2500kr skärm för photoshop, surf, gamla spel & gammal dator?

Permalänk
Medlem

2500kr skärm för photoshop, surf, gamla spel & gammal dator?

Vilken skärm för ca 2500kr skulle ni säga skulle vara aktuell för mig som sitter med gammal geforce 510 dator. Photoshoppar, ordbehanling, surf, mest webbspel, kanske något gammalt spel. Lite gubbvarning.

Jag nu med en 19" 60hz 1280x1024 skärm som driver mig till vansinne när jag ska photoshoppa. Inget ryms i rutan och jag sitter med ansiktet nära skärmen.
Tror inte jag har upplevt en skärm med mer än 75hz. Den dagen jag kanske bygger ny dator och spelar t.ex. battlefield igen så tänker jag att en 75hz kan duga att inleda med och byta upp sig sen isf.

Prisjakt leder mig till

AOC Q3279VWFD8.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4831181
Men 32" ISP för 2300kr, är den bra måntro?
84% adobe, 88% NTCS - siffror jag inte vet om det är bra eller dåligt?
4-5ms respons. 178 grader synvinkel. 0,27 mm pixelstorlek.
flimmerfri

Vore en 32" sämre val än en mindre med högre upplösning för mig?
Försökte hänga med i sweclockers artiklarna att ISP 2560x1440 var det man önskade, vilket ovannämnda är.

Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av faber:

Försökte hänga med i sweclockers artiklarna att ISP 2560x1440 var det man önskade, vilket ovannämnda är.

Ja, lite så. IPS-skärmar med 2560x1440-panel är en ganska säker kategori av produkter där jag ännu inte sett några citroner. Men det finns över hundra modeller i kategorin, hinner knappast se dem alla.

Specarna är annars typiska för den här typen av skärm i den här klassen, så inget konstigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, lite så. IPS-skärmar med 2560x1440-panel är en ganska säker kategori av produkter där jag ännu inte sett några citroner. Men det finns över hundra modeller i kategorin, hinner knappast se dem alla.

Specarna är annars typiska för den här typen av skärm i den här klassen, så inget konstigt!

Jag var i butik för att uppleva hur 27" och 32" kändes att ha framför sig. 27" kändes snudd litet och 32" snudd stort.
Åkte hem och sökte på Prisjakt och Newegg efter 27" 2560x1440 isp med goda omdömen, men det finns ju nästan inga alls i denna prisklass, kvar blir bara denna 32" som jag såklart fann en jummen review om på youtube även om den bekändes som den mest prisvärda 32"... Fast rädd att det blir förmycket zoom effekt när man ska sitta och rita(?). Borde iofs vara positivt. (bild och textredigering i fokus, inte spel)

Så jag frågar er alla nu om ni har tips på någon 27" för ~3000kr där vikten är större på färgerna än hur snabb den är?

Permalänk
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Det blev en AOC Q3279VWFD8 och är besviken. Alldeles för stor.

Och grafikkortet klarade visst inte mer än 1920x1080 60hz så allt är klumpigt.
hade jag lyckats få 2560x1440 75hz så hade den kanske känts annorlunda.

Fast, nu när jag kollar GeForce webbsida så ska Geforce 510 klara av;

Maximum Digital Resolution: 2560x1600
Maximum VGA Resolution: 2048x1536

Men varför erbjuds jag inte detta i windows 10?

Permalänk
Medlem

Sitter och laborerar med min nya AOC Q3279WG5B.
Nya drivrutiner för Geforce 510 och skärmen.
Erbjöds bara 1920x1080 60Hz medan skärmen ska klara 2560x1440 75Hz.

Via Nvidia kontrollpanelen lyckades jag göra en custominställning med 2560x1440 75Hz
Men all text under ikoner och i övrigt blev nu suddiga.
Aktiverade Windows 10 skarpfunktion men märkte ingen skillnad.

Vad ska jag pröva för kompromiss? Det var suddigt även med 60Hz... Ska jag gå ner i upplösning?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av faber:

Sitter och laborerar med min nya AOC Q3279WG5B.
Nya drivrutiner för Geforce 510 och skärmen.
Erbjöds bara 1920x1080 60Hz medan skärmen ska klara 2560x1440 75Hz.

Via Nvidia kontrollpanelen lyckades jag göra en custominställning med 2560x1440 75Hz
Men all text under ikoner och i övrigt blev nu suddiga.
Aktiverade Windows 10 skarpfunktion men märkte ingen skillnad.

Vad ska jag pröva för kompromiss? Det var suddigt även med 60Hz... Ska jag gå ner i upplösning?

Hur är skärmen ansluten? Beskriv kabeln du använder så exakt som möjligt. Berätta även gärna exakt vilket grafikkort det är du har.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@faber: Tror inte din GPU klarar av 2560x1440 @75hz testa med 60hz.
https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-510-oem...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hur är skärmen ansluten? Beskriv kabeln du använder så exakt som möjligt. Berätta även gärna exakt vilket grafikkort det är du har.

Nu upptäckte jag under Avancerade inställningar att "skrivbordsupplösning 2560x1440" fast "Aktiv signalupplösning: 1920x1080" 75hz 8bit RGB SDR
(10-bit colour is supported via 8-bit + FRC dithering)

Skrämen erbjuder Dual-Link DVI, HDMI 1.4a, DP 1.2a
Geforce 510 kortet erbjuder DVI,VGA,HMDI pci express x16 Gen2 523Mhz,total tillgänglig grafikminne 5111mb, dedicerat 1024mb, systemvudeimube 0mb, delat systemminne 4087mb - men fabrikatet ser jag ej i windows. Datorn är en gammal Packard bell ixteme M5850 i5-2320 8GB.

Jag tog den medföljande HMDI kabeln mellan skärm och dator då jag gissar den är bättre än dual-link dvi?

Skärmen har senaste drivrutinen ifrån tillverkaren; AOC International (Europe) GmbH v1.0.0.0 Gamla Geforce 510 har senaste Nvidia drivrutinen 23.21.13.9135 (391.35)

Skrivet av Noob I am:

Ser ingen större skillnad mellan 60Hz och 75Hz. Läste ett amerikanskt forum där dom diskuterade ghosting och testade 30Hz för få ordning men när jag testar så låga så blir det bara svart bild och text att den inte har signal. 60 och 75 godkänts.
1920x1080 60Hz blir skarpt, men väldigt stort på 32"

Testade gamla DVI kabeln och då rekommenderade Windows 2560x1440 50Hz men all text var oläsbart trasig vilken Hz jag än testade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@faber: Inlägg flyttade från nyhetstråd.

Notera vänligen att §3.3 gäller både nya trådar men även trådkapning i andra forumtrådar. Håll dig till denna tråden så är det lättare att ge dig hjälp.

Lycka till med skärmen.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Använder HDMI som ingick - då erbjuder Windows 10 1920x1080 60Hz men går bra att köra 75Hz. Större upplösning = suddig text.
DVI kabeln är en DVI-D singel-link kabel - då erbjöd Windows 2560x1440 60Hz och kan trixa till 75Hz men i båda fall blir texten "trasig" och nästan oläsbar.

Jag fotade DVI porten på datorn för se om den skulle ta emot en dual-link kontakt (DVI-I port), och den porten har mängder med hål så in går kabeln, men sen saknar jag kunskap om det automatiskt innebär att det fungerar ändå.

Porten på skärmen är en DVI-D.

Din andra länk noterar jag: Single link: 1920 × 1200 (WUXGA) @ 60 Hz, Dual link: 2560 × 1600 (WQXGA) @ 60 Hz

Bör jag chansa på en dual link DVI-D kabel alltså?

Är det att min hdmi port på grafikkortet är av gammal sort som den inte fixar upplösningen?

Permalänk
Avstängd

Dell saluför också hyfsade OEM skärmar under eget märke i detta prisspann för nordiska marknaden, dock brukar de vara litet mindre omkring 24".

Fördel med just photoshop är ju att du från början mycket enkelt kan se vilken upplösning bilden kommer att ha, samt enkelt har möjlighet att hårdkoda in färger.

Behöver du visuellt bättre skärm är det nog bättre att leta begagnade fotoredigerings skärmar av proffskvalitet och hårdvarukalibrera den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@faber: Kanske inte någon större hjälp, men jag har samma skärm och använder också den medföljande HDMI-kabeln, Win10, och har inte samma problem. Ingen suddig text och den köper utan problem 2560x1440 75Hz. Även 60 Hz ger bra bild. Så skärmen i sig ska inte vara så kass som du beskriver. Ser ut som att HDMI 1.3 eller nyare bör klara den upplösningen/frekvensen. Har ditt grafikkort inte det kanske dual-link dvi är lösningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Refresh_frequency_limits_for_standard_video

Skärmen står bredvid min gamla Dell Ultrasharp och är inte suddigare, dock nog i behov av kalibrering (har bara haft i ett par veckor och inte hunnit fixa med det så vet inte hur pass bra det går). Men överlag är jag nöjd för det priset so far även om den kanske är på gränsen till för stor. Finns bättre skärmar, men då får man betala mer också...

Jag har för övrigt ett nyare grafikkort, Radeon RX 580, med HDMI 2.0b.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.f:

@faber: Kanske inte någon större hjälp, men jag har samma skärm och använder också den medföljande HDMI-kabeln, Win10, och har inte samma problem. Ingen suddig text och den köper utan problem 2560x1440 75Hz. Även 60 Hz ger bra bild. Så skärmen i sig ska inte vara så kass som du beskriver. Ser ut som att HDMI 1.3 eller nyare bör klara den upplösningen/frekvensen. Har ditt grafikkort inte det kanske dual-link dvi är lösningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Refresh_frequency_limits_for_standard_video

Skärmen står bredvid min gamla Dell Ultrasharp och är inte suddigare, dock nog i behov av kalibrering (har bara haft i ett par veckor och inte hunnit fixa med det så vet inte hur pass bra det går). Men överlag är jag nöjd för det priset so far även om den kanske är på gränsen till för stor. Finns bättre skärmar, men då får man betala mer också...

Jag har för övrigt ett nyare grafikkort, Radeon RX 580, med HDMI 2.0b.

Sant, det är nog snarare min dator som är kass.
Men jag ska testa en dual-DVI kabel imorgon så får vi se, annars får jag spana efter något begagnat grafikkort eller hel dator.

Permalänk
Medlem

dvi-d dual kabel löste problemet. nu är allt skarpt även i 2560×1600 (gick bra att göra custom 75hz oxå)

*jäklar vilken stor yta det blev-känsla*

tack för hjälpen