Permalänk

Kan inte ha KABEL raouter->dator

Hej..

Har ett litet problem sedan 2-3 månader tillbaka, som jag inte orkat tagit tag i, men nu behöver jag verkligen ta tag i det PGA att jag ska flytta datorn längre ifrån raoutern och då kommer inte wifi fungera lika bra.

Problemet är att jag inte kan ha kabel, när jag kopplar in kabeln i raoutern och i datorn händer ingenting, vanligtvis brukar det ju lysa antingen på raoutern eller i datorn. men händer ingenting, inte ens på skrivbordet i datorn står det att kabeln är ikopplad.. provat med olika kablar..

Problemet uppstod efter jag bytte leverantör. hade bredbandsbolaget innan och nu har jag COMHEM, fick en ny raouter med dem. Kan inte koppla direkt från väggen till datorn för comhem har något eget system. någon rund kabel som går in i väggen till raoutern.

Wifi fungerar iallafall klockrent.. men inte med kabel? vad ska jag göra? Någon inställning i raoutern eller whats up? ska ringa comhem och be om teknisk service om jag inte löser det. men tänkte prova här först innan jag sitter i 3 timmars telefonkö tid.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindeborg:

Hej..

Har ett litet problem sedan 2-3 månader tillbaka, som jag inte orkat tagit tag i, men nu behöver jag verkligen ta tag i det PGA att jag ska flytta datorn längre ifrån raoutern och då kommer inte wifi fungera lika bra.

Problemet är att jag inte kan ha kabel, när jag kopplar in kabeln i raoutern och i datorn händer ingenting, vanligtvis brukar det ju lysa antingen på raoutern eller i datorn. men händer ingenting, inte ens på skrivbordet i datorn står det att kabeln är ikopplad.. provat med olika kablar..

Problemet uppstod efter jag bytte leverantör. hade bredbandsbolaget innan och nu har jag COMHEM, fick en ny raouter med dem. Kan inte koppla direkt från väggen till datorn för comhem har något eget system. någon rund kabel som går in i väggen till raoutern.

Wifi fungerar iallafall klockrent.. men inte med kabel? vad ska jag göra? Någon inställning i raoutern eller whats up? ska ringa comhem och be om teknisk service om jag inte löser det. men tänkte prova här först innan jag sitter i 3 timmars telefonkö tid.

MVH

Vilken router är det du har?
Koppar du till rätt port på routern?
Annars kan det ju vara allt från att du har korsade kablar som routern inte supportar till att den är trasig till att du kör laptop som stänger av ethernet om man startat utan kabel etc...

Permalänk
Medlem

Har du någon annan dator du kan testa koppla in i routern? Om ja, testa det först.

Gör en fabriksåterställning av routern bara för att. Men om du sen testar med en annan dator och felet kvarstår även där så får du be om ett garantibyte från Com Hem.

Testa även koppla in i en annan Lan port i routern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

hej, inte kunnat svarat förrens nu.. ska testa lite ikväll. återkommer