New World (Amazons MMORPG)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ok, suget efter att spela ett MMO igen blev för stort! Installerar nu, någon rekommendation om server/class? Brukar spela healer oftast, men det kanske inte finns klasser på samma sätt i New world...?

Midgard är den inofficiella svenska servern. Köerna är dock skrattretande långa, oftast mellan 4-7 timmar, så om du vill spontan lira så är Midgard inte rätt server alls. Även om du inte ska spontan lira så ser jag ändå inte så stor vitts med att lira där nu då du är körd om spelet kraschar i queue eller in-game och du kommer ändå även att ha möjlighet att byta server om ca 1.5 vecka.
Med det sagt, välj vilken server du vill. Själv lirade man ett tag på Midgard, tog bort karaktären, och bytte till Petermannland istället. Om Midgard nu skulle bli smockfull så att det inte ens går att skapa karaktär/transfera sin karaktär dit så är Petermannland på samma "world set", dvs om Petermannland tappar alla spelare så kommer du automatiskt blir flyttad till en annan server på samma "world set", troligen då Midgard då den nog aldrig kommer dö

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

"Fart Fetishist" Har sett betydligt värre namn under den tid jag har hunnit spela.

Låter rätt tamt, men är ju sexuellt laddat och då brukar amerikanska företag vara väldigt snabba med att dela ut bans.

Permalänk
Medlem

Hur långa var köerna på Midgard igår? Jag vill spela idag som tidigast kl 16:30, men gör inget om det blir några timmar senare. När ska jag börja köa? Kl tolv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Ingen ide att köra på Midgard som det ser ut nu. Fortsätt på alt gubben och lägg transfer till Midgard när det går. Jag och ett par andra från SoA tog bort våra Midgard gubbar och började lira på Petermannland istället. Nyskapad server, relativt många svenskar, samma "world set" som Midgard, så om man när tiden kommer inte känner för att transfera dit på direkten så blir man troligen automatiskt transferad dit ifall att servern dör.
Obs! kan ej ha två gubbar på samma "world set"

Jepp. Tog ju bort fel gubbe i feltänk. Deletade altgubben och fick sen deleta Midgardgubben (som aldrig fick sätta sin fot i jorden ens).

Startade på "Pepys" enligt tips tidigare. Samma "world set" som Midgard. Vet inte hur många svenskar/skandinaver det är där. Sololirar, känner ingen (ärligt talat, "tappat" alla jag WoWade med förr) som lirar NW.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Hur långa var köerna på Midgard igår? Jag vill spela idag som tidigast kl 16:30, men gör inget om det blir några timmar senare. När ska jag börja köa? Kl tolv?

just nu är den beräknad till 6 timmar och 42 min (klockan 10:18).
https://newworldstatus.com/?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

just nu är den beräknad till 6 timmar och 42 min (klockan 10:18).
https://newworldstatus.com/?

Tack. Stämmer deras estimat dock? Sist jag loggade in stod det 36h kö(!) men jag kom in på cirka 4.

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Tack. Stämmer deras estimat dock? Sist jag loggade in stod det 36h kö(!) men jag kom in på cirka 4.

Beror ju helt på hur många som går LD eller faktiskt loggar ut (och inte ställer sig afk springandes mot en vägg etc).
Tyvärr är det väldigt många som AFK explotar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Tack. Stämmer deras estimat dock? Sist jag loggade in stod det 36h kö(!) men jag kom in på cirka 4.

Från egen erfarenhet, nej. Estimationerna brukar vara helt ute och cyklar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Tack. Stämmer deras estimat dock? Sist jag loggade in stod det 36h kö(!) men jag kom in på cirka 4.

Skrivet av Mattias10:

Från egen erfarenhet, nej. Estimationerna brukar vara helt ute och cyklar.

Som det står på sidan:

"Average queue time does not mean you will have to wait a hundred hours, it is a rolling calculation of how many people are being let into the world as slots free up. If no slots free up for a certain amount of time and more players keep entering a queue that isn't moving at all - because no one is leaving the game - then the wait time will naturally behave unpredictably."

Dvs, nej, inte ens sidans skapare förväntar sig att detta är ett estimat för hur länge du kommer behöva vänta. Det är en siffra som indikerar den nuvarande trenden baserat på hur kön rör sig just nu (till synes då utan att ta den större bilden i beaktning, det finns väl förmodligen en dygnscykel för de allra flesta spelarna som kommer skapa en naturlig rotation som gör att ett värde som t.ex. "36h" blir högst osannolikt).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förutom att det verkar vara helt absurt mycket köer, är spelet roligt och värt att köpa? Finns det några servrar där det inte är kö eller ska man avvakta i några månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Förutom att det verkar vara helt absurt mycket köer, är spelet roligt och värt att köpa? Finns det några servrar där det inte är kö eller ska man avvakta i några månader?

Tja, den här sammanfattar mitt intryck från beta-testning (när jag faktiskt kunde spela!).

Det vanliga Tank/DPS/Healer köret, stark ihopblandning av Factions/PvP/PvE.
På sätt och vis är det jag beklagar mest att tanking och aggro finns kvar. Dels för att grundidén är löjlig och den mer realistiska settingen bjuder in till att göra sig av med den, men också för att det sorterar in alla klasser med sina skills i fördefinierade spelroller. Det blir WoW - igen. Det var många på betan som också struntade i vad klasserna hette här, utan körde WoW-benämningarna. För att inte tala om att factions benämndes efter sina färger, för det var ju det mest karaktäristiska.

Ångrar mitt inköp. Men kommer kanske att puttra runt och se mig omkring när det lugnat ner sig lite och man kan lägga sin tid på att hugga ner pixelträd istället på att köa.

Permalänk
Medlem

Snacka om queue simulator. Avancerat 200 platser på 1h kö till Midgard nu. Bara 2100 to go

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Snacka om queue simulator. Avancerat 200 platser på 1h kö till Midgard nu. Bara 2100 to go

Det finns ju massor med platser på andra servrar, Vet inte varför alla vill spela på midgard?

Permalänk
Medlem

Startade att köra till Amenti som nr 7 vid 12 tiden idag, vid 17 är jag plats 6. Loggar jag ut och tillbaka in är jag tillbaka på nr 6, så vet inte riktigt hur detta fungerar. Men jäklar vad jag spelar skiten ur denna kösimluator. Är det såhär det var att köpa ett RTX 3080 2020?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Det finns ju massor med platser på andra servrar, Vet inte varför alla vill spela på midgard?

Jag spelade upp mig till runt lvl 20 rätt fort på Midgard, och tänkte att jag testar att köra på en annan mindre populär server bara ifall Midgard inte blir bättre. Nu är den mindre populära servern också ganska så full och får köa dit med, så får lida någon vecka till på Midgard. Får hoppas att man kan flytta från Midgard nästa vecka.

Permalänk
Sötast

Är bara level 18 änsålänge men tycker det är sjukt skum crafting.

Vill man skapa en grym båge/musket på level18 så krävs fae iron, något du mest troligt inte kommer stöta på innan du är level 25+ samt har mat + buffat tool.

Vill du crafta lvl18 amirine cloth armor? sure, bara loota amirine som är minst level19 för att få looten men helst 25+???

Fortsätter det såhär knepigt eller?

Jag valde att inte köa.
Valde någon random medium server. Inte köat en minut. Ser ingen poäng i att välja en maxpop server och byta ut min speltid mot en laddningsskärm?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Allexz:

Är bara level 18 änsålänge men tycker det är sjukt skum crafting.

Vill man skapa en grym båge/musket på level18 så krävs fae iron, något du mest troligt inte kommer stöta på innan du är level 25+ samt har mat + buffat tool.

Vill du crafta lvl18 amirine cloth armor? sure, bara loota amirine som är minst level19 för att få looten men helst 25+???

Fortsätter det såhär knepigt eller?

Jag valde att inte köa.
Valde någon random medium server. Inte köat en minut. Ser ingen poäng i att välja en maxpop server och byta ut min speltid mot en laddningsskärm?

Crafting (och leveling för den delen) är inte direkt linjärt i spelet.

Mellan level 24-40 kommer du behöva gå mellan Cutlass, Brightwood och Fen. Ingen zon kommer ta dig hela vägen så att säga - Exempelvis kan du questa mellan lvl 24-29 i Cutlass, sedan får du quest som är för lvl 35+, därmed lär du röra sig över till t.ex. Brightwood och komma tillbaka till Cutlass vid ett senare skede.

Är själv just nu lvl 34, så varm direkt ur ugnen med den erfarenheten om man säger så

Med det sagt sitter jag i skrivande stund och skapar en ny karaktär på Pollux.. Spelar på Hades annars, men inte så sugen på 6h+ långa köttider längre, speler hellre på en mindre populerad server än med guilden jag lirat med fram till nu sedan i måndags, även om guilden är fantastisk så spelar det ingen roll när hälften av oss inte kan spela samtidigt för den ena halvan spelar kösimulator 2021.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Fan jag är sugen på att testa. Men hinner knappt lira mer än 4 timmar i veckan kanske. Och då oftast på morgonen. Är det värt att lira lite solo och casual? Eller kommer man aldrig komma någonstans

Permalänk
Medlem

Bytte i veckan till Kalevala där jag kunnat komma och gå ganska mycket som jag vill. Lirade t.ex. lite imorse och kom in på direkten. Tänkte köra en timme eller två nu på kvällen men blev placerad på köplats 408... inte i närheten av lika illa som Midgard men det är ju inte så man blir superpepp måste jag erkänna.

Har alltså gjort exakt som AGS ville och bytt till en low/med pop server och likförbaskat är det kö!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Hehe jag raderade min midgård och flyttade, förutom köerna verkade de va ganska låg nivå där, mycke snorungar -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Bytte i veckan till Kalevala där jag kunnat komma och gå ganska mycket som jag vill. Lirade t.ex. lite imorse och kom in på direkten. Tänkte köra en timme eller två nu på kvällen men blev placerad på köplats 408... inte i närheten av lika illa som Midgard men det är ju inte så man blir superpepp måste jag erkänna.

Har alltså gjort exakt som AGS ville och bytt till en low/med pop server och likförbaskat är det kö!

Gjorde samma men bytte till Pepsy. 460 i kö vid 18.30 men passade på att laga middag och äta, och sen var jag inne på servern

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intressant. Körde iofs bara betan och testade då ultra i 3440x1440 men minns inga 120fps.

Kollade lite noggrannare nu. Ute i skogen har jag i princip alltid 110-120 fps, inne i städerna snittar jag 90 med enstaka dippar ner mot 70. Det går aldrig över 120 då jag har fps:en cappad till detta.

Det är med maxade inställningar i 3440x1440. Använder spelets inbyggda fps-mätare.

Permalänk

Varför blir cpun så varm när den bara ligger på 30% i detta spel? Behöver ju inte ha elementen på i vinter, bara starta new world, lite läskigt om man lirar till sommaren, men förhoppningsvis är det bättre optimerat och windows 11 kanske hjälper till med det.

Fan tiden flyger iväg när man spelar detta spel, skulle fan behöva en mount, även fast fasttravel är trevligt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fan tiden flyger iväg när man spelar detta spel, skulle fan behöva en mount, även fast fasttravel är trevligt.

Ja eller boots med typ 50% inc movement speed^^

Stör mig hela tiden på att man kutar så långsamt.

Permalänk
Medlem

Efter spenderat större delen av helgen på New World läggs spelet på hyllan tillsvidare. Blev lvl23.

*90% av din tid springer du, sen springer du lite till
*När du är klar med springandet så ska du springa lite till
*Ingen combatkänsla trots att jag fyllt de mesta i fire mage trädet, 4 kantigt och ingen godfall känsla som ja hade hoppats på.
*Dom har mer eller mindre kopierat regionerna och speglat dem, ingen variation för 5 ören i varken miljö eller quester.
*8 miljoner människor står och väntar på korvstoppnings-main-quester då den som gör mest DMG får killen.
*Fick dåliga Blackdesert vibbar, dels förstörd av WoW som har varit ett fantastiskt spel.

Tack för kaffet
Det blev billigare än bio i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jag gillar spelet. Speciellt combat där man inte har femtioelva skills för att attackerar utan basera mycket på att undvika och vara aktiv i striden.
Dock är köerna hemska. Valde en server på release som var low för jag ville slippa kö. Idag har den 1500 på peak, så det blir flytt av min gubbe när de väl tillåter en sådan flytt. Vill bara kunna logga på och komma in i spelet utan att behöva köa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jag gillar spelet. Speciellt combat där man inte har femtioelva skills för att attackerar utan basera mycket på att undvika och vara aktiv i striden.
Dock är köerna hemska. Valde en server på release som var low för jag ville slippa kö. Idag har den 1500 på peak, så det blir flytt av min gubbe när de väl tillåter en sådan flytt. Vill bara kunna logga på och komma in i spelet utan att behöva köa.

Jag brukar logga in på Midgard kl 07.00 och då är det ingen kör. Funkar ju när man jobbar eftermiddag, även om man är brutalt trött första timmen
Idag hade Ragnarök och tillbaka till midgård krig Är för lågt levlad för att lägga tid på det, men lite roligt att läsa chatten

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag brukar logga in på Midgard kl 07.00 och då är det ingen kör. Funkar ju när man jobbar eftermiddag, även om man är brutalt trött första timmen
Idag hade Ragnarök och tillbaka till midgård krig Är för lågt levlad för att lägga tid på det, men lite roligt att läsa chatten

Visst funkar om man har annorlunda tider. Men ett spel ska inte gå ut på att stå i kö för att få spela. Därav vill jag byta från min server så fort som möjligt. De gångerna jag har ställt mig i kö, t ex igår efter middag så kände jag inte för att spela när jag väl kom in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Kollade lite noggrannare nu. Ute i skogen har jag i princip alltid 110-120 fps, inne i städerna snittar jag 90 med enstaka dippar ner mot 70. Det går aldrig över 120 då jag har fps:en cappad till detta.

Det är med maxade inställningar i 3440x1440. Använder spelets inbyggda fps-mätare.

Tackar. Lär väl köpa det förr eller senare så får testa då och se vad jag får för resultat. Läste att prestandan är något bättre än Beta så det bådar ju gott.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Låter rätt tamt, men är ju sexuellt laddat och då brukar amerikanska företag vara väldigt snabba med att dela ut bans.

Jo det kanske är så. Antar att jag kommer bli tvungen att byta namn ikväll när min ban försvinner, tror faktiskt jag tänker köra på ett riskfritt namn då eftersom jag gärna spelar spelet

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|