New World (Amazons MMORPG)

Permalänk

New World (Amazons MMORPG)

Tid för en tråd om New World från Amazon. Det beskrivs som ett överlevnads spel där spelarna kommer till en ny värld som nybyggare. Alpha test är i gång men skiljer sig lite från en traditionell alpha där Amazon bjuder in till att spelare är delaktiga i processen att utforma spelet och inte bara fylla på en bugtracker.

Rent generellt och påminner stilen i spelet lite Netflix serien Frontier.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar intressant. Som med många survival-spel finns det mycket potential men alla lyckas inte hela vägen.
Vill dock minnas att det förekommer monster/zombies eller något... Hade hellre sett det utan såna inslag. Mer man vs nature. Men jag kanske minns fel...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk

Spelat alphan i dag. En server placerad i USA var uppe. Mycket lovande. I början liknar det mest alla andra överlevnadsspel men man märker snart att dom verkligen försöker skapa något med kvalitet. Lirat ett par timmar och nått L5 genom att leva vildmarksliv. Grafiken är helt ok för att vara en alpha. Enda buggarna jag märkte av var några svävande stenar på två ställen och hade några gånger svårt att aktivera mitt spjut. Craftingen tror jag kommer bli fantastisk. UI var riktigt bra. Återkommer när jag lirat mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Någon som kör betan?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Någon som kör betan?

Japp, ihop med en kompis från England. Tog en stund att komma på servern igår kväll men när vi väl var inne var det inga problem.

Hann inte lira mer än genom introt och sedan en stund in i första zonen men hittills är det ett evinnerligt jäkla grindande, typ spring till den personen som sedan kommer be dig hämta 10 träbitar och skapa 3 brädor av dom. Strid är också ganska begränsat, jag fastnade för svärd och sköld och kan göra totalt tre olika attacker, varav en är en AoE.

Grafiken var ok+, inget himlastormande men det gjorde jobbet. På mitt 5600XT låg jag bekvämt över 60 FPS hela tiden i 1440 och var ofta uppe på runt 90. Ljudeffekterna är på det stora hela väldigt bra, och voiceover riktigt trevligt. Personligen kunde jag tyckt dom skulle haft färre röstskådespelare från USA och fler från England, men det är som sagt bara min åsikt.

UI:t går från lätt att förstå till "OMG vart ska jag klicka??!", och du kastas därimellan hej vilt. Förklaringar på vad som gör vad och hur du ska göra är det också ganska tunnsått med, men som tur är erbjuder spelet inga överraskningar så om du lirat något annat MMORPG innan hittar du rätt direkt ändå.

Mobs spawnar riktigt fort, så man behöver aldrig stå och vänta på att få klippa till någon. Igår var det ju 50 personer på samma quest men det funkade ändå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så många som spelar det här. Men en varning till er med 3090 kort. det har kommit in mängder med rapporter om att 3090 kort bokstavligen går sönder när dom spelar New World. Både från Evga och Gigabyte har jag sett.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Är riktigt skoj.
Försök att ta massa quests och town quests och gör dom i en lång runda sen kan man när man är i grupp göra pvp quests.
https://www.youtube.com/watch?v=2qrUf8TuEcM
Fina fights igår, denna va en 3v6 (4 mages, 2 melees mot oss 2 melee och jag som healer)

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

... hade några gånger svårt att aktivera mitt spjut...

Jo frugan säger detsamma här....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo frugan säger detsamma här....

Säg åt henne att det är svårt att hitta attraktiva byten att fälla numera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Kanske inte så många som spelar det här. Men en varning till er med 3090 kort. det har kommit in mängder med rapporter om att 3090 kort bokstavligen går sönder när dom spelar New World. Både från Evga och Gigabyte har jag sett.

Källa:
https://www.pcgamesn.com/new-world/bricked-nvidia-geforce-rtx...
https://www.vg247.com/2021/07/21/new-world-mmo-brick-nvidia-r...
https://www.pcgamer.com/amazon-new-world-killing-rtx-3090-gpu...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem

Fast de själva påstår att det inte är så och de använder standard directx api.
Hade det varit så lätt så hade väl grafikkort rykte titt som tätt hela tiden i massa spel.

Själv har jag inte haft chansen att testa än då vi är på mini semester.
Men hur är kännsla med att bara ha tre skills och två vapen?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Spelade alphan för länge sen (2019? tror jag) och tyckte det var najs men lite för inriktat på survivalmekaniker än ett MMO. Har det ändrats?

Permalänk
Medlem

Spelet känns lite luddigt i vad det vill göra.
En del aspekter är trevliga i ett MMO - inga fördefinierade klasser även om gamla MMO-rävar genast försöker reproducera de traditionella. Man är i teorin fri att forma sin karaktär väldigt fritt, kan ge sig in i alla gather-process-crafting färdigheterna utan begränsningar och så vidare.

Factions är någonting som jag inte tror kommer att funka bra. Det ger fördelar att tillhöra den största, så jag förutspår att servrarna kommer att tippa över till en dominant faction och då dör hela idén. Kan inte se något som balanserar detta mekaniskt. På den server jag spelar är factionernas inflytande 98%, 2% och 0%, respektive. Meningslöst.

Queststrukturen i början är som hämtad från WoW för snart 20 år sedan. "Bring me 250 units of water". "Kill 5 wolves". Eller budbärarquests som tar en evighet eftersom man inte har mounts (kommer i shoppen senare, antar jag). Det märks att spelet har bytt inriktning, för den här aspekten är rysligt svag med tanke på hur länge spelet varit i utveckling.
Och att stå och vänta i minuter på att ett Quest-får skall respawna, så en lycklig av 10-15 väntande skall kunna slå ihjäl det (och inte få det poachat av någon annan väntande) känns väldigt, väldigt gammalt. På det dåliga sättet.

Inte mycket till story och värld heller. Ett survival spel som byggts om till MMO.

Men - bra att de dumpat de formella klasserna, bra med friheten i crafting, bra med de mera realistiska karaktärerna (vare sig cartoon, anime, eller Korea-lolis).

Permalänk
Medlem

Hmm, har spelat i olika servrar och det är ganska olika mellan dem. På den ena har inte ens ett guild tagit över ett område och alla är blanka idag som de var för 3 dagar sedan. (Andromeda)

På den andra (Istedol) är det ganska jämt. Med 2 områden tillhörande varje faction. Det krigas och har sig och verkar vara ganska hälsosamt balanserat. Så vi verkar ha haft ganska olika erfarenheter.

Questen är väl kanske inte revolutionerande men tycker själv att miljön hjälper mycket. Det är inte "spring dit och döda 5 pirater" utan miljön har strukturerats så att de i princip blir minidungeons. T.ex. kan du behöva kolla igenom 7 kistor och den sista kistan är bakom en miniboss längst in, så i praktiken måste du också klå minibossen.

Storymässigt ligger det perfekt tycker jag. Gillar inte spel som GW2 som trycker upp story i ansiktet för mycket , men har ändå Voiceover så att det är precis sådär så att du lär känna karaktärerna vilket är lagom. Spelet handlar inte om dem, utan om dig och dina medspelare.

Hittils är jag ganska nöjd

Permalänk
Medlem

Jag gillar spelet, inte mycket erfarenhet av MMORPG så långt ifrån en expert på dessa. Tycker det är bra att man kan välja att enbart spela PvE då jag inte är någon PvP spelare.

Det är lite väl beroendeframkallande detta spel, men riktigt bra än så länge.

Det jag tycker är lite synd är att det kräver så nedrans mycket VRAM. Kör i 1080p men kan inte köra very high för då svartskärmar det om det är MYCKET folk i settlements, funkar kanon om det är "normalt" med folk. VRAM går över 8GB och då krashar ju mitt rx 5700xt förstås. Funkade ju bra att sänka till high men även här så "peakar" det runt 6GB VRAM när det är överdrivet mycket folk i en settlement.
Tycker det är synd då det verkar rätt så lättdrivet förutom den höga VRAM användningen då.
RX 5700xt driver lätt 60+FPS på very high förutom då att 8GB VRAM inte räcker till i extrema situationer.
Hur funkar det för RTX 3080 användare räcker 10GB?
Hur är det för er som kör högre upplösningar än 1080p skenar VRAM användningen iväg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gillar det skarpt än så länge!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Finns det någon uttalad "Svensk server" än?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk

Provat lite öppna betan och är förvånad över hur mycket de lyckats kräma in i spelet på den korta tiden från när spelet var i Alpha.

Hade varit kul att hitta ett svenskt eller nordiskt guild till starten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Provat lite öppna betan och är förvånad över hur mycket de lyckats kräma in i spelet på den korta tiden från när spelet var i Alpha.

Hade varit kul att hitta ett svenskt eller nordiskt guild till starten.

Asgardians på servern Asgard fraction Covenant är en svensk guild.
Skall bli riktigt kul den 28de 😃 hoppas bara man kan ladda ned spelet INNAN release så man inte behöver vänta på att spelet skall laddas ned först på releasedagen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Datumet är bekräftat på deras Twitterkonto

https://twitter.com/playnewworld/status/1437444432450703363?s...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Asgardians på servern Asgard fraction Covenant är en svensk guild.
Skall bli riktigt kul den 28de 😃 hoppas bara man kan ladda ned spelet INNAN release så man inte behöver vänta på att spelet skall laddas ned först på releasedagen.

Nice, bra att veta. Får se hur mycket man kommer spela, om det kommer vara någon mening att joina ett corp.
Är ju en del spel som släpps i höst, som man ska fördela speltiden på.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Är det spikat att ni ska spela på Asgard? Behöver en guild att joina och att spela med andra svenskar vore najs.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Är det spikat att ni ska spela på Asgard? Behöver en guild att joina och att spela med andra svenskar vore najs.

Det är den enda svenska guilden/company jag sett vara någorlunda aktiva i forumen. Man behöver inte vara svensk för att få joina men det verkar vara mest svenskar där iaf.
Ser verkligen fram emot att få äventyra runt i New World Det var länge sedan jag haft så kul i ett MMO...och då spelade jag bara 8 timmar på Betan, upp till lvl 12.
Då jag gjorde fiske-questen satt jag bara och fånlog Det absolut bästa jag sett i något MMO.

Jag är faktiskt riktigt taggad...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag gilla det mesta i spelet, t.om. PvP delen. Kommer att spendera en hel del tid i spelet efter launch.

Vet du ungefär hur många ni kommer att vara i denna guild?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Ulayo:

Är det spikat att ni ska spela på Asgard? Behöver en guild att joina och att spela med andra svenskar vore najs.

Går rykte om att ryssarna kommer spela på den servern, har ingen aning om det stämmer dock.

https://www.reddit.com/r/newworldgame/comments/oo0x4f/psa_eu_...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Går rykte om att ryssarna kommer spela på den servern, har ingen aning om det stämmer dock.

https://www.reddit.com/r/newworldgame/comments/oo0x4f/psa_eu_...

Det var ju inga bra nyheter direkt Den servern ser ut att bli väldigt överbefolkad = köer för att komma in.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Går rykte om att ryssarna kommer spela på den servern, har ingen aning om det stämmer dock.

https://www.reddit.com/r/newworldgame/comments/oo0x4f/psa_eu_...

Skrivet av KingCobra:

Det var ju inga bra nyheter direkt Den servern ser ut att bli väldigt överbefolkad = köer för att komma in.

Åh. Det var tider det när man lirade på servrar som var "rysservrar" i WoW.

Är sugen på New World. Tittar lite på youtubers men hittar inte rätt att titta på.

Undrar om strider i sig är komplicerade, bortskämd som jag är med WoW´s mekanik. Housing, hur det fungerar. Nästan det som lockar mig mest......

Och så bara för att bekräfta för mig själv, månadsavgift eller ej?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Och så bara för att bekräfta för mig själv, månadsavgift eller ej?

Det kan jag iaf svara på, nej ingen månadsavgift.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Åh. Det var tider det när man lirade på servrar som var "rysservrar" i WoW.

Är sugen på New World. Tittar lite på youtubers men hittar inte rätt att titta på.

Undrar om strider i sig är komplicerade, bortskämd som jag är med WoW´s mekanik. Housing, hur det fungerar. Nästan det som lockar mig mest......

Och så bara för att bekräfta för mig själv, månadsavgift eller ej?

Boss mechanics - Av det jag har sett\läst så är det ganska enkla just nu men det är väl väntat för att lära folk spelet.
Housing - Har aldrig varit intresserad av den aspekten så har inte testat det.
Ingen månadsavgift men där finns en cash shop.

Visa signatur

"Signatur"