Mail tar upp 800 MB på iPhone 5s

Permalänk
Medlem

Mail tar upp 800 MB på iPhone 5s

Hej!

Av någon anledning tar min mail upp 800 MB på mobilen och jag vet inte hur jag ska frigöra det utrymmet. Började med att den tog upp ca 500 MB men sen testade jag att radera ett mail i taget men konstigt nog så tog det minne istället för att frigöra minne? Hur förklarar man detta?

Tacksam om någon har ett tips på ett effektivt sätt att frigöra utrymmme.

Permalänk
Medlem

iCloud mailen? De kanske hamnade i papperskorgen och tar upp plats där..?

Permalänk
Medlem

@finally: Detta är ett känt problem för äppelskrutt Använd en annan mail-app är mitt tips.

Du kan läsa om lite tips här: https://www.howtogeek.com/247435/how-to-free-up-space-used-by...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad händer om du går till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagringsutrymme > Mail och klickar på Avlasta utrymme? Eller ännu hellre; tar bort appen och lägger till den igen?
Är något av dina mailkonton inställt på POP?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej!

Av någon anledning tar min mail upp 800 MB på mobilen och jag vet inte hur jag ska frigöra det utrymmet. Började med att den tog upp ca 500 MB men sen testade jag att radera ett mail i taget men konstigt nog så tog det minne istället för att frigöra minne? Hur förklarar man detta?

Tacksam om någon har ett tips på ett effektivt sätt att frigöra utrymmme.

Kan det vara synk inställning? Hur många dagar/veckor bakåt den ska synka.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vad händer om du går till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagringsutrymme > Mail och klickar på Avlasta utrymme? Eller ännu hellre; tar bort appen och lägger till den igen?
Är något av dina mailkonton inställt på POP?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inget alternativ att avlasta utrymme. Kanske för att jag har iOS 10? Har testat att ta bort appen och lägga till den igen men det blev ingen skillnad.

Det är inställt på pop3.live.com, vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Kan det vara synk inställning? Hur många dagar/veckor bakåt den ska synka.

Hur kan jag kolla upp detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hur kan jag kolla upp detta?

Ta en titt under Inställningar -> Epost.
Om det finns att ställa in.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@finally: POP innebär att din enhet laddar ner data från mailservern och lagrar det lokalt. Idag använder man oftast IMAP istället, vilket innebär att data synkas mellan servern och din enhet, så att du kan få tillgång till den från flera enheter.

Inte konstigt att det tar plats om du har många mail eller stora bifogade filer. Ta bort kontot via Inställningar och lägg sedan till det igen så borde all data försvinna (notera detta; alla mail och allt kommer att tas bort).

Lägg upp den som IMAP när du gör om det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Azzz1: POP innebär att din enhet laddar ner data från mailservern och lagrar det lokalt. Idag använder man oftast IMAP istället, vilket innebär att data synkas mellan servern och din enhet, så att du kan få tillgång till den från flera enheter.

Inte konstigt att det tar plats om du har många mail eller stora bifogade filer. Ta bort kontot via Inställningar och lägg sedan till det igen så borde all data försvinna (notera detta; alla mail och allt kommer att tas bort).

Lägg upp den som IMAP när du gör om det.

Så IMAP är alltså alltid bäst? Raderade kontot och laddade ner Outlook-appen istället och då frigjordes massa minne. På outlook kan man välja att ställa in som hotmail eller IMAP, ska jag välja IMAP alltså?

Permalänk
Medlem

@finally: IMAP är det bättre alternativet.
I och med att det är Microsofts egna tjänst du använder så borde det finnas någon typ av guide som ställer in det mesta åt dig. Men det går att göra manuellt också, förstås.

Visa signatur

---