Permalänk
Medlem

Problem med död dator

Vad är problemet?
Jag kan inte starta datorn, psu:n startar ej samt att moderkortet är totalt nedsläckt. Har testat att byta mot en nyinköpt PSU men även där så får jag samma resultat. Har även gått igenom alla sladdar och sett till att allting är ordentligt kopplat.

När inträffar problemet?
Förra veckan. Lämnade datorn på fredag eftermiddag och när jag skulle sätta mig vid den på måndag så var den stendöd. Ingen annan elektronik (inkl. andra datorer) har påverkats över helgen.

Operativsystem: Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 7700k
Processorkylare: Noctua NH-D15 CPU Kylare
Moderkort: ASUS Maximus ROG IX HERO
Minne: 4 x Corsair Vengeance LPX Black 3000MHz (CMK64GX4M4C3000C15)
Grafikkort: GeForce 1080ti
Hårddisk: NvMe Samsung 960 Pro
Nätaggregat: Corsair PSU 850W (NY)

Hur kan jag gå vidare? Är det att köpa nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

@boniac Om du inspekterar moderkortet rejält ser det ut som att någon komponent har brunnit eller läckt ut gegga?
Har du garanti kvar på några delar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@boniac:
Så länge datorn är död behöver du bara 4 delar.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Få liv i datorn (fläktar snurrar normalt) innan du blandar in bild och grafikkort.

Allt annat ska bort. Småsaker som trasig mus, tangentbord, USB kabel, USB pryl, kringutrustning, diskar/DVD, kabel till diskar/DVD, chassifläktar, fläktkontroller mm och porten de kopplats till är ökända för att orsaka död dator, ingen bild, frysningar, startfel mm.

Vissa behövde nollställa bios efteråt innan datorn startade normalt igen. Vad som behövdes tas varierade dom rejält från fall till fall. Nollställ antingen antingen som det står i moderkort manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att dra ut strömkabeln undertiden.

Ta bort och sätt tillbaka kablar, delar, prylar. Det har löst många fel trots att man aldrig såg eller kände något fel.