asus strix B450-E fick inte med wifi antenn

Permalänk
Medlem

asus strix B450-E fick inte med wifi antenn

Jag köpte ryzen 2600x uppgraderingspaketet på komplett under BF. Efter att ha kopplat in moderkortet så märkte jag att den trekantiga antennen inte fanns med i paketet.

https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-E-GAMING/...

Jag hoppas verkligen att dom kan skicka en ny antenn. Vore ju extremt omständigt att skicka tillbaka moderkortet. Någon som har samma problem? Såldes ju en del av dessa paket under BF.

Permalänk
Medlem

Samma här.. löst sig för dig ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jonas Norberg

Permalänk
Medlem

Samma för mig! Skönt att man inte är ensam iaf...

Pratade precis med Kompletts support. De skulle återkomma efter att de pratat med inköp.

Permalänk
Medlem

Återkom gärna när det löst sig för dig..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jonas Norberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon_89:

Återkom gärna när det löst sig för dig..

Skickades från m.sweclockers.com

Pratade en tjej på Komplett som heter Veronica i tisdags.
Köpte också detta paket från komplett och fattades antenn plus att ena kabeln hade lossnat från kortet vid leverans.
Idag fick jag tag på henne igen angående detta och hon har tittat upp detta. Leverantören hade inte skickat med antennen.
Så hon erbjöd mig denna vara som plåster på såren https://tinyurl.com/yak4yh6y istället för att deras leverantör inte skickade med antennen.

Vara Antal Pris Totalt
833426 1 0.00 0.00

ASUS PCE-AC56 AC1300 Trådlös Adapter

Dual Band AC PCI-E Adapter 400+900Mbps
Reserverad (i lager), 1 st.

Så thumbs upp för Komplett och Veronica på deras support som löste detta smidigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon_89:

Återkom gärna när det löst sig för dig..

Skickades från m.sweclockers.com

Löste sig nu för mig också.

Pratade med en annan på supporten och fick erbjudandet att antingen skicka tillbaka moderkortet för att få ett nytt eller ta ett WIFI kort de hade på lager. Erbjöds https://www.komplett.se/product/872755/datorutrustning/natver... som de skickade direkt.

Måste berömma dem för smidigt hanterat ärende!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon_89:

Samma här.. löst sig för dig ?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ikrEErki:

Samma för mig! Skönt att man inte är ensam iaf...

Pratade precis med Kompletts support. De skulle återkomma efter att de pratat med inköp.

Skrivet av Lurta:

Pratade en tjej på Komplett som heter Veronica i tisdags.
Köpte också detta paket från komplett och fattades antenn plus att ena kabeln hade lossnat från kortet vid leverans.
Idag fick jag tag på henne igen angående detta och hon har tittat upp detta. Leverantören hade inte skickat med antennen.
Så hon erbjöd mig denna vara som plåster på såren https://tinyurl.com/yak4yh6y istället för att deras leverantör inte skickade med antennen.

Vara Antal Pris Totalt
833426 1 0.00 0.00

ASUS PCE-AC56 AC1300 Trådlös Adapter

Dual Band AC PCI-E Adapter 400+900Mbps
Reserverad (i lager), 1 st.

Så thumbs upp för Komplett och Veronica på deras support som löste detta smidigt för mig.

Pratade med supporten och dom skulle skicka en ny.. men jag har dock ett annat problem som jag undrar om ni också har. Fläktarna går upp och ner i varv var 3-5 sekund. så fort jag rör musen. Det är ganska störande. Har provat alla möjliga metoder och fläkt kurvor men dom vägrar att bete sig normalt. Har ni också detta problemet? jag lyckas inte få datorn att ge ifrån sig ett behagligt "hum" från fläktarna.

Jag har testat att köra pwm/dc ström, bytt olika fläktplatser. testat asus mjukvara som automatisk ska optimera fläktarna. Inget verkar fungera.

Edit: Ja testade att sätta en överdrivet jämn fläkt-kurva och det verkar ha hjälpt lite, ska testa mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Pratade med supporten och dom skulle skicka en ny.. men jag har dock ett annat problem som jag undrar om ni också har. Fläktarna går upp och ner i varv var 3-5 sekund. så fort jag rör musen. Det är ganska störande. Har provat alla möjliga metoder och fläkt kurvor men dom vägrar att bete sig normalt. Har ni också detta problemet? jag lyckas inte få datorn att ge ifrån sig ett behagligt "hum" från fläktarna.

Min förra dator hade jag fläkt controller så jag vet inte om det är tänkt att man ska leva med detta eller om jag är petig. Men störande är det.... Verkar som att alla fläktarna är påverkade och inte bara cpu fläkten som jag trodde först. Men cpu fläkten verkar hoppa mest i rpm, ca 200.

Jag har testat att köra pwm/dc ström, bytt olika fläktplatser. testat asus mjukvara som automatisk ska optimera fläktarna. Inget verkar fungera.

Inga problem alls med fläktarna. Var mest överraskad att kylaren som ingick är så pass tyst som den är.

Permalänk

Hmm borde nog också kolla upp detta.

Lånar tråden lite snabbt. Någon som vet hur jag ändrar färgerna på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hmm råkade ut för samma sak när jag köpte en ”Komplett Gamer Premium a180” som när jag beställde innehöll ett Strix Rog B450-E
https://www.komplett.se/product/1113798/datorutrustning/dator...
Pratade med supporten som först lämnade vaga löften om att de skulle höra av sig om de hörde något ifrån Asus. Jag köpte inte det utan bad om någon form av ersättningsprodukt och de skickade då detta kort:
https://www.komplett.se/product/872755/datorutrustning/natver...
Först kände jag väl att det var ok men känns trist att offra en port plus att det Intel-kort som sitter på moderkortet känns modernare än det vi fått som ersättningen. Beskrivning:
”ROG Strix Gaming features the latest Intel 802.11ac Wi-Fi with 2x2 MU-MIMO and wide 160MHz channels, for wireless speeds of up to 1.73Gbps.* In fact, its integrated Wireless-AC 9260 Wi-Fi adapter pushes wireless data up to 2X faster than other Wi-Fi solutions — so you'll get fast, smooth transfers, even when your rig is further away from the router. Intel Wireless-AC 9260 also offers Bluetooth 5.0 for connections that are up to 2X faster than ever before, and with up to 4X the range.”
Med bl.a stöd för Bluetooth 5.0...

I mitt fall saknas bara antennen. Någon som vet om den kan ersättas med någon annan antenn eller är det något special för att klara specen ovan? Använder t.ex
bluetooth-modulen antennen eller är den vara för Wi-FI?
Ersättningskortet stödjer vad jag ser inte Bluetooth... innebär det då att man kommer att sakna bluetooth-stöd på sin maskin och måste komplettera med ytterligare ett kort?
Har trots idogt googlande inte lyckats hitta någonstans man kan köpa antennen på lösvikt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@slider74:

Jag har en sån skulle den funka?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hmm tack men den jag är ute efter heter ”asus 2t2r” och har en triangelformad form!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slider74:

Hmm tack men den jag är ute efter heter ”asus 2t2r” och har en triangelformad form!

Skickades från m.sweclockers.com

ah, hoppas att du hittar den du letar efter.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

ah, hoppas att du hittar den du letar efter.

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade kunnat testat om wifikortet inte hade haft en kabel som var av. Sitter med ett annat inbyggt nu med lösakablar tills nya kortet anländer.
Men troligtvis så går andra att använda. Hittade ett annat par antenner och kollade med. Skicka ett pm till mig om jag ska ska leta efter dom andra antenner så kan jag skicka dom till dig och se om dom kan fungera 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lurta: Tack men jag tror jag har liknande antenner på jobbet! Ska testa dom. Återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem

Köpte också Komplett Gamer Premium a180 med Asus Strix B450-E på BF. Intel 9260 PCIe WiFi module var inte monterad utan låg lös i medföljande kartong. Asus 2x2 dual Band wi-fi moving antennas saknas helt. Bara att läsa manualen, detta ska komma med moderkortet.

Tänker inte nöja mig med en ersättningskomponent med sämre kvalité. Datorn bootar dessutom inte, troligen RAM problem enligt moderkortets "fel-lampa"

Har ni fått Wi-Fi åtgärdat av Komplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Hunk:

Köpte också Komplett Gamer Premium a180 med Asus Strix B450-E på BF. Intel 9260 PCIe WiFi module var inte monterad utan låg lös i medföljande kartong. Asus 2x2 dual Band wi-fi moving antennas saknas helt. Bara att läsa manualen, detta ska komma med moderkortet.

Tänker inte nöja mig med en ersättningskomponent med sämre kvalité. Datorn bootar dessutom inte, troligen RAM problem enligt moderkortets "fel-lampa"

Har ni fått Wi-Fi åtgärdat av Komplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Komplett skickade ett ersättningskort men som sagt då tappar man en kortplats osv... det slutade med att jag vände mig direkt till Asus Nordic deras Facebooksida. Mycket riktigt så hade det varit en felaktig batch från deras sida men de skulle tydligen ha skickat ersättningsantenner till Komplett. Efter ytterligare en vända till Komplett som ändå inte lyckades erbjuda annat än ersättningsprodukter så skickade Asus en ny antenn till mig direkt. Bra löst av Asus... inte lika bra av Komplett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Hunk:

Köpte också Komplett Gamer Premium a180 med Asus Strix B450-E på BF. Intel 9260 PCIe WiFi module var inte monterad utan låg lös i medföljande kartong. Asus 2x2 dual Band wi-fi moving antennas saknas helt. Bara att läsa manualen, detta ska komma med moderkortet.

Tänker inte nöja mig med en ersättningskomponent med sämre kvalité. Datorn bootar dessutom inte, troligen RAM problem enligt moderkortets "fel-lampa"

Har ni fått Wi-Fi åtgärdat av Komplett?

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering:
Kundservice på Komplett var hjälpsamma. Fick den saknade antennen hemskickad direkt. Fick montera dit kortet själv. Fail to boot/black screen berodde på RTX 2080 Ti som va DOA. Lyckades boota enstaka gång och möttes av space invader artefakt. Komplett skickade ut ett nytt 2080 Ti. Inga boot problem men random stutter/freezing i BF5 och BF1. Har även haft freeze to desktop. Vet inte va som är fel. Kanske ersättnings GPU:n också defekt. Suck....

Permalänk
Inaktiv

Om någon mot förmodan inte fått tag i en antenn så har jag en över som kan fås mot fraktkostnad eller hämtas upp central i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Vore jätte schysst! Har inte fått en ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jonas Norberg

Permalänk
Medlem

Jag fick inte heller nån antenn med mitt Asus B450-E. Beställde mitt moderkort strax före nyår och fick det levererat 5/1. Kontaktade återförsäljaren (Proshop) 7/1 och då skulle Asus skicka antenner till dom men jag har fortfarande inte fått besked om att antennerna ens kommit till butiken.

I dagsläget tycker jag Asus sköter sig dåligt. 2 månader efter första rapporten om saknade antenner har de fortfarande inte skickat ut antenner till alla de återförsäljare som fått den batchen moderkort som saknar antenn. I första läget är det också otroligt dåligt att en hel batch moderkort skickas från tillverkningen utan antennerna, för mig ser det ut som att Asus kvalitetskontroll är usel.

Enligt Proshop får återförsäljarna inte heller öppna lådorna och kan därför inte kontrollera om de innehåller antenn, vilket gör att risken att få moderkort utan antenn verkar fortsätta vara hög.