Hubitat Elevation, smarta hemmet-hubb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjelle1:

Jo Homeyn är riktigt seg...hög cpu-belastning av både appar och devices vilket jag inte alls märker när jag flyttade allt till Hubitat. Z-wave uppdateras ständigt på Hubitat så du kan nog pröva uppdatera/byta drivers. Jag kommer inte köpa på mig 30+ av Z-wave, onödigt dyrt och kort räckvidd på de jag testat jämfört med zigbee. Aqara motion tänder belysningen snabbare än om jag själv skulle slagit på strömbrytaren så jag är nöjd. Integrering med Alexa är också snabb, tänder 25+lampor på 0.2sek.
Annars är det väl mer spännande med enheter färdiga för Thread/Chip som kommer. 🙂

chip tror jag kommer vara för dom som vill ha enstaka saker inte styra hela hus, dvs det kommer vara för dom flesta och kommer nog fungera bra för dom som vill ha ett par smarta saker från ikea eller byta färg på en lampa osv.
jo det testades rätt ordentligt när jag körde hubitat, det klarar helt enkelt inte av belastningen.
Hur får du z-wave till kort räckvidd? z-wave signaler når väldigt mycket längre än zigbee? däremot gör z-wave bara 4 hopp och zigbee gör närmast obegränsad så länge dom har matning.

du tänder 25+ lampor med aqara på 0.2sec har du en film på det eller kan du göra en tex slå av på ett par gånger? tror aldrig jag sett någon nånsin klara det så det skulle vara kul att se samt se din config för det då väldigt många skulle vilja göra samma sak, (dom flesta har problem att lampor inte släcker/tänder eller ta en jäkla tid)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snörök:

Har du någon länk till Ezlo Secure? Jag har googlat men hittar bara Vera Secure. (Det kanske är samma?)

vera secure är den som går att köpa nu, ezlo secure är en kommande produkt som ska ersätta den, det finns information om den på getvera.com MEN som sagt man vet inte hur ha stödet blir
https://community.getvera.com/t/ezlo-secure-beta-enrollment/2...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

chip tror jag kommer vara för dom som vill ha enstaka saker inte styra hela hus, dvs det kommer vara för dom flesta och kommer nog fungera bra för dom som vill ha ett par smarta saker från ikea eller byta färg på en lampa osv.
jo det testades rätt ordentligt när jag körde hubitat, det klarar helt enkelt inte av belastningen.
Hur får du z-wave till kort räckvidd? z-wave signaler når väldigt mycket längre än zigbee? däremot gör z-wave bara 4 hopp och zigbee gör närmast obegränsad så länge dom har matning.

du tänder 25+ lampor med aqara på 0.2sec har du en film på det eller kan du göra en tex slå av på ett par gånger? tror aldrig jag sett någon nånsin klara det så det skulle vara kul att se samt se din config för det då väldigt många skulle vilja göra samma sak, (dom flesta har problem att lampor inte släcker/tänder eller ta en jäkla tid)

Groups and Scenes - Enable Zigbee group messaging - This option uses the Zigbee Multicast capability for supported devices in order to more efficiently deliver Zigbee messaging data.
Dvs. att "The popcorn effect" försvinner= alla lampor behandlas som en enhet och tänds/släcks omedelbart.

Gör en Vd-device, koppla till din "simple rule", låt Alexa hitta VD-switchen och säger "God evening/God night" och Pang! allt sker omedelbart.
Varför jag skulle slå av/på 70+ (japp, testade att lägga in alla lampor i en VD), lampor i huset flera ggr på kort tid förstår jag inte vitsen med...

Thread kommer antagligen bli grejen framöver, adresserbara via IP och inget behov av olika hubbar tillsammans med IPv6 och 5G, Z-wave kommer högst troligen att tappa marknad/försvinna pga. pris/dyra licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjelle1:

Groups and Scenes - Enable Zigbee group messaging - This option uses the Zigbee Multicast capability for supported devices in order to more efficiently deliver Zigbee messaging data.
Dvs. att "The popcorn effect" försvinner= alla lampor behandlas som en enhet och tänds/släcks omedelbart.

Gör en Vd-device, koppla till din "simple rule", låt Alexa hitta VD-switchen och säger "God evening/God night" och Pang! allt sker omedelbart.
Varför jag skulle slå av/på 70+ (japp, testade att lägga in alla lampor i en VD), lampor i huset flera ggr på kort tid förstår jag inte vitsen med...

Thread kommer antagligen bli grejen framöver, adresserbara via IP och inget behov av olika hubbar tillsammans med IPv6 och 5G, Z-wave kommer högst troligen att tappa marknad/försvinna pga. pris/dyra licenser.

Visa gärna en film på det, vet fortfarande ingen som lyckats med det.
på grund av att den kommer använda ip så kommer det inte bli för att styra ett helt hus.
z-wave eller knx kommer vara för oss som styr hela hus.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hubitat C-8 i EU

Gammal tråd men som nöjd ägare av Hubitat C-7 så vill jag bara informera att nya C-8 finns att få tag i EU nu från https://hubitat-shop.eu/

Lite tråkigt att Hubitat C-7 verkade försvinna från svenska och europeiska butiker rätt kort efter den släpptes och bara gick att köpa från Hubitat i USA så glad att se att det nu finns en butik i EU.
För mig har varit det helt klart den bästa hemautomationsupplevelsen efter att ha mest kört Domoticz men även bl.a. testat OpenHAB och HAS. Hubitat har för mig varit stabilast, haft bra stöd för enheter och lagom med möjligheter att nörda ner sig och pilla med specialdrivar, appar och integrationer mot andra system om man vill.

Permalänk
Medlem

Jag kör också fortfarande Hubitat, i två olika hus, är riktigt nöjd, kör dock fortfarande c7

Största fördelen är att det går snabbt att komma igång, man behöver inte nörda ner sig om man inte vill.

En stor fördel är att nu när C8 är släppt så går det att uppgradera till nyare hub utan att behöva para om sina enheter.

Permalänk
Medlem

Undrar om nån känner till en Hubitat-driver (C8) som funkar för Deltaco Smart Home-lampor?

På/av-funktion skulle räcka (i första hand).

Alternativt skulle det vara intressant ifall nån prövat på att flasha om dem (och fått dem att funka med en Hubitat-driver).