evga 1080 ftw kort brann upp :( någon som vet varför?

Permalänk

evga 1080 ftw kort brann upp :( någon som vet varför?

har haft ett gtx evga 1080 ftw kort som har kunnat driva allting på max i ca ett år.

nu när jag spelade darksiders 3 så kraschade spelet , jag startade om det, då stängde hela datorn av sig. och vägrade gå igång. jag kollade och kände en bränd lukt. så öppnade och försökte starta om igen. ingenting. så försökte få igång den några gånger sen tänkte jag att jag kopplar ur pin-kontakterna på grafikkortet och ser om datorn startar upp iallafall.

DÅ SLÅR DET UPP EN LÅGA FRÅN SIDAN DÄR KONTAKTERNA ÄR.

jaha det var det grafikkortet.

har ni varit med om detta?
googlar man så finns det några exempel på just det här kortet samt på en del 1080 kort som det hänt på.

men varför, jag har haft det här kortet och det har inte varit några som helst problem innan. sen nu bara så hände det här. på en lördagskväll.

någon som har några råd?

har win 10, i7, ssd, 1080 kort, 16 gb ram etc så det är ganska kraftig burk.

köpt på netonnet,hur gör man när man åker till dom med kortet? jag har förpackningen kvar ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg kör du?

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Skrivet av RX1:

Vilket nätagg kör du?

corsair 650w som jag haft i x antal år (tidigt 2010tal förmodligen)

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem med att plocka ut ett nytt på garantin.

Permalänk

hoppas.

jag menar kortet gick på 6000+ , man väntar sig inte att få en eldflamma från den .. hela helgen förstörd.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja se bilder på resultatet/skadan om det är möjligt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med att du kopplade ur pin kontakterna ? Är det kablarna från nätdelen ?

Om det är kallödningar eller att kontakter glappar eller haft allmänt dålig kontakt kan de bli varma pga att de får för hög resistans och det kan få saker att börja brinna, det kan också bero på att nån komponent gått sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har varit med om exakt detta, typ fontän fyrverkeri från grafikkortet och låga efteråt. Alla andra komponenter klarade sig, fick tillbaka ny grafikkort på garantin. Var ett msi gtx 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

har haft ett gtx evga 1080 ftw kort som har kunnat driva allting på max i ca ett år.

nu när jag spelade darksiders 3 så kraschade spelet , jag startade om det, då stängde hela datorn av sig. och vägrade gå igång. jag kollade och kände en bränd lukt. så öppnade och försökte starta om igen. ingenting. så försökte få igång den några gånger sen tänkte jag att jag kopplar ur pin-kontakterna på grafikkortet och ser om datorn startar upp iallafall.

DÅ SLÅR DET UPP EN LÅGA FRÅN SIDAN DÄR KONTAKTERNA ÄR.

jaha det var det grafikkortet.

har ni varit med om detta?
googlar man så finns det några exempel på just det här kortet samt på en del 1080 kort som det hänt på.

men varför, jag har haft det här kortet och det har inte varit några som helst problem innan. sen nu bara så hände det här. på en lördagskväll.

någon som har några råd?

har win 10, i7, ssd, 1080 kort, 16 gb ram etc så det är ganska kraftig burk.

köpt på netonnet,hur gör man när man åker till dom med kortet? jag har förpackningen kvar ..

Har du garanti kvar så hör av dig till företaget där du köpte kortet.
Det kan även vara en idé att kolla över nätaggregatet så att det inte har börjat ge sig, för då kan det ju steka nästa kort också om det skulle vara det, vilket jag förvisso inte tror men man vet aldrig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Just EVGA's 1080 med ACX-kylaren small ju för att det saknades vettig kylning på några voltregulatorer har jag för mig, som de erbjöd kunder gratis värmekuddar för att installera mellan VR-moduler och backplate.

Är kortet registrerat hos EVGA så kan du säkert ta garantiärendet där igenom själv utan att snacka med Netonnet, för utan köphistorik/kvitto kommer de antagligen bara garva åt dig. TROR att du kan plocka fram kvittot på datum/produkt specifikt om du visar upp ett kontoutdrag med överföringen från ett konto som tillhör dig dock, såna lösningar har jag fått göra någon gång.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

tyvärr syns det ingenting när man tar kort på kortet utan lågan kom liksom inifrån,

som tur är har jag reggat kortet på evgas hemsida när jag köpte det,
undrar om man ska försöka få bytt på netonnet eller om man ska kontakta evga

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

har haft ett gtx evga 1080 ftw kort som har kunnat driva allting på max i ca ett år.

nu när jag spelade darksiders 3 så kraschade spelet , jag startade om det, då stängde hela datorn av sig. och vägrade gå igång. jag kollade och kände en bränd lukt. så öppnade och försökte starta om igen. ingenting. så försökte få igång den några gånger sen tänkte jag att jag kopplar ur pin-kontakterna på grafikkortet och ser om datorn startar upp iallafall.

DÅ SLÅR DET UPP EN LÅGA FRÅN SIDAN DÄR KONTAKTERNA ÄR.

jaha det var det grafikkortet.

har ni varit med om detta?
googlar man så finns det några exempel på just det här kortet samt på en del 1080 kort som det hänt på.

men varför, jag har haft det här kortet och det har inte varit några som helst problem innan. sen nu bara så hände det här. på en lördagskväll.

någon som har några råd?

har win 10, i7, ssd, 1080 kort, 16 gb ram etc så det är ganska kraftig burk.

köpt på netonnet,hur gör man när man åker till dom med kortet? jag har förpackningen kvar ..

Mitt evga 1080 ftw brann upp ungefär på samma sätt som ditt har gjort nu...se till att få nytt på garantin, jag lyckades bytta upp mig till ett 1080ti genom att lägga lite pengar imellan.

Testa med att få det på garantin mot återförsäljaren först...om det inte fungerar evga.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Mitt evga 1080 ftw brann upp ungefär på samma sätt som ditt har gjort nu...se till att få nytt på garantin, jag lyckades bytta upp mig till ett 1080ti genom att lägga lite pengar imellan.
Testa med att få det på garantin mot återförsäljaren först...om det inte fungerar evga.

vart köpte du ditt? fick du nytt via affären eller evga? var du tvungen skicka in kortet osv?
jag köpte via netonnet

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av darknessviking:

vart köpte du ditt? fick du nytt via affären eller evga? var du tvungen skicka in kortet osv?
jag köpte via netonnet

Då har du väl fått ett mail med uppgifterna om köpet som du borde kunna leta upp, det kanske finns uppgifter på din kundsida på NoN också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

vart köpte du ditt? fick du nytt via affären eller evga? var du tvungen skicka in kortet osv?
jag köpte via netonnet

Köpte det på Inet..fick retur sedel skickade in det och gav dem förslag att jag vill lägga pengar i mellan på ett bättre kort.

På mitt kort luktade det och syntes brännmärken, gissar att det syns på ditt kort om de tar av kylaren.
tror jag även skickade med en film från youtube när någon annans evga ftw brinner upp.

När de hade kollat på kortet så skickade de email och frågade vilket kort jag ville lägga pengarna i mellan till.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

var till netonnet han som stod där luktade på det och sa jo vi byter ut det,så dom skulle skicka det för reglernas skull till sin verkstad,så dom kunde verifiera, sen skulle jag få ett nytt. köpte ett 1070 kort så länge så jag kan ha datorn igång så lämnar jag tillbaka det sen när jag får ett nytt kort ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

@darknessviking

EVGA har haft problem både med sina 1070/1080 FTW-kort och sina 980 Ti ACX-kort.
Har gjorts en del artiklar om det, bl.a. från Sweclockers själva.

Du kommer få ett nytt på garantin (har du tur får du ett RTX 2070 då det börjar bli slut på GTX 1080-kort hos återförsäljarna).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.