Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Permalänk

Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Tänkte kika om vi har några positiva ägare till robotdammsugare här inne?
Är inne på att köpa en själv men vet inte riktigt vilken.
Har kikat på Xiaomi Roborock v2 och den verkar vara riktigt intressant för priset.
Någon som har en annan rekommendation på en trevlig robotdammsugare?
Ska även tilläggas att jag har en golden retriever här hemma som gillar att fälla en hel del.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har en Roborock v2 och är extremt nöjd. Den är smart, appen är helt okej och den städar bra. Många funktioner i appen som är toppen. Den är väldigt prisvärd.

Det ända negativa för min del är att det är inte så lätt att integrera den i ett smart-home system som t.ex google home i mitt fall. Det går med lite workarounds men inte så användarvänligt.

Men annars rekommenderar jag starkt!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Jag har en Roborock v2 och är extremt nöjd. Den är smart, appen är helt okej och den städar bra. Många funktioner i appen som är toppen. Den är väldigt prisvärd.

Det ända negativa för min del är att det är inte så lätt att integrera den i ett smart-home system som t.ex google home i mitt fall. Det går med lite workarounds men inte så användarvänligt.

Men annars rekommenderar jag starkt!

Jag har kollat på den där ett tag nu och blir lite sugen. Dock är jag inte så pigg på att låta den vara på ett wifi som har internet-access. Vet du om den fungerar som väntat ändå? Allt jag vill är kunna starta den från appen och sen koppla den mot OpenHAB som sitter lokalt i mitt nät (där jag vet att det finns stöd för den idag).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tänkte kika om vi har några positiva ägare till robotdammsugare här inne?
Är inne på att köpa en själv men vet inte riktigt vilken.
Har kikat på Xiaomi Roborock v2 och den verkar vara riktigt intressant för priset.
Någon som har en annan rekommendation på en trevlig robotdammsugare?
Ska även tilläggas att jag har en golden retriever här hemma som gillar att fälla en hel del.

Mvh

Jag är otroligt nöjd med min, haft den sedan i juli månad. Till och med sambon som varit så anti (köpt den mot hennes vilja) är galet nöjd och kan inte tänka sig vara utan den. Äldsta grabben gillar den med, tycker den är grymt kul att "leka" med via sin telefon. (10 år gammal...) Sopar ner smulorna från bordet och sen kallar han på Karl-Oskar som får dammsuga upp det.

Gällande frågan längre ner om wifi... En kollega till mig som är "lite äldre" fick inte wifi att fungera, men hon är nöjd ändå. Dock så använder hon knappen på den för att få städat. Så hennes pensionerade man trycker igång den när han går ut med hunden så att det blir städat medan han är ute, de är otroligt nöjda de med. Trots hunden som fäller och trots avsaknad av wifi och app-användning.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:

Hej! Har en Xiaomi gen 1 och kan säga att den är ett av mina bästa köp jag gjort i livet (köpte den begagnad och bytte filter alla borstar etc).

Köpte den för ca 6 månader sedan och den fungerar sjukt över förväntan! Har inga djur men två barn så ja det säger sig självt...

Den dammsuger bättre än om jag hade gjort det själv med en vanlig dammsugare, plus att dammsuga varje dag är inte tråkigt och jobbigt längre å jag menar vem gör det annars med en vanlig dammsugare.

Den är smart å tar sig fram, den kommer den under alla mina möbler etc vilket är ett plus men det beror ju på vad man har för möbler, kör under köksbordet bland pinstolarna med fan millimeter precision vilket jag inte trodden den skulle klara så bra som den gör!

Har inga trösklar men den ska tydligen palla rätt rejäla trösklar (garanterat normala iallafall), den har kanske fastnat en handfull gånger på dessa månader å då har det varit oftast varit mitt fel som glömt nått klädesplagg på golvet eller liknande, kör den oftast när jag inte är hemma.

När denna går sönder eller ger upp liknande köper jag en ny generation 2 direkt från butik för skulle inte kunna vara utan!

Appen funkar bra tycker jag men jag va tvungen att ställa in Kina på land för att den skulle hitta dammsugaren men det va en lätt sökning på Google bort så de inga problem.

Köpa nya borstar filter kosta inget på gearbox typ 300kr med frakt å import etc dock tog det ett tag att få hem det så bra att va ute i god tid!

Dock kan man rengöra filtret på gen 2 har jag för mig.

Har en 3a på runt 80kvadrat, ca 30-40 %kvar på batteriet efter en körning, damm behållaren brukar vara 2/5 delar full om man kör ett par gånger i veckan

En kompis har en likadan och har hund och han är väldigt nöjd

Verdict- att slippa dammsuga är bland det skönaste någonsin och jag kan inte vara mer nöjd och har man testat kan man inte vara utan!

Edit: min heter Leif😁

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Roborock gen 2 i ungefär en månad och än så länge har jag verkligen ingenting att anmärka på. Den städar bra, var lätt att installera, appen är lätt att använda, lätt att rengöra filter och tömma behållaren med smuts, bra funktioner som no-go zoner mm.

Man blir verkligen förvånad över hur mycket smuts den samlar upp varje städning trots att det ser rent ut hemma. Jag har schemalagd städning varannan dag.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är en lycklig ägare av Roborock v2. Jag skulle säga att det är en riktigt bra robotdammsugare för pengarna. Den är minst lika bra som de Irobot Roomba som vi har några modeller av på kontoret (900 serien).

Jag köpte min från aliexpress med extrafilter, borstar osv för ca 3500 om jag inte kommer ihåg fel.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag har kollat på den där ett tag nu och blir lite sugen. Dock är jag inte så pigg på att låta den vara på ett wifi som har internet-access. Vet du om den fungerar som väntat ändå? Allt jag vill är kunna starta den från appen och sen koppla den mot OpenHAB som sitter lokalt i mitt nät (där jag vet att det finns stöd för den idag).

Ingen aning om det fungerar utan wifi. Jag har aldrig haft det behovet så har inte testat.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av Ohdear:

Jag har en Roborock v2 och är extremt nöjd. Den är smart, appen är helt okej och den städar bra. Många funktioner i appen som är toppen. Den är väldigt prisvärd.

Det ända negativa för min del är att det är inte så lätt att integrera den i ett smart-home system som t.ex google home i mitt fall. Det går med lite workarounds men inte så användarvänligt.

Men annars rekommenderar jag starkt!

Skrivet av Deriveh:

Jag är otroligt nöjd med min, haft den sedan i juli månad. Till och med sambon som varit så anti (köpt den mot hennes vilja) är galet nöjd och kan inte tänka sig vara utan den. Äldsta grabben gillar den med, tycker den är grymt kul att "leka" med via sin telefon. (10 år gammal...) Sopar ner smulorna från bordet och sen kallar han på Karl-Oskar som får dammsuga upp det.

Gällande frågan längre ner om wifi... En kollega till mig som är "lite äldre" fick inte wifi att fungera, men hon är nöjd ändå. Dock så använder hon knappen på den för att få städat. Så hennes pensionerade man trycker igång den när han går ut med hunden så att det blir städat medan han är ute, de är otroligt nöjda de med. Trots hunden som fäller och trots avsaknad av wifi och app-användning.

Skrivet av Smegmer:

@kalleteodor:

Hej! Har en Xiaomi gen 1 och kan säga att den är ett av mina bästa köp jag gjort i livet (köpte den begagnad och bytte filter alla borstar etc).

Köpte den för ca 6 månader sedan och den fungerar sjukt över förväntan! Har inga djur men två barn så ja det säger sig självt...

Den dammsuger bättre än om jag hade gjort det själv med en vanlig dammsugare, plus att dammsuga varje dag är inte tråkigt och jobbigt längre å jag menar vem gör det annars med en vanlig dammsugare.

Den är smart å tar sig fram, den kommer den under alla mina möbler etc vilket är ett plus men det beror ju på vad man har för möbler, kör under köksbordet bland pinstolarna med fan millimeter precision vilket jag inte trodden den skulle klara så bra som den gör!

Har inga trösklar men den ska tydligen palla rätt rejäla trösklar (garanterat normala iallafall), den har kanske fastnat en handfull gånger på dessa månader å då har det varit oftast varit mitt fel som glömt nått klädesplagg på golvet eller liknande, kör den oftast när jag inte är hemma.

När denna går sönder eller ger upp liknande köper jag en ny generation 2 direkt från butik för skulle inte kunna vara utan!

Appen funkar bra tycker jag men jag va tvungen att ställa in Kina på land för att den skulle hitta dammsugaren men det va en lätt sökning på Google bort så de inga problem.

Köpa nya borstar filter kosta inget på gearbox typ 300kr med frakt å import etc dock tog det ett tag att få hem det så bra att va ute i god tid!

Dock kan man rengöra filtret på gen 2 har jag för mig.

Har en 3a på runt 80kvadrat, ca 30-40 %kvar på batteriet efter en körning, damm behållaren brukar vara 2/5 delar full om man kör ett par gånger i veckan

En kompis har en likadan och har hund och han är väldigt nöjd

Verdict- att slippa dammsuga är bland det skönaste någonsin och jag kan inte vara mer nöjd och har man testat kan man inte vara utan!

Edit: min heter Leif😁

Skrivet av antepannte:

Jag har haft min Roborock gen 2 i ungefär en månad och än så länge har jag verkligen ingenting att anmärka på. Den städar bra, var lätt att installera, appen är lätt att använda, lätt att rengöra filter och tömma behållaren med smuts, bra funktioner som no-go zoner mm.

Man blir verkligen förvånad över hur mycket smuts den samlar upp varje städning trots att det ser rent ut hemma. Jag har schemalagd städning varannan dag.

Skrivet av RasmusC:

Jag är en lycklig ägare av Roborock v2. Jag skulle säga att det är en riktigt bra robotdammsugare för pengarna. Den är minst lika bra som de Irobot Roomba som vi har några modeller av på kontoret (900 serien).

Jag köpte min från aliexpress med extrafilter, borstar osv för ca 3500 om jag inte kommer ihåg fel.

Kul att ni alla verkar vara så nöjda med era robotar!
Vi bor just nu i en villa på 134kvm med öppen planlösning och hade tänkt låta roboten gå i de "stora" delarna först, Dvs kök och vardagsrum.
Resterande rum kan man ju testa om den klarar av och om inte så får man dammsuga dem manuellt.
Våra möbler är ganska höga och trösklarna väldigt låga så det bör absolut inte vara några problem för den att klättra över.
Var har ni köpt era robotar?
Själv kikade jag på aliexpress med leverans från tyskland (slipper tull) och där kostade den under black friday 3600kr, kollade nu igen och priset verkar ha gått upp med nästan 1000kr.
Kanske kan vara värt att vänta till någon kommande rea om det ska bli köp.

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: Jag köpte min på Netonnet då jag ville ha den ASAP. Proshop säljer den för 4269 kr med fri frakt just nu.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk

Hittade den faktiskt från en annan säljare på aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Robot-Vacuum-...

3515kr måste väll ändå anses som ett BRA pris.
Då är det paketet med lite extra tillbehör så som extra borstar, filter, osv.

Permalänk
Skrivet av antepannte:

@kalleteodor: Jag köpte min på Netonnet då jag ville ha den ASAP. Proshop säljer den för 4269 kr med fri frakt just nu.

Jag tror jag är för snål/dum att betala 700-800kr extra för att få den ifrån Sverige
Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Hittade den faktiskt från en annan säljare på aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Robot-Vacuum-...

3515kr måste väll ändå anses som ett BRA pris.
Då är det paketet med lite extra tillbehör så som extra borstar, filter, osv.

Ja det anser även jag vara ett bra pris. Lev life nu och slå till

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Hittade den faktiskt från en annan säljare på aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Robot-Vacuum-...

3515kr måste väll ändå anses som ett BRA pris.
Då är det paketet med lite extra tillbehör så som extra borstar, filter, osv.

Hur får du det till 3515 och vilket paket väljer du?

Permalänk
Medlem

Jag köpte min på Webbhallen så jag kunde hämta den på vägen hem från jobbet direkt

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av Cubiz:

Hur får du det till 3515 och vilket paket väljer du?

Color: s50 p1
Ships from: Germany
Plug type: EU

Det blir då: 392.89$
Men kollar du första bilden så står det att du kan få en 6$ rabatt kod vid köp över 199$ vilket då blir en totalsumma på: 386,89$
Vilket enligt www.valuta.se med deras kurser blir: 3523 SEK.
Räknade inte centen från början utan hela dollar, det va därför jag kom fram till 3515kr.

Permalänk
Medlem

Köpte en under blackfriday, flyttar till hus fördelat på 108kvm x2 våningsplan nu till helgen. Får se hur nöjd jag blir med min, men annars blir det väl 1st per våningsplan i framtiden :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:
Skrivet av Smegmer:
Skrivet av antepannte:

Dammsuger ni något med vanlig dammsugare eller sköter roboten allt? Vi är två vuxna utan barn eller djur. Sambon har rätt höga krav även om vi bara dammsuger 2 gånger per vecka med mopp ca varannan.

86 Kvadrat "Rullstolsanpassat" så det är inga trösklar alls.

Vi kikar på Gen 2.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vi har en Neato D3 hemma som vi är helnöjda med.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Det enda undantaget är badrummet som jag tar med vanliga dammsugaren eftersom robotten inte tar sig över tröskeln. Nu har jag bara haft min i ungefär en månad så det är för tidigt att uttala sig om man behöver punktmarkera vissa zoner med den vanliga dammsugaren. Det visar sig!

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har Xiaomi Roborock Mi S50 sedan i september. Har 106 kvm här som den ska städa. Är riktigt nöjd med min. De flesta i tråden har sagt det mesta men ville tillägga att man inte kan ha hängande gardiner, där tar den stopp. Har en hög (kanske 2-3cm) tröskel in till badrummet och där smiter den in om vi inte stängt.

Kolla igenom lägenheten och förbered så mycket du kan, sladdar, mattor, möbler och dylikt. Mattor som är lite hårigare har jag satt magnetband runt (köp original eller "Gränsmarkör 4 m till Neato BotVac" som jag köpte). Satt på små extralister till två trösklar fast de inte var så höga. fick höja sängen 2 cm också så han kom under där. har mycket ikeamöbler där benen redan är 10cm så där går han under utan problem. har Hemnet nattduksbord och där kommer han precis in, men han städar noga under dessa och hittar ut utan problem.

Vi har inga djur eller barn som smutsar ner, men den hittar massor med skräp varje gång. Får tömma filtret varje gång. Jag har också märkt att den har ett fyrkantmönster i städningen, så den vänder 50 cm från väggen på några ställen och sedan städar den fyrkanten och sedan tar den lilla delen efter och kan köra på andra ställen innan. Blir korta vändor när den kör sicksack på dessa 50cm.

Jag har dammsugit lite extra i hallen och små ställen, men annars har jag torkat golvet direkt efter han kört och det har funkat bra. Han kommer ju inte in överallt så blir alltid lite på en del ställen. Jag kör bara 2-3 gånger per vecka, trycker igång den manuellt än så länge.

Köpte min på komplett för 4500:- ville köpa från svensk sida eftersom jag inte visste om den klarade svarta blanka golv.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@lagers
@Sh4d0wfi3nd

Vi har en villa på 160m2, den dammsuger kök, vardagsrum 1, vardagsrum 2, tvättstuga, toaletter samt 3/4 sovrum. (inte vårt sovrum, har problem med vår säng som snart är löst dock med hjälp av "virtuell vägg"/magnettejp.)

Vi låter den köra 3 gånger/vecka, i ett av barnens rum är en helsvart matta... Den tror att den mattan är ett djupt hål och vägrar dammsuga just den.

Vardagsrum 2 får vi dammsuga förhand ibland eller i vart fall sopa. Där inne har vi 2 kaniner som sprider ut halm, det gillar inte Karl-Oskar (dammsugaren).

Det enda vi dammsuger med vanliga dammsugare är våra lister, det gör vi kanske varannan vecka eller så.

Vi har även låtit Karl-Oskar våttorka 1 gång, gick mycket bra måste jag säga. Var några tuffare fläckar på köksgolvet och hallen som han inte redde ut men annars blev det bra.

Jag köpte min ifrån webhallen, samt extra borstar och magnetlist.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dammsuger ni något med vanlig dammsugare eller sköter roboten allt? Vi är två vuxna utan barn eller djur. Sambon har rätt höga krav även om vi bara dammsuger 2 gånger per vecka med mopp ca varannan.

86 Kvadrat "Rullstolsanpassat" så det är inga trösklar alls.

Vi kikar på Gen 2.

Jag har visserligen Neato och inte Xiaomi men skulle bli förvånad om det är någon skillnad.
Jag stöddammsuger lite hörn och sånt ibland där den inte kommer åt riktigt, men övriga golvytor räcker med roboten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vi skaffade en Gen 2 efter vår Neato D5 då min sambo ville ha mopp-funktionen som finns på Xiaomi. Men börjar ångra mig lite att vi gjorde oss av med D5'an.

Xiaomi'n klarar inte vår ryamatta som D5'an tog som snacks.
Den klarar inte våra köksstolsben heller (metallbågar).

Jag köpte från Gearbest med genomfart på Tyskland (3200 kr).

Den är dock extremt smart, zon-rengörningen är ju galet bra!
Moppfunktionen är nice, men den moppar mer rent från damm och hår, den tar inga fläckar.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

@Lagers:
@Deriveh:

Det låter ju toppen, jag har läst på och kikat och jämfört med Roomba 980 men tyckte priset var sjuktligt högt. Neato D5 eller Roborock S5 / S50 / 2 vilket verkar vara samma maskin med olika namn på olika marknader är ju i toppen helt klart.

Till TS, hoppas det är ok om jag hoppade in här också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@lagers
@Sh4d0wfi3nd

...
Vi låter den köra 3 gånger/vecka, i ett av barnens rum är en helsvart matta... Den tror att den mattan är ett djupt hål och vägrar dammsuga just den.
...

Jag läste på om detta innan köp med trappsensorer och dammsugare och fick reda på att man kan skriva ut små 3d utskrivna skydd för sensorn. Detta kanske kan hjälpa dig med mattan. Detta tar ju bort sensorn för trapp, men om man inte har det så.
länk här. Går även att tejpa med vit tejp läste jag någonstans.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det låter ju toppen, jag har läst på och kikat och jämfört med Roomba 980 men tyckte priset var sjuktligt högt. Neato D5 eller Roborock S5 / S50 / 2 vilket verkar vara samma maskin med olika namn på olika marknader är ju i toppen helt klart.

Till TS, hoppas det är ok om jag hoppade in här också.

Den är helt klart prisvärd, De andra märkena är säkert bra de med. men många av de billigare klarar t.ex inte trösklar alls. har sämre sensorer vilket gör att de går emot möbler hårt, denna petar oftast försiktigt och går t.ex runt runda stora krukor med rund rörelse.
Köpte nyss tillbehör till den på Bestgear. Aldrig handlat där, se om jag får rätt saker.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Vi skaffade en Gen 2 efter vår Neato D5 då min sambo ville ha mopp-funktionen som finns på Xiaomi. Men börjar ångra mig lite att vi gjorde oss av med D5'an.

Xiaomi'n klarar inte vår ryamatta som D5'an tog som snacks.
Den klarar inte våra köksstolsben heller (metallbågar).

Jag köpte från Gearbest med genomfart på Tyskland (3200 kr).

Den är dock extremt smart, zon-rengörningen är ju galet bra!
Moppfunktionen är nice, men den moppar mer rent från damm och hår, den tar inga fläckar.

Är rätt sugen på att testa en robotdammsugare! Om du går i tankarna att återskaffa D5an är jag intresserad av att köpa din Xiaomi!

Permalänk
Medlem

Jag sitter också och funderar på den. Hur fungerar den med mattor? Jag har en stor ryamatta och är rädd att den bara kommer köra fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar min S50 och då bor jag på 38kvm. Nu kan jag fokusera på att städa bord och annat som är ovanför golvet. Har inte dammsugit mitt golv sedan jag köpte den, moppar även en gång i veckan.
Tar alla trösklar jag har och kunde inte ha varit nöjdare!

Permalänk
Medlem

@OlliBoss:
Har ÅDUM från Ikea och den klarar mattan men sidoborsten stannar och håller på så jag avgränsade den med magnetlister. Dammsuger den manuellt ibland.
Har en annan matta med mindre längd på ludd. (tror samma serie som denna) Den fungerar bra på den. tofsar och trasmattor är ju problem. Fick ta bort hälften av mina mattor tyvärr. letar nya nu.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact