det var för förklaring jag fick höra)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Flytta runt puckarna lite, dom där har väl 5ghz-bandet som backhaul (eller?). Sitter dom i serie så kanske det är p.g.a. det som du får något lägre än dom där 500mbit/s som meshnäten fixar (tror alla ligger kring det "för ingen i USA har gbit-bredband" eller vad det var för förklaring jag fick höra)

Tack för tipset, puckarna sitter nästan i serie så kan försöka flytta runt lite (har dock inte så många ställen att flytta mellan). Dock är det väl konstigt att jag har "dålig" hastighet vid huvudpucken både via kabel och trådlöst.

Skulle en Asus RT-AC2900 som router och min nuvarande AC66 som repeater kunna vara en annan lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Tack för tipset, puckarna sitter nästan i serie så kan försöka flytta runt lite (har dock inte så många ställen att flytta mellan). Dock är det väl konstigt att jag har "dålig" hastighet vid huvudpucken både via kabel och trådlöst.

Skulle en Asus RT-AC2900 som router och min nuvarande AC66 som repeater kunna vara en annan lösning?

Eh, vad har du utan puckar undrar man ju lite dårå när du säjer så.

Kör du dom där i meshläge så är det väl typ samma sak. Står den där AC66:an som ren repeater halverar du bandbredden i luften mellan dom. Jag vet inte, tycker du borde få rätt bra som det är.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Eh, vad har du utan puckar undrar man ju lite dårå när du säjer så.

Kör du dom där i meshläge så är det väl typ samma sak. Står den där AC66:an som ren repeater halverar du bandbredden i luften mellan dom. Jag vet inte, tycker du borde få rätt bra som det är.

Utan puckar hade jag trådat vid routern 500-700 Mbit med trådlöst var det nog samma som med puckarna. Sen är hastigheten mycket bättre i sovrummet med puckarna.

Går det köra ac66 + den andra asusen i mesh?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Utan puckar hade jag trådat vid routern 500-700 Mbit med trådlöst var det nog samma som med puckarna. Sen är hastigheten mycket bättre i sovrummet med puckarna.

Går det köra ac66 + den andra asusen i mesh?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju jättekonstigt faktiskt, kan det vara så att du inte stängde av trådlöst på datorn när du testade? Windows väljer väg ut jättedumt ibland... jag ser det här på jobbet rätt ofta att folk ska köra mot routern med kabel men grejerna kör via wifi ändå, för det var anslutet först... och sessionerna går den vägen. (Bara kollar)

Längst ner här har du alla kompatibla modeller: https://www.asus.com/se/AiMesh/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det låter ju jättekonstigt faktiskt, kan det vara så att du inte stängde av trådlöst på datorn när du testade? Windows väljer väg ut jättedumt ibland... jag ser det här på jobbet rätt ofta att folk ska köra mot routern med kabel men grejerna kör via wifi ändå, för det var anslutet först... och sessionerna går den vägen. (Bara kollar)

Längst ner här har du alla kompatibla modeller: https://www.asus.com/se/AiMesh/

Kör enbart trådat till nasen och htpc som är båda kopplade via huvudpucken->switch->Nas/htpc så det borde inte vara problemet. Eller rättare sagt det är samma koppling som jag hade med min Asus router.

Verkar som AC66 och Asus 2900 är kompatibla via Aimesh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Kör enbart trådat till nasen och htpc som är båda kopplade via huvudpucken->switch->Nas/htpc så det borde inte vara problemet. Eller rättare sagt det är samma koppling som jag hade med min Asus router.

Verkar som AC66 och Asus 2900 är kompatibla via Aimesh.

Skickades från m.sweclockers.com

HTPC:n saknar wifi, korrekt? Då har du ett jättestort fel på den där pucken för den orkar inte mer än 1/5 av spec. Jag hade kollat på det där lite nogrannare innan jag hade köpt nytt. En annan dator rakt i pucken kanske för att få bort nas/htpc, switch och kablar ur ekvationen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

HTPC:n saknar wifi, korrekt? Då har du ett jättestort fel på den där pucken för den orkar inte mer än 1/5 av spec. Jag hade kollat på det där lite nogrannare innan jag hade köpt nytt. En annan dator rakt i pucken kanske för att få bort nas/htpc, switch och kablar ur ekvationen.

Ja precis, både htpc och Nas saknar wifi. Lite det jag tycker är märkligt också. Tar och testar utan switchen ikväll för se hur resultatet blir.

Edit: Testade nu och så här blev resultaten
Med switch cirka 140 Mbit/s ner för htpc
Med switch cirka 18-19mb/s ner för Nas
Utan switch cirka 140 Mbit/s för htpc
Utan switch cirka 15-16/MB/s för Nas
Ska testa med gamla setupen när jag hinner.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kopplade in gamla setupen och jovisst då var det något strul med hastigheten även här...Fick ut följande
Utan switch cirka 220 mbit/s ner och 650 upp via htpc
Utan switch cirka 17 mb/s ner via nasen
Normala hastigheter har tidigare varit 500-650 mbit/s ner via htpc samt 27 mb/s ner via nasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Kopplade in gamla setupen och jovisst då var det något strul med hastigheten även här...Fick ut följande
Utan switch cirka 220 mbit/s ner och 650 upp via htpc
Utan switch cirka 17 mb/s ner via nasen
Normala hastigheter har tidigare varit 500-650 mbit/s ner via htpc samt 27 mb/s ner via nasen.

Det är kapacitetsproblem för din internetleverantör, gissningsvis. Testa dagtid/morgonen eller sent (02:00 typ).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är kapacitetsproblem för din internetleverantör, gissningsvis. Testa dagtid/morgonen eller sent (02:00 typ).

Tror inte det tyvärr. Har testat tidigare olika tidpunkter och då har det legat på 25-27 MB/s. Testade nu precis och det pendlade mellan 14.5-17.2 MB/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Tror inte det tyvärr. Har testat tidigare olika tidpunkter och då har det legat på 25-27 MB/s. Testade nu precis och det pendlade mellan 14.5-17.2 MB/s.

Skickades från m.sweclockers.com

Men? Om du ska (eller tidigare) legat mellan 500 och 1000mbit/s och nu får ~200, och detta direkt i uttaget. Då är det fel på CPE:n eller? Kanske borde fråga istället för att anta, men ... vad borde du få / vad betalar du för?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Men? Om du ska (eller tidigare) legat mellan 500 och 1000mbit/s och nu får ~200, och detta direkt i uttaget. Då är det fel på CPE:n eller? Kanske borde fråga istället för att anta, men ... vad borde du få / vad betalar du för?

Jag har varit i kontakt med Ownit tidigare för jag upplevde hastigheten som dålig. Fick då som råd (innan tekniker skickas ut) att mäta med flera olika källor och olika tidpunkter. Sagt och gjort och då kom jag upp i mellan 500-650 Mbit/s och det som ingår i hyran är 500-1000mbit/s så det var inom godkända spannet hos Ownit.

200 Mbit/s är via routern först, ska testa köra direkt från uttaget när jag kommer hem. Men som sagt det gick tidigare att komma upp i 27mb/s via nasen som var kopplad till routern och nu endast 15-17 MB/s. Jag har nyligen lagt en ny nätverkskabel (som jag testade först och fick "rätt hastighet" med), kan den ha blivit tilltryckt/klämd som i sin tur påverkar hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det hela blir ännu märkligare. Testade bredbandskollen för nasen och htpcn igen som är kopplad till huvudpucken (via en switch), samma hastighet som tidigare vilket är cirka 200 mbit/s.

Sen testade jag min stationära som är kopplad via sladd till puck 3 (som i sin tur kör trådlös backhaul) som är cirka 15 meter från huvudpucken. Här får jag 300 mbit/s. Jag förstår ingenting nu.

Edit: Nu pendlar nasen istället mellan 21-25 MB/s.

Permalänk
Medlem

Har du en qnap/synology eller sån nas så är dom sådär faktiskt, det är lite lite budget över alla grejer förutom diskarna. Dom orkar inte över nätverk alltid. En stationär normal dator, utan alla visslor och tutor igång är faktiskt en bra mätburk. Fram med långa sladden och spring runt och mät upp nätet och förlika dig med att ibland kanske inte HTPCn eller NASen är bäst på just bandbredd.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T