Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

SHIT!

JA - Det är vad jag menade. Jag läste nåt om att detta moderkort hade något sånt. Därför köpte jag det liksom. Men visste inte att drivrutinen måste installeras!

Jag har nu också Gigabyte Realtek HD - Ljud konfiguration installerat. Ska jag avinstallera det eller avaktivera alla funktioner på den.

Vet inte ens vilka funktioner jag ska arbeta med. Men en sak är klart - Ljudet MYCKET BÄTTRE!

http://i64.tinypic.com/2zibm7q.jpg

Niivpzi

Du förändrade livet för mig! Tack!

En fråga bara, på förstärkaren jag har ökat Bas och Treble - Ska jag sätta dessa på NOLL och använda programmet istället som huvud kontroll?

Shit - Nu är jag nöjd med ljudet! Så nice!

Edit: Det är Dag & Natt skillnad bara att ha aktiverat SoundBlaster, men beroende på musik,film eller spel du kör så kan inställningar vara olika bra, speciellt beroende på vilka högtalare/hörlurar en själv äger, så du får finslipa dina inställningar själv tyvärr
Förstärkaren bör va den som styr Bas och Treble, men finjustera resten i SoundBlaster.

Glad att vi fann rätt tillslut!
Då är vi Två om detta.
Jag körde mitt MSI och läste om att dess ALC skulle "va så jävla bra" - det tog mig 1 ÅR INNAN jag fann Creative drivers till mitt moderkort och det var av misstag.

Jag kan bara ge dig några tips, då det är inte är likadant som jag har, så lek runt med inställningarna.
Överst står det: Sound: Personal.
Finns det fler profiler? Gaming? Music? ställ in en profil du tycker låter bra och fortsätt finslipa inställningarna efter din smak.

Equalizer har inte jag, där bör det vara FLAT eftersom du har förstärkare och kan köra BASS /TREBLE där.

Stäng av 3D ljud
Surround kan vara bra i hörlurar och några små högtalare (JBL Flip 3 får bättre ljud med surround aktivt)
Dock är 3d och Surround bra i Spel, och här är SCOUT 2.0 SUPERB.

Smart Vol kan stängas av, eller sättas på 50% då volymen i Youtube t.ex. kommer höras sjukt högt även om du har låg volym på youtube. Den måste läras använda: Har du Windows Media player på 20%, youtube 5% och Skype i samtal på 80% volym, vid dom tillfällen när du ej hör motparten i Skype så kommer Musiken/Youtube vara hög i volym, men pratar din polare så tar hans ljud över de andra by far, du måste experimentera själv, enda är att 5% volym på Youtube kan låta som 100, och det är pga "Smart Volume"

Crystalizer kan hjälpa dig kolla film på sena nätter för lyfta fram tal osv osv. står allt förklarat under bilderna, men tipset är:
Hitta en profil som fungerar bra för dig och FINSLIPA den därefter och försök spara den till personlig.

BAS är också bra faktiskt och hjälper till med riktigt djupa bas-nivåer, mina HD360 Gaming har ingen bas men de går kräma ur lite extra tack vare denna funktion.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niivpzi:

Edit: Det är Dag & Natt skillnad bara att ha aktiverat SoundBlaster, men beroende på musik,film eller spel du kör så kan inställningar vara olika bra, speciellt beroende på vilka högtalare/hörlurar en själv äger, så du får finslipa dina inställningar själv tyvärr
Förstärkaren bör va den som styr Bas och Treble, men finjustera resten i SoundBlaster.

Glad att vi fann rätt tillslut!
Då är vi Två om detta.
Jag körde mitt MSI och läste om att dess ALC skulle "va så jävla bra" - det tog mig 1 ÅR INNAN jag fann Creative drivers till mitt moderkort och det var av misstag.

Jag kan bara ge dig några tips, då det är inte är likadant som jag har, så lek runt med inställningarna.
Överst står det: Sound: Personal.
Finns det fler profiler? Gaming? Music? ställ in en profil du tycker låter bra och fortsätt finslipa inställningarna efter din smak.

Equalizer har inte jag, där bör det vara FLAT eftersom du har förstärkare och kan köra BASS /TREBLE där.

Stäng av 3D ljud
Surround kan vara bra i hörlurar och några små högtalare (JBL Flip 3 får bättre ljud med surround aktivt)
Dock är 3d och Surround bra i Spel, och här är SCOUT 2.0 SUPERB.

Smart Vol kan stängas av, eller sättas på 50% då volymen i Youtube t.ex. kommer höras sjukt högt även om du har låg volym på youtube. Den måste läras använda: Har du Windows Media player på 20%, youtube 5% och Skype i samtal på 80% volym, vid dom tillfällen när du ej hör motparten i Skype så kommer Musiken/Youtube vara hög i volym, men pratar din polare så tar hans ljud över de andra by far, du måste experimentera själv, enda är att 5% volym på Youtube kan låta som 100, och det är pga "Smart Volume"

Crystalizer kan hjälpa dig kolla film på sena nätter för lyfta fram tal osv osv. står allt förklarat under bilderna, men tipset är:
Hitta en profil som fungerar bra för dig och FINSLIPA den därefter och försök spara den till personlig.

BAS är också bra faktiskt och hjälper till med riktigt djupa bas-nivåer, mina HD360 Gaming har ingen bas men de går kräma ur lite extra tack vare denna funktion.

Helt rätt - Skillnaden är dag och natt. Äntligen kan jag lyssna på musik utan att det irriterar öronen. Helt annan upplevelse. Helt sjukt att jag inte hittade denna drivrutinen. Är detta som att ha köpt Soundblazter ljudkortet eller bara en komponent utav det?

Jag använder deras egna inställningar istället för att inte slösa så mycket tid på att hålla på ändra varenda gång.
Och musik lyssnar jag inte på Youtube, kvaliteten är så dålig där. Laddar ner istället Delux album och spelar upp på MusicBee. Mycket bättre än Windows Media Player enligt mig då. När du pausar och sedan startar musiken så spelar den upp långsamt istället för direkt på högt volum.

Jag har nu fått min TOSLINK kabel.
Det blev denna för 95KR på Tradera.

Nikabe 15 meter.
Sorround 5.1
Fiber Type: POF
24K gold plated.
Transmission standard SPDIF.

Installerade den men får inget ljud, är det något mer jag måste göra?
Förstår inte var jag ska ändra inställningar till detta på Windows 10.
Jag kopplade kabeln på den enda Toslink som finns på datorn och på förstärkaren är den inne i DVD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon294416:

Helt rätt - Skillnaden är dag och natt. Äntligen kan jag lyssna på musik utan att det irriterar öronen. Helt annan upplevelse. Helt sjukt att jag inte hittade denna drivrutinen. Är detta som att ha köpt Soundblazter ljudkortet eller bara en komponent utav det?

Jag använder deras egna inställningar istället för att inte slösa så mycket tid på att hålla på ändra varenda gång.
Och musik lyssnar jag inte på Youtube, kvaliteten är så dålig där. Laddar ner istället Delux album och spelar upp på MusicBee. Mycket bättre än Windows Media Player enligt mig då. När du pausar och sedan startar musiken så spelar den upp långsamt istället för direkt på högt volum.

Jag har nu fått min TOSLINK kabel.
Det blev denna för 95KR på Tradera.

Nikabe 15 meter.
Sorround 5.1
Fiber Type: POF
24K gold plated.
Transmission standard SPDIF.

Installerade den men får inget ljud, är det något mer jag måste göra?
Förstår inte var jag ska ändra inställningar till detta på Windows 10.
Jag kopplade kabeln på den enda Toslink som finns på datorn och på förstärkaren är den inne i DVD.

Har du valt rätt utgång i datorn och ingång i förstärkaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Har du valt rätt utgång i datorn och ingång i förstärkaren ?

Jag tror det / Finns bara en utgång på Datorn där Toslink går in.
På Recivern finns det två - Jag har valt ingång DVD.

Ska Recivern vara inställd på V-AUX eller något annat. Testade de andra inget hände.
Nu gick jag tillbaka till AUX kabeln, inget ljud där heller. Va fannnnnnn.

Alltid något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon294416:

Jag tror det / Finns bara en utgång på Datorn där Toslink går in.
På Recivern finns det två - Jag har valt ingång DVD.

Ska Recivern vara inställd på V-AUX eller något annat. Testade de andra inget hände.
Nu gick jag tillbaka till AUX kabeln, inget ljud där heller. Va fannnnnnn.

Alltid något.

Men har du valt utgång i mjukvaran ?
Har du valt rätt ingång till namnet dvd i receiverns setup ? Man brukar få ange vilka fysiska ingångar som kopplas mot ett "apparatnamn"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Okej......

Nu säger Sound Blaster Connect - Your audio device cannot be detected. Please check your connection.

Testade ominstallera Sound blaster - hjälpte inte. Nu har jag ljud via AUX kabeln.

Vilken röra detta blev bara för att koppla in en kabel.

UPDATE: Gick tillbaka till en tidigare version av ljudkortets drivrutin och SoundBlaster funkar nu.

Återstår Toslink problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Men har du valt utgång i mjukvaran ?
Har du valt rätt ingång till namnet dvd i receiverns setup ? Man brukar få ange vilka fysiska ingångar som kopplas mot ett "apparatnamn"

Vet ej, asså jag är amatör.

Permalänk
Inaktiv

Så här ser allt ut nu.

På Recivern är det STEREO och jag har valt DTV/CBL det är också där kabeln är inkopplat nu.

Permalänk
Inaktiv

Niivpzi du är saknad

Permalänk
Inaktiv

FIXAT!

Så det jag gjorde var att i Realtek Digital Output ange det som standard.

Aktivera "förbättringar" om detta är inaktivt så kommer inte Blazter att funka.

Måste säga - Tycker ljudet blev bättre med Toslink.

Tusen tack för all hjälp! Det var en lång resa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Så det jag gjorde var att i Realtek Digital Output ange det som standard.

Aktivera "förbättringar" om detta är inaktivt så kommer inte Blazter att funka.

Måste säga - Tycker ljudet blev bättre med Toslink.

Tusen tack för all hjälp! Det var en lång resa

Tja
Sorry, haft lite röjning i hemmet och datorn har inte vart inkopplad så inte sett dina meddelanden.
Du fick alltså Creative att ta kontroll över SPDIF utgången? Det borde i praktiken ge bäst ljud vilket du själv verkar märka av, gött! Kanske jag kan hitta liknande uppsättning någon dag i framtiden
Har själv haft intresse att testa Digital Output men aldrig haft chansen. Min gamla Pioneer har inte en Digital ingång... Och uppgraderingsplaner finns inte.
Så nöjer mig med LG B&O Hörlurs DAC till mina högtalare, det ger ett större "rum" i musiken där alla instrument är mer separerade och individuellt är starkare. (Kör den portabelt till S7 också med inear hörlurar)

Om du vill veta ifall ett externt ljudkort är bättre än ditt interna måste du läsa vad för output-värden hårdvarorna har och vad dom klarar av max. T.ex. extern ljudkort som orkar 32Bit 196000khz (Siffror från luften bara) medan interna kör 24 bit 96000khz då kan skillnader märkas i högre kvalité format Bluray/FLAC osv.
Bra att ljudet är ännu bättre via Digitalt och det bör märkas större skillnad i 24 bit FLAC/WMA filer speciellt.

Ignonera vad killen snackar, kolla bara vad han gör, ställ in den på 24 och se ifall ljudet är identiskt med din Optical.
https://youtu.be/HOjXCka5lWo?t=19
Jag märker skillnad på 16 vs 24, speciellt när Creative är igång.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte vad bruss är.

Bruss är ju extra starkt brus.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Bruss är ju extra starkt brus.

/Lifooz

Det kanske är säsong för Tomtebrrus ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oh, det där är nog från en tid då min 28 åriga kropp inte existerade.
Men det lät väldigt gott.😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!