Onlinespelet Justice får stöd för ray tracing och DLSS

Permalänk
Melding Plague

Onlinespelet Justice får stöd för ray tracing och DLSS

Det andra spelet som får stöd för ray tracing med Geforce RTX 2000-serien blir något oväntat Justice, som är en av de populäraste MMO-titlarna i Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det lägsta priset jag hittade på ett 2080ti är 13158kr med frakt.
Jag har svårt att se baserat på tester att det är ens lönt att köra dom nya teknikerna med mindre än 2080ti.

Så vem riktar dom sig till egentligen?

Jag tycker det är väldigt spännande med nya tekniker, det är på tiden att det händer något nytt.
Jag tycker med att det inte är för mycket begärt att vi får en slags roadmap för när detta kan tänkas fungera för kort runt 5000Kr.
Helt enkelt för att det känns så meninglöst att introducera nya tekniker en liten liten procent kan utnyttja.

Så vad tror vi? Är dessa två tekniker tillgängliga för gemene man runt 2025?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Ser trevligt ut men bara de inte överdriver för mycket typ så saker ser onaturligt ut, marken ser ju ut att reflektera lite väl mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det lägsta priset jag hittade på ett 2080ti är 13158kr med frakt.
Jag har svårt att se baserat på tester att det är ens lönt att köra dom nya teknikerna med mindre än 2080ti.

Så vem riktar dom sig till egentligen?

Jag tycker det är väldigt spännande med nya tekniker, det är på tiden att det händer något nytt.
Jag tycker med att det inte är för mycket begärt att vi får en slags roadmap för när detta kan tänkas fungera för kort runt 5000Kr.
Helt enkelt för att det känns så meninglöst att introducera nya tekniker en liten liten procent kan utnyttja.

Så vad tror vi? Är dessa två tekniker tillgängliga för gemene man runt 2025?

DLSS blir ju mer värt ju längre ner i rtx serien man kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Ser trevligt ut men bara de inte överdriver för mycket typ så saker ser onaturligt ut, marken ser ju ut att reflektera lite väl mycket.

Ja, lite fö mycket material som var rena speglar, men de verkar ju vara ute efter den stilen snarare än realism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det lägsta priset jag hittade på ett 2080ti är 13158kr med frakt.
Jag har svårt att se baserat på tester att det är ens lönt att köra dom nya teknikerna med mindre än 2080ti.

Så vem riktar dom sig till egentligen?

Jag tycker det är väldigt spännande med nya tekniker, det är på tiden att det händer något nytt.
Jag tycker med att det inte är för mycket begärt att vi får en slags roadmap för när detta kan tänkas fungera för kort runt 5000Kr.
Helt enkelt för att det känns så meninglöst att introducera nya tekniker en liten liten procent kan utnyttja.

Så vad tror vi? Är dessa två tekniker tillgängliga för gemene man runt 2025?

Skulle gissa på att det kommer ta 2 generationer innan xx70 korten är där. RTX 2070 presterar ju t ex bättre än 980Ti. Så RTX 4070 år 2022 gissar jag på.

Permalänk
Medlem

I dagsläget har RTX för stor påverkan på prestandan för att vara värt det kan jag tycka.

Hellre 60+ FPS utan RTX än ~20 med. Sen så är det ganska bortkastat i multiplayer-spel rent generellt då jag oftast inte är ute efter att stå och kolla på hur saker reflekteras i vattnet..

Men visst, om 5-10 år när tekniken är mogen så tror jag att vi kommer tycka att allt utan raytracing känns uråldrigt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

DLSS blir ju mer värt ju längre ner i rtx serien man kommer.

Det är det kanske ja. Jag har inte sett test på det. Är det så är det en god poäng och kan göra korten mer värda begagnade.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det lägsta priset jag hittade på ett 2080ti är 13158kr med frakt.
Jag har svårt att se baserat på tester att det är ens lönt att köra dom nya teknikerna med mindre än 2080ti.

Än så länge har vi ju dock bara sett tester i BF5, som även utan ray tracing är ett av dagens mest krävande spel. Det är fullt möjligt att det fungerar bättre i spel med lite mindre krävande grafik, vilket detta ser ut att vara, även med korten längre ner i 2000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Ser trevligt ut men bara de inte överdriver för mycket typ så saker ser onaturligt ut, marken ser ju ut att reflektera lite väl mycket.

Skrivet av dlq84:

Ja, lite fö mycket material som var rena speglar, men de verkar ju vara ute efter den stilen snarare än realism.

Tycker det ser ut att vara riktigt blött på marken, då speglar det väl rätt bra även irl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

I dagsläget har RTX för stor påverkan på prestandan för att vara värt det kan jag tycka.

Hellre 60+ FPS utan RTX än ~20 med. Sen så är det ganska bortkastat i multiplayer-spel rent generellt då jag oftast inte är ute efter att stå och kolla på hur saker reflekteras i vattnet..

Men visst, om 5-10 år när tekniken är mogen så tror jag att vi kommer tycka att allt utan raytracing känns uråldrigt.

DLSS har en positiv påverkan på prestandan. Det kan vara så att Ray tracing och DLSS tillsammans tar ut varandra. Det vet vi inte än.

Det är väl i långsamma spel som detta, mmo-spel, där du faktiskt kan uppskatta ray tracing.

Permalänk
Inaktiv

Är det realism man är ute efter så kan jag inte påstå att riktiga livets reflektioner ens kommer nära detta. Det kändes som att alltid var väldigt reflekterande och glittrigt. Ingen balans riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervas002:

Tycker det ser ut att vara riktigt blött på marken, då speglar det väl rätt bra även irl?

Vattnet, ja. men det var inte det jag syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

DLSS har en positiv påverkan på prestandan. Det kan vara så att Ray tracing och DLSS tillsammans tar ut varandra. Det vet vi inte än.

Det är väl i långsamma spel som detta, mmo-spel, där du faktiskt kan uppskatta ray tracing.

https://www.guru3d.com/news-story/quick-test-wolfenstein-ii-t...

Enligt guru3d så får du ungefär 3-5% I vinst, till priset av sämre bild...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett MMO stort i Kina... marknaden där man envisas med att släppa enklare, billigare kort för att det är vad konsumenterna där mest köper. Ok...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av slusk:

https://www.guru3d.com/news-story/quick-test-wolfenstein-ii-t...

Enligt guru3d så får du ungefär 3-5% I vinst, till priset av sämre bild...

Skickades från m.sweclockers.com

De testar adaptive shading, inte DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

DLSS har en positiv påverkan på prestandan. Det kan vara så att Ray tracing och DLSS tillsammans tar ut varandra. Det vet vi inte än.

Det är väl i långsamma spel som detta, mmo-spel, där du faktiskt kan uppskatta ray tracing.

Nej... Det DLSS gör är att du tex spelar i 4K, men spelet renderas i lägre upplösning och skalas upp. Denna uppskalning försöker de gör lite "smart". Att köra ett spel i i lägre upplösning med uppskalning till 4K har Hardware Unboxed visat ger ungefär samma vinster och bild.

Att ett spel som redan i 1080p med ray tracing helt plötsligt blir snabbare med DLSS skall man nog inte hoppas för mycket på. För det första skulle det betyda att spelet renderas i lägre upplösning än 1080p, något jag tänker folk som köpt kort för 13.000kr inte vill, och effekterna på bildkvaliteten och kvaliteten på ray tracing om detta tvingas ske i tex 760p och sedan skalas upp kommer nog inte visa ray tracings bästa sidor.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

https://www.guru3d.com/news-story/quick-test-wolfenstein-ii-t...

Enligt guru3d så får du ungefär 3-5% I vinst, till priset av sämre bild...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det DLSS vi talade om dock.
Min förhoppning är att alla nya RTX-funktioner tillsammans ska ta ut varandra. Sen är det uppenbart att Ray tracing specifikt är väldigt krävande. Men RTX erbjuden också prestandapositiva funktioner. Så det intressanta blir att se dom alla kombinerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nej... Det DLSS gör är att du tex spelar i 4K, men spelet renderas i lägre upplösning och skalas upp. Denna uppskalning försöker de gör lite "smart". Att köra ett spel i i lägre upplösning med uppskalning till 4K har Hardware Unboxed visat ger ungefär samma vinster och bild.

https://www.youtube.com/watch?v=nS58xlzZsLI

Att ett spel som redan i 1080p med ray tracing helt plötsligt blir snabbare med DLSS skall man nog inte hoppas för mycket på. För det första skulle det betyda att spelet renderas i lägre upplösning än 1080p, något jag tänker folk som köpt kort för 13.000kr inte vill, och effekterna på bildkvaliteten och kvaliteten på ray tracing om detta tvingas ske i tex 760p och sedan skalas upp kommer nog inte visa ray tracings bästa sidor.

Sitter du på en skärm > 1080p (vilket du borde göra om du har köpt ett 2080ti) men ändå kan rendera i 1080p så är ju det enormt positivt för prestandan.
Jag förstår inte vad du menar?

Permalänk
Medlem

För Kina är ju känd för att ligga i prestandatoppen och vara PCMasterrace... Dessutom ett onlinespel för mmorpg eller vad det var. Jaja, blir väl lite xtra på internetcaféerna iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Sitter du på en skärm > 1080p (vilket du borde göra om du har köpt ett 2080ti) men ändå kan rendera i 1080p så är ju det enormt positivt för prestandan.
Jag förstår inte vad du menar?

Att vad DLSS gör är att den renderar i lägre upplösning än du presenterar i. Men i tex BF5 så klarar ju spelet först 60fps VID 1080p, vilket betyder att spelet måste renderas i ännu lägre upplösning för att dra "nytta" av DLSS. Något som nog inte blir så fint, eller kanske inte ens stöds då jag tror minimum för DLSS är typ 1440p om jag minns rätt. Det betyder att DLSS INTE kommer vara någon magi som kompenserar för låg prestanda från ray tracing.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Perfekta bilder ni har som exempel Sweclockers
Ena bilden med avslagna effekter medans andra bilden har tydliga störningar.
Är precis som det ska vara när man ljuger, vrid på sanningen så lögnen är sann.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att vad DLSS gör är att den renderar i lägre upplösning än du presenterar i. Men i tex BF5 så klarar ju spelet först 60fps VID 1080p, vilket betyder att spelet måste renderas i ännu lägre upplösning för att dra "nytta" av DLSS. Något som nog inte blir så fint, eller kanske inte ens stöds då jag tror minimum för DLSS är typ 1440p om jag minns rätt. Det betyder att DLSS INTE kommer vara någon magi som kompenserar för låg prestanda från ray tracing.

Om du sitter på en 1440p skärm (vilket är minimum för DLSS), men kan rendera bilden i 1080p och göra ray-tracingberäkningarna för färre pixlar. Då bör du få betydligt bättre prestanda än att du renderar bilden i 1440p samt ray-tracingberäkningarn för betydligt fler pixlar.

Man kan alltså, i teorin, sitta på en 1440p skärm och spela BF5 med ray-tracing och ha över 60fps med hjälp av DLSS. Och återigen, DLSS är en av många nya features som RTX har där vi kan "vinna" prestanda. Det intressanta blir att se allt i kombination.

Permalänk
Medlem

@Bloopy: Det är väl dock ett av problemen med ray tracing, det blir en jävligt kornig bild. Möjligt att man löser det på sikt, men vet att det förekommer i BFV.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Om du sitter på en 1440p skärm (vilket är minimum för DLSS), men kan rendera bilden i 1080p och göra ray-tracingberäkningarna för färre pixlar. Då bör du få betydligt bättre prestanda än att du renderar bilden i 1440p samt ray-tracingberäkningarn för betydligt fler pixlar.

Man kan alltså, i teorin, sitta på en 1440p skärm och spela BF5 med ray-tracing och ha över 60fps med hjälp av DLSS. Och återigen, DLSS är en av många nya features som RTX har där vi kan "vinna" prestanda. Det intressanta blir att se allt i kombination.

Jag har också tänkt den tanken men sen slog det mig att flaskhalsen inte är den vanliga renderingen (GTX-delen) utan RTX-delen som överbelastas, så att låta RTX-delen jobba mer känns inte som det kommer lösa så mycket.. Men jag hoppas så klart att detta ska slå, tycker effekterna är riktigt coola (men inte prisvärda, vare sig för kortens pris eller fps-tappet)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag har också tänkt den tanken men sen slog det mig att flaskhalsen inte är den vanliga renderingen (GTX-delen) utan RTX-delen som överbelastas, så att låta RTX-delen jobba mer känns inte som det kommer lösa så mycket.. Men jag hoppas så klart att detta ska slå, tycker effekterna är riktigt coola (men inte prisvärda, vare sig för kortens pris eller fps-tappet)

Dedär vet vi inte än. Vad vi vet är att DLSS och Ray-tracing är olika delar på chippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Om du sitter på en 1440p skärm (vilket är minimum för DLSS), men kan rendera bilden i 1080p och göra ray-tracingberäkningarna för färre pixlar. Då bör du få betydligt bättre prestanda än att du renderar bilden i 1440p samt ray-tracingberäkningarn för betydligt fler pixlar.

Man kan alltså, i teorin, sitta på en 1440p skärm och spela BF5 med ray-tracing och ha över 60fps med hjälp av DLSS. Och återigen, DLSS är en av många nya features som RTX har där vi kan "vinna" prestanda. Det intressanta blir att se allt i kombination.

Effekterna på bildkvaliteten och kvaliteten på ray tracing kvarstår. ray tracing på lägre upplösning = färre samples = sämre kvalitet. Kanske syns tydligare när det skalas upp sedan. Då low i BF5 redan idag har issues med en del konstigheter och popin så känns det inte som att ray tracing kommer närmare den "magiska sak" som "bara funkar" som det såldes in som att vara. Speciellt för de pengarna det kostar.
Detta är under förutsättning att ray tracing innan DLSS är en bra idé alls. Hur väl DLSS hanterar att även ray tracing är med i det hela är en annan fråga. Rent logiskt bör det som minimum behöva skapas modeller för spelet både med och utan ray tracing för DLSS i så fall.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Perfekta bilder ni har som exempel Sweclockers
Ena bilden med avslagna effekter medans andra bilden har tydliga störningar.
Är precis som det ska vara när man ljuger, vrid på sanningen så lögnen är sann.

Kan inte du posta en bild där du ringat in störningarna? För jag ser inga. Tänker du på paraplyet? Är inte det en fuktig och reflekterande yte?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Det jag mest noterar är att man stängt av skuggorna på "före"-bilden. Sen noterade jag också artifakterna på parasollet som någon nämnde (jag letade efter ett litet paraply). Inte snyggt! Har sett liknande när bumpmapping ballat ur (Divinity II).