Permalänk
Medlem

Jag tror mitt grafikort har dött

I morse så tänkte jag spela lite Assassins Creed men det var då mystiskt avinstallerat från Steam, en stund senare installerade jag det och då kunde jag spela i några minuter sedan så slocknade mina skärmar men datorn var fortfarande igång. Jag vet inte om grafikkortet har dött för när jag startar datorn så går den igång men skärmarna visar bara "ingen signal" eller liknande. Kortet är ett GTX 970 från Gainward tror jag.

Jag beställde en ny dator på black friday så jag tänker inte byta ut några delar i denna men det är segt att vara utan en dator.

Permalänk
Medlem

Testat att koppla skärmen till inbygda grafiken på moderkortet om din CPU stödjer det?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Testat att koppla skärmen till inbygda grafiken på moderkortet om din CPU stödjer det?

Tyvärr så stödjer det inte det... Provade innan jag skulle iväg men det gick inte kom jag på medan jag provade.

Permalänk
Medlem

Ta bort grafikkortet HELT. Annars får man ingen bild när skärmen kopplas till moderkortet (om CPU stödjer det). Bios bruka vara inställd så.

Trasigt grafikkort kan fortsätta orsaka fel så länge den sitter i datorn även om man dragit ur strömkablarna som de bättre grafikkorten behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta bort grafikkortet HELT. Annars får man ingen bild när skärmen kopplas till moderkortet (om CPU stödjer det). Bios bruka vara inställd så.

Trasigt grafikkort kan fortsätta orsaka fel så länge den sitter i datorn även om man dragit ur strömkablarna som de bättre grafikkorten behöver.

Tack, det fungerade!

Permalänk
Medlem

Jag såg ett medelande nu när jag kan använda datorn utan grafikkortet "Det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen". Vet inte riktigt vad det ska betyda.

Permalänk
Medlem

fick samma fel på mitt gamla grafikkort. Det visade sig vara kylpastan som torkat ut efter flera år och dessutom var grafikkortet full av damm. Efter rengörning och ny kylpasta fick jag igång grafikkortet. Om du vågar ta loss grafikkortet och ta dig en titt, gör rent och på med ny kylpasta. Om det inte skulle hjälpa finns ytterligare ett alternativ men den kan jag ta senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

fick samma fel på mitt gamla grafikkort. Det visade sig vara kylpastan som torkat ut efter flera år och dessutom var grafikkortet full av damm. Efter rengörning och ny kylpasta fick jag igång grafikkortet. Om du vågar ta loss grafikkortet och ta dig en titt, gör rent och på med ny kylpasta. Om det inte skulle hjälpa finns ytterligare ett alternativ men den kan jag ta senare.

Jag har ju plockat bort grafikkortet så pröva kan jag alltid göra, får dock köpa lite kylpasta. Är det svårt att lägga dit den nya kylpastan?

Permalänk

@kabbzter: Är egentligen inte svårare att applicera kylpasta på ett grafikkort en på en processor, se bara till att kylpastan du köper inte leder ström (non conductive). Iofs är väl det inte lika vanligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

fick samma fel på mitt gamla grafikkort. Det visade sig vara kylpastan som torkat ut efter flera år och dessutom var grafikkortet full av damm. Efter rengörning och ny kylpasta fick jag igång grafikkortet. Om du vågar ta loss grafikkortet och ta dig en titt, gör rent och på med ny kylpasta. Om det inte skulle hjälpa finns ytterligare ett alternativ men den kan jag ta senare.

Jo jag fick göra samma på mitt 980Ti för någon månad sen, kylpastan var som tuggimi. Så var bara temperaturen som sky hög i runt 90c.
all kylpasta hade flyttat sig ut i kanterna medans i mitten så var det tomt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Jag såg ett medelande nu när jag kan använda datorn utan grafikkortet "Det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen". Vet inte riktigt vad det ska betyda.

Det betyder antagligen att IOM du plockat bort ditt GTX970 så kan inte dess drivrutin starta, avinstallera den samt installera drivrutinen för CPU grafiken, om nu inte redan Windows har gjort det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@kabbzter: det är enkelt. var dock försiktig så du inte tappar skruvar som håller fast kylflänsen. plocka loss alla plastdelar först som brukar sitta fast med snabbfästen. ser du inga så sitter de med skruv. ta sedan loss fläkten/fläktarna brukar sitta med skruv. när du plockat loss de bör du se hur skruvarna sitter till kylflänsen. skruva loss de också. ta loss kylfläns därefter bör du se kylpastan och grafiikkortets cpu. gör rent med t sprit tills du ser att processorn är helt ren från gammal kylpasta. gnugga inte utan var varsam. tänk också på statisk elektricitet. sök på: how to apply thermal paste video card på youtube. finns mängder av guider.

Permalänk
Medlem

Det funkade att applicera kylpasta på grafikkortet men efter ett par timmars spelande fick jag en svart är skärm och samma sak hände igen när jag skulle starta datorn, samt att jag fick det här meddelandet "Det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen".

Permalänk
Medlem

@kabbzter: snurrar fläkten/fläktarna överhuvudtaget på grafikkortet när den är igång? På din beskrivning låter det som att den blir överhettad. Något fungerar inte på ditt grafikkort som det borde. Är du säker på att allt damm är borta? Det kan vara så att du kanske behöver byta ut original fläkten på ditt grafikkort till något bättre.

Beställ en sådan här på Inet: https://www.arctic.ac/eu_en/ax4.html
https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x...

Den skall även passa ditt grafikkort som jag ser det. Enligt alla "reviews" jag läst och sett på youtube så är det pilligt att få ihop men när man fått det så får du bra kylning och datorn blir dessutom tyst. Jag tror din dator får svart skärm då ditt grafikkort inte får tillräckligt med kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@kabbzter: snurrar fläkten/fläktarna överhuvudtaget på grafikkortet när den är igång? På din beskrivning låter det som att den blir överhettad. Något fungerar inte på ditt grafikkort som det borde. Är du säker på att allt damm är borta? Det kan vara så att du kanske behöver byta ut original fläkten på ditt grafikkort till något bättre.

Beställ en sådan här på Inet: https://www.arctic.ac/eu_en/ax4.html
https://www.inet.se/produkt/5322372/arctic-cooling-accelero-x...

Den skall även passa ditt grafikkort som jag ser det. Enligt alla "reviews" jag läst och sett på youtube så är det pilligt att få ihop men när man fått det så får du bra kylning och datorn blir dessutom tyst. Jag tror din dator får svart skärm då ditt grafikkort inte får tillräckligt med kylning.

Nej, dem snurrar faktiskt inte. Det tänkte jag faktiskt inte på innan du skrev det. Jag plockade bort så mycket damm jag kunde. Jag vet dock inte om det är värt att lägga pengar på nya fläktar när jag ändå väntar på en ny dator som jag beställde för ett tag sedan. Det är det kan bli något andrahands värde på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@kabbzter: va bra att du skaffat ny dator. Laga då den gamle datorns grafikkort och kör in linux på den och använd den till server, så lär du dig massa nytt om du inte redan kan Linux 👍😉.