Synology NAS - Raid uppgradering?

Permalänk
Medlem

Synology NAS - Raid uppgradering?

Jag har idag en DS916+ och en DX513.
DS916+ har jag 4st 6TB diskar. (NAS)
DX513 har jag 5st 8TB diskar. (Expansionslåda)

När jag började använda denna NAS så hade jag bara 6TB diskarna. Jag vill nu kasta ut dessa 6TB diskarna och stoppa i 4st nya 8TB diskar och på så sätt utöka raidvolymen som finns på min DX513 så det totalt blir 9st 8TB diskar.

Hur gör man detta nu då? Programvaran på NAS:en ligger ju på diskarna.

Är detta det enda sättet? (Tänker högt här):
1. Ta ut 1st 6TB disk. Ersätt med 1st 8TB disk.
2. Reparera raiden så den nu består av 3st 6TB och 1st 8TB diskar.
3. Upprepa nu steg 1-2 ovan för varje disk så du landar med 4x8TB (raid volym 1) 5x8TB (raid volym 2)
4. Kopiera över all data ifrån raid volym 2 till raid volym 1 (eller annan plats på nätverket tillfälligt)
5. radera raid volym 2
6. justera så raid 1 använder hela diskutrymmet ifrån respektive disk som tidigare va 6TB. Endast 6TB av 8TB kommer ju vara förbrukat antar jag här så justera upp detta.
7. Utöka raid 1 med de 5st tomma diskarna ifrån DX513
8. Vänta två veckor på att NAS:en ska bygga upp raidvolymen

Känns rätt knöligt sätt att lösa de på. Men jag är osäker som sagt.
Det som jag vill landa med när allt är färdigt är alltså:
Endast en raid volym. Raid volym 1.
Endast 9st 8TB diskar i raid 5-läge.

Tankar? Vad är snabbast och enklast utan att förlora filerna och allt för lång downtime.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Vila i frid

Eftersom Murphy alltid kommer på besök när det är som minst lämpligt, ta kopia på allt som är viktigt OCH verifiera datat innan du blåser det som kopierats och sen skapar helt nya raid-sets och sen nya volymer. Spar även kopia på NAS-konfigurationen.

Att swappa gamla diskar hit och dit och dribbla med rebuilds, kommer att generera gråt och tandagnisslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag har idag en DS916+ och en DX513.
DS916+ har jag 4st 6TB diskar. (NAS)
DX513 har jag 5st 8TB diskar. (Expansionslåda)

När jag började använda denna NAS så hade jag bara 6TB diskarna. Jag vill nu kasta ut dessa 6TB diskarna och stoppa i 4st nya 8TB diskar och på så sätt utöka raidvolymen som finns på min DX513 så det totalt blir 9st 8TB diskar.

Hur gör man detta nu då? Programvaran på NAS:en ligger ju på diskarna.

Är detta det enda sättet? (Tänker högt här):
1. Ta ut 1st 6TB disk. Ersätt med 1st 8TB disk.
2. Reparera raiden så den nu består av 3st 6TB och 1st 8TB diskar.
3. Upprepa nu steg 1-2 ovan för varje disk så du landar med 4x8TB (raid volym 1) 5x8TB (raid volym 2)
4. Kopiera över all data ifrån raid volym 2 till raid volym 1 (eller annan plats på nätverket tillfälligt)
5. radera raid volym 2
6. justera så raid 1 använder hela diskutrymmet ifrån respektive disk som tidigare va 6TB. Endast 6TB av 8TB kommer ju vara förbrukat antar jag här så justera upp detta.
7. Utöka raid 1 med de 5st tomma diskarna ifrån DX513
8. Vänta två veckor på att NAS:en ska bygga upp raidvolymen

Känns rätt knöligt sätt att lösa de på. Men jag är osäker som sagt.
Det som jag vill landa med när allt är färdigt är alltså:
Endast en raid volym. Raid volym 1.
Endast 9st 8TB diskar i raid 5-läge.

Tankar? Vad är snabbast och enklast utan att förlora filerna och allt för lång downtime.

Skrivet av hasenfrasen:

Eftersom Murphy alltid kommer på besök när det är som minst lämpligt, ta kopia på allt som är viktigt OCH verifiera datat innan du blåser det som kopierats och sen skapar helt nya raid-sets och sen nya volymer. Spar även kopia på NAS-konfigurationen.

Att swappa gamla diskar hit och dit och dribbla med rebuilds, kommer att generera gråt och tandagnisslan.

Du är helt rätt ute.
Backup först sedan plockar du disk för disk och låter NAS'en göra sitt mellan varje.
Det tar tid, men det beror mest på hur mycket data du har.

Den snabbare versionen och mer riskabla varianten är att först göra backup.
Sen plocka i alla diskar som du vill ha dom, rensa dom först med t.ex. diskpart annars kommer NAS'en att hitta gamla volymer.
Skapa den konfig du vill ha, går snabbt utan data på diskarna.
Sen kör du tillbaka backupen.
Men även den tar nog ett par dagar att göra, 20+TB data tar ju sin tid att kopiera.

Min röst är på den säkra varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Eftersom Murphy alltid kommer på besök när det är som minst lämpligt, ta kopia på allt som är viktigt OCH verifiera datat innan du blåser det som kopierats och sen skapar helt nya raid-sets och sen nya volymer. Spar även kopia på NAS-konfigurationen.

Att swappa gamla diskar hit och dit och dribbla med rebuilds, kommer att generera gråt och tandagnisslan.

Skrivet av Svensktiger:

Du är helt rätt ute.
Backup först sedan plockar du disk för disk och låter NAS'en göra sitt mellan varje.
Det tar tid, men det beror mest på hur mycket data du har.

Den snabbare versionen och mer riskabla varianten är att först göra backup.
Sen plocka i alla diskar som du vill ha dom, rensa dom först med t.ex. diskpart annars kommer NAS'en att hitta gamla volymer.
Skapa den konfig du vill ha, går snabbt utan data på diskarna.
Sen kör du tillbaka backupen.
Men även den tar nog ett par dagar att göra, 20+TB data tar ju sin tid att kopiera.

Min röst är på den säkra varianten.

Tack ska ni ha. De får bli den säkra vägen. De får ta sin tid. Jag har hela helgen på mig att kopiera data. De nya diskarna kommer inte förrän på måndag/tisdag ändå.

Ha en fin helg!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum