Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Router för fiber 250/100

Hej!
Läst runt väldigt mycket, och fastnat för Ubiquiti serien, är dock lite osäker på vilken jag ska välja. Kör 2 datorer samt 1 tv-box med kabel, resten trådlöst, så behöver även en AP. Pilla med VLAN blir nog inga problem då jag är tekniskt intresserad och det jag inte redan kan, läser jag mig till med glädje.
Har FTTB, alltså enbart LAN-uttag i lägenheten. Jag vill ha något som klarar av högre hastighet än det jag har idag, och kostar det inte skjortan är det ännu bättre! Någon som kan guida mig lite i denna djungel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

EdgeRouter X eller EdgeRouter X SFP (typ 950 megabit throughput)
Och Unifi AP AC Lite (Klarar typ 550 megabit ner och 650 upp mot min OnePlus 6)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av MarcusHuddinge:

EdgeRouter X eller EdgeRouter X SFP (typ 950 megabit throughput)
Och Unifi AP AC Lite (Klarar typ 550 megabit ner och 650 upp mot min OnePlus 6)

Typ exakt det jag kikat på, vad jag förstått är Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway något mer användarvänlig?
Och vad gör att man bör välja AC Lite, och inte AC LR eller AC Pro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Jag är också nyfiken på om jag behöver en ny router för att kunna utnyttja 250/100. Jag använder en router jag fick av Telia (mitt förra abonnemang, innan jag fick fiber), en Thomson TG789vn, den har några år på nacken, o på bredbandskollen ser det ut så här:

Det är med sladden i, om jag kör trådlöst så blir resultatet ungefär hälften. Min dator är också ganska gammal (ca 4 år, HP Pavilion g7 Notebook), så kan det vara nätverkskortet? Datorn funkar bra till mina ändamål o har inga planer på att köpa en ny, o tror inte jag har råd heller. Men om det är routern, så byter jag denna, annars ändrar jag till ett billigare 100/100-abonnemang.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Mulla Krekar:

Jag är också nyfiken på om jag behöver en ny router för att kunna utnyttja 250/100. Jag använder en router jag fick av Telia (mitt förra abonnemang, innan jag fick fiber), en Thomson TG789vn, den har några år på nacken, o på bredbandskollen ser det ut så här:

https://i.imgur.com/ROtJ5S2.jpg

Det är med sladden i, om jag kör trådlöst så blir resultatet ungefär hälften. Min dator är också ganska gammal (ca 4 år, HP Pavilion g7 Notebook), så kan det vara nätverkskortet? Datorn funkar bra till mina ändamål o har inga planer på att köpa en ny, o tror inte jag har råd heller. Men om det är routern, så byter jag denna, annars ändrar jag till ett billigare 100/100-abonnemang.

Byt router! även en billigare asus kommer du se stor skillnad med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av Mulla Krekar:

https://i.imgur.com/ROtJ5S2.jpg

Hehe, jag jobbar på Telia, ring in så byter vi ut routern, om du nu inte vill köpa en egen!

Skickades från m.sweclockers.com