Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tack för den! Gav mig lite mer info.

Tyvärr svarar den ju inte på frågan om boostfrekvenser med mera, om temperaturen minskar med X grader är det med bibehållen boost eller boostade den högre också? Därför kan det vara bra att kolla med folk här också då alla testar lite olika saker.

Har iaf kommit fram till att det blir nog ett 2080 Ti FE samt AMD som hamnar i lådan. Först verkar det som jag kan få låna en 2700X för att sen uppgradera till något i 3000-serien. Funderar på att köpa en Noctua NH-L12S och böja till den så den passar och testa det för att se hur det fungerar. Det kan ju faktiskt vara så att det fungerar bra och jag kör ju helst utan top hat.

Just nu funderar jag på färg också, hört att Ash kan repas rätt lätt? Jag är nämligen klantig av mig så det kan hända i så fall. Så frågan är grön eller silver?

My bad. Var helt hundra på att han hade med charts på boost clocks.

Om det är som med min Pascal (1080 ti) så throttlar den redan från 52 grader med increments om några Mhz per grad. Det sker väldigt tidigt. Lär vara likadant med Turing men det kan ju vara bra att kolla. I en annan video...

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

My bad. Var helt hundra på att han hade med charts på boost clocks.

Om det är som med min Pascal (1080 ti) så throttlar den redan från 52 grader med increments om några Mhz per grad. Det sker väldigt tidigt. Lär vara likadant med Turing men det kan ju vara bra att kolla. I en annan video...

Jag kan ju ha missat den också, det händer ju titt som tätt :p.

Oavsett har jag iaf bestämt mig för att gå ännu ett steg nedåt så det blir nog lugnt. Blir ett 2080 för mig, köpte mitt nuvarande 2080 Ti endast för att kunna spela i 3440x1440 men det blir för mycket för min hjärntrötthet när jag gör det så jag spelar bara i 2560x1440. I den upplösningen så tycker jag inte ett 2080 Ti var värt det när jag bygger nytt. Hellre ha 5-6k extra i fickan och dessutom kunna kyla datorn lättare.

Så nu hoppas jag att det går att kyla datorn med en NH-L12S (som jag får böja till lite antar jag?) utan top hat. Satsar kanske till och med på en 3700X om den blir bra och inte flaskar ett 2080, så blir det lättare att kyla. Då sparar jag dessutom in 1500 till när slipper köpa en AIO och top hat :). Har beställt allt för upphämtning i nästa vecka (allt fanns inte i lager) så kan jag kika på AMDs presentation i veckan.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om man vill ha bästa luftkylningen i denna låda är det NH-L12S som man böjer till som gäller idag? I annat fall Alpenföhn Black Ridge med 2 Noctua fläktar?

Kan tänka mig att en böjd NH-L12 presterar lite sämre än normalt och en Black Ridge med 2 Noctua bättre än annars vid en given ljudvolym. Frågan är alltså vilket man ska köra på? Kylförmåga till lägsta ljudnivå är viktigaste för mig. Vill ju helst inte höra datorn även under spel. Skall ändå gärna klara en 3800X när den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det verkar som om man vill ha bästa luftkylningen i denna låda är det NH-L12S som man böjer till som gäller idag? I annat fall Alpenföhn Black Ridge med 2 Noctua fläktar?

Kan tänka mig att en böjd NH-L12 presterar lite sämre än normalt och en Black Ridge med 2 Noctua bättre än annars vid en given ljudvolym. Frågan är alltså vilket man ska köra på? Kylförmåga till lägsta ljudnivå är viktigaste för mig. Vill ju helst inte höra datorn även under spel. Skall ändå gärna klara en 3800X när den kommer.

Jag befinner mig i samma läge som dig. Kommer köpa chassit inom kort men vill väldigt gärna ha en lösning som rullar tyst utan large tophat. Kör ett EVGA 1080 ti SC2 som passar perfekt. Men ja, då får jag hoppas att det går att undervolta eller nåt för dom fläktarna är inte roliga.

Men, med large tophat tänker jag mig 2x120 AIO; en till CPU och en till GPU med en kraken G12, som jag vet är någon millimeter för stor. Men det är bara att dremla mer lite av sidan på den. Den maskinen borde gå tyst för det gör den idag. Knäpptyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Jag befinner mig i samma läge som dig. Kommer köpa chassit inom kort men vill väldigt gärna ha en lösning som rullar tyst utan large tophat. Kör ett EVGA 1080 ti SC2 som passar perfekt. Men ja, då får jag hoppas att det går att undervolta eller nåt för dom fläktarna är inte roliga.

Men, med large tophat tänker jag mig 2x120 AIO; en till CPU och en till GPU med en kraken G12, som jag vet är någon millimeter för stor. Men det är bara att dremla mer lite av sidan på den. Den maskinen borde gå tyst för det gör den idag. Knäpptyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja idén är att få in en 3700X/3800X samt ett Palit 2080 GamingPro OC i den, helst helt utan top hats men om jag måste ha en max en S med 2 tysta Noctua fläktar. Haft ett Palit GamingPro 2080 Ti och det var knäpptyst, visst är kylaren lite större på den men det drog ju mycket mer också.

Borde gå tycker jag men frågan blir då vilken luftkylare för CPU

Om någon har en NH-L12 att sälja köper jag gärna!

Permalänk
Medlem

Nu är datorn byggd iaf, tog ett Ash utan top hat men med koppargallret på toppen. Blev lite nedgradering av komponenter från första tanken. Tog ett Palit 2080 GamingPro OC och en Ryzen 2700X, kyler med en Noctua NH-L9x65 samt en 120x25mm Noctua chassifläkt.

Tyvärr låter CPU-kylaren lite väl men har lyckats få tag på en begagnad NH-L12 från UK som är på väg, hittade på Ebay. Det lär bli tystare då.

Gillar chassit rätt mycket ändå, lätt att bygga i även om det var lite sådär med passform och skruvar osv. Riktigt snyggt på skrivbordet blev det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu är datorn byggd iaf, tog ett Ash utan top hat men med koppargallret på toppen. Blev lite nedgradering av komponenter från första tanken. Tog ett Palit 2080 GamingPro OC och en Ryzen 2700X, kyler med en Noctua NH-L9x65 samt en 120x25mm Noctua chassifläkt.

Tyvärr låter CPU-kylaren lite väl men har lyckats få tag på en begagnad NH-L12 från UK som är på väg, hittade på Ebay. Det lär bli tystare då.

Gillar chassit rätt mycket ändå, lätt att bygga i även om det var lite sådär med passform och skruvar osv. Riktigt snyggt på skrivbordet blev det iaf.

Roligt att höra att du fått ihop maskinen. Har inte slagit till ännu. Låter ju dock lite nedslående att betala 2700 för ett chassi som inte är helt perfekt i alla konstruktionsmässiga avseenden i den storleken.

Köpte du chassit nu eller har du haft det ett tag? Tänkte på vilken batch du fått tag i. Rapportera när du fått tag i din kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Roligt att höra att du fått ihop maskinen. Har inte slagit till ännu. Låter ju dock lite nedslående att betala 2700 för ett chassi som inte är helt perfekt i alla konstruktionsmässiga avseenden i den storleken.

Köpte du chassit nu eller har du haft det ett tag? Tänkte på vilken batch du fått tag i. Rapportera när du fått tag i din kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså det var ju inte dåligt utan mest att alla skruvar inte var perfekt passform osv och krävde lite lirkande och kraft. Visst glapp på plattan på toppen osv.

Köpte den i lördags och det är senaste batchen.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Bytet till NH-L12 kommer att göra stor skillnad på ljudet, mycket beroende på att ljudet blir dovare. Det blir inte så störande som NH-L9x65 som har ett mer vinande ljud.

Jag hade inga problem med skruvarna i chassit. Däremot reste sig mitt lock också i ena hörnet. Jag skruvade fast det med fyra av de små kulliga skruvarna. Efter ett par månader så var det rakt och jag kunde ta bort skruvarna.

Permalänk

Tänkte uppgradera från mitt 3570k till ett 3600X (wohoo!!) när den släpps i juli och ser att Wraith Spire som ingår är för hög. Har förstått att NH-L12 verkar vara den bästa luftkylande lösningen sett till prestanda och ljudnivå. Däremot verkar det ju svårt att få tag på en sån idag.
Till min fråga: Vad tror är det näst bästa alternativet om man som jag insisterar på att ha luftkylning och inte vill öka höjden på chassit för att trycka in en AIO?
Det är ju najs om man kan minimera ljudet så mycket som det går utan att tempsen springer iväg för mycket. Är lite trött på att min burk låter som den gör med standard-intelkylaren som jag lever med idag lol.

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Svampungen:

Tänkte uppgradera från mitt 3570k till ett 3600X (wohoo!!) när den släpps i juli och ser att Wraith Spire som ingår är för hög. Har förstått att NH-L12 verkar vara den bästa luftkylande lösningen sett till prestanda och ljudnivå. Däremot verkar det ju svårt att få tag på en sån idag.
Till min fråga: Vad tror är det näst bästa alternativet om man som jag insisterar på att ha luftkylning och inte vill öka höjden på chassit för att trycka in en AIO?
Det är ju najs om man kan minimera ljudet så mycket som det går utan att tempsen springer iväg för mycket. Är lite trött på att min burk låter som den gör med standard-intelkylaren som jag lever med idag lol.

Alpenföhn Black Ridge skulle jag gå på om jag inte får tag på en L12a.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampungen:

Tänkte uppgradera från mitt 3570k till ett 3600X (wohoo!!) när den släpps i juli och ser att Wraith Spire som ingår är för hög. Har förstått att NH-L12 verkar vara den bästa luftkylande lösningen sett till prestanda och ljudnivå. Däremot verkar det ju svårt att få tag på en sån idag.
Till min fråga: Vad tror är det näst bästa alternativet om man som jag insisterar på att ha luftkylning och inte vill öka höjden på chassit för att trycka in en AIO?
Det är ju najs om man kan minimera ljudet så mycket som det går utan att tempsen springer iväg för mycket. Är lite trött på att min burk låter som den gör med standard-intelkylaren som jag lever med idag lol.

Ett bra alternativ till NH-L12 verkar vara Alpenföhn Black Ridge, som säljs på bl.a. Inet:

https://www.inet.se/produkt/5320921/alpenfohn-black-ridge

Går att lägga på en NH-A12x15 PWM fläkt eller någon annan 120 mm slim fläkt också för att öka luftflödet, men värt att tänka på att den inkluderande fläkten blåser uppåt per default så se till att vända på den!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ett bra alternativ till NH-L12 verkar vara Alpenföhn Black Ridge, som säljs på bl.a. Inet:

https://www.inet.se/produkt/5320921/alpenfohn-black-ridge

Går att lägga på en NH-A12x15 PWM fläkt eller någon annan 120 mm slim fläkt också för att öka luftflödet, men värt att tänka på att den inkluderande fläkten blåser uppåt per default så se till att vända på den!

jag missade att vända fläkten när jag monterade min första gången och undrade varför det blev så högljutt tillsamannas med 120mm fläkten jag satte på

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

jag missade att vända fläkten när jag monterade min första gången och undrade varför det blev så högljutt tillsamannas med 120mm fläkten jag satte på

Haha denna information fick jag faktiskt av dig från ditt tidigare inlägg om just den felvända fläkten

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått in min NH-L12 och det är lite av en besvikelse måste jag säga. Lägre boost clock på min 2700X samt att värmen är riktigt hög. Något tystare är den väl men inte så värst. GPUn verkar även köras mycket varmare.

Trodde först det var något fel på kylaren eller min installation men själva kylblocket blir brännhet så den leder iaf värmen dit men har problemet att bli av med den sen. Tror helt enkelt luftflödet blir för dåligt i chassit med den kylaren för den drar in för lite luft från sidan.

Tror tyvärr jag får gå tillbaka till NH-L9x65, den lät lite mer under spelande men var tystare i desktop och framförallt var processorn svalare och boostade högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu har jag fått in min NH-L12 och det är lite av en besvikelse måste jag säga. Lägre boost clock på min 2700X samt att värmen är riktigt hög. Något tystare är den väl men inte så värst. GPUn verkar även köras mycket varmare.

Trodde först det var något fel på kylaren eller min installation men själva kylblocket blir brännhet så den leder iaf värmen dit men har problemet att bli av med den sen. Tror helt enkelt luftflödet blir för dåligt i chassit med den kylaren för den drar in för lite luft från sidan.

Tror tyvärr jag får gå tillbaka till NH-L9x65, den lät lite mer under spelande men var tystare i desktop och framförallt var processorn svalare och boostade högre.

Det är så jag också upplever L12 förstår inte riktigt varför folk här hyllar den här, min lät som ett mindre jetplan med den lilla fläkten och ändå gick min ryzen 2700 upp i runt 80 grader vid 4,1 all core.
Just nu kör jag AIO men funderar på en Alpenföhn Black Ridge med dubbla Noctua fläktar för det ser ut att vara möjligt att få det att passa.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är så jag också upplever L12 förstår inte riktigt varför folk här hyllar den här, min lät som ett mindre jetplan med den lilla fläkten och ändå gick min ryzen 2700 upp i runt 80 grader vid 4,1 all core.
Just nu kör jag AIO men funderar på en Alpenföhn Black Ridge med dubbla Noctua fläktar för det ser ut att vara möjligt att få det att passa.

Ja har stoppat in L9x65 igen och datorn som helhet låter till och med mindre än med L12an bara lite mer högfrekvent. Framförallt så klarar sig GPUn med 60-61% fläkthastighet när den behövde hålla nära 80% med L12an. Gissningsvis för att kylaren agerade element och kunde inte bli av med värmen så hela lådan blev varm.

CPUn ligger också på typ 58-59 grader under load och boostar till 3925 MHz på alla kärnor (kör den stock) med L9x65, med L12an låg temperaturen på 79-80 grader och den boostade till 3800 MHz på alla kärnor. Kan också säga att rumstemperaturen nu när jag testar L9x65 är någon grad högre eftersom jag stängde av ACn direkt innan jag testade L12an.

Med L9x65 känner man verkligen hur mycket luft den drar in genom ventilationshålen på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är så jag också upplever L12 förstår inte riktigt varför folk här hyllar den här, min lät som ett mindre jetplan med den lilla fläkten och ändå gick min ryzen 2700 upp i runt 80 grader vid 4,1 all core.
Just nu kör jag AIO men funderar på en Alpenföhn Black Ridge med dubbla Noctua fläktar för det ser ut att vara möjligt att få det att passa.

Den "hyllades" väl baserad på Loques tester av CPU-kylare. Kör själv med l9an och har en l12 i skåpet som jag tänkte slänga på när en ny CPU är på ingång. Men då kanske man fortsätter med L9an baserat på det ni berättar.

Mitt intryck av l9an (amd versionen) är gott i alla fall kör dock bara i stock.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en Alpenföhn Black Ridge med 2 Noctuafläktar att testa med också för att ha mer datapunkter, och kanske något mer. Får se om jag orkar ta tag i det innan det är dags att slänga in en Ryzen 3800X i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Funderar på att skaffa en Alpenföhn Black Ridge med 2 Noctuafläktar att testa med också för att ha mer datapunkter, och kanske något mer. Får se om jag orkar ta tag i det innan det är dags att slänga in en Ryzen 3800X i datorn.

Återkom gärna med tempaturer sedan, jag är sugen på en ny CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Återkom gärna med tempaturer sedan, jag är sugen på en ny CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Återkommer när jag har något nytt, kanske bestämmer mig för att skaffa en 9700k imorn, ska tänka på saken ikväll. Funderar också på om jag ska gå på ett 2080 Ti eller ej. Kanske blir något kul att leka med till midsommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu har jag fått in min NH-L12 och det är lite av en besvikelse måste jag säga. Lägre boost clock på min 2700X samt att värmen är riktigt hög. Något tystare är den väl men inte så värst. GPUn verkar även köras mycket varmare.

Trodde först det var något fel på kylaren eller min installation men själva kylblocket blir brännhet så den leder iaf värmen dit men har problemet att bli av med den sen. Tror helt enkelt luftflödet blir för dåligt i chassit med den kylaren för den drar in för lite luft från sidan.

Tror tyvärr jag får gå tillbaka till NH-L9x65, den lät lite mer under spelande men var tystare i desktop och framförallt var processorn svalare och boostade högre.

Intressant, jag upplever nämligen också att min NH-L12 (med 92 mm fläkten utbytt mot NF-A12x15 PWM) går lite väl varm med min i7-8700K. 1.1V under load (stock), och jag kommer upp till 70-75 grader på varje kärna. Drar jag upp spänningen till 1.2V under Prime95 med AVX instruktioner påslagna (har +0.1V AVX voltage offset, också stock) så hamnar temperaturen istället på ca 87-91 grader per kärna. Antog först att jag måste delidda, men verkar vara också som så du skriver att kylaren är ganska undermålig vilket är inte så förvånande med tanke på att den enbart har 4 st värmeavledningsrör.

Får se vad det blir för alternativ till kylare - planerar att uppgradera till Ryzen 3800X eller 3900X med ett ordentligt mITX kort om några veckor.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Intressant, jag upplever nämligen också att min NH-L12 (med 92 mm fläkten utbytt mot NF-A12x15 PWM) går lite väl varm med min i7-8700K. 1.1V under load (stock), och jag kommer upp till 70-75 grader på varje kärna. Drar jag upp spänningen till 1.2V under Prime95 med AVX instruktioner påslagna (har +0.1V AVX voltage offset, också stock) så hamnar temperaturen istället på ca 87-91 grader per kärna. Antog först att jag måste delidda, men verkar vara också som så du skriver att kylaren är ganska undermålig vilket är inte så förvånande med tanke på att den enbart har 4 st värmeavledningsrör.

Får se vad det blir för alternativ till kylare - planerar att uppgradera till Ryzen 3800X eller 3900X med ett ordentligt mITX kort om några veckor.

Tror inte det har med värmeavledningsrören att göra, kylflänsen blir redigt varm iaf för mig samt att L9x65 har också bara 4 st och klarar sig bättre. Tror helt enkelt inte det flyttas tillräckligt med luft för att kyla kylflänsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tror inte det har med värmeavledningsrören att göra, kylflänsen blir redigt varm iaf för mig samt att L9x65 har också bara 4 st och klarar sig bättre. Tror helt enkelt inte det flyttas tillräckligt med luft för att kyla kylflänsen.

Ja det kan faktiskt vara så. Får se vad det blir för kylare härnäst. Hade ju varit bra om man kunde få plats med t.ex. Asetek 645 LT utan att behöva ha en top-hat, men å andra sidan vill jag gärna ha lite luft på VRM-flänsarna också...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag funderade på om jag skulle uppgradera mitt spöke med en 3900x men jag funderar starkt på att gå på en 3700x istället och köra den original så jag slipper tophat och AIO.
65W ska inte vara något problem att kyla antar jag, idag ligger min cpu på runt 125w när jag pressar den.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag funderade på om jag skulle uppgradera mitt spöke med en 3900x men jag funderar starkt på att gå på en 3700x istället och köra den original så jag slipper tophat och AIO.
65W ska inte vara något problem att kyla antar jag, idag ligger min cpu på runt 125w när jag pressar den.

Jag räknar med att en 3800X kommer fungera också, kör ju en 2700X utan värmeproblem med min L9x65 kylare just nu så en 3800X lär inte vara värre. Har ingen top hat heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag räknar med att en 3800X kommer fungera också, kör ju en 2700X utan värmeproblem med min L9x65 kylare just nu så en 3800X lär inte vara värre. Har ingen top hat heller.

Hm, från Louqe's egna resultat verkar ju även NH-L9x65 prestera ett par grader bättre än NH-L12:

https://www.louqe.com/files/heatsink_test_ghost_s1_MkII.pdf

Verkar som att de rekommenderade NH-L12 p.g.a. att den inte blir lika högljudd som andra CPU-kylare, men kyler ändå tillräckligt väl. Sedan skriver de även:

"Does a good job cooling but less room for over clocking and creates some turbulence noise."

Någon aning om varför de skriver så om just denna kylare?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hm, från Louqe's egna resultat verkar ju även NH-L9x65 prestera ett par grader bättre än NH-L12:

https://www.louqe.com/files/heatsink_test_ghost_s1_MkII.pdf

Verkar som att de rekommenderade NH-L12 p.g.a. att den inte blir lika högljudd som andra CPU-kylare, men kyler ändå tillräckligt väl. Sedan skriver de även:

"Does a good job cooling but less room for over clocking and creates some turbulence noise."

Någon aning om varför de skriver så om just denna kylare?

Å andra sidan verkar de testerna vara helt påhittade eller kraftigt fejkade. De säger sig ha temperaturer med sin 8700k som andra testare endast får genom att använda riktigt stora kylare/AIO på öppen testbänk.

Permalänk

Hmm. Detta gör det inte lättare i mitt val. Kanske ska avboka ordern på Alpenföhn Black Ridge och gå på en L9x65:a istället. Verkar ju som att folk är nöjda med den. Har inte hittat några test på Alpenföhn så det känns lite som ett wild card. Dessutom har den ju faktiskt samma typ av konstruktion som en Noctuas NH-L12 (Liten fläkt i botten). Jag ställer mig därför frågan varför Black Ridge skulle prestera bättre en välrenommerade Noctuas L12:a, som dessutom enligt er verkar sämre än L9x65

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Gallerikonnässör

Någon som har testat Be Quiet ShadowRock LP + slim fläkt? Vad tycker ni isåfall? Låter den kombon lika mycket som Louqe påstår?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index