Permalänk
Medlem

Lågt ljud i headphones

Har ett problem..
har tidigare spelat på min ps4 med Turtle Beach Earforce P2.
Från dessa hörlurar gick det ut två sladdar, en USB och en AUX hane.
USB kabeln kopplade jag in direkt i ps4an så att jag får chattljud till hörlurarna och aux kabeln kopplade jag in rakt in i tvn med en sladd som har en aux hona i ena änden och en röd och en vit ljudkabel i den andra änden.
Med dessa hörlurar hade jag riktigt högt ljud, kunde inte ens spela med högsta volym på.

Har nu köpt ett nytt headset, Turtle Beach Elite Atlas Pro. Detta headset har inte någon USB kabel, utan bara en AUX kabel som jag kopplar in rakt in i ps4 kontrollen.
Problemet nu är att mitt spelljud är avsevärt mycket lägre än med mitt gamla headset.
Skulle säga att det är som att jag har mitt gamla headset på volym 30 av 100.

När jag googlar på detta problem så verkar varenda lösning vara att ändra på ”utdata till hörlurar-> endast chattljud” (så hade jag på mitt förra headset också) problemet då är att då kommer ljudet bara ut från tvn och endast chattljudet kommer ut i hörlurarna..

Funderar starkt på att lämna tillbaka dessa om det inte finns någon lösning på detta.

Spelar battle royale och där är det mycket viktigt att lyssna efter fotsteg mm. och detta påverkar mitt spel något enormt...

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig få bättre ljud! För kan inte tänka mig att det är något fel på själva hörlurarna...

Permalänk
Medlem

Kan det va så att det nya lurarna är svårare att driva och eller förstärkaren i tvin är starkare än den i kontrollen?

Fungerar de bra om du kör de genom tvin, sterio, dator eller något annat du har som kanske kan ha en bättre/starkare förstärkare? För då kanske du bör kolla på en prtabell/mindre hörlursförstärkare i mällan kontrollen och lurarna.
En sista bara: Du tästat att höja va? För det gör du ju genom att holla nere ps knappen på kontrollen och leta reda på volymreglaget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kan det va så att det nya lurarna är svårare att driva och eller förstärkaren i tvin är starkare än den i kontrollen?

Fungerar de bra om du kör de genom tvin? För då kanske du bör kolla på en förstärkare i mällan.
En sista bara: Du tästat att höja va? För det gör du ju genom att holla nere ps knappen på kontrollen och leta reda på volymreglaget

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, tack för ett så snabbt svar!
Har varit inne i ps menyn och maxat allting. Ingenting verkar funka...
Min tv har en aux ingång så jag testade nyss att koppla in hörlurarna rakt in i den, då blev det mycket bättre ljud!
Problemet då är att då finns det inte en enda sladd som går till ps4an så jag kan inte prata med mina vänner i ps4 partyt.

Blir tokig på det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Botkyrka:

Tja, tack för ett så snabbt svar!
Har varit inne i ps menyn och maxat allting. Ingenting verkar funka...
Min tv har en aux ingång så jag testade nyss att koppla in hörlurarna rakt in i den, då blev det mycket bättre ljud!
Problemet då är att då finns det inte en enda sladd som går till ps4an så jag kan inte prata med mina vänner i ps4 partyt.

Blir tokig på det här...

Okej. Det fins inga "billiga" adaptrar som kan dela/kombinera ljudet från två källor? Annars kanske en förstärkare som gör det du vill är att satsa på om du gillar lurarna doppas mycket att du vill ha kvar de.

Edit: har du några mindre tungdrivet typ hörsnäkorna man fick med mobilen att köra i kontrollen om det blir högre, bara för att se att det inte är kontrollen det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en hörlursförstärkare, din tv ger starkare utsignal än handkontrollen och då behöver du en hörlursförstärkare för att kompensera det eller så kopplar du om allt på nått sätt så att du inte försöker få ut ljud via vare sig handkontrollen eller tvn utan tar det via ett vettigt ljudsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en hörlursförstärkare, din tv ger starkare utsignal än handkontrollen och då behöver du en hörlursförstärkare för att kompensera det eller så kopplar du om allt på nått sätt så att du inte försöker få ut ljud via vare sig handkontrollen eller tvn utan tar det via ett vettigt ljudsystem.

Denna förstärkare var kopplas den in ? Är det mellan mitt headset och handkontrollen då eller ? Kan ingenting om sånt här så kanske är en dum fråga?
Sökte lite innan på nån amplifier och dom flesta verkar ligga runt tusenlappen, lite dyrt börjar det bli de här..

Är standarden nuförtiden att det inte går ut någon usb kabel från headsetet ?

Om du vet någon bra modell som har en aux och en usb utgång så skulle jag uppskatta det väldigt mycket.
Noterade även att mitt förra headset (7 år gammal) hade två st volym spakar, en för chattljud och en för spelljud.
Blev väldigt chockad när dessa bara hade en volym spak:/ är ju ändå samma märke och en mycket nyare och dyrare modell och båda är avsedda för gaming så fattar inte varför dom gjort så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/8906461/adapter-2x3-5mm-ha-till-3...

En sådan här kan kanske lösa problemet. Den delar signalen så mick kan du köra till kontrollen och ljudet till tv. Inget märkvärdigt och de fins både billigare och dyrare varianter i de frälsta märken och hos återförsäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej. Det fins inga "billiga" adaptrar som kan dela/kombinera ljudet från två källor? Annars kanske en förstärkare som gör det du vill är att satsa på om du gillar lurarna doppas mycket att du vill ha kvar de.

Edit: har du några mindre tungdrivet typ hörsnäkorna man fick med mobilen att köra i kontrollen om det blir högre, bara för att se att det inte är kontrollen det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade precis koppla in mina Samsung s8 hörlurar. Exakt samma ljudnivå. Alltså ljudet är inte jättelågt men det är inte i närheten så högt jag vill ha det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Botkyrka:

Testade precis koppla in mina Samsung s8 hörlurar. Exakt samma ljudnivå. Alltså ljudet är inte jättelågt men det är inte i närheten så högt jag vill ha det

Okej Men kolla på det jag skrev åvan innan du kanske börjar köpa dyra förstärkare

Ps. Vi Sweclockers har ju gratis frakt från inet om du inte redan viste de
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej Men kolla på det jag skrev åvan innan du kanske börjar köpa dyra förstärkare

Ps. Vi Sweclockers har ju gratis frakt från inet om du inte redan viste de
Skickades från m.sweclockers.com

Fick med en sådan kabel med mitt headset.
Skrev det i tidigare inlägg.
Men får ingenting att funka :/ verkar endast gå att lösa om jag köper ett nytt headset med usb + aux utgång. Eller isf en sån förstärkare som ni snackade om men då kan jag lika gärna köpa ett nytt headset för dom där förstärkarna kostar mer än mitt nya headset..

Edit: verkar inte ha skrivit det i tidigare inlägg trots allt, my bad! Tänkte göra det men vet inte vad som hände..

Permalänk
Medlem

Partyljudet funkar endast om jag;
1-kopplar in hörlurs sladden (den gröna) rakt in i ps4 kontrollen
2-ifall jag har ett headset med usb utgång som jag då kopplar in rakt in i ps4:an.

Så denna sladd som delar sig till en mic(rosa) och en grön(hörlur) kabel funkar inte då jag isånafall skulle behöva 2st hörlurs kablar (den gröna)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Botkyrka:

Denna förstärkare var kopplas den in ? Är det mellan mitt headset och handkontrollen då eller ? Kan ingenting om sånt här så kanske är en dum fråga?
Sökte lite innan på nån amplifier och dom flesta verkar ligga runt tusenlappen, lite dyrt börjar det bli de här..

Är standarden nuförtiden att det inte går ut någon usb kabel från headsetet ?

Om du vet någon bra modell som har en aux och en usb utgång så skulle jag uppskatta det väldigt mycket.
Noterade även att mitt förra headset (7 år gammal) hade två st volym spakar, en för chattljud och en för spelljud.
Blev väldigt chockad när dessa bara hade en volym spak:/ är ju ändå samma märke och en mycket nyare och dyrare modell och båda är avsedda för gaming så fattar inte varför dom gjort så.

Skickades från m.sweclockers.com

Usb innebär att det är ett inbyggt ljudkort eller dac och hörlursförstärkare i enheten, ansluter du däremot analogt är det kretsarna i signalkällan som ska driva det.
De enda lättillgängliga, billiga och hyfsat bra små hörlursförstärkare jag vet av är Fiio's tex
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/horlurar/f...
Du kan ju skaffa nån större begagnad vanlig förstärkare också om du kan tänka dig en större nätansluten låda mot lägre pris.
Det brukar ju finnas normala integrerade förstärkare hos de flesta secondhand butiker för kaffepengar, köpte själv en Yamahareceiver för 2 veckor sedan och gav 90 kr för den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Botkyrka:

Partyljudet funkar endast om jag;
1-kopplar in hörlurs sladden (den gröna) rakt in i ps4 kontrollen
2-ifall jag har ett headset med usb utgång som jag då kopplar in rakt in i ps4:an.

Så denna sladd som delar sig till en mic(rosa) och en grön(hörlur) kabel funkar inte då jag isånafall skulle behöva 2st hörlurs kablar (den gröna)

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan bero på var de olika "kontakterna" sitter på sladden och i motagaeren och till vilken "kontakt" de olika ljuden skickas till.
https://4.bp.blogspot.com/-HOHUiWCYp-M/VresJSPgRBI/AAAAAAAAJj... . Och när du sätter i en som bara är jord för mono/mic ljud i en kontakt som är gjord för fler så kanske de inte hamnar på rätt ställe. Tästa olika lägen, alltså inte bara köra in mick sladden längst in

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usb innebär att det är ett inbyggt ljudkort eller dac och hörlursförstärkare i enheten, ansluter du däremot analogt är det kretsarna i signalkällan som ska driva det.
De enda lättillgängliga, billiga och hyfsat bra små hörlursförstärkare jag vet av är Fiio's tex
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/horlurar/f...
Du kan ju skaffa nån större begagnad vanlig förstärkare också om du kan tänka dig en större nätansluten låda mot lägre pris.
Det brukar ju finnas normala integrerade förstärkare hos de flesta secondhand butiker för kaffepengar, köpte själv en Yamahareceiver för 2 veckor sedan och gav 90 kr för den.

Har redan tillräckligt med sladdar o skit så har ingen lust att lägga till ytterligare en grej.
För det funkade så fint med mitt gamla headset och då behövde jag inga mer prylar.
Så det blir att skicka tillbaka detta headset om det nu går alt. sälja av dom.
Så vet ni nån som behöver nytt headset så e de bara o hojta till splitternya öppnade boxen för nån timma sen.

Får tacka för att ni försökt reda ut det här med mig men blir nog att koppla in den gamla trotjänaren tills jag har en värdig ersättare

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com