Acer XV273K och XB273K - 27 tum 4K 144Hz utan HDR

Permalänk

Acer XV273K och XB273K - 27 tum 4K 144Hz utan HDR

Det har ju funnits 4K 144Hz-skärmar på marknaden ett tag nu - Acer Predator X27 och Asus PG27UQ. Dessa har allt och lite till, inklusive fullt HDR-stöd, och prislappen är därefter (i runda slängar 25000 kronor). De har dessutom dragits med en del irritationsmoment som man inte gärna vill behöva stå ut med när man köper något med den prislappen, bland annat en liten störig fläkt som kyler skärmens styrelektronik.

För det fåtal av oss som faktiskt vill ha 4k 144Hz men av en eller annan anledning inte är intresserade av ovanstående monsterskärmar har Acer nu smyglanserat ett alternativ, samt med ytterligare ett på väg.

Det första alternativet stavas Acer Nitro XV273K, en 27-tums 4K-skärm med IPS-panel, 144Hz uppdateringsfrekvens, 10-bitsfärg, stöd för 90% av DCI-P3-spektrat samt stöd för AMD Freesync. Denna skärm annonserades i en pressrelease i augusti, men sedan dess har det inte hörts så mycket som ett pip. I dagarna tillkännagav dock TFTCentral att de kommer att få in och recensera skärmen under december månad, och helt oväntat dök den också upp som beställningsbar hos Inet för ett tag sedan. Till en början bara som förhandsbeställning med notering om att den skulle skickas 2018-12-20, men nu i dagarna ändrades status helt plötsligt till "i lager". Priset är satt till 9990:-, vilket visserligen måste anses vara mycket pengar, men det är ändå mindre än hälften än vad en Predator X27 kostar. Detta är vad jag vet en av de första butikerna i världen där man kan beställa skärmen just nu - det enda andra stället jag sett att den finns är i Acers egna webbshopp, men då bara i Singapore.

Det andra alternativet är G-sync-varianten av samma skärm, Acer XB273K, men denna har ännu inte synts till någonstans vad jag vet. Jag ser dock fram emot att följa utvecklingen framöver och det ska bli intressant att se hur recensionerna artar sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@renhanxue: XV273K-modellen är på kö här i testlabbet!

Jaså där ser man! Det var ju utmärkta nyheter, ser fram emot att få läsa testrapporten!

Permalänk

TFTCentral har nu recenserat XV273K. Värt att notera att den stödjer 4K @ 144Hz med full 8-bitsfärg (utan lågupplösta kromatiska kanaler, "chroma subsampling"), vilket Predator X27 och Asus PG279UQ inte klarade eftersom DP 1.4 inte har tillräckligt med bandbredd för det. XV273K klarar det dock med ett knep - dubbla DisplayPort-kablar. Priset man får betala är att FreeSync inte funkar om man gör det; vill man ha FreeSync får man nöja sig med en DP-kabel och 120Hz.

G-sync-versionen XB273K (som nu finns att förhandsbeställa hos Inet till det facila priset 14990 kronor) har bara en DP-ingång och lär därför vara begränsad till 120Hz.

Permalänk
Medlem

Tycker att Acer Nitro VG270UP med sina 1440p, 144Hz IPS för halva priset av XV273K är mera intressant för gaming i alla fall. Någon recension på g av VG270UP @Laxpudding ?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Behöver man verkligen G-synck om man sitter på ett 1080ti kort? får jag 60 fps i 4k i spelen är jag rätt nöjd:)
Känner köpfingret klia hehe