Upp till 5,1GHz! [AMD Ryzen 3000-rykten] Om det här stämmer så kommer jag få beslutsångest 😁

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Upp till 5,1GHz! [AMD Ryzen 3000-rykten] Om det här stämmer så kommer jag få beslutsångest 😁

Färdigt projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...

Ryzen 1600 x @3925Mhz.Asus 1080 Ti ROG STRIX OC Edition.Moderkort X370 Taichi.G-skil Flare X 3200Mhz cl 14, OC @ 3333MHz cl 14 14 14 28 44.Samsung EVO 850 SSD 250Gb (windows och appar).Samsung EVO 850 SSD 500Gb (speldisk).Nätagregat Bitfenix whisper 750 w Gold.Skärm Alienware 240Hz G-sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Om det där stämmer så blir det att handla. Låter för bra för att vara sant, men hoppas!

5820k@4.5ghz | NH-D15 | Asus X99-A | GTX 1070 GAMING X | 4x4GB 2133mhz | rm750x | 960 EVO 256GB | Crucial MX100 512GB | FD Define S | Dell S2716DG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Jag kopierar det jag skrev i Zen-samlingstråden om videon de använder som underlag för artikeln:

Då han säger "my source" nånstans i mitten så visar han ett twitterkonto. Personen bakom kontot har kommenterat videon och verkar också ha fått sina siffror från reddit och kommenterat dem som fejk. Vilket gör båda AdoredTV:s källor till fejkad info från reddit.

"Those SKU Leak is from Reddit a few days ago. That is completely Fake."
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1070073486154985472

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av thu:

Jag kopierar det jag skrev i Zen-samlingstråden om videon de använder som underlag för artikeln:

Då han säger "my source" nånstans i mitten så visar han ett twitterkonto. Personen bakom kontot har kommenterat videon och verkar också ha fått sina siffror från reddit och kommenterat dem som fejk. Vilket gör båda AdoredTV:s källor till fejkad info från reddit.

"Those SKU Leak is from Reddit a few days ago. That is completely Fake."
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1070073486154985472

Samtidigt skriver AdoredTV följande i kommentarerna:
"Just an FYI for those wondering if the Reddit leak was before my leak - no it wasn't. I got all this information days ago, it just takes a long time to check other sources and obviously make the video. ;)"

Det kan fortfarande vara fejk, men det är fascinerande information.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

@Danielkm: Ja, jag blev ju lite lyrisk över det hela då jag sitter och väntar på Zen2 för att ersätta min 3570K.
Han gör det dock lite rörigt då han säger source i singular och det inte framgår när han byter till annan källa. För om han verifierat med andra källor så har han väl flera källor till informationen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

5k (lär bli närmare 6 i sverige) och 125w TDP
Ryzen 7 3700X betydligt mera intressant i mina ögon isf.

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

@thu: Jag kan absolut hålla med om att det är rörigt, därför är jag försiktig med att bli för hypad över detta.

Kyle Bennet på HardOCP har gett sin syn på informationen:

Citat:

There is a whole lot of reality in that video. A lot. There is a little wrong, but not a lot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Skopvis med salt, men... Väldigt intressant om det stämmer. Men jag hoppas att det är fake att man ska behöva nytt moderkort för R9-serien. Jag sitter på Crosshair VII. Det moderkortet har enligt Buildzoid en extremt kompetent VRM-lösning och kan leverera 600 ampere och blir knappt varm. Att det moderkortet inte skulle klara av R9-serien är ju bara trams, så den biten hoppas jag verkligen är fake, annars blir jag sur. Kan väl bli så att jag i så fall köper 3700X istället, men man vill ju ha själva gräddan av vad de har att erbjuda, och då känns det lite sunkigt att sitta med avstängda kärnor.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Detta är en värdig uppgradering från min 9700K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Låter för bra för att vara sant, hoppas får man väl göra iallafall men normalt skulle varningsklockorna ringa när nånting låter såhär bra.

Bytte ganska nyligen till 8600K så tror ej det blir något byte av moderkort och så ännu, eventuellt kan man hoppas att Intel får såpass mycket smisk av nästa generations Ryzen processorer att priset måste sänkas rejält, då kan jag tänka mig byta till en 9700K

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Tror inte en sekund på detta. Känns som sådana här rykten aldrig stämmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

@Ozzed: Nu har jag inte sett videon, så vet inte vad som sades exakt, men det som gör att jag spontant lutar åt att sockelkompatibilitet kommer bibehållas är moderkortet som Asrock släppte för några dagar sedan till X399-plattformen. Om inte Threadripper 3000 kommer gå att köra i TR4, varför skulle då Asrock släppa ett kort såhär sent efter att alla butiker hade clear out sale under Black friday? Rome är i antågande, så rimligen borde TR inte vara allt för långt bakom, så varför släppa ett mobo med ett shelf life på 5-6 månader?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Ister:

Detta är en värdig uppgradering från min 9700K

Åh herregud...

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002

Når AMD halvvägs av prestandaökningen som denna läcka säger är jag ändå sjukt hypad. Hoppas på 8 kärnor över 4.5GHz med överklock, allt över det är bonus geekorgasm.

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det var ju trist att det inte fanns med nån "R9-G" för det hade ju blivit ett givet köp i så fall.
Att inte ha med grafik på de fetare cpuern känns lite trist för det är nog många som vill ha en värsting cpu men som är ganska ointresserade av grafikkort, en bra cpu och möjlighet att köra med 2 * 4k monitorer, naturligtvis kombinerat med dubbla dp på moderkorten så det funkar med hdr hade möjliggjort en nästan perfekt nyttodator.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Mikaelmannen:

Når AMD halvvägs av prestandaökningen som denna läcka säger är jag ändå sjukt hypad. Hoppas på 8 kärnor över 4.5GHz med överklock, allt över det är bonus geekorgasm.

Ungefär det som jag förväntat mig också, samt en ipc höjning på 13% , Och deras precission boost 2 så man bara behöver koncentrera sig på att överklocka ramminet är ett stort plus för alla som inte gärna orkar eller vågar hålla på med sånt.

Sätt på precission boost, aktivera ram xmp sen är det bara att köra och du får ut nästan maximal prestanda från cpun.
Sen behöver man ingen exotisk vattenkylning för att få upp dom i bra fart heller.
Det ska bli jäkligt intressant när dom kommer iaf 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1600 x @3925Mhz.Asus 1080 Ti ROG STRIX OC Edition.Moderkort X370 Taichi.G-skil Flare X 3200Mhz cl 14, OC @ 3333MHz cl 14 14 14 28 44.Samsung EVO 850 SSD 250Gb (windows och appar).Samsung EVO 850 SSD 500Gb (speldisk).Nätagregat Bitfenix whisper 750 w Gold.Skärm Alienware 240Hz G-sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

+5GHZ på en Ryzen lär sopa mattan med Intel.

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
16GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av VadSaDu:

+5GHZ på en Ryzen lär sopa mattan med Intel.

Tror inte det behövs så höga GHz heller, får dom till den 13% ipc som det ryktas om så räcker nog runt 4,3 GHz, Intel har bara 2-5% högre ipc idag (beroende på applikation). Men jag tror att dom kommer landa på 4,5GHz minst iom krympningen till 7nm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

4.5GHz är något jag har som förhoppning och skulle se som bra levererat. Det ihop med arkitekturiska förbättringar och fortsatt bra priser hade nog kunnat göra dem till det bösta allternativet.
IPC försprånget som är riktigt litet nu kan nog suddas ut också.
Men jag tänker inte börja gå på någon tokhype om 5GHz+ utan verifierbar information. Då blir man bara besviken, även om produkten är riktigt bra.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

Runt 4.8ghz boost var mer eller mindre väntat.
Var redan planerat köp att uppgradera 2600x prollen.

Blir kul att följa amd 2019

Träna bort dyslexin. Ryzen 2600x - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Även om de kommer en bit på vägen mot 5GHz så köper jag direkt! Dags för en uppgradering.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Choooo choooo!
Aaaaaaall aboard, next stop hypetown!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Detta ser intressant ut, men säger som alla andra, vill inte hypa upp mig för mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

@Panzerfister: Verkligen, sedan 2010 har det kommit Bulldozer och Ryzen, 50% höll vad dom utgav sig för direkt från AMD som källa, nu börjar man tro på vem som helst och "det bör stämma". Snart börjar kommentarerna, köp inte intel, AMD kommer att vara si och så mycket snabbare.

Missförstå mig absolut inte, om det recensionerna säger samma sak kommer jag hoppa på köpknappen men det är ett par månader kvar:)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Njaaaaa, tveksam på att de nuffrorna stämmer.
Visserligen innebär ju 3000-serien en mer förändrad design än steget från Zen till Zen+.
Det vore alla dagar kul att se hur de presterar i så fall på en sedermera gammal 300 eller 400 plattform, givet att det är AM4 vi talar om.

Man tror det först när man ser det hända helt enkelt.
Stämmer det kan man i princip få en HEDT/Workstation-light med Ryzen vilket skulle vara goda nyheter för så gott som alla som går i köpe-tankar.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Jag är skeptisk men om de lyckas med det stora hoppet och de faktiskt slår intel i spel så köper jag det på direkten. Jag har ungefär 0% märkeslojalitet så spelar ingen roll vad som står på lådan så länge det presterar som jag vill till ett pris jag vill betala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Riktigt kul om detta skulle stämma, men man får hålla huvudet kallt då detta är fortfarande den "första, 'riktiga' (??) läckan" vi har om antalet kärnor/frekvenser i olika Ryzen 3xxx CPU:er. Max 12c CPU:er på existerande moderkort är lite tråkigt (men fullt förståeligt, 16c kräver väl kraftfullare VRM än vad som finns på dagens moderkort) om detta nu skulle stämma, men fullt möjligt att man behöver uppgradera moderkortet om man planerar att köra med en 8c+ CPU och samtidigt vill överklocka.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Förstår inte varför folk blir förvånade över att Zen 2 får mycket högre klockfrekvenser. Det är en helt annan tillverkningsteknik, optimerad för prestanda, medan 14nm/12nm var "Low Power" och egentligen inte avsedd för något högre än 2.5 - 3 GHz när GF licensierade tekniken från Samsung.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2009

Låter som att dom har satt 1GHz för högt rakt igenom.

Tror fortfarande inte att en krympning kommer resultera i dessa siffror.

Snarare en bit bakåt i hastighet, och lägre strömåtgång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Ryzer:

Låter som att dom har satt 1GHz för högt rakt igenom.

Tror fortfarande inte att en krympning kommer resultera i dessa siffror.

Snarare en bit bakåt i hastighet, och lägre strömåtgång.

Bakåt i hastighet? Vad betyder det? Att dom inte kommer kunna nå samma hertz vid samma antal kärnor? Strömbudget? Att det skulle vara så är enligt mig helt uteslutet.

Ser egentligen det inte som så jättekonstigt att det absolut bästa kislet för konsumentprylarna skulle kunna nå 5 GHz. Frågan är väl mer isf i vilken utsträckning. Om det blir så att AMD kör på chiplets även i konsumentprylarna (allt annat vore väl en överraskning) så har dom det mycket enklare att hitta rätt kisel till olika CPU-segment.

Däremot är jag rädd att spelprestandan kommer göra folk besvikna med ökade latenser mellan minneskontrollers och CPU-kärnor. Så kommer dom gå om Intel på spelfronten? Jag tror då inte det.

Oavsett om det blir 4,8 GHz eller 5 GHz GHz i boost så är det läge att köpa Intelaktier i början av 2020. För dom kommer inte tycka om att bli mobbade på detta sätt så något lär dom hitta på! 😂

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D
LJUD: Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5