Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nån som kör 3900X på luft i ett Ghost? Blir det varmt? Högljutt? Har lite lust att gå tillbaka till mitt kära spöke men vet inte om jag ska beställa ett X570 ITX moderkort som är ganska så dyrt eller om jag bara ska gå tillbaka till min deliddade 8700K och Z370 ITX moderkort som jag redan har liggandes. Har börjat köra 1080p 240Hz så har lite lust att använda Intel igen av den anledningen också.
Tänker om 3900X'an går för varmt med en Black Ridge NFA12x15 så måste jag investera i 240mm AIO också.
Vet inte, hur hade ni gjort? Köpt X570 moderkort + ev 240mm AIO eller nedgradera till 8700K?

Japp, har Ghost S1 med medium tophat på toppen (2 st NF-A12x25 PWM fläktar monterade där, utsug) samt en fläkt under PSU:n (NF-A12x15 PWM, utsug). Kyler mitt 3900X med en Noctua NH-L12 med endast 92mm fläkten monterad undertill (fick ej plats med slim p.g.a. höga RAM-flänsar).

Har ordnat fläktkurvorna så att det går väldigt tyst - de snurrar upp till ca 75% under spelandet. Varmt går det ja, definitivt - når ca 90-92 grader under all-core Blender load, och CPU:n klockar ner sig till ca 3.6-3.8 GHz per kärna.

Allt är f.ö. på Auto, förutom fläktkurvorna samt FCLK som är satt till 1900 MHz.

Funderar själv nu på att bygga om mitt bygge i ett NCASE M1 v6.1 som jag precis fått hem efter en impulsbeställning, men det som tar emot är att den bästa luft-kylaren för detta chassi (NH-C14S) inte får plats när det är monterat på mitt moderkort (Gigabyte X570I)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Japp, har Ghost S1 med medium tophat på toppen (2 st NF-A12x25 PWM fläktar monterade där, utsug) samt en fläkt under PSU:n (NF-A12x15 PWM, utsug). Kyler mitt 3900X med en Noctua NH-L12 med endast 92mm fläkten monterad undertill (fick ej plats med slim p.g.a. höga RAM-flänsar).

Har ordnat fläktkurvorna så att det går väldigt tyst - de snurrar upp till ca 75% under spelandet. Varmt går det ja, definitivt - når ca 90-92 grader under all-core Blender load, och CPU:n klockar ner sig till ca 3.6-3.8 GHz per kärna.

Allt är f.ö. på Auto, förutom fläktkurvorna samt FCLK som är satt till 1900 MHz.

Funderar själv nu på att bygga om mitt bygge i ett NCASE M1 v6.1 som jag precis fått hem efter en impulsbeställning, men det som tar emot är att den bästa luft-kylaren för detta chassi (NH-C14S) inte får plats när det är monterat på mitt moderkort (Gigabyte X570I)!

Ok, tack för info. Väldigt bra att veta. 90-92 är onekligen lite väl obekvämt för min smak men å andra sidan är det jäkla sällan jag kör hårda långa laster som kommer upp i sådana temps, så det är egentligen bara en teoretisk obekvämlighet.
Hur tror du en Black Ridge med NF-A12x15 hade presterat? Tror den presterar bättre än NH-L12 med 92mm fläkten? Eller den kanske inte passar på det där moderkortet...

Kör iaf min 8700K build nu. Glömt bort hur härligt liten den här lådan är, skönt att ha uppe på bordet så man kan dammsuga under bordet. Blev dock direkt less på mitt 1080 TI FE som låter i idle. Nästa grafikkort ska absolut ha fan stop.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ok, tack för info. Väldigt bra att veta. 90-92 är onekligen lite väl obekvämt för min smak men å andra sidan är det jäkla sällan jag kör hårda långa laster som kommer upp i sådana temps, så det är egentligen bara en teoretisk obekvämlighet.
Hur tror du en Black Ridge med NF-A12x15 hade presterat? Tror den presterar bättre än NH-L12 med 92mm fläkten? Eller den kanske inte passar på det där moderkortet...

Det är tack vare Precision Boost som mina temperaturer är så höga - om jag minns rätt är upp till 95 grader OK men att CPU:n börjar klocka ner sig så fort man når 60 (eller om det var 70?) grader och håller därefter en så hög frekvens som möjligt. Under spel (Battlefield V, CoD Modern Warfare m.fl.) ligger temperaturen kring 70-80 grader medan CPU:n klockar ner sig till ca 4.0-4.2 GHz.

Angående kylare - Optimum Tech har en väldigt bra video där han recenserar Black Ridge i olika utföranden:

Black Ridge presterar något bättre med en 92 mm slim fläkt på undersidan + 120 mm slim fläkt på toppen än NH-L12 så definitivt något jag rekommenderar. Hade redan en NH-L12 (köpte denna efter att jag joinat Ghost S1 Kickstartern) men annars hade det blivit en Black Ridge definivit!

Skrivet av lambdan:

Kör iaf min 8700K build nu. Glömt bort hur härligt liten den här lådan är, skönt att ha uppe på bordet så man kan dammsuga under bordet. Blev dock direkt less på mitt 1080 TI FE som låter i idle. Nästa grafikkort ska absolut ha fan stop.

Håller med - är nog sista gången jag köper ett FE kort Även med denna nya design så är den högljudd, och går heller inte att stoppa fläktarna. Otroligt jobbigt, speciellt när chassit står på bordet intill en!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@kribol01:
Jag hittar inga ryzen specifika enegischema i mitt win10 som jag sett andra prata om.
Annars kör jag vanliga high performance nu. Borde jag sätta på balanserad för gaming verkligen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@kribol01:
Jag hittar inga ryzen specifika enegischema i mitt win10 som jag sett andra prata om.
Annars kör jag vanliga high performance nu. Borde jag sätta på balanserad för gaming verkligen?

Har du lagt in amds chipset driver? De kommer med dem.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@kribol01:
Jag hittar inga ryzen specifika enegischema i mitt win10 som jag sett andra prata om.
Annars kör jag vanliga high performance nu. Borde jag sätta på balanserad för gaming verkligen?

Jag har tyvärr inte en ryzen själv, men det som händer med min i7:a om jag sätter high performance är att den trycker maxclock även i idle. Dvs konstant 5ghz. Det ställer ju andra krav på spänningen trots att den inte är belastad till 100%.

Det borde finnas trådar här på swec som behandlar ämnet. Tror att det är ett program från AMD, inte Windows energihanterare som avses. Kan inte för mitt liv minnas vad det heter..

Men prova jämföra scheman och övervaka spänning och frekvens under tiden, både idle och load.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är tack vare Precision Boost som mina temperaturer är så höga - om jag minns rätt är upp till 95 grader OK men att CPU:n börjar klocka ner sig så fort man når 60 (eller om det var 70?) grader och håller därefter en så hög frekvens som möjligt. Under spel (Battlefield V, CoD Modern Warfare m.fl.) ligger temperaturen kring 70-80 grader medan CPU:n klockar ner sig till ca 4.0-4.2 GHz.

Angående kylare - Optimum Tech har en väldigt bra video där han recenserar Black Ridge i olika utföranden:
https://youtu.be/M5C7iDb2Z0I?t=297

Black Ridge presterar något bättre med en 92 mm slim fläkt på undersidan + 120 mm slim fläkt på toppen än NH-L12 så definitivt något jag rekommenderar. Hade redan en NH-L12 (köpte denna efter att jag joinat Ghost S1 Kickstartern) men annars hade det blivit en Black Ridge definivit!

Håller med - är nog sista gången jag köper ett FE kort Även med denna nya design så är den högljudd, och går heller inte att stoppa fläktarna. Otroligt jobbigt, speciellt när chassit står på bordet intill en!

Så där, blev ett Strix B450-I moderkort lite impulsivt. Det var den billigaste med 2st M.2 slots så jag tänkte att jag testar, är ju väldigt mycket billigare än X570 kort (Dock upptäckte jag efter beställning att om man kör en NVME sticka i den andra M2 platsen så går PCI-e slotten ner till x8 fart, vilket tydligen gör väldigt marginell skillnad men för stunden kör jag bara med en NVME sticka. Blir det tight så får jag väl offra lite hastighet på grafikkortet. Vill verkligen undvika SATA diskar och speciellt de 2 kablarna de behöver i detta lilla chassi).

Har bara uppdaterat BIOS och aktiverat DOCP/XMP och sen har jag inte lekt där inne destomer.
Körde Cinebench R20 i 30 mins som stress test och CPU'n kom upp ganska snabbt i 95C och låg då där hela tiden.
Men datorn stängde ju inte av sig så det är väl OK egentligen.
Detta är då med Black Ridge kylaren med en NF-A12x15 fläkt, och sen satte jag en NF-A12x25 i botten av chassit som utsug. Ingen tophat med extra fläktar.
Måste leka lite med fläktkurvor för att slippa varvandet upp o ner i Windows.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kablar till Ghosten?

Hej,

Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för att flytta över mitt befintliga system till Ghosten men har ingen koll på var jag kan hitta kablar som är anpassade för att få plats i den. Det var länge sen jag byggde en dator och har aldrig sleevat kablar själv... Har ni något tips på vart jag kan vända mig eller hur jag går till väga?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Hej,

Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för att flytta över mitt befintliga system till Ghosten men har ingen koll på var jag kan hitta kablar som är anpassade för att få plats i den. Det var länge sen jag byggde en dator och har aldrig sleevat kablar själv... Har ni något tips på vart jag kan vända mig eller hur jag går till väga?

Mvh

Jag kör med kablarna som kom med mitt SF600 nätagg, så du *behöver* inte special anpassade kablar, men det kan vara värt det då du får mer luft och slipper bunta med kablarna lika mycket.
Jag har många gånger varit på väg att beställa härifrån, men inte gjort det än: https://www.pslatecustoms.com/collections/louqe-ghost-s1-cabl...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Hej,

Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för att flytta över mitt befintliga system till Ghosten men har ingen koll på var jag kan hitta kablar som är anpassade för att få plats i den. Det var länge sen jag byggde en dator och har aldrig sleevat kablar själv... Har ni något tips på vart jag kan vända mig eller hur jag går till väga?

Mvh

Jag har kört både original från SF600-agget och nu kör jag kablar från PSlateCustoms som @lambdan nämner. Med originalkablar hade jag lite svårt att få in en fläkt i botten (andra har fått det men jag orkade inte pilla så noggrant på varenda kabel och buntband'a), men annars var det absolut inga som helst problem med originalkablarna. Så egentligen är det upp till dig om du vill ha en "perfekt kabeldragning" eller om du nöjer dig med en "väldigt bra kabeldragning"

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag kör med kablarna som kom med mitt SF600 nätagg, så du *behöver* inte special anpassade kablar, men det kan vara värt det då du får mer luft och slipper bunta med kablarna lika mycket.
Jag har många gånger varit på väg att beställa härifrån, men inte gjort det än: https://www.pslatecustoms.com/collections/louqe-ghost-s1-cabl...

Skrivet av Shinzou:

Jag har kört både original från SF600-agget och nu kör jag kablar från PSlateCustoms som @lambdan nämner. Med originalkablar hade jag lite svårt att få in en fläkt i botten (andra har fått det men jag orkade inte pilla så noggrant på varenda kabel och buntband'a), men annars var det absolut inga som helst problem med originalkablarna. Så egentligen är det upp till dig om du vill ha en "perfekt kabeldragning" eller om du nöjer dig med en "väldigt bra kabeldragning"

Okej, tack för input! Jag kommer testa med originalkablarna till att börja med. Nöjer med absolut med "väldigt bra kabeldragning" och till och med "helt ok kabeldragning" men trodde att det var svårt att få in de som följer med. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Okej, tack för input! Jag kommer testa med originalkablarna till att börja med. Nöjer med absolut med "väldigt bra kabeldragning" och till och med "helt ok kabeldragning" men trodde att det var svårt att få in de som följer med. Tack för svaren!

https://www.etsy.com/shop/DreambigByRay har jag köpt kablar av. Riktigt bra. Jag använder inte mina längre om du vill köpa loss dem, är du intresserad kan du PM:a så kan vi prata längder och moderkortslayout osv.

Edit: Ok nu var jag snabb.. mina kablar är gjorda för ett corsair SF600 v1 (80+ Gold)

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Färdigställde min första sffpc efter att ha fått tag i en Ghost från senaste batchen, passade även på att för första gången ge mig på en custom loop.

Hyfsat överraskad av hur tight allting var och hur många gånger jag fick skruva isär allt för att jag dragit något lite fel. Ångrar lite att jag gick på 16/10, hade varit enklare med något tunnare slangar.

Specc är ganska prev prev gen, 6700k, z170 strix moderkort, 16gb ram och ett 1660 gtx, corsair 600w plat sfx. För kylning gick jag på, Alphacool Eisbaer LT Solo, Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper v2 40mm, EK-Tube ZMT 16/10mm, EK-Torque STC Nickel, EK-AF Angled 90 Svart samt Noctua NF-S12B redux-1200

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av niro:

Färdigställde min första sffpc efter att ha fått tag i en Ghost från senaste batchen, passade även på att för första gången ge mig på en custom loop.

Hyfsat överraskad av hur tight allting var och hur många gånger jag fick skruva isär allt för att jag dragit något lite fel. Ångrar lite att jag gick på 16/10, hade varit enklare med något tunnare slangar.

Specc är ganska prev prev gen, 6700k, z170 strix moderkort, 16gb ram och ett 1660 gtx, corsair 600w plat sfx. För kylning gick jag på, Alphacool Eisbaer LT Solo, Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper v2 40mm, EK-Tube ZMT 16/10mm, EK-Torque STC Nickel, EK-AF Angled 90 Svart samt Noctua NF-S12B redux-1200

https://i.ibb.co/5MPK74M/ghost1.jpg
https://i.ibb.co/1RYRskF/20200404-132512.jpg

Imponerande bygge!

Kör du utan tophat? Har du några bilder på hur det ser ut bl.a. uppifrån utan tophat?

Vad fick dig att köra med en custom loop över AIO? Planerar du att lägga till GPU-kylning i loopen senare?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Imponerande bygge!

Kör du utan tophat? Har du några bilder på hur det ser ut bl.a. uppifrån utan tophat?

Vad fick dig att köra med en custom loop över AIO? Planerar du att lägga till GPU-kylning i loopen senare?

Tack!

Nä, jag kör med en large tophat. Har tyvärr ingen bild utan tophat (radiator) uppifrån.

Som du säger så är anledningen till custom loop att jag planerar kyla även grafikkortet när nvidia släpper sin nya serie.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

@niro: Vågar man fråga var du köpte komponenterna till vattenkylningen? Följde initialt "Optimum Tech"s länkar till Amazon men i många av våra butiker här hemma har man ibland en av dessa i bästa fall så det blir många småordrar. Noterar också att Eisbaer LT solo verkar tokslut överallt?

Tack på förhand!

H Rickard

Permalänk

@s62679: du har allt du behöver på ekwb.com

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

@s62679:
Okok, nä jag fick använda mig av flertalet shoppar. Blocket är från aquatuning, radiator och slang från webhallen, anslutningar från inet.

EDIT: Såg nu att det var helt bisarr leveranstid på blocket från aquatuning, jag fick vänta 4v "bara".

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Verkar som sagt vara grym leveranstid överallt på blocket, men det är ingen panik.
Satte ihop shopplinglista enligt nedan, då jag är novis på området så tar jag tacksamt emot forats samlade klokskap.
Tack på förhand!

Block Alphacool Eisbaer LT (Solo)
https://www.alphacool.com/shop/neue-produkte/23937/alphacool-...

Kylare Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper V.2 - 240mm
https://www.webhallen.com/se/product/312070-Alphacool-NexXxoS...

Fläktar Noctua NF-A12x25 PWM Premium Fan 120mm NF-S12B redux-1200 120mm
https://www.webhallen.com/se/product/287133-Noctua-NF-A12x25-...
https://www.webhallen.com/se/product/201231-Noctua-NF-S12B-re...

Slang 16/10 (3m - säkert onödigt lång)
https://www.webhallen.com/se/product/313058-EK-Duraclear-Soft...

Anslutning mot block Alphacool Eiszapfen 16/10mm 90° G1/4
https://www.inet.se/produkt/6912354/alphacool-eiszapfen-16-10...

Anslutning mot kylare Alphacool Eiszapfen 16/10mm
https://www.inet.se/produkt/6912355/alphacool-eiszapfen-16-10...

Lite vätska
https://www.inet.se/produkt/5320939/ek-cryofuel-clear-premix-...

Louqe Tophat (så jag kan gömma kylaren)
https://www.webhallen.com/se/product/299744-Louqe-Ghost-S1-To...

Permalänk
Medlem

@s62679: ser bra ut, men köp denna fläkt istället https://www.webhallen.com/se/product/287133-Noctua-NF-A12x25-...

jag bara hade de andra hemma redan

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

@niro: Grymt, stort tack! Då kör jag på det. Uppdaterade "shoppinglistan" om någon annan går i samma tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s62679:

@niro: Grymt, stort tack! Då kör jag på det. Uppdaterade "shoppinglistan" om någon annan går i samma tankar.

Jag skulle starkt rekommendera eks ZMT slang eller annan tygon mattsvart slang. Genomskinlig slang blir snabbt grumlig och missfärgad samt risk för utfällning av plaster i kylmediet. Om jag minns rätt är den svarta även tåligare för snävare böjar vilket kan vara schysst i ett litet bygge!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Jag skulle starkt rekommendera eks ZMT slang eller annan tygon mattsvart slang. Genomskinlig slang blir snabbt grumlig och missfärgad samt risk för utfällning av plaster i kylmediet. Om jag minns rätt är den svarta även tåligare för snävare böjar vilket kan vara schysst i ett litet bygge!

Tack för tipset! Byter ut mot ditt förslag vilket också fanns i lager på Inet.

Permalänk
Medlem

Verkar som att en MK III är på gång:

https://twitter.com/LouqeSweden/status/1247453782910423041

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har det installerat i mitt Ghost S1. Jag köpte sidofilter i vit färg då jag har Limestone-chassi och köpte bottenfilter i svart. Skippad topfiltret helt. Tycker inte bottenfiltret har jättebra passform då det blir en liten glipa i hörnen, men sidofilter kan jag rekommendera.

Jag ska gå över till att ha frånluft både i botten och toppen och då kommer jag plocka bort bottenfiltret och bara köra sidofilter på tilluft.

Här är länk till deras hemsida: DEMCIfilter till Ghost S1

Visste inte att det fanns filter till Ghost S1. Hur mycket har de påverkat temperaturen på CPU/GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isakdoc:

Visste inte att det fanns filter till Ghost S1. Hur mycket har de påverkat temperaturen på CPU/GPU?

Har inte märkt någon negativ påverkan så länge man håller filtret rent. Har nu övergått till att ha 4xNoctua NF-F12 fläktar uppe och nere i var sin medium tophat som skapar undertryck i chassit. Har därmed enbart filter på sidopanelerna, vilket har fungerat bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Slutet av Q2 Så räkna med början av Juli skulle jag själv göra men lär märkas

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Har inte märkt någon negativ påverkan så länge man håller filtret rent. Har nu övergått till att ha 4xNoctua NF-F12 fläktar uppe och nere i var sin medium tophat som skapar undertryck i chassit. Har därmed enbart filter på sidopanelerna, vilket har fungerat bra.

Okej, tack! Kanske ska ta att testa med filter. Kör dock helt utan chassifläktar och processorn går redan ganska varmt.

Permalänk
Medlem

Man ska inte använda en 280 AIO i/på Ghost, men finns inget som stoppar en ifrån att göra det heller, hehe...

(Röda strecket är black ridge med a12x15 + medium tophat i botten med dubbla a12x25 som exhaust.... gröna är detta monster)

Nä men jag ska nog fundera på att köpa en 240... känns lite trist bara när man har en 280 från tidigare bygge, Krakens är ju inte jätte billiga.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Går det att få Ghosten tyst med luft

Hej, ganska sugen på ett sff-bygge men lite tveksam då det gäller ljudvnivån. Går det att få det hyffsat tyst? Har sett Optimum Tech och han hade en Ghost med Custom Loop. Är det vad som krävs, eller fungerar det med luftkylning?
Tänkte köpa någon nyare ryzen till detta bygge.

Visa signatur

Carl-Johan