RX Vega 56 - Hotspot temp

Permalänk
Medlem

RX Vega 56 - Hotspot temp

Bytte nyligen till en Morpheus II på min Vega 56 och allting verkar fungera bra, temp på GPU maxar runt 56c och 45c på HBM så man skulle kunna tro att den har vettig kontakt.

Kretskortet är bokstavligen täckt med kylflänsar men får ändå väldigt hög tempspik på "GPU hotspot" när jag kollar i GPU-Z och HWINFO, vad jag läst så verkar det vara någon sensor inuti GPU:n, eller är det något annat jag eventuellt missat på kretskortet?

Den når 107-108c som mest och vad jag också hittade var att den då börjar throttla och skulle förklara varför jag inte ens kan applicera 1% OC utan att det kraschar.

Inga krascher i spel/benchmarks hittills och har nött en hel del under senaste tiden men ingen OC är möjlig just nu.

Verkar finnas många teorier kring problemet, allt från att man ska skruva åt kylaren hårt som fan till att kylarens bas är konkav och inte får perfekt kontakt, ska kolla senare men tyckte att den fick bra kontakt när jag provinstallerade kylaren första gången.

Någon annan som upplevt samma på Vega-kort och kanske har någon lösning?

Permalänk
Avstängd

eventuellt kan det hjälpa med en backside platta som drar en del värme ut från kretskortet.
vet dock inte om det är hjälpligt i ditt fall.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

eventuellt kan det hjälpa med en backside platta som drar en del värme ut från kretskortet.
vet dock inte om det är hjälpligt i ditt fall.

Näe, verkar vara något annat, backplaten går inte använda med Morpheus-kylaren, sen har den ingen direkt kontakt med komponenterna ändå, verkar mest vara där för visuell effekt och styvare kort.

Har testat använda original X-bracketen som har mer spänning men det gjorde noll skillnad.

Börjar misstänka skev botten på kylaren eller GPU, får ösa på obekväma mängder kylpasta nästa gång för att se om det blir någon skillnad.