Nytt kort till 10 år gammal maskin

Permalänk

Nytt kort till 10 år gammal maskin

Hejhopp

Har en ca 9-10 år gammal maskin med en Core I7-920. 8 gig ram och ett Radeon HD 5870.
Blev sugen på Battlefield V och funderar på att skå till på ett 1060 kort med 6 gig ram nu under Black Friday.

Det har gått ett par år sedan man var insnöad på prestanda och komponenter och behöver därför forumets eminenta hjälp med hur hårt CPUn kommer flaska? Självklart fattar jag att den kommer flaska enormt men är det ens vettigt att köpa ett 1060 kort för att kunna lira BF V med låga inställningar om jag behåller min I7-920?

Trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Tackar. Att döma av folks kommentarer så är det inte helt efterblivet vad jag kan se. Kanske får bli ett 1060 6gig ram då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Hejhopp

Har en ca 9-10 år gammal maskin med en Core I7-920. 8 gig ram och ett Radeon HD 5870.
Blev sugen på Battlefield V och funderar på att skå till på ett 1060 kort med 6 gig ram nu under Black Friday.

Det har gått ett par år sedan man var insnöad på prestanda och komponenter och behöver därför forumets eminenta hjälp med hur hårt CPUn kommer flaska? Självklart fattar jag att den kommer flaska enormt men är det ens vettigt att köpa ett 1060 kort för att kunna lira BF V med låga inställningar om jag behåller min I7-920?

Trevlig kväll

Sitter och installerar bf5 på min 920 som är parad med ett GTX 980,kan återkomma i morgon med hur det funkar och kanske med ett klipp om det går 🙂

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Sitter och installerar bf5 på min 920 som är parad med ett GTX 980,kan återkomma i morgon med hur det funkar och kanske med ett klipp om det går 🙂

Det vore helgrymt! Hoppas att det funkar ok och är spelbart

Permalänk
Medlem

@Krasharen: Här har du tre klipp med 920 som jag körde lite med, testade med både 980 och 980ti idag och fick samtidigt höra från vissa igår kväll som spelade att de sitter i low med GTX 1060 6GB och det var inte kul och jag fick ungefär samma fps med ett GTX 980
Men båda grafikkorten körs stock och jag har bara klockat 920n.
Installerade om Nvidias drivrutiner mellan byte på grafikkorten så det blev rätt med.
Edit: Måste erkänna att det flyter på bra med tanke på åldern på processorn " om man bortser det första klippet "

Försök att inte skratta över hur dåligt jag spelade , försökte mest visa hur korten presterar med 920n samtidigt som man haft ont i skallen haha

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

@Krasharen: Här har du tre klipp med 920 som jag körde lite med, testade med både 980 och 980ti idag och fick samtidigt höra från vissa igår kväll som spelade att de sitter i low med GTX 1060 6GB och det var inte kul och jag fick ungefär samma fps med ett GTX 980
Men båda grafikkorten körs stock och jag har bara klockat 920n.
Installerade om Nvidias drivrutiner mellan byte på grafikkorten så det blev rätt med.
Edit: Måste erkänna att det flyter på bra med tanke på åldern på processorn " om man bortser det första klippet "

https://youtu.be/P7I-dya3pU8

https://youtu.be/61uawTzYPrM

https://youtu.be/LAmXKvUQR6s

Försök att inte skratta över hur dåligt jag spelade , försökte mest visa hur korten presterar med 920n samtidigt som man haft ont i skallen haha

Tack för klippen. Håller med dig om att det flyter förvånansvärt bra. Känns som jag inte behöver oroa mog. Fått tag på ett beggat EVGA 1070 SC 8 gig för 3000 som jag får imorgon. 1070 ligger ju ungefär 10 fps över 1060 i swec testet från i somras så kommer bli bra detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Tack för klippen. Håller med dig om att det flyter förvånansvärt bra. Känns som jag inte behöver oroa mog. Fått tag på ett beggat EVGA 1070 SC 8 gig för 3000 som jag får imorgon. 1070 ligger ju ungefär 10 fps över 1060 i swec testet från i somras så kommer bli bra detta

1060 6gb går att köra men på vad jag sett på youtube så klockar de korten vilket jag aldrig gjort.
ett 1070 kan ju vara bra , sen kanske man kan fundera på en ny processor längre fram? 920n börjar ju visa sina år på nacken nu även om den står sig stark nu med

Permalänk

I händelse av att fler har samma funderingar eller liknande så kan jag uppdatera med att det går riktigt bra att spela. Flyter på utan minsta problem. I7 920 @ stock, 6 gig ram och ett 1070. Har inte pejl på vilka FPS jag ligger på men det flyter riktigt fint i 2560 x 1440 upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

I händelse av att fler har samma funderingar eller liknande så kan jag uppdatera med att det går riktigt bra att spela. Flyter på utan minsta problem. I7 920 @ stock, 6 gig ram och ett 1070. Har inte pejl på vilka FPS jag ligger på men det flyter riktigt fint i 2560 x 1440 upplösning.

Det är ju riktigt bra att det flyter på.
Verkar ju inte vara slut på den legendariska I7 920 än hehe
Den har överlevt sen 2008 och verkar inte vilja gå i pension än haha

Men är ju inte illa att det flyter på så bra med 6 gb heller, trodde inte det skulle funka alls för dig med så lite ram

vill du veta hur hög fps du har kan du ändra det i origin.
https://help.ea.com/en-us/help/origin/origin/how-to-use-origi...

Permalänk
Medlem

Måste flika in att favvo plattformen X58 och dess moderkort ofta stöder Xeon processorer.
Vilket betyder att man i dag kan plutta i en 6 kärnig 12 trådars 32nm CPU som klockar minst lika bra som i7-920.
Vissa modeller är t.o.m. upplåsta likt Extreme modellerna.

T.ex. X5660 verkar gå för under 300:- numera.