"Hållbar" dator till svärmor.

Permalänk
Medlem

"Hållbar" dator till svärmor.

Så, har fått i uppdrag av svärmor att bygga en dator till henne som "ska hålla länge" och "inte kosta mer än 7000-8000". Jag inser själv att detta kan bli svårt, därav min lista nedan med komponenter som jag TROR ska hålla lite längre och ha lite bättre kvalité så att datorn i alla fall kan användas i 4-5 år utan att tvinga henne att köpa en ny dator. Min tanke med ex PSU:n är att köpa en bättre så att den kan driva eventuella framtida komponenter, utan att behöva byta ut den.

Har jag tänkt rätt? Jag känner pressen då den dator hon har nu har hon haft i tio år (den börjar gå lite segt nu säger hon) och har piffats upp med en SSD under alla dessa år. That's it.

Förklara gärna hur jag ska tänka. Bättre/sämre komponenter. Jag har försökt få henne att gå upp i budget, men det är omöjligt.

Det som inte finns på denna lista än är en W10 licens.

Permalänk
Medlem

Surfdator

@Clowncar: Jag är i samma läge som dig åt en pensionär. Funderar på ett par saker, 500Gb SSD istället för magnetdisk? Ryzen 5 har väl Vega 11 integrerat grafikkort? Det är väl som ett 1030? Så ta bort grafikkortet? Köpa 8gb nu, 8gb lite senare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kokaren:

@Clowncar: Jag är i samma läge som dig åt en pensionär. Funderar på ett par saker, 500Gb SSD istället för magnetdisk?

Det låter som ett vettigt förslag eftersom att laddningtiderna går ner.

Citat:

Ryzen 5 har väl Vega 11 integrerat grafikkort? Det är väl som ett 1030?

Modellerna med ett G i slutet har inbyggd grafikkrets, d.v.s bara Ryzen 5 2400G.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clowncar:

Så, har fått i uppdrag av svärmor att bygga en dator till henne som "ska hålla länge" och "inte kosta mer än 7000-8000". Jag inser själv att detta kan bli svårt, därav min lista nedan med komponenter som jag TROR ska hålla lite längre och ha lite bättre kvalité så att datorn i alla fall kan användas i 4-5 år utan att tvinga henne att köpa en ny dator. Min tanke med ex PSU:n är att köpa en bättre så att den kan driva eventuella framtida komponenter, utan att behöva byta ut den.

Har jag tänkt rätt? Jag känner pressen då den dator hon har nu har hon haft i tio år (den börjar gå lite segt nu säger hon) och har piffats upp med en SSD under alla dessa år. That's it.

Förklara gärna hur jag ska tänka. Bättre/sämre komponenter. Jag har försökt få henne att gå upp i budget, men det är omöjligt.

Det som inte finns på denna lista än är en W10 licens.

https://komponentkoll.se/bild/NsAOU.png

Du ska absolut satsa på en SSD, den gör stor skillnad. I övrigt blir det lättare att rekommendera något om du specificerar vad hon gör med datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Självklart ska jag speca:

Egentligen används inte datorn till något krävande. Än. Chansen finns att Photoshop kommer installeras inom en snar framtid. Om 4 år kräver t.om. Chrome mer prestanda. På den nivån ungefär.

Apropå hårddisken så har hon en massa bilder och fler kommer att fyllas på, därav lagringen.

Permalänk
Medlem

Det där grafikkortet känns som att slänga pengar i sjön, bättre att köra en Raven Ridge processor med inbyggd grafikkrets, AMD Ryzen 5 2400G då får du en tusenlapp över till en SSD.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Skippa grafikkortet och kör på en CPU som har det inbyggt. Köp istället en mindre SSD och kör OS från den, och lagring på HDDn.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn ens användas till?

Jag antar att det är tal om daglig bruk av webbrowser.

https://www.inet.se/produkt/b1043554/datorbygge

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Har ni övervägt att köpa en ipad? Eller en laptop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Byt nättaggregatet till ett: https://www.inet.se/produkt/6902416/seasonic-focus-plus-550w-...
100 kr mer, men 10 års garanti, semi-passivt, helmodulärt och effektivare. Klart värt det enligt mig.

Skrivet av Clowncar:

Apropå hårddisken så har hon en massa bilder och fler kommer att fyllas på, därav lagringen.

Liten SSD för OS och hårddisk för resten, överväg även en extern hårddisk för backup också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Med Raven Ridge så spelar hastigheten på minnena väldigt stor roll, 3000Mhz minnen är nog att föredra och bra för framtiden.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

@skogsvilden: Nu gäller det väl ingen speldator så då spelar det ingen roll, tror inte surf är beroende av de extra FPSen som snabbare minnen ger.

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta som en besserwisser!

Det gör mig lite rädd att tråden spunnit vidare såhär långt utan att någon ens har tänkt tanken "intel NUC" ?

Eftersom TS inte pratar om några speciella behov och man har varit inne och touchat på området "webbsurf" så utgår jag ifrån att det är hennes behov. En Intel NUC är både billigare och smidigare på alla sätt jag kan komma på.

Utbudet är stort och jag är säker på att TS hittar något betydligt vettiga i NUC-väg än att slösa pengar på att bygga ihop en stor och bräkig desktop-dator?

https://www.inet.se/kategori/802/barebone-nuc/3/intel

Satte ihop detta lite snabbt från Inet. Jag är säker på att man kan komma närmare 4500:- om man letar hos andra butiker och håller ut till Jul-reorna.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Hur väl står sig Intels integrerade grafikkretsar mot AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

@YamahaDGX630: Hur väl står sig Intels integrerade grafikkretsar mot AMD?

tillräckligt för lite youtubande eller annan videostream i 4k

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kokaren:

@YamahaDGX630: Hur väl står sig Intels integrerade grafikkretsar mot AMD?

För vardagsbruk så kommer Intels grafikkrets att funka utan några som helst problem. Men i övrigt så leder AMD den matchen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Sötast

Vilken 5 år gammal dator som helst + ssd och linux = Funkar 20 år till.

Permalänk
Medlem

En till röst på en NUC.
Det går ju att pillra ihop motsvarande prestanda för mindre pengar.
Men storleken brukar ju vara ett gigantiskt plus för de flesta dator-ointresserade.
Och de klenare modellerna (allt under i7) är även väldigt tysta.
Skulle reka 16GB minne dock.
Det kan ju vara besvärligt/dyrt att uppgradera minnet om 5 år.

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljudnivån på i7 vs i5 på dessa? Läste lite om att någon tyckte i7 lät som en hårtork. Skulle gärna vilja köpa kraft i litet format men det måste vara tyst. Någon som har erfarenhet av NUC i7?

Permalänk
Skrivet av Kokaren:

Hur är det med ljudnivån på i7 vs i5 på dessa? Läste lite om att någon tyckte i7 lät som en hårtork. Skulle gärna vilja köpa kraft i litet format men det måste vara tyst. Någon som har erfarenhet av NUC i7?

Kör en nuc7i7 som htpc/server och vid belastning kan jag bekräfta att den låter en hel del. Däremot väldigt tyst i idle. i5/i3 har jag inget att säga om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej och tack för all input!

Det jag är "rädd" för är om jag köper 2400G är att jag tappar prestanda och en kommer kännas föråldrad om 2-3 år. Jag kan ha fel, men det är alltså inte ett alternativ att köpa till grejer om 3-4 år.

Jag ska kika på NUC:s också nu. Gillar dock att ha kontroll över vad jag bygger

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Med risk för att låta som en besserwisser!

Det gör mig lite rädd att tråden spunnit vidare såhär långt utan att någon ens har tänkt tanken "intel NUC" ?

Eftersom TS inte pratar om några speciella behov och man har varit inne och touchat på området "webbsurf" så utgår jag ifrån att det är hennes behov. En Intel NUC är både billigare och smidigare på alla sätt jag kan komma på.

Utbudet är stort och jag är säker på att TS hittar något betydligt vettiga i NUC-väg än att slösa pengar på att bygga ihop en stor och bräkig desktop-dator?

https://www.inet.se/kategori/802/barebone-nuc/3/intel

Satte ihop detta lite snabbt från Inet. Jag är säker på att man kan komma närmare 4500:- om man letar hos andra butiker och håller ut till Jul-reorna.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12065314/

Varför köpa nytt?
Finns ju beg datorer med garanti, tex denna:
https://bytdator.se/begagnade-datorer-stationara/HP-EliteDesk...
Sen kan man ju adda på minne o ssd mm efter behag.

Finns det skärm o tangentbord mm eller behövs det?

Sen behövs en extern disk för backup.

Permalänk
Medlem

Så den hon har nu är tio år gammal och det är inte först nu hon tycker den börjar bli lite seg. Inte så höga krav alltså

Beroende på vad man gör med photoshop kan det räcka med grafikdelen från processorn. Så om hon bara ska göra enklare saker på photoshop samt inte har några planer på köra andra grafiktunga program/spel ser jag knappt någon anledning till att köpa en GPU, inte ens om man tänker flera år framåt.

Som andra sagt så är det obligatoriskt med ssd. Att bygga dator idag utan ssd är ett stort misstag och ger en märkbart sämre prestanda jämfört med om du använder en potatis som cpu.

Edit: Och hjälp tanten att köra regelbunden backup om inte det redan görs!

Skrivet av Allexz:

Vilken 5 år gammal dator som helst + ssd och linux = Funkar 20 år till.

För svärmödrar tycker i regel att linux är enkelt och smidigt, speciellt efter att ha kört windows hela livet. Nja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Det jag är "rädd" för är om jag köper 2400G är att jag tappar prestanda och en kommer kännas föråldrad om 2-3 år. Jag kan ha fel, men det är alltså inte ett alternativ att köpa till grejer om 3-4 år.

Jag ska kika på NUC:s också nu. Gillar dock att ha kontroll över vad jag bygger

Så du är inte rädd att en NUC den kommer att vara ännu långsammare i framtiden då den har mindre prestanda att utgå ifrån?

Skall du inte använda datorn till någon form av Gaming så kommer den inte att vara några problem, i synnerhet om du sätter i en SSD från första början. Tror du skall vara mer orolig för att få in malware och virus vilket kommer att sega ner datorn, men är åldern på hårdvaran. Sen kan det ju vara ide att damma ur den emellanåt, men det gäller ju alla datorer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@Trunk Lite OT- men jag fick mina föräldrar att köra Linux Mint och nu vill de inte tillbaka till Windows efter flera år med XP, Vista och 7. Inte för jag säger att det är lösningen till alla eller fungerar, men definitivt do-able. De har kört Mint nu i snart 5 år, funkar skitbra.

För att köra lite OnT ; Jag skulle också sagt NUC , folk gillar storleken och dess relativa prestanda. Låter som det inte kommer krävas någon större monsterprestanda.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Trunk:

Så den hon har nu är tio år gammal och det är inte först nu hon tycker den börjar bli lite seg. Inte så höga krav alltså

Beroende på vad man gör med photoshop kan det räcka med grafikdelen från processorn. Så om hon bara ska göra enklare saker på photoshop samt inte har några planer på köra andra grafiktunga program/spel ser jag knappt någon anledning till att köpa en GPU, inte ens om man tänker flera år framåt.

Som andra sagt så är det obligatoriskt med ssd. Att bygga dator idag utan ssd är ett stort misstag och ger en märkbart sämre prestanda jämfört med om du använder en potatis som cpu.

Edit: Och hjälp tanten att köra regelbunden backup om inte det redan görs!

För svärmödrar tycker i regel att linux är enkelt och smidigt, speciellt efter att ha kört windows hela livet. Nja...

Det är det bästa jag någonsin gjort ja.

Fick samtal veckovis från familjemedlemmar som hade problem med sina datorer, totalt hopplöst!

Installerade Linux mint och la genvägar på skrivbordet för webbläsare och andra program som användes och låste sedan ner datorn i övrigt så att de ej kunde installera annat.

Har fått 1 samtal på över 1 år sedan dess. Just keeps working.

De flesta som "kört windows hela livet" kan inte se mer skillnad på linux mint och windows än vad de kan på xp å windows 7 eller windows 7 och 10.

Skillnaden är att folk inte kan ta sönder sin Linux install lika lätt som en windows dator som kan gå åt helvete bara man besöker en rysk sida å trycker på allt som glittrar ä.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd med en snabbt ihopplockad dator som jag tror kommer bli grunden till den dator jag ska bygga åt henne:

Det jag är osäker på är om moderkortet är värt att satsa på. Det jag också skulle vilja ha hjälp med är att försöka få ner priset genom att då (troligen?) byta ut nätagg och minnen mot billigare. Jag tänker dock att om något ska bytas ut så vill jag ändå att komponenterna ska "hålla" i många år framöver.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Clowncar:

Bumpar denna tråd med en snabbt ihopplockad dator som jag tror kommer bli grunden till den dator jag ska bygga åt henne:

https://komponentkoll.se/bild/UZabl.png

Det jag är osäker på är om moderkortet är värt att satsa på. Det jag också skulle vilja ha hjälp med är att försöka få ner priset genom att då (troligen?) byta ut nätagg och minnen mot billigare. Jag tänker dock att om något ska bytas ut så vill jag ändå att komponenterna ska "hålla" i många år framöver.

Du kan ju ta en annan apu för 3000 seriens apuer har ju inte fått nån stor uppdatering ännu, den kommer först nästa år med Navi,
Se också till att välja ett moderkort som kommer med bios för 3000 serien från fabrik om du väljer ett med 3-400 kretsar på och tänker gå vidare med en 3000 apu.
Moderkorten har då denna dekal >

Eller det kanske inte blir nått strul att uppdatera det för dig heller för att du redan har tillgång en passande cpu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

NUC eller bärbar dator i min mening. Behövs mycket lagring? Extern hårddisk.