Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@svintooo: jag har båda versionerna (s50 och en t6) s5 klarar lite högre tröskel, vi talar enstaka mm
t6/s6 kartfunktion är vida överlägsen s50, med rumsindelningen och och våningar osv. s50 är hackad dvs det går göra mer saker med den som att ändra så den blir en t5 i stället om man har mycket xiaomi saker på kina servrar, tänk dock på strulet som blir.
t/s6 funkar med homeassistant och 3 part appar som s5 dock funkar s5 med alexa direkt medans t6 körs via deras egna röststyrning.

6t är mycket snabbare på städningen, kör effektivare och är fysiskt snabbare, och som andra skrev så är den väldigt tyst, går köra när man sover, det kan jag inte göra med s50)
t6 tork/våttork är mycket bättre än s50 samt är den bättre på att känna av mattor.
t6 borstar är jäkligt mycket lättare att rengöra då man kan ta bort sidorna, men jag tror det går montera dessa i s50 med. (ska testa någon gång när jag orkar)

hmm tror jag fått med dom flesta sakerna som skiljer dom åt,
personligen skulle jag aldrig köpa en s50 över s6 jag tycker att det sammantaget är viktiga saker som är mycket bättre på s6, dock använder vi våttorkning, städning i olika rum på olika tider och vi kör den när vi har andra aktiviteter så vi vill ha en låg ljudnivå.

Tack för din input. Det låter ju onekligen så att om man värderar ljudnivå och moppning så är T6 ett bättre val, vilket jag förstås hade mina aningar om

Men jag hängde inte riktigt med på vad du menar när du skriver att S50 är hackad?

Permalänk
Medlem

@svintooo: man har knäckt krypteringsnyckeln till den så man kan tex byta ut firmware till en 3part, det har man inte lyckats med T/S6 än dock jobbar man på det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@svintooo: man har knäckt krypteringsnyckeln till den så man kan tex byta ut firmware till en 3part, det har man inte lyckats med T/S6 än dock jobbar man på det.

Aha, det borde väl rimligen innebära att någon tredjepartsfigurer också har ordnat med bättre firmware till s50? Har du i så fall någon länk till något man kan läsa om detta?

Permalänk
Medlem

@svintooo: tex https://github.com/Hypfer/Valetudo
jag vet jag läste om ytterligare ett projekt men vette sjutton var jag såg det

här: https://dustbuilder.xvm.mit.edu/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@svintooo: tex https://github.com/Hypfer/Valetudo
jag vet jag läste om ytterligare ett projekt men vette sjutton var jag såg det

här: https://dustbuilder.xvm.mit.edu/

Tack!

Permalänk

Hej!

De verkar vara omåttligt populära och finns inte i lager hos flera återförsäljare just nu. Däremot finns s6 på flera ställen, dock känns 2000kr inte göra sig förtjänt om man ser på vad man får extra mellan varianterna. Jag har bara en ynka lägenhet på 53kvm så ett större batteri spela ingen roll för mig.. Vad tror ni som äger en gen2?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack vare denna tråden åkte jag och skaffade mig en S6:a !

Permalänk
Medlem

Ett par tips för er med T6/S6 osv

kör ni home assistant kan ni på samma sätt som med S5 lägga till den genom att köra in en särskild version av mi appen och få ett token som kan användas.

har ni en T6/S6 som mig med ett väldigt stort område med väldigt lite möbler, (550+m2) så kan man köra roboten manuellt igenom alla utrymmena, något att tänka på, lasern når bara ca 4-5 meter, så i mitt fall kör jag dom i mitten av rummet (9mx20meter) för att skanna av dom, när du sedan manuellt kör in dammsugaren i dockan kan du välja att manuellt spara kartan och dela upp rummen.

Har du en T6 så fick jag mail av killen som hackade S5 att den kommer ta tid om inte omöjligt att hacka T6 då nycklarna är helt omgjorda, MEN jag hittade ett litet hål för att slippa använda en modifierad app eller ställa om klockan och köra vpn. gör följande så slipper du strulet.
1: starta vpn appen tex xiaoming vpn och ställ om klockan
2: skapa 2 mi konton,
3: lägg in dammsugaren på det ena kontot och gör alla inställningar du vill göra
4: dela dammsugaren till ditt riktiga konto, det du har alla dina andra saker på
5: första gången du logga in på det använd vpn appen och ställ klockan på kina +8
6: stäng av vpn, ställ tillbaka din klocka. och logga in igen på ditt riktiga konto.
kontot som "äger dammsugaren" behöver bara användas vid installationen, om du ska göra ändringar på det kontot behöver du dock använda vpn och ställa om klockan

hädanefter ska du aldrig få meddelande att din dammsugare inte är certifierad för detta området. även om du inte har vpn igång eller ställt om klockan.
jag har kört såhär i ca 2 veckor nu utan några fler medelande.

och sista tipset: när ni torkar av sensorerna, var noga med att nolla mätarna i appen, gör man inte detta kommer er karta bli helt tokig, Testat ett gäng olika saker, men just att nolla mätarna ser ut att göra någon form av återställning i sensorerna så den mappar rummen korrekt.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Ny ägare till en S6, finns det något sätt att använda flera kartor, har tre våningar i huset och vill på ett enkelt sätt bara kunna flytta dammsugaren mellan våningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@RubberDucc: den sköter det själv vanligen, när du kört våningarna ett par gånger, kommer den automatiskt känna vilken det är.
alternativt går du in i "återställ karta" och välj kartan du vill använda, tar någon sekund att göra, dock måste dammsugaren kört en hel städ cykel och laddats upp igen för att den ska mappas, eller så får du spara den manuelt

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tack vare denna tråden åkte jag och skaffade mig en S6:a !

Hur lyder ditt omdöme såhär ganska snart inpå inköpet?

Permalänk

@svintooo:

Förbaskat förvånad över hur rent det faktiskt blir, har alltid varit skeptisk mot dessa saker.

Väldigt smidigt att kunna välja vilka rum som skall dammsugas också, grabbens rum blir exkluderat så han får behålla sitt lego.

Positivt överraskad är första intrycket.

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer: tack. Stärker min tanke om att köpa en rackare också

Permalänk
Medlem

Tips för folk som går i tankarna på en ny S6. Har haft den på bevakning på prisjakt ett tag, den har legat på ca 6500 sen den kom ut (bortsett från en scamsida). I helgen sänkte Proshop den till lite under 5900, ligger fortfarande kvar på det priset vad jag kan se.
Jag slog till på en i fredags och ska hämta ut den efter jobbet idag (snabb leverans tackar vi för).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Tips för folk som går i tankarna på en ny S6. Har haft den på bevakning på prisjakt ett tag, den har legat på ca 6500 sen den kom ut (bortsett från en scamsida). I helgen sänkte Proshop den till lite under 5900, ligger fortfarande kvar på det priset vad jag kan se.
Jag slog till på en i fredags och ska hämta ut den efter jobbet idag (snabb leverans tackar vi för).

Nu säljer Inet för samma peng. Jag kunde faktiskt inte stå emot nu. Väntar hemleverans imorgon kväll, lagom till semestern

Permalänk
Medlem

Ägt min Roborock S5 i ett dygn nu, förvånad över vad mycket damm det fanns här hemma. Kändes rent fram tills jag såg behållaren.....

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/s2048x2048/...

Sjukt nöjd! Ren harmoni att se hur strukturerat den rör sig jämför med min förra Roomba 7-serie.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

@kwame: jag blev lika förvånad, samma sak när jag körde den dagen efter, och dagen efter det osv osv...

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@kwame: jag blev lika förvånad, samma sak när jag körde den dagen efter, och dagen efter det osv osv...

Haha, man skäms ju lite över att ladda upp den där bilden med så sinnessjukt mycket damm. Känns ju som man bor i ett riktigt lorthem! Men kul med resultat! =D

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Nu säljer Inet för samma peng. Jag kunde faktiskt inte stå emot nu. Väntar hemleverans imorgon kväll, lagom till semestern

Nu har även CDON och Webhallen hakat på 5900 kr känns lite rimligare än 6500 kr när förra generationen kostar 4400 kr hos motsvarande butiker.

Permalänk
Medlem

Elgiganten har Neato D6 för 4990, värt att jämföra med!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är galet sugen själv men har 2 småbekymmer:

En av våra trösklar mellan hall och kök är ~2.1cm hög utan någon lägre avsats innan från hall -> kök, från andra håller kan den nog lätt klättra upp. Har någon tips på hur man med enklaste och snyggaste medel löser en sådan? För jag antar att en rak tröskel på den höjden inte riktigt fungerar?

Vi har ett rum som alltid är stängt, men jag vill ändå kunna flytta in roboten dit manuellt någon gång i veckan, går det lösa med S5 såväl som S6, eller är det bara S6 som kan hantera det på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Är galet sugen själv men har 2 småbekymmer:

En av våra trösklar mellan hall och kök är ~2.1cm hög utan någon lägre avsats innan från hall -> kök, från andra håller kan den nog lätt klättra upp. Har någon tips på hur man med enklaste och snyggaste medel löser en sådan? För jag antar att en rak tröskel på den höjden inte riktigt fungerar?

Vi har ett rum som alltid är stängt, men jag vill ändå kunna flytta in roboten dit manuellt någon gång i veckan, går det lösa med S5 såväl som S6, eller är det bara S6 som kan hantera det på ett bra sätt?

Hmm, den kanske kan klara det. Min S5a kör över stolsben vilka går längsmed golvet som är typ 2cm höga för att komma åt under köksbordet.

Ja det är inga problem. Låt roboten mappa allt, inkl det rummet, från början. Därefter finns det med på kartan även om du alltid kommer ha dörren stängd efter mappningen är klar. Då kan du helt enkelt "zone"-städa det rummet när du öppnat dörren eller bära dit roboten.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hmm, den kanske kan klara det. Min S5a kör över stolsben vilka går längsmed golvet som är typ 2cm höga för att komma åt under köksbordet.

Ja det är inga problem. Låt roboten mappa allt, inkl det rummet, från början. Därefter finns det med på kartan även om du alltid kommer ha dörren stängd efter mappningen är klar. Då kan du helt enkelt "zone"-städa det rummet när du öppnat dörren eller bära dit roboten.

Låter ju lovande, men frågan är om det finns någon typ av mindre "ramp" eller liknande man på ett någorlunda snyggt sätt hade kunnat lösa det med om det skulle behövas? Orkar du mäta dina stolsben mer exakt? Försökt googla men får alldeles för få träffar för att känna mig säker!

Toppen, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Låter ju lovande, men frågan är om det finns någon typ av mindre "ramp" eller liknande man på ett någorlunda snyggt sätt hade kunnat lösa det med om det skulle behövas? Orkar du mäta dina stolsben mer exakt? Försökt googla men får alldeles för få träffar för att känna mig säker!

Toppen, tack!

Yes, kan kika när jag kommer hem från jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Är galet sugen själv men har 2 småbekymmer:

En av våra trösklar mellan hall och kök är ~2.1cm hög utan någon lägre avsats innan från hall -> kök, från andra håller kan den nog lätt klättra upp. Har någon tips på hur man med enklaste och snyggaste medel löser en sådan? För jag antar att en rak tröskel på den höjden inte riktigt fungerar?

Vi har ett rum som alltid är stängt, men jag vill ändå kunna flytta in roboten dit manuellt någon gång i veckan, går det lösa med S5 såväl som S6, eller är det bara S6 som kan hantera det på ett bra sätt?

Jag köpte denna ramp;
https://www.shoppo.se/troskelramper-i-gummi
Alternativet med 20mm höjd.
Tyvärr dyrt. Men enklaste och snyggaste lösningen jag hittade.
Roboten kräver ju också en ganska så lång ramp.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag köpte denna ramp;
https://www.shoppo.se/troskelramper-i-gummi
Alternativet med 20mm höjd.
Tyvärr dyrt. Men enklaste och snyggaste lösningen jag hittade.
Roboten kräver ju också en ganska så lång ramp.

Just det, för är rampen allt för kort och brant indikerar säkert dammsugaren att den är i luften och därmed fastnar/stannar? Den där rampen hade nog inte godkänts av damen min då det hade varit det första man ser när man kommer innanför dörren, dessutom kanske det hade blivit problem från andra håller också även om tröskeln från det håller är upphöjt ett steg innan de 2cm kommer. Vet ju att det finns andra robotdammsugare som ska kunna hantera dessa lite högre trösklar, men ska jag ha en vill jag ändå ha en Xiaomi då folk verkar galet nöjda med dem, knepigt.
Tack för inputen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Är galet sugen själv men har 2 småbekymmer:

En av våra trösklar mellan hall och kök är ~2.1cm hög utan någon lägre avsats innan från hall -> kök, från andra håller kan den nog lätt klättra upp. Har någon tips på hur man med enklaste och snyggaste medel löser en sådan? För jag antar att en rak tröskel på den höjden inte riktigt fungerar?

Vi har ett rum som alltid är stängt, men jag vill ändå kunna flytta in roboten dit manuellt någon gång i veckan, går det lösa med S5 såväl som S6, eller är det bara S6 som kan hantera det på ett bra sätt?

Jag satte små eklister som var ca 1cm (ca1,5 cm breda tror jag) höga framför mina trösklar i förra lägenheten.
Eftersom det är rätt mycket mönster på däcken så klättrade den rätt bra. Fick lite spader någon gång och kuggade men löste det själv efter ca 3 sekunder.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Köpte en s6 för en måndag sedan ungefär. Brutalt nöjd. Men den går jävligt ofta. Nog för att det är en relativt lång tid tills jag behöver byta vissa delar. Men har ni någon koll på vettig återförsäljare på typ Ali eller liknande för reservdelar typ filter, borstar etc? De stora återförsäljarna verkar ju inte ha fått in delar till s6an ännu och Mistore känns dyra.

Permalänk

Jag råkade tappa dammbehållaren till min S6:a i golvet så den sprack, och jag lyckas inte hitta det bland reservdelar, är det någon möjligtvis har någon aning om var man kan tänkas hitta en ny sådan?