Permalänk
Medlem

S9 eller P20 pro

Tjena,

Har haft iPhone ett X antal år och är trött på väldigt mycket kring den.

Står nu inför ett byte och sneglar på tele2 erbjudanden, antingen S9 eller P20 PRO.

NÅgon som har någon erfarenhet av dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Tjena,

Har haft iPhone ett X antal år och är trött på väldigt mycket kring den.

Står nu inför ett byte och sneglar på tele2 erbjudanden, antingen S9 eller P20 PRO.

NÅgon som har någon erfarenhet av dessa?

Har en S9 och är hur nöjd som helst. Snygg, snabb, smidig, bra kamera, samsung pay.
P20 Pro gick fetbort eftersom den är för stor i handen för mig.

Tycker att du ska gå in i butik och klämma så du får en känsla för dom, i telebutik eller webhallen elgiganten mediamarkt.
Tror inte att du kommer bli missnöjd oavsett val då dessa ofta jämförs om vilket som är bäst.

Här har du en länk för att jämföra storlek, upp i höger hörn har du Specs compare.
https://www.phonearena.com/phones/size/Samsung-Galaxy-S9,Huaw...

Permalänk
Medlem

S9 ligger riktigt bra i handen, har en helt underbar skärm och bra prestanda. Batteritiden är dock USEL och samsungs mjukvara kan ibland kännas seg. Skulle dock valt samsungen över en telefon från Huawei med låst bootloader och EMUI men det är smaksak.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

S9 ligger riktigt bra i handen, har en helt underbar skärm och bra prestanda. Batteritiden är dock USEL och samsungs mjukvara kan ibland kännas seg. Skulle dock valt samsungen över en telefon från Huawei med låst bootloader och EMUI men det är smaksak.

Har små händer och S9 kändes bättre, men batteritiden oroar mig litegrann.

Permalänk
Medlem

P20 pro har inte bildstabilisering i 4k

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag rullar en p20 pro och batteritiden är sinnessjuk jämfört med andra lurar jag kört genom åren (s8, note8, xz premium)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag har en p20 pro och den är riktigt bra. Enda stora minuset är ju att den inte har bildstabilisering i 4K. Fast då måste man filma en del. Batteritiden är helt sinnessjuk jag har min mobil i en dag och när jag kommer hem har jag fortfarande över 75 %

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem

Jag har en samsung, min bror har en p20 pro, jag är den som är avundsjuk. Helt sjukt bra kamera, och batteritiden är helt absurd, jag har slut på batteri när han har 40%-50% kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Jag har en samsung, min bror har en p20 pro, jag är den som är avundsjuk. Helt sjukt bra kamera, och batteritiden är helt absurd, jag har slut på batteri när han har 40%-50% kvar.

Lär blir en P20 trots S9 ligger bättre till i handen, har varit trött på dålig batteritid.

Permalänk
Medlem

Inte vad du frågade efter kanske, men köpte nyligen en S9+ då de erbjuds då och då till riktigt bra pris, ibland också med gratis BT-lurar. Funderade också på S9 men batteritiden är så usel på den, så det blev en S9+ istället. Mycket nöjd, laddar varannan dag trots ganska frekvent användning
Bara ett tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

S9 ligger riktigt bra i handen, har en helt underbar skärm och bra prestanda. Batteritiden är dock USEL och samsungs mjukvara kan ibland kännas seg. Skulle dock valt samsungen över en telefon från Huawei med låst bootloader och EMUI men det är smaksak.

Skrivet av azni:

Lär blir en P20 trots S9 ligger bättre till i handen, har varit trött på dålig batteritid.

Finns inga problem med varken S8 eller S9s batteritid
Min mobil klarar sig utan laddning i två dygn utan problem, trots normal användning. Största problemet ligger väl i att många har en massa appar i bakgrunden.

Videon visar Plus, som har bättre batteritid. Men någon extrem skillnad är det inte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Finns inga problem med varken S8 eller S9s batteritid
Min mobil klarar sig utan laddning i två dygn utan problem, trots normal användning. Största problemet ligger väl i att många har en massa appar i bakgrunden.

Videon visar Plus, som har bättre batteritid. Men någon extrem skillnad är det inte
https://www.youtube.com/watch?v=wwijjQ8xuuQ

Det är för att du inte äger en av de nyare Huawei. 🤔
2 dagar för dig är kanske 12 timmar för en annan Samsunganvändare, men fortfarande en hel dag för en Huawei. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag har en P20 Pro och kan säga att telefonen är underbar.
Batteritiden är det sjukaste jag varit med om. Kan ha 40% på morgonen och komma hem från jobbet runt nio timmar senare med 20% kvar.
Som någon skrev ovan, saknas bildstabilisering i 4K, något som inte stör mig då jag filmar riktigt sällan med telefonen.

Snabb mjukvara, dock finns lite bloatware, som inte går att avinstallera utan root.

Även lite för stor i mina händer. Tänkte valt P20 först, dock ville jag ha mer RAM samt fler mAh i batteriet.

Kort och gott, 4,5/5 toasters.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns inga problem med varken S8 eller S9s batteritid
Min mobil klarar sig utan laddning i två dygn utan problem, trots normal användning. Största problemet ligger väl i att många har en massa appar i bakgrunden.

Videon visar Plus, som har bättre batteritid. Men någon extrem skillnad är det inte
https://www.youtube.com/watch?v=wwijjQ8xuuQ

"Jag har inte problemet, därför finns det inte"

Det är svårt att säga vad som är normalt användande. Vad som ses normalt för dig är lite för någon annan. Det är även 500mah storleksskillnad mellan batterierna i S9 och S9+. Man kommer långt på att läsa recensionerna på prisjakt för S9, där väldigt många påperkar batteriets brister. Sen vad som är normalt för dem vet man såklart inte heller. Jag skulle dock säga att det är fakta att batteriet är bättre på P20 Pro.

Jag valde mellan dem också nu iochmed Tele2s erbjudande och även om S9 säkert är en trevlig lur så är mitt normalanvändande förmodligen bättra matchat mot P20 Pros batteri. Sen ogillar jag touchwiz skarpt men det är en annan historia.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det är för att du inte äger en av de nyare Huawei. 🤔
2 dagar för dig är kanske 12 timmar för en annan Samsunganvändare, men fortfarande en hel dag för en Huawei. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Såg du inte videon? Samsung s9+ har i stort sett samma batteritid. Och då har ändå p20 pro 500 mah mer.

Klämde på båda innan jag bestämde mig. Även om det är som att jämföra äpplen och päron så är Samsung den bättre telefonen helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Det är för att du inte äger en av de nyare Huawei. 🤔
2 dagar för dig är kanske 12 timmar för en annan Samsunganvändare, men fortfarande en hel dag för en Huawei. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, som videon visade så är skillnaderna inte så särskilt stora. Sure, det är helt sant att P20 har bättre batteritid just eftersom batteriet är större. Fast 50% bättre är det knappast. Tror det snarare handlar om max 10%. Såvida man använder båda mobilerna på samma sätt.

Skrivet av Juus1:

Jag har en P20 Pro och kan säga att telefonen är underbar.
Batteritiden är det sjukaste jag varit med om. Kan ha 40% på morgonen och komma hem från jobbet runt nio timmar senare med 20% kvar.
Som någon skrev ovan, saknas bildstabilisering i 4K, något som inte stör mig då jag filmar riktigt sällan med telefonen.

Snabb mjukvara, dock finns lite bloatware, som inte går att avinstallera utan root.

Även lite för stor i mina händer. Tänkte valt P20 först, dock ville jag ha mer RAM samt fler mAh i batteriet.

Kort och gott, 4,5/5 toasters.

//C

Inte heller några problem för S9. Låter man bara bli att använda mobilen under jobbet så förlorar man max 5%

Skrivet av macmann1:

"Jag har inte problemet, därför finns det inte"

Det är svårt att säga vad som är normalt användande. Vad som ses normalt för dig är lite för någon annan. Det är även 500mah storleksskillnad mellan batterierna i S9 och S9+. Man kommer långt på att läsa recensionerna på prisjakt för S9, där väldigt många påperkar batteriets brister. Sen vad som är normalt för dem vet man såklart inte heller. Jag skulle dock säga att det är fakta att batteriet är bättre på P20 Pro.

Jag valde mellan dem också nu iochmed Tele2s erbjudande och även om S9 säkert är en trevlig lur så är mitt normalanvändande förmodligen bättra matchat mot P20 Pros batteri. Sen ogillar jag touchwiz skarpt men det är en annan historia.

"Jag har problemet och därför gäller den alla"

Galaxy S9 är samtidigt en mer populär telefon, och därför finns också fler omdömen om den. Jag vill ändå påstå att jag tillhör den skara människor som använder mobilen mer än genomsnittet och är väl kanske mer än "normal-användare". Men ändå inga problem med batteriet

Tror batteriproblem har mycket med handhavandefel att göra. Alla moderna telefoner ska klara en hel dag, även med hög användning utan problem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

"Jag har problemet och därför gäller den alla"

Fast va? Jag skriver ju raka motsatsen. Det gäller definitivt inte alla. Jag tror på dig när du säger att din S9 klarar en dag utan problem. Jag har en kollega med en S9 som jobbmobil och den klarar två dagar utan problem för honom med hans användning på jobbet. Samtidigt som en annan kompis med S9 knappt tar sig igenom dagen på en laddning Jag menar bara att du skriver att det inte finns några batteriproblem bara för att du inte upplever dem.

Det finns både omdömen, recensioner och foruminlägg som pekar på det. Sen blir det ju inte bättre av att Samsung envisas med att köra sina Exynos istället för snapdragon i dom europeiska modellerna, vilket verkar vara den största boven :/

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag stod inför samma problem, gillade P20 Pro men tyckte den var för stor (har OnePlus 5T idag och ville gå ner lite i storlek). Så S9 vann, mkt pga av storleken och samsung pay. Bixby och all bloatware får man väl försöka inaktivera och dölja så gott det går.

Permalänk
Medlem

Hej, har en P20 pro men har inte provat S9. Batteri och övrig prestanda gjorde att jag valde P20 pro. Ytterligare en anledning var det låga priset med Comviq (380 med 10gb/mån, och telefonen ingår!) Nu är det bara 365 i månaden. Varför välja Tele2 om det blir 100 kronor mer i månaden med telefonen inkluderad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ingen av dem men när jag klämt på båda i butik har s9 kännts väldigt seg i mjukvaran. laggar är nog bäst beskrivning. Jag hade kört en p20 pro om jag hade varit tvungen att välja mellan de båda.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Det blev en p20.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Login123:

Hej, har en P20 pro men har inte provat S9. Batteri och övrig prestanda gjorde att jag valde P20 pro. Ytterligare en anledning var det låga priset med Comviq (380 med 10gb/mån, och telefonen ingår!) Nu är det bara 365 i månaden. Varför välja Tele2 om det blir 100 kronor mer i månaden med telefonen inkluderad?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog också den men internetet måste vara ett skämt 10gb tog slut efter redan en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Fast va? Jag skriver ju raka motsatsen. Det gäller definitivt inte alla. Jag tror på dig när du säger att din S9 klarar en dag utan problem. Jag har en kollega med en S9 som jobbmobil och den klarar två dagar utan problem för honom med hans användning på jobbet. Samtidigt som en annan kompis med S9 knappt tar sig igenom dagen på en laddning Jag menar bara att du skriver att det inte finns några batteriproblem bara för att du inte upplever dem.

Det finns både omdömen, recensioner och foruminlägg som pekar på det. Sen blir det ju inte bättre av att Samsung envisas med att köra sina Exynos istället för snapdragon i dom europeiska modellerna, vilket verkar vara den största boven :/

Min poäng är att det finns en logisk förklaring till varför bara vissa har problem med batteriet. Något hårdvarufel verkar det inte vara tal om. Det kan ju inte vara en slump att vissa personer knappt klarar en dag, medan andra trots högt användande klarar flera dagar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns inga problem med varken S8 eller S9s batteritid
Min mobil klarar sig utan laddning i två dygn utan problem, trots normal användning. Största problemet ligger väl i att många har en massa appar i bakgrunden.

Videon visar Plus, som har bättre batteritid. Men någon extrem skillnad är det inte
https://www.youtube.com/watch?v=wwijjQ8xuuQ

Det du säger stämmer helt enkelt inte. På den amerikanska marknaden där man får Snapdragon 845 är det bättre men med exynos 9810 som härjar här i europa åker man på dålig batteritid då samsung har slarvat med kernel. Har fortfarande en S9 och jag får knappt 4 timmars SoT vid normal användning. Samsung säger https://www.androidcentral.com/samsung-addresses-battery-issu... . Medans S8:ans exynos till och med presterade bättre än snapdragon varianten är S9:an i europa klart sämre.

Skrivet av Cenorida:

Min poäng är att det finns en logisk förklaring till varför bara vissa har problem med batteriet. Något hårdvarufel verkar det inte vara tal om. Det kan ju inte vara en slump att vissa personer knappt klarar en dag, medan andra trots högt användande klarar flera dagar

Både fel på mjukvara och hårdvara i det här fallet.
https://www.androidcentral.com/samsungs-galaxy-s9-battery-pro...
https://www.anandtech.com/show/12620/improving-the-exynos-981...

ber på förhand om ursäkt för illa skrivet inlägg :)
Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det du säger stämmer helt enkelt inte. På den amerikanska marknaden där man får Snapdragon 845 är det bättre men med exynos 9810 som härjar här i europa åker man på dålig batteritid då samsung har slarvat med kernel. Har fortfarande en S9 och jag får knappt 4 timmars SoT vid normal användning. Samsung säger https://www.androidcentral.com/samsung-addresses-battery-issu... . Medans S8:ans exynos till och med presterade bättre än snapdragon varianten är S9:an i europa klart sämre.

Både fel på mjukvara och hårdvara i det här fallet.
https://www.androidcentral.com/samsungs-galaxy-s9-battery-pro...
https://www.anandtech.com/show/12620/improving-the-exynos-981...

Testet i videon avser Exynos 9810, den processor som används i Europa. Må hända att batteritiden hade blivit ännu bättre med Snapdragon

Har inte heller några problem med att kolla Netflix minst 10 timmar utan att batteriet dör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Nja, som videon visade så är skillnaderna inte så särskilt stora. Sure, det är helt sant att P20 har bättre batteritid just eftersom batteriet är större. Fast 50% bättre är det knappast. Tror det snarare handlar om max 10%. Såvida man använder båda mobilerna på samma sätt.

Inte heller några problem för S9. Låter man bara bli att använda mobilen under jobbet så förlorar man max 5%

"Jag har problemet och därför gäller den alla"

Galaxy S9 är samtidigt en mer populär telefon, och därför finns också fler omdömen om den. Jag vill ändå påstå att jag tillhör den skara människor som använder mobilen mer än genomsnittet och är väl kanske mer än "normal-användare". Men ändå inga problem med batteriet

Tror batteriproblem har mycket med handhavandefel att göra. Alla moderna telefoner ska klara en hel dag, även med hög användning utan problem

Båda mina vänner har en S9 och de klagar jämt på batteriet. Vaknade 10 idag och har suttit med luren cirka 1h 10 min ungefär. Läst nyheter, instagram och messenger. Har nu 2 idle timmar senare 93 procent med min mate 10 pro. Jag vet att P20 som brorsan har här bättre batteritid än min. Så jag vet ej om jag håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Båda mina vänner har en S9 och de klagar jämt på batteriet. Vaknade 10 idag och har suttit med luren cirka 1h 10 min ungefär. Läst nyheter, instagram och messenger. Har nu 2 idle timmar senare 93 procent med min mate 10 pro. Jag vet att P20 som brorsan har här bättre batteritid än min. Så jag vet ej om jag håller med.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket batteri hade du kvar med S9 efter 1h och 10min SOT? Och från vilken nivå?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Testet i videon avser Exynos 9810, den processor som används i Europa. Må hända att batteritiden hade blivit ännu bättre med Snapdragon

Har inte heller några problem med att kolla Netflix minst 10 timmar utan att batteriet dör.

Ja? Det är ju precis det jag säger? Sistnämnda behöver jag bara 100% batteri och uppskattningsvis 3-4 timmar för att motbevisa...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja? Det är ju precis det jag säger? Sistnämnda behöver jag bara 100% batteri och uppskattningsvis 3-4 timmar för att motbevisa...

Vad menar du då med "Det du säger stämmer helt enkelt inte."?

För övrigt har jag en S9 (ej plus) och vet att det funkar. Åkte buss från Ulricehamn till Berlin och kollade på Netflix under nästan hela resan
Viktigt att poängtera är dock att jag inte hade några appar i bakgrunden och belastningen på processorn var låg. Spelar jag så är det andra förutsättningar.

EDIT. Bara i videon som jag länkade klarade S9 Plus med Exynos 9810 fyra timmar (med belastning dessutom) utan problem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Hur mycket batteri hade du kvar med S9 efter 1h och 10min SOT? Och från vilken nivå?

Från 100.

Jag har inte jämfört med S9 själv, men Alex och Simon hänger jag med flera gånger i veckan, hela dagar. När vi umgås har vi mer eller mindre samma typ av beteendemönster, så jag vet att batteritiden deras har utmaningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.