Windows startar inte, ” Reboot and select correct boot device”

Permalänk
Medlem

Windows startar inte, ” Reboot and select correct boot device”

Hej!

Har lite problem med min gamla dator...

I fredags åkte jag hemifrån och stängde av datorn som man bör göra, helt vanligt. Den funkade perfekt.

Kom hem inatt och försökte starta datorn, då får jag ett meddelande på skärmen något i stil med ”reboot and select proper boot device”

Startade om datorn och efter några försök kom jag till där jag kan välja om jag vill försöka laga Windows, men datorn verkar inte reagera när jag trycker enter, så den väljer reparera Windows efter 20sekunder, den läser in filerna och sen blir skärmen svart. Lät den stå över natten för att se om den bara var seg.

Försöker komma in i BIOS, tror jag har ett MSI moderkort och sett att det står att jag ska trycka på delete, men det verkar inte funka...

Så...vad gör jag nu?
Väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Såg att mediamarkt har något erbjudande på en dator, om nu inte min startar. Känns ovärt att byta hårddisk och nytt OS när den endå är så gammal.

Datorn i fråga: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-t530-towe...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Hej!

Har lite problem med min gamla dator...

I fredags åkte jag hemifrån och stängde av datorn som man bör göra, helt vanligt. Den funkade perfekt.

Kom hem inatt och försökte starta datorn, då får jag ett meddelande på skärmen något i stil med ”reboot and select proper boot device”

Startade om datorn och efter några försök kom jag till där jag kan välja om jag vill försöka laga Windows, men datorn verkar inte reagera när jag trycker enter, så den väljer reparera Windows efter 20sekunder, den läser in filerna och sen blir skärmen svart. Lät den stå över natten för att se om den bara var seg.

Försöker komma in i BIOS, tror jag har ett MSI moderkort och sett att det står att jag ska trycka på delete, men det verkar inte funka...

Så...vad gör jag nu?
Väldigt tacksam för hjälp.

Har råkat ut för detta oxå på en äldre dator jag hade. Efter alla försök att reparera Windows, vilket inte funka så bytte jag SATA port på moderkortet och allt funka igen. Har ingen aning vad problemet var för jag stoppa i en annan hårddisk i den SATA porten som jag trodde var trasig men den funkade .

Så prova att bytta SATA port och se vad som händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjGroggy:

Har råkat ut för detta oxå på en äldre dator jag hade. Efter alla försök att reparera Windows, vilket inte funka så bytte jag SATA port på moderkortet och allt funka igen. Har ingen aning vad problemet var för jag stoppa i en annan hårddisk i den SATA porten som jag trodde var trasig men den funkade .

Så prova att bytta SATA port och se vad som händer?

Jag ska testa det imorgon, tack!

Permalänk
Medlem

Du kan också prova att göra en reset på BIOS genom en Clear CMOS.
Du bör leta upp manualen och följa instruktioner för just ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamarilla:

Du kan också prova att göra en reset på BIOS genom en Clear CMOS.
Du bör leta upp manualen och följa instruktioner för just ditt moderkort.

Oh, okej.
Finns det chans att jag då faktiskt kan koma in i BIOS?

Permalänk
Medlem

Det bör gå, nu var det ett tag sedan jag höll på med detta men jag kan rekommendera att kolla någon video på Youtube om reset CMOS och sedan kolla i din manual för att se exakt hur man gör det på ditt moderkort.

Detta är ju en standardgrej man testar när grejerna inte startar och det kan mycket väl fixa ditt problem.