Bahnhof 10 Gbit Uppgradering

Permalänk
Medlem

Bahnhof 10 Gbit Uppgradering

Hej!

Jag äger för tillfället en HP DL360e G8 server som kör Windows server 2016 med pfSense som virtuell maskin, servern har 4st Gbit portar och pfSense använder 2, en för WAN och en för LAN. Jag såg nu att jag kan ha 10 000 Mbit i min villa och tekniknörd som jag är så är detta ett måste (jag vet att detta är VÄLDIGT onödigt). Vet nu inte exakt vilken hårdvara jag ska använda mig av. Det är bara en klient som behöver denna 10 Gbit anslutningen så inga 10g switchar. Jag har ingen 10G utrustning idag. En av kablarna till servern från där fiberanslutningen kommer in behöver vara 40m och kabeln tillbaka behöver vara 30m.
SFP+ med fiber verkar det billigaste för mig.

Finns det något annat alternativ?

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vad Bahnhof lämnar av med, om dom lämnar en RJ45 är det kanske lämpligare att köra 10GBase-T

Permalänk
Medlem

Du säger att du bara behöver 10Gbit till en dator? Men tänker koppla det genom din pfsense?

Vet inte om Bahnhofs fiberdosa har mer än 1 uttag, men då kan du koppla den datorn förbi pfsense. Annars behöver du ett dubbelt 10Gbit nic, en port för inkommande och en kan du sätta om utgående på ett eget subnät till den PCn så behöver du ingen switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du säger att du bara behöver 10Gbit till en dator? Men tänker koppla det genom din pfsense?

Vet inte om Bahnhofs fiberdosa har mer än 1 uttag, men då kan du koppla den datorn förbi pfsense. Annars behöver du ett dubbelt 10Gbit nic, en port för inkommande och en kan du sätta om utgående på ett eget subnät till den PCn så behöver du ingen switch.

Vad dum jag är hahah. Du sparade just mig mycket tid och pengar!