NASA landar Insight på Mars i kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns en väldigt bra anledning: dessa robotar visas i en "elak" miljö, bl.a. med relativt hög nivå av strålning. Av den anledningen är man inte heller ute efter den mest strömsnåla modellen på senaste noden. En äldre nod samt högre spänningsnivåer mellan 1:a och 0:a minskar sannolikheten för att bitar byter värde när de inte borde.

En typisk mobil CPU skulle krascha rätt omedelbart i den miljön.

Huvudpoängen med RAD750 är
"The RAD750® family of radiation-hardened products"

Aah, jo det har du rätt i, så långt tänkte jag inte, men känns ändå som om en något bättre hastighet skulle kunna nås.
Men som sagt, korrekt före hastighet är att föredra är klart.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Inaktiv

Vad fan har jag missat? Kände inte till någon landning. Trodde nästa uppdrag var 2025. Need to read my space news more

Permalänk
Medlem

Man kan just nu med dagens teknik, med nöd och näppe skicka en primitiv sond till Mars.
Allas gullegris Musk påstår att han om 6 år ska ha människor på mars... Tesla kan inte ens lyckas skala upp tillverkningen på en elbil, vilket gör deras marsresa till rena bondfångeriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man kan just nu med dagens teknik, med nöd och näppe skicka en primitiv sond till Mars.
Allas gullegris Musk påstår att han om 6 år ska ha människor på mars... Tesla kan inte ens lyckas skala upp tillverkningen på en elbil, vilket gör deras marsresa till rena bondfångeriet.

Döda eller levande? Lär bli en enkelresa vilket som.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dunde:

Man kan just nu med dagens teknik, med nöd och näppe skicka en primitiv sond till Mars.
Allas gullegris Musk påstår att han om 6 år ska ha människor på mars... Tesla kan inte ens lyckas skala upp tillverkningen på en elbil, vilket gör deras marsresa till rena bondfångeriet.

Oavsett vad som har sagts och vad som har gjorts så har en kula börjat rulla, mer händer nu än någonsin inom båda industrierna, och desto fler som får upp intresset desto större resultat lär vi se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tesla kan inte ens lyckas skala upp tillverkningen på en elbil, vilket gör deras marsresa till rena bondfångeriet.

Det är nästan som om Tesla & SpaceX är 2 helt olika företag med helt olika förutsättningar, personal, tillgångar, resurser osv

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska jag alltid missa sådana här tillställningar.

Måste börja hänga mer på NASAs hemsida än jag redan gör!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Casgar:

Varför ska jag alltid missa sådana här tillställningar.

Måste börja hänga mer på NASAs hemsida än jag redan gör!

Tror till och med jag spammade i den superhemliga mod-kanalen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kul att det gick bra för MarCO-kubsonderna också, finns nog en hel rad applikationer man kan tänka sig för sådana minifarkoster.

Ska bli en intressant..april typ, eller när vi nu börjar höra om resultat från den nerhamrade tyska värmesonden samt den franska seismografen.

(Inte för att bli helt offtopic men apropå landning så ska ju Ryssland och Europa försöka landa sin rover med den med viss marginal största fallskärmen som hittills använts över mars: https://earthsky.org/space/exomars-landing-site-oxia-planum-2... "Landing on Mars has a long chain of risks, but thanks to the combined skills and expertise of European and Russian industries working with reliable technologies, we are focused on a safe landing."

medan NASA planerar att landa samma år med en uppdaterad version av Curiositys skycrane:
https://mars.nasa.gov/mars2020/mission/timeline/entry-descent... )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Tror till och med jag spammade i den superhemliga mod-kanalen!

Jobbat till 21:00+ nästan hela veckan och inte startat datorn på 4 dagar kan vara en orsak till att jag även missade detta.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Jag måste bara bumpa den här tråden med detta youtube klipp som jag är super imponerad av.
https://www.youtube.com/watch?v=QQt-9SSJ51c&index=3&list=FL21...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tror till och med jag spammade i den superhemliga mod-kanalen!

Skickades från m.sweclockers.com

Superhemliga mod-kanalen...?

Hackers assemble! We need to go deeper!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Icte:

Superhemliga mod-kanalen...?

Hackers assemble! We need to go deeper!

🤐 Mina läppar är förseglade!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S