Samsung 27" LED C27JG50 med ett GTX 1070

Permalänk
Medlem

Samsung 27" LED C27JG50 med ett GTX 1070

Hej alla!

Jag funderar på att köpa denna skärmen https://www.komplett.se/product/1090437/gaming/gamingskarmar/... men har några frågor.

Mitt system består av ett gtx 1070 en ryzen 1600@3.9 Ghz och 16 gig ram@3200 mhz.

Jag förstår att mitt system är lite klent för att driva denna skärmen optimalt.
Hur tror ni systemet kommer fungera med denna skärmen? Vidare står det att man kan ställa in den att köra i 60hz alternativt 120 hz. Om jag kör den i 60hz blir det som en "vanlig" 1440p 60hz skärm då (vilket bör vara enklare att driva för mig?)
Har enbart kört med 1080p i 60hz innan så detta är nytt för mig!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Ett GTX 1070 ett mycket kompetent 1440p-kort, så det behöver du inte oroa dig för.
Uppdateringsfrekvensen på skärmen har ingen koppling till vad ditt grafikkort presterar i spel.
Får du 200 FPS i CS så visar skärmen 144Hz (eller 60Hz om du har ställt in det).

Permalänk
Medlem

@Samsquanch: Okej så du tror inte jag kommer få en sämre upplevelse än med min nuvarande 27" 1080p 60hz skärm? Anledningen till att jag valde denna skärmen är för att jag kommer ju uppgradera datorn i framtiden och då tänkte jag att 1440 och 144hz verkade bra. Priset är ju riktigt bra också om du frågar mig.

Så länge jag inte får en sämre upplevelse än med min nuvarande skärm kommer jag vara helt nöjd. Jag har aldrig varit särskilt känslig när det kommer till vilken FPS etc jag ligger på så länge det flyter på okej.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aja82: Sitter du på en 60 Hz-skärm idag kommer du märka skillnad med en 144 Hz-skärm, förutsatt att du spelar den typen reaktions- och koordinationskrävande spelen. Att upplösningen gör det mer tungdrivet är nog ett mindre problem då ett GTX 1070 är mer än nog för den situationen som råder med en 1920x1080-skärm som kör 60 Hz.

Ja, om du inte kör Assassins Creed Odysssey då och vill ha ultranivåer på inställningarna. Men sådant går att lösa med förnuft. Förhoppningsvis är det en högre bildkvalitet i den nya skärmen, men det beror på vad du har idag.

Annars intressant hur diskussionen hela tiden drivs mot att korten inte längre duger. När GTX980Ti var toppkortet (innan Titan-nivån) så ansågs det kortet alldeles utmärkt för att köra en 2560x1440-skärm/144 Hz-skärm. Nu kommer det ganska många frågor om att ett GTX1070, ett något snabbare kort, inte längre räcker till för samma skärm. Fast många av spelen som snurrar där ute är samma som innan och fungerar fortfarande lika bra i den kombon.

Tja, med undantag för nämnda Assassins Creed Odysssey då.

Permalänk
Medlem

Köpte du skärmen?
Nöjd? bra färger osv?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Köpte du skärmen?
Nöjd? bra färger osv?

Köpte den och är supernöjd! Är inte superkräsen men för det priset ser jag inte hur den kunnat vara bättre. En stor uppdatering från min tidigare 27" 1080p 60hz ips skärm!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Okej vad kul att du är nöjd!.

Sitter själv på en 24tum benq 144hz, egentligen inget fel den, men skulle va kul o lira med lite högre upplösning och större skärm och så klart 144hz, ett måste.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Köpte den och är supernöjd! Är inte superkräsen men för det priset ser jag inte hur den kunnat vara bättre. En stor uppdatering från min tidigare 27" 1080p 60hz ips skärm!

Köpte själv samma skärm och är nöjd, MEN det har framkommit att det finns en bugg i skärmens FW som gör att ändringar i färginställningarna inte sparas utan återställs så fort skärmen slås av eller man ändrar input.
Vet inte om det berör alla 27" och 32" i denna serien, har du testat om din är påverkad?

Kan även vara så att man inte påverkas om man använder DP och att problemet är relaterat till hdmi.

Annan tråd där detta diskuteras.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1537845-koprad-samsung...

Permalänk
Medlem

Tja!
Jag köpte denna skärm med, supernöjd med färger, upplösning och liknande men kan inte påstå att jag märker av 144 hz nåt speciellt?
Kör en del cs:go och tycker det ser ut som innan. Kör med ett 1070 kort.
Inkopplad med medföljande HDMI 2.0 kabel vilket skärmen har stöd för men funderar på om det kan bli bättre med display port? Hur har ni andra gjort?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Tja!
Jag köpte denna skärm med, supernöjd med färger, upplösning och liknande men kan inte påstå att jag märker av 144 hz nåt speciellt?
Kör en del cs:go och tycker det ser ut som innan. Kör med ett 1070 kort.
Inkopplad med medföljande HDMI 2.0 kabel vilket skärmen har stöd för men funderar på om det kan bli bättre med display port? Hur har ni andra gjort?

Är det inte här problemet ligger? Hdmi kan inte få ut mer än 60hz, du behöver använda en DisplayPort kabel för att nå 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderna:

Tja!
Jag köpte denna skärm med, supernöjd med färger, upplösning och liknande men kan inte påstå att jag märker av 144 hz nåt speciellt?
Kör en del cs:go och tycker det ser ut som innan. Kör med ett 1070 kort.
Inkopplad med medföljande HDMI 2.0 kabel vilket skärmen har stöd för men funderar på om det kan bli bättre med display port? Hur har ni andra gjort?

Blir ingen skillnad med dp, men har du ställt in 144Hz i skärminställningarna på datorn och har du kopplat in kabeln i hdmi 2 uttaget på skärmen?
Jag förutsätter att du har max 1440 upplösning.

Skrivet av Specias:

Är det inte här problemet ligger? Hdmi kan inte få ut mer än 60hz, du behöver använda en DisplayPort kabel för att nå 144hz

Jodå, med hdmi 2 kan du köra 144Hz, har skärmen själv och kör 144Hz i 1440 med hdmi.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anderna: Vanligaste orsaken till att man inte märker av att en skärm är "144 Hz" beror på att man helt enkelt inte kör skärmen i 144 Hz. Istället kopplar man så sätt att 144 Hz helt enkelt inte är möjligt. Eller ännu enklare förklaring, man glömmer eller missar hur man aktiverar 144 Hz i Windows och drivrutiner. Skärmen har en info-ruta som beskriver vilken frekvens som den får i signalen. Där står det ifall du fortfarande kör 60 Hz.

För att köra 144 Hz över HDMI på skärmen behöver du använda HDMI ingång 2, den närmast DP-anslutningen. Ditt grafikkort måste också kunna med den bandbredd som 2560x1440 i 144 Hz kräver. Alla grafikkorte har inte det.

Permalänk
Medlem

Använder HDMI 2. Måste jag köra spelet i 2560x1440?
Funkar inte 144Hz i 1980x1080?
Det står 144Hz i windows för övrigt!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

@anderna: Hej! Jag gick från en 60HZ skärm till denna och märker det ganska mycket måste jag säga. Allt flyter mer naturligt på något sätt. Främst märker jag det i Overwatch. Helt plötsligt kan jag faktiskt köra med sniper och få kills. Har typ aldrig hänt innan. Mycket mer responsivt, bättre aim, bättee flyt helt enkelt.

Kör med via HDMI2 och den medföljande sladden.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

OK, kanske bara är jag som inte upplever skillnaden så markant som många andra!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Bildexpert 📺

@anderna: Den andra förklaringen till att du inte upplever någon skillnad är för att spelen du kör kanske inte renderas i 144 fps? Du kanske kör spel som maximalt kör 60 fps pga spelmotorn. Eller för att kombinationen av grafikinställningar i spelet inte ger mer än runt 60 fps. Eller för att spelet du kör också måste ställas om till 144 fps, men just nu står på 60 Hz eftersom det var vad förra skärmen körde.

Men kör du 144 Hz bör du märka en skillnad mot 60 Hz bara på att flytta runt fönster och röra musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@anderna: Den andra förklaringen till att du inte upplever någon skillnad är för att spelen du kör kanske inte renderas i 144 fps? Du kanske kör spel som maximalt kör 60 fps pga spelmotorn. Eller för att kombinationen av grafikinställningar i spelet inte ger mer än runt 60 fps. Eller för att spelet du kör också måste ställas om till 144 fps, men just nu står på 60 Hz eftersom det var vad förra skärmen körde.

Men kör du 144 Hz bör du märka en skillnad mot 60 Hz bara på att flytta runt fönster och röra musen.

Jag kör både CS:GO och tex Fortnite i en bra bit över 144 fps.
Jag får forska lite i det..

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anderna:

Jag kör både CS:GO och tex Fortnite i en bra bit över 144 fps.
Jag får forska lite i det..

Så för att sammanfatta (jag skriver i så många och snarlika trådar på samma gång) så kör du alltså 144+ fps i spel som csgo och fortnite, på din nya 144 Hz-skärm, men märker inte någon skillnad mot din gamla skärm som körde 60 Hz?

Då finns det några förklaringar:
(1) Du har missat någonting och kör inte nya skärmen i 144 Hz, utan 60 Hz.

(2) Det är fel någonstans med skärmen så att den frame-skippar till 60 Hz

(3) Du har ännu inte upptäckt skillnaden mellan 60 och 144 Hz och kanske aldrig kommer göra det. Det är faktiskt inte helt ovanligt. Testa och gå tillbaka till den gamla skärmen så kanske det är allt från ett "Ah, fy bubblan vad nya är bättre!" eller "Tja, lite sämre med 60 Hz men det duger ju lika bra för mig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så för att sammanfatta (jag skriver i så många och snarlika trådar på samma gång) så kör du alltså 144+ fps i spel som csgo och fortnite, på din nya 144 Hz-skärm, men märker inte någon skillnad mot din gamla skärm som körde 60 Hz?

Då finns det några förklaringar:
(1) Du har missat någonting och kör inte nya skärmen i 144 Hz, utan 60 Hz.

(2) Det är fel någonstans med skärmen så att den frame-skippar till 60 Hz

(3) Du har ännu inte upptäckt skillnaden mellan 60 och 144 Hz och kanske aldrig kommer göra det. Det är faktiskt inte helt ovanligt. Testa och gå tillbaka till den gamla skärmen så kanske det är allt från ett "Ah, fy bubblan vad nya är bättre!" eller "Tja, lite sämre med 60 Hz men det duger ju lika bra för mig".

Jo, ja lutar ju lite åt att det är alternativ 3 som gäller för mig

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Sjusovarn

Du använder väl en displayport-sladd och inte HDMI-som följde med?

Hur ser det ut för dig här? Settings -> Display -> Avancerad inställningar?

@anderna: Du har väl förövrigt lagt in "-refresh 144 -freq 144 -tick 128" i launch options?

Permalänk
Medlem

Skyddsplast

Gammal tråd.. hoppas den fortfarande lever.

Jag har precis fått hem denna monitor och har en liten känsla av att det sitter en skyddsfilm över panelen. Den känns liksom lite kornig.

I början av året fick jag även hem min Samsung Q8D TV som hade plast kring bezeln på samma vis som denna skärm. Allt kom av och man kunde inte urskilja någon plastfilm. Då jag tyckte den såg lite kornig ut kollade jag upp det och mycket riktigt skulle det sitta en plast.
Jag skrapade försiktigt i ena hörnet ca 10 minuter och såg att det började lossna lite.. till slut fick jag av filmen och resultatet var fantastiskt.

Skulle det kunna vara samma sak på skärmen? Jag har skrapat lite försiktigt.. men denna känns mer fragil.. vågar inte riktigt. Send help plz : (

Permalänk
Medlem

@Ajro: Jag hade skyddsfilm runt hela min skärm, men inte på själva panelen.
Inte vad jag märkt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Annars intressant hur diskussionen hela tiden drivs mot att korten inte längre duger. När GTX980Ti var toppkortet (innan Titan-nivån) så ansågs det kortet alldeles utmärkt för att köra en 2560x1440-skärm/144 Hz-skärm. Nu kommer det ganska många frågor om att ett GTX1070, ett något snabbare kort, inte längre räcker till för samma skärm. Fast många av spelen som snurrar där ute är samma som innan och fungerar fortfarande lika bra i den kombon....

Ja det är märkligt, det borde ju vara mer vanligt förekommande att äldre kort inte mäktar med i nya titlar.

Sitter själv med ett par färska exempel på spel där jag inte skulle vilja rekommendera ett 970 om man ens avser att spela i 1080, vilket är en av våra vanligaste FHD upplösningar som alla spel borde kunna köras i som vilken självklar grej som helst kan man tycka. Mafia 3 och Watch Dogs 2. Kom fram till slutsatsen att det knappt är lönt och försöka, behövs större kort som orkar driva. Av dem båda exemplen så var Watch Dogs 2 värst då det knappt hjälpte att ställa ner upplösningen, vilket är ett knep som ju annars brukar funka någorlunda i många spel.

Nåväl, det löser sig nog med tiden, "när man får tag på ett bättre kort"..Jo Tjena Det går ju och spela andra spel som fungerar bättre och är lättare att driva medans man letar, finns ju många som funkar hyfsat fortfarande med 970.

Känner mig själv lite nyfiken på skärmen i fråga men samtidigt lite villrådig efter läst ett omdöme på prisjakt.
Läste om en annan skärm där det antyddes om Ghostning hos vissa VA paneler ifall man spelar på lägre fps, (50-60). https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4865643 Finns det någon substans i ett sånt påstående?

Tänker mig att skärmar ofta används till allt möjligt, det är ju sällan man spelar bara en sorts spel om man vill hänga med i utbudet. Händer ju också att en hel del spel är avsedda för att spelas med V-sync (60fps) och då låter det ju inte särskilt smart och välja en VA panel.

Flikar in här i tråden för kolla om det spökar hos någon ^^
När jag tänker på ghosting själv så tänker jag på inbränningar.
Det är inte fördröjningar i overdriven och smearing som menas?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Venke: VA-paneler kommer överlag att ge mer eftersläp eller "ghosting" främst då i mörka nyanser. Alla skärmar tenderar att ge mer tydliga eftersläp i ju lägre frekvens panelen arbetar.

Permalänk
Medlem

@Aja82 Uppdateringar och tankar kring skärmen? Jag är sugen på en sådan. Är det gött med Curved? Eller är det B?

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: Har absolut inga issues med skärmen förutom lite backlightbleed. Men överlag, för det priset jag gav är jag fantastiskt nöjd. Att den är curved stör mig ingenting men lägger nog inte till någonting extra heller.

Överlag är jag supernöjd!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)