Använd <mark> elementet istället för .bbMark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Använd <mark> elementet istället för .bbMark

Använd <mark> elemented istället för <span class="bbMark" style="">Skylake</span>.

Exampel på:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26652-rykte-intel-arbetar-p...

Trädvy Permalänk
Webbinvecklare 🧔
Anton "Klorre" Fast
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av rektor:

Använd <mark> elemented istället för <span class="bbMark" style="">Skylake</span>.

Exampel på:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26652-rykte-intel-arbetar-p...

Tack för din feedback.

Är det något specifikt du saknar med <mark> kontra vår bbkod styling? Eller tycker du bara vår bbkod är otydlig / ful?

Läste snabbt på <mark> taggen men såg inget sådär specifikt nytt så upplys mig gärna om jag missar något.

Mvh // Anton

Skickades från m.sweclockers.com

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Asus GTX 1080 Strix, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Klorixx:

Tack för din feedback.

Är det något specifikt du saknar med <mark> kontra vår bbkod styling? Eller tycker du bara vår bbkod är otydlig / ful?

Läste snabbt på <mark> taggen men såg inget sådär specifikt nytt så upplys mig gärna om jag missar något.

Mvh // Anton

Skickades från m.sweclockers.com

<span> elementet betyder ingenting. Det kan representera vad som helst och har ingen egen semantisk innebörd. Att ni stylar den med en CSS klass ändrar bar presentationen.

<mark> elementet är ett specifikt ändamål för det ni använder <span> elementet med .bbMark klassen. Mark elementet bär med sig en semantisk innebörd.

Så det är mer korrekt att använda <mark> än <span class="bbMark">, på samma sätt som det är mer rätt att använda <h1> för en rubrik istället för <span class="rubrik"> eller <span style="font-size: 36px">.

När du använder <mark> elementet så kan även verktyg (inte enbart människor) ha en förståelse för syftet, vilket kan användas av mjukvara för handikappade (synskadade, hörselnedsatta, blinda, etc).