Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, man måste själv säga till moderkortet att köra minnena i den hastigheten genom att välja minnenas D.O.C.P.-profil (AMDs motsvarighet till X.M.P.). Det räknas nämligen officiellt som överklockning, men är ju så standardiserat att minnena innehåller en profil som talar om för moderkortet vilka inställningar som ska användas.

Första generationens Ryzen är rätt petiga med minnen dock, så det är inte säkert att det går att köra dem så högt som 3000MHz. Men första steget är förstås att se till att allt minne hittas ordentligt.

Ja. Hittar ju allt minne i A1 och A2 konfiguration men inte som dual channel A2/B2 så gissar nytt moderkort. Köpa nytt kort eller nya minnen är ju ungefär samma pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Mina minnen är inte listade på den sidan, tyvärr. Endast två 3000MHz 2x8gb minnen är. Nedan är det så 1500kr och testa om minnena gör någon skillnad eller 1500kr på ett nytt moderkort.....
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3281463

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

@Ronja_Hood: testa å sänk hastigheten till 2900mhz fick ja göra för å inte få blå skärm

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood Vart köpte du moderkortet? Om det är trasigt går det på garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Ronja_Hood Vart köpte du moderkortet? Om det är trasigt går det på garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Beggat så ingen garanti

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood Vem/vart köpte du av? Personen ifråga borde ha kvitto och garantitid kvar. Är 3års garanti på det moderkortet och det har inte passerat än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Ronja_Hood Vem/vart köpte du av? Personen ifråga borde ha kvitto och garantitid kvar. Är 3års garanti på det moderkortet och det har inte passerat än.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt bra poäng! Jag kollar med personen ifråga.
Kollade med Inet om att få allt uppkallat men de har 7-10 dagar väntetid efter inlämnad burk så kommer väl hamna på nytt moderkort eller nya minnen beroende på hur testet av alla minnesslottar går...:(

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

OM jag åker på ett nytt moderkort finns det någon sida eller smart sätt att leta upp på vilka moderkort mina minnen CMK16GX4M2D3000C16W ligger på qvl listan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood Minnena ska fungera med alla moderkort som stödjer DDR4. Men man kan bara garantera DDR4 standarden vad gäller hastighet (tror det är 2133MHz). Eftersom båda minnen upptäcks i single channel så skulle jag säga att det inte är fel på dessa utan felet ligger hos moderkortet. Så nya minnen behöver du inte.
Ett nytt moderkort går på ~1000kr om du inte skulle få igenom garanti.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Ronja_Hood Minnena ska fungera med alla moderkort som stödjer DDR4. Men man kan bara garantera DDR4 standarden vad gäller hastighet (tror det är 2133MHz). Eftersom båda minnen upptäcks i single channel så skulle jag säga att det inte är fel på dessa utan felet ligger hos moderkortet. Så nya minnen behöver du inte.
Ett nytt moderkort går på ~1000kr om du inte skulle få igenom garanti.

Jag gick igenom varje slot och A2 och B2 fungerar ej! Dock har jag upptäckt en möjlig felorsak.... På processorn är en av de små pinnarna påundersidan av. Den var böjd när jag lyfte upp processorn och gick av så fort jag vidrörde den (med mjukt föremål och vääääldigt försiktigt) så gissar den inte kommit rätt på något sätt. Datorn startar, kör allt som jag slänger på den men kan detta påverka minneskanalerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Jag gick igenom varje slot och A2 och B2 fungerar ej! Dock har jag upptäckt en möjlig felorsak.... På processorn är en av de små pinnarna påundersidan av. Den var böjd när jag lyfte upp processorn och gick av så fort jag vidrörde den (med mjukt föremål och vääääldigt försiktigt) så gissar den inte kommit rätt på något sätt. Datorn startar, kör allt som jag slänger på den men kan detta påverka minneskanalerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan definitivt ha något med saken att göra. Dock brukar det behövas mer än 1pin för att bägge slots ska lägga av. Sen får man ju ha lagom med otur. Alla pins går ju till olika saker och vissa går inte till något.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Det kan definitivt ha något med saken att göra. Dock brukar det behövas mer än 1pin för att bägge slots ska lägga av. Sen får man ju ha lagom med otur. Alla pins går ju till olika saker och vissa går inte till något.

Känns lite svårt att bestämma var man skall börja...köpa MB så är det processorn och ny processor så är det MB hahaha.... Felsökning med väntetid på 10 dagar för i princip samma kostnad som ett MB. Kansle skall köra single channel med 16gb och bara låta det vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood Du kan ju alltid testa A1 & B1.
Visst man får sämre prestanda med Single vs. Dual men spelar man med ett dedikerat grafikkort så har det inte alls lika stor påverkan.
Håller du på med mycket CPU krävande uppgifter (rendering, komprimering, avkodning, simulering etc.) så kommer Single vs. Dual att göra skillnad. Fungerar systemet och du inte vill lägga ut extra pengar så hade jag kört på och låtit allt vara. Men testa om A1 & B1 fungerar i Dual först.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Ronja_Hood Du kan ju alltid testa A1 & B1.
Visst man får sämre prestanda med Single vs. Dual men spelar man med ett dedikerat grafikkort så har det inte alls lika stor påverkan.
Håller du på med mycket CPU krävande uppgifter (rendering, komprimering, avkodning, simulering etc.) så kommer Single vs. Dual att göra skillnad. Fungerar systemet och du inte vill lägga ut extra pengar så hade jag kört på och låtit allt vara. Men testa om A1 & B1 fungerar i Dual först.

Nej det är spel. Mest grabben som spelar och sen har jag en dedikerad SSD med fullmoddat Skyrim 😊😂

Varken B1 eller B2 startade datorn när jag gick igenom slottarna en och en så A1 och A2 kör jag i nu med fulla 16gb.....

Om det inte påverkar massor så låter jag nog det vara, över jul iaf, så kansle man kan köpa nåt kul på rean 👍

Grym hjälp och support 👏👏

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood: Tyvärr kan jag inte hitta något datablad för AM4, så det verkar svårt att kolla upp exakt vad pinnen som gått av har för funktion. Men om det är just B1 och B2 som inte fungerar så kan du nog vara rätt säker på att pinnen går till den ena minneskanalen, och att det är processorn som är orsaken till problemet.

Om så är fallet så har du haft både tur och otur: Tur att processorn fungerar över huvud taget, otur att du bara får single channel. Men det är väl inte hela världen, och hittar du inget roligt på mellandagsrean så ska även AMDs nästa generation processorer som kommer nästa år vara kompatibel med ditt moderkort (med en BIOS-uppdatering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Ronja_Hood: Tyvärr kan jag inte hitta något datablad för AM4, så det verkar svårt att kolla upp exakt vad pinnen som gått av har för funktion. Men om det är just B1 och B2 som inte fungerar så kan du nog vara rätt säker på att pinnen går till den ena minneskanalen, och att det är processorn som är orsaken till problemet.

Om så är fallet så har du haft både tur och otur: Tur att processorn fungerar över huvud taget, otur att du bara får single channel. Men det är väl inte hela världen, och hittar du inget roligt på mellandagsrean så ska även AMDs nästa generation processorer som kommer nästa år vara kompatibel med ditt moderkort (med en BIOS-uppdatering).

Ja när jag satte tillbaka processorn så tvivlade jag på om den skulle fungera så som du säger, tur i oturen 😊👍

Ja jag såg att AMD släpper en ny generation snart, då kanske jag kan köpa en generation 2 till bra pris. BIOSet är ju flashat nu för jag hoppades det skulle rätta till problematiken

Tack massor för goda råd och hjälp !!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood: Har justerat i BIOS vad jag tror är rätt så nu går minnena på 3000MHz och allt funkar. Trist med single channel men ja ja.....får köpa en gen 2 Ryzen framöver när 3orna släpps och hela forumet vill uppgradera....

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Ronja_Hood Har du ställt in minnena manuellt eller via D.O.C.P? Det sistnämnda är att föredra då det även drar ner dina timings på minnet.
Du behöver nog inte ens leta begagnat för att få bra pris på gen2 när gen3 kommer. Köper man gen1 nytt idag får man mycket för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

@Ronja_Hood Har du ställt in minnena manuellt eller via D.O.C.P? Det sistnämnda är att föredra då det även drar ner dina timings på minnet.
Du behöver nog inte ens leta begagnat för att få bra pris på gen2 när gen3 kommer. Köper man gen1 nytt idag får man mycket för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ställde in dem manuellt via AI Tweaker som ”menyn” hette i BIOS, skall leta efter det du nämner. Är inte hejare på mer intrikata PC modifieringar

-EDIT: ställde in DOCP standard och det justerade som du nämner flertalet parametrar automagiskt! Tusen tack!!

Ja gav 1699kr för min processor ny, nu med en pin av, men känns väldigt bra!

La till en edit
Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80