Har jag lyckats bränna mitt moderkort?

Permalänk

Har jag lyckats bränna mitt moderkort?

Hej

Tog ut batteriet ur moderkortet och satte tillbaka 10 sek senare för att resetta BIOS, när jag försökte starta efteråt snurrade fläktarna i 1 sek innan den dog. Nu när jag försöker starta reagerar den inte över huvud taget när jag trycker på start-knappen. Inga pip eller dioder lyser - ingenting. PS) Fläktarna snurrade UTAN att ström var ikopplad (hade glömt koppla in den igen efter att jag återsällt batteriet)- när jag sedan kopplade in strömmen var allt stendött.

Lite bakgrund, ifall något har relevans:
Min dator har krånglat väldigt länge med att boota upp, jag har varit tvungen att trycka på start (eller restart)-knappen kanske 5-10 gånger för att den ska lyckas boota. Jag har ignorerat problemet eftersom när den väl startar har den fungerat helt felfritt. Tror att det blivit långsamt värre med tiden, kan inte minnas att det tog 10+ försök i början.

Anyway, fick för mig att jag skulle ta tag i problemet denna vecka. För några dagar sedan flashade jag BIOS till senaste versionen utan problem (dock avhjälpte det inte bootningsproblemen). Idag skulle jag testa att cleara CMOS för att se ifall det kunde hjälpa. Det var då detta hände.

Moderkortet är Gigabyte Z97MX gaming:
PSU: EVGA Supernova 750 G2

Kan också vara värt att notera att jag i veckan uppgraderat GPUn till MSI Radeon vega 56. Har spelat på det ett tag utan problem, men idag kraschade några spel en del när jag försökte överklocka GPUn (ingen extrem överklockning, körde på Radeons egna "Turbo"-mode)

Permalänk
Medlem

Vilken ström var det som inte var ikopplad när fläktarna snurrade? För någonstans måste strömmen kommit ifrån...

Permalänk

Nej alltså ingenting var ikopplat när jag slog på den. Antar att det var ström kvar i systemet? (Gissningsvis i kapacitanser eller liknande). Har läst (efter incidenten) att man ska slå på datorn utan ström ikopplad innan man börjar pilla, för att dra ur all ström ur alla kretsar. Funderar på om det är det som hänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är den lilla strömbrytaren på nätagget påslagen?

Permalänk

Den lilla? Finns det flera? Den som är vid strömsladden är på i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att starta utan GPUn, så att man kan utesluta en sak åt gången.

Permalänk

Det slog mig nu att jag faktiskt inte vet om det är fel på moderkortet eller nätagget. Felen jag upplevt tidigare (med bootningar) kanske kan förklaras med ett trasigt nätagg? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Testa att starta utan GPUn, så att man kan utesluta en sak åt gången.

Jepp testade det. Samma resultat. Provade till och med att plocka bort minnena. Samma. Helt dött.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att felsöka med moderkort, CPU, PSU, RAM. Det är minimum. Om du får boot så kan du lägga till en åt gången tills du hittar den felande länken.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

https://www.silverstonetek.com/downloads/QA/PSU/PSU-Paper%20C...

Följ den här guiden om hur man tjuvstartar sitt nätagg. Startar fläkten så fungerar troligen nätagget. Men för allt i världen peta inte på insidan av agget! Folk har dött av det.

Permalänk

Tack för tips! Ska kolla på det imorgon. Och tack för varningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Börja med att felsöka med moderkort, CPU, PSU, RAM. Det är minimum. Om du får boot så kan du lägga till en åt gången tills du hittar den felande länken.

Fick inte boot med ens minimum Som sagt jag testade att till och med ta bort RAM, tänkte att den borde börja tjuta då åtminstone. Men nej helt stendöd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Det slog mig nu att jag faktiskt inte vet om det är fel på moderkortet eller nätagget. Felen jag upplevt tidigare (med bootningar) kanske kan förklaras med ett trasigt nätagg? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara kragget ja.

Permalänk
Medlem

Haft samma symptom och till slut helt dött.
Nätaggsbyte låter det som

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jump-startade nätagget enligt guiden, och det startade finfint (fläkten började snurra iaf).

Vad innebär detta? Låter mer och mer som om moderkortet är trasigt va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej. Jag testade en gång till att koppla in nätagget och starta datorn. Denna gång kopplade jag bort hårddisken från moderkortet också (hade glömt testa det innan). Enda sladden från nätagget är den till moderkortet.

Den här gången börjar CPUns och nätaggets fläktar snurra i ca 3-5 sek, sedan dör fläktarna och nätagget startar om: fläktarna startar 3-5 sek igen för att sedan dö och starta om (osv). Man hör klick från nätagget varje gång den startar om.

---

Ignorera ovan - jag var dum nog att inte ge CPUn ström Fortsätter felsöka - återkommer. Av någon anledning ser det ljusare ut nu - moderkortet reagerar när jag slår på datorn. Hmmm

Permalänk
Medlem

Testa detta:
1. Dra strömmen ur väggen
2. Håll i strartknappen i 5 sekunder, för att tömma kondensatorerna
3. Ta ut CMOS batteriet, och LÅT VARA UTTAGEN I 20 MINUTER!
4. Sätt i batteriet igen.
5. Stoppa sladden i väggen.
6. Starta

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Okej. Jag testade en gång till att koppla in nätagget och starta datorn. Denna gång kopplade jag bort hårddisken från moderkortet också (hade glömt testa det innan). Enda sladden från nätagget är den till moderkortet.

Den här gången börjar CPUns och nätaggets fläktar snurra i ca 3-5 sek, sedan dör fläktarna och nätagget startar om: fläktarna startar 3-5 sek igen för att sedan dö och starta om (osv). Man hör klick från nätagget varje gång den startar om.

---

Ignorera ovan - jag var dum nog att inte ge CPUn ström Fortsätter felsöka - återkommer. Av någon anledning ser det ljusare ut nu - moderkortet reagerar när jag slår på datorn. Hmmm

Byt batteriet på moderkortet kan vara att det inte ger ström som det ska då kan du få konstiga fel med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Glada nyheter! Datorn startar perfekt nu. Inga boot-problem heller! Sitter här något förvirrad men glad att slippa bekymmer och utgifter med nytt nätagg/moderkort.

Jag upptäckte en grej som jag misstänker kan vara orsaken till alla mina problem: CPUn hade bara ström från 4 av 8 pins (strömsladden är uppdelad i 2x4 pins). Av någon anledning hängde 4 pins löst. Vet inte om den åkt ut i senaste flytten eller om jag aldrig kopplat in den (verkar ju märkligt?).

Det kan ju också ha hjälpt att CMOS blev återställt, eller att jag tryckte till alla kablar ordentligt.

Tusen tack för all hjälp - ni är grymma. Speciellt dig Ziddie!

Permalänk

Var visst lite snabb att ropa hej där. Bootproblemen (att behöva starta om den ett par gånger för att få igång den) verkar kvarstå. Men bättre det än att den är helt död i alla fall...

Permalänk

Nu dog den igen! Denna gång var jag snabb på att testa jump-start grejen på nätagget. Denna gång gick det inte igång.

Måste ha varit något som glappat i nätagget hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmattsson:

Nu dog den igen! Denna gång var jag snabb på att testa jump-start grejen på nätagget. Denna gång gick det inte igång.

Måste ha varit något som glappat i nätagget hela tiden.

Försök få den felsökt där du köpte den, alternativt EVGA. Supernova är väl mycket hög kvalité (?), så du får nog smidig support.