Dev-C++, Visual Basics C++, Allegro, RayLib, Oxygen, SDL, OpenGL ???

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Dev-C++, Visual Basics C++, Allegro, RayLib, Oxygen, SDL, OpenGL ???

Vilka program skall man använda om man vill börja programmera?

Dev-C++ eller Visual Basics C++ ? Allegro, RayLib, Oxygen, SDL eller OpenGL?

Är väldigt förvirrad och det verkar vara onödigt svårt att få det att fungera utan errors...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arboga
Registrerad
Jan 2002

Kan rekommendera Visual Studio Community Edition. Välj att du ska jobba med C++ under installationen så får du allt du behöver installerat.

https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/

Många av de saker du listar ovan är bibliotek för grafik och liknande och inget du behöver för att börja programmera.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2013

Beror helt på vad du vill bli bra på. C++ har hög inlärningskurva, men rekommenderar Visual Studio eller KDevelop för det. Vill du bygga spel i C++ så är Unreal-motorn ett bra verktyg att lära sig.

Annars har C# lägre inlärningskurva och är rent generellt smidigare att arbeta med, särskilt som nybörjare. Unity är en bra spelmotor som använder C# som skriptspråk, rekommenderar Visual Studio även här.