Permalänk
Bildexpert 📺

@Mixan: Supras Passiva kabla är väldigt bra och har fungerat för många – men inte alla. Det är kombinationen av signalhantering hos källa och mottagare tillsammans med kabeln samt miljön och situationen som avgör.

AOC-kablarna är därför mer pålitliga eftersom de i grunden tar över signalhanteringen och i högre grad är avskärmade från miljön med en optisk överföring.

Ifall priset skrämmer finns det flera här i forumet som köpt AOC-kablar från andra tillverkare och fått det att fungera.

Permalänk
Medlem

Inte många tillverkare som syns på hdmis lista "Premium Cable Adopters". Goobay som har QR kod finns inte med, inte direkt oväntat när 5m kostar 70 spänn. Men vilka kan man lita på då som inte kostar över 600 spänn? Finns kanske inte ens.

Skrivet av Laxpudding:

Där måste du också gå in hos förstärkaren och läsa mellan raderna i handboken. Är förstärkaren från 2013-2016 kan "4K" innebära en rad olika saker:

Förstärkaren kanske...
...skalar upp till 4K men kan inte ta emot 4K-signaler
...tar emot 4K-signaler men är begränsad till 9 eller 10 Gbps bandbredd så 4K/30 är det som fungerar
...tar emot 4K-signaler men saknar förmågan att hantera HDR

Just att din stärkare specas som HDCP 1.4 är ett tecken på något eller allt av ovanstående. För då är dess funktioner från tiden innan HDR och 4K-källor slog igenom då dessa källor som regel kräver HDCP 2.2. Men du kan förmodligen skicka en 4K/30-signal utan HDR genom den. Men inte få exempelvis Netflix HDR/4K att fungera genom förstärkaren.

Min förstärkare har 4k60 passthrough, följer HDR datan med då? :S

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snyft:

Min förstärkare har 4k60 passthrough, följer HDR datan med då? :S

Det vet du först när du testat – förmodligen kommer HDR-metadata inte med. Men det kan också göra det. Så man vet först när man testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det vet du först när du testat – förmodligen kommer HDR-metadata inte med. Men det kan också göra det. Så man vet först när man testat.

Ska precis beställa HDMI kablar så det tar väl ett tag från Tyskland. Förresten funkar Premium highspeed kablar med EARC eller man måste ha med ethernet kablarna?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snyft: Premium High Speed-kablar är byggda för Ethernet/ARC-kopplingen. Tanken är "denna kabel klarar allt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Snyft: Premium High Speed-kablar är byggda för Ethernet/ARC-kopplingen. Tanken är "denna kabel klarar allt"

Ah najs, tänkte om man var tvungen att ha med ethernet eller inte samt då eARC är hdmi 2.1 speccad egentligen.
Förresten har du någon koll på hur bra aktiva kablar med Spectra chip (före detta redmere) funkar?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snyft: De aktiva optiska kablarna jag testat och prövat 18 Gbps är ruipro, fibbr och Supra.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Vilken HDMI kabel behöver jag ha ifrån en Nvidia Shield Pro 2019 till min LG OLED55C8PLA
Enda kravet är att den skall vara 2 meter.

Den skall klara att leverera 4K och HDR material med Atmos.
Allt som egentligen Shield och TV klarar av.

Länka gärna en billig, så jag slipper leta runt i djungeln av kablar

Tack

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Drasteroid: 2 meter? Då fungerar egentligen vad som helst tillverkat de senaste åren. Men vill du vara säker på att kabeln håller måttet, är det Premium high speed-certade kablar som gäller. Kostar runt 100+ kronor: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Permalänk
Skrivet av Mixan:

Hur fungear den?

Permalänk
Medlem

@unpronounceable: Har inte köpt den ännu.

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk

Min erfarenhet om 4K/HDR/HZ/4:4:4/4:2:2 chroma är en jädra soppa om vad som funkar och inte. Med utan hdr, vilken inställning hit och dit. Hoppas detta löser sig till HDMI 2.1 så det blir lite mer "plug and play" med att få rätt inställingar utan att behöva peta så jädra.

Spelar en del på min 4K tv via pc och tycker det tjorvar fram och tillbaka med HDR av eller på, 10bit eller 8bit ändras och ibland visar tvn att det finns hdr signal och inte, 50HZ eller 60HZ. Lyckades hitta en "stabil" kabel tillslut (från biltema!?) men tycker dem flesta spel via pc med HDR på ser förjävliga ut. Alla färger dör nästan vilket gör många spel tråkiga att spela. Finner detta i AC Odyssey, Hellblade, Destiny 2, Tomb raider etc.

Nästa generations grafikkort med HDMI 2.1 och uppdaterad TV, jatack!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jnilssonn:

Alla färger dör nästan vilket gör många spel tråkiga att spela. Finner detta i AC Odyssey, Hellblade, Destiny 2, Tomb raider etc.

Beror nog mer på TV:n – eller spelen som inte kan ta tillvara på HDR för att den utökade dynamiken inte finns där.